• Ik heb er een poll over gemaakt.
    klik

    Ik vind de opties niet helemaal toereikend.


    Tijd voor koffie.

    Ik sta open voor suggesties.

    Vanuit Belgisch standpunt kan ik zeggen dat ik (en ik denk niet dat het bij andere scholen enorm gaat verschillen) tijdens de lessen geschiedenis niet zo heel veel geleerd heb over de VOC dan de hoofdzakelijke basis. In Nederland zal dat natuurlijk wel anders zijn, maar ik heb geen idee wat jullie erover leren? Of hoe gedetailleerd?

    Natuurlijk is het altijd beter om zowel de positieve als negatieve kanten van iets uit de geschiedenis te belichten. Zelf ben ik niet zo heel bekend met de VOC, behalve dan dat het belangrijk is geweest voor de wereldhandel en dat het hevig concurreerde met Engeland (als ik het me goed herinner). Maar het lijkt me moeilijk te geloven dat een handelsbedrijf in die tijd dat zo ambitieus is niet te maken had met onder andere slavernij, onderdrukking, omkopingen, ... dus die dingen zouden ook ter sprake moeten komen tijdens lessen. Dat neemt niet weg dat de VOC belangrijk is geweest voor de Nederlandse geschiedenis, maar het moet wel correct geplaatst worden en niet alleen opgehemeld (ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit gebeurd).


    The soul needs autumn.

    Ik snap niet zo goed waarom je hier over zou discussiëren, maar ik ben dan ook een Belg dus vandaar miss.
    ik weet er vanuit mijn opleiding Geschiedenis wel veer meer over dan het ons tijdens de middelbare aangeleerd wordt.

    Zoals Grace zegt: veel voordelen en ook veel nadelen, maar dat is met alles omtrent de ontdekkingsreizigers en wat daar uit gevloeid is gewoon zo. Vanuit de onderdrukte gebieden natuurlijk heel negatief, maar ik denk niet dat je als land met die geschiedenis kan beslissen 'nu houden we erover op'. De VOC en de Nederlandse scheepvaart rond die eeuwen lijkt mij daarbij trouwens het hoogtepunt te zijn van de Nederlandse Geschiedenis (vooral als je het bekijkt met alle zaken protestanten en religie, wat ook heel belangrijke geschiedenis is maar wat ik vind toch duisterder dan de VOC).
    (Pakweg om het toch te vergelijken met iets dat wél echt de wang toekeerbaar is van hoe slecht het was is bijv. België en Congo. Daar is echt niets positiefs aan.)

    Dus ja. Belangrijke geschiedenis. En wel geschiedenis om trots op te zijn vind ik, aangezien Nederland toch wel de boel een tijd gedomineerd heeft.


    A to the Z

    Grace schreef:
    ... maar het moet wel correct geplaatst worden en niet alleen opgehemeld (ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit gebeurd).


    Het verschilt per Nederlandse school en ook per docent. De ene docent is er genuanceerder over dan de andere en je hebt ook docenten die het overslaan. Ik had op mijn middelbare school een docent die er alleen negatief tegen aankeek en ik kreeg veel meer meer les over de 80 jarige oorlog, de staatsinrichting, de geschiedenis van de Sovjet Unie en over de 2e Wereldoorlog.

    Wat de geschiedenis van de VOC betreft denk ik dat het gegeven moet worden op een genuanceerde manier, met zowel de goede als de negatieve kanten er van.
    Maar goed dat is mijn mening ;)

    Ingevuld


    Let me share this whole new world with you