• Ik vind het ontzettend moeilijk om effectief te studeren, en ik haal zo veel vakken niet dat ik gewoon voor elk vak een herkansing moet doen.

    Ik studeer medische biologie en het is gewoon zo veel stof die ik moet leren, ik weet gewoon niet hoe ik dat moet tackelen. Ik kan wel samenvattingen maken, maar ik heb niet het idee dat ik dan veel onthoud van wat ik opschrijf. Als ik dan over mijn notities heen lees, dan neem ik niets in me op.
    Bij alle vakken zijn de colleges leidend. Soms is er een vak waarbij ik een boek kan gebruiken, en soms helpt het heel erg om de informatie vanuit een ander perspectief te zien, maar dat boek is dan niet volledig genoeg. En dan moet ik toch weer de colleges leren.

    Ik heb flashcards geprobeerd maar dan kan ik honderden flashcards maken. Het is gewoon superveel, en soms is de informatie ook heel verwarrend - dan ga ik dingen door elkaar halen. Ik ben gewoon zo klaar met al die tentamens, ik haal ze niet terwijl ik er wel veel tijd in steek en het is zo demotiverend om telkens weer een 3 of 4 te halen.

    Weten jullie misschien een methode om grote stukken informatie effectief te leren, zodat ik het ook daadwerkelijk onthoud? Ik twijfel of mindmaps zouden helpen, ik wil het best proberen maar weet niet hoe ik zoiets zou moeten aanpakken.

    Misschien dat je het aan iemand uit kan leggen? Of zelf een uitlegvideo maken en die dan terugkijken? Je leert het meeste van dingen uitleggen aan anderen namelijk 😊

    En alleen flashcards maken met de belangrijkste dingen erop? Zodat je in ieder geval die dingen onthoud?

    Ik ben zo'n persoon die standaard geneigd is om veel te veel te leren. Want ik kan belangrijk en onbelangrijk niet scheiden, ik vind alles belangrijk. Daar gaat het bij mij dan vaak mis, maar ik weet niet of jij daar last van hebt.

    En kleine stukjes per keer leren en die dan herhalen? Niet te veel in een keer leren?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik koop zelf altijd samenvattingen op stuvia en als ik geluk heb zijn er nog specifieke samenvattingen van mijn opleiding te vinden ook, dikke kassa :D (je kunt ook googlen 'samenvatting BSN (van het boek dat gebruikt word)'. Vorige periode kon ik echter geen goede samenvatting vinden van een vak en heb ik puur alles opgeschreven wat de docent in de les zei en dat heb ik geleerd. 9.5/10 behaald. Docenten zijn vaak zo slecht nog niet. :')


    You were born original, don't die as a copy.

    Wat mij hielp was samenvattingen schrijven maar dan elke keer. Je pikt er toch wat van op en ik gebruikte wrds om te overhoren


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Als het superveel stof ik begrijp ik dat je het lastig vindt. Vraag eens aan je klasgenoten hoe zij het doen?


    There are poems inside of you that paper can't handle