• De stelling van deze week luidt:
    Er wordt in de geschiedenisboeken te weinig aandacht besteed aan kolonialisme

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Volgens mij ging mijn eindexamen daar zelfs over. Dus oneens. Al is dat wel meer dan tien jaar geleden, dus geen idee of dat inmiddels veranderd is.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Bij ons werd daar wel bij stilgestaan. Zelfs in verschillende vakken (geschiedenis en cultuur), dus op zich oneens. Kan me wel voorstellen dat het ook van richting tot richting afhangt. Gezien men niet overal evenveel geschiedenis krijgt.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik herinner me zelf niet veel meer wat ik op school heb geleerd erover en ik denk dat dat al reden genoeg is dat er misschien niet genoeg bij stilgestaan werd. Of de lesvorm is zo geweest dat het mij niet echt bij bleef. Dingen die ik weet over kolonialisme vanuit België is eigenlijk door mijn vader.

    Heb zonet even de Wikipedia-pagina over Belgische koloniën doorgenomen. Ik herken niet echt iets terug dat ik op school geleerd zou hebben. Wat ik wel van bewust ben zijn de gruweldaden die mijn vader vertelde. Ik denk dat ze hier wel meer op mochten focussen in de lessen, want sowieso zouden die dingen wel beter zijn bijgebleven bij mensen in het algemeen. Als je mensen niet choqueert, zien ze de ernst er ook niet van in. Het is niet oké om het in de doofpot te stoppen.

    Daarna heb ik ook eens de pagina over Nederlandse koloniën geopend. Wat is mij dat een lange lijst, zeg. Ik kan niet oordelen of Nederland er goed over geïnformeerd wordt, maar ik betwijfel het. (Ook vanwege de hoeveelheid.) Gisteren was er een Nederlandse vriendin bij me en ze zei dat NL kolonies had in Suriname, Afrika en nog ergens, maar ben even vergeten welk land ze nog benoemde. Ik zei dat in Indonesië en Indië NL ook kolonies heeft en dat wist ze niet. Natuurlijk gaat dit maar om 1 persoon. Ik weet niet hoe het algemeen met heel Nederland zit. Maar ook van andere personen heb ik het idee dat enkel degenen die zichzelf zijn gaan informeren er wat van weten, en de gemiddelde inwoner weinig van mee heeft. Dit is trouwens een interessante column dat je ook doet beseffen of je wel niet met de verkeerde instelling aan een herdenking meedoet en of je wel bewust bent van alle slachtoffers: Indiëherdenking is waardevol en problematisch.

    [ bericht aangepast op 23 aug 2020 - 20:30 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik heb op het VMBO vier jaar geschiedenis gehad, omdat ik dit als keuzevak nam, ik herinner mij niet persé veel hiervan af. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het niet behandeld is ;)

    Wel hadden we het voornamelijk over WW2 en dat kwam mij goed uit omdat ik dit rete interessant vind.

    Wordt er te weinig aandacht aan besteed? Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk dat er zoveel belangrijke momenten zijn gebeurd en je kunt nooit alles leren, wel vind ik dat er over geleerd moet worden. Maar ook daarin is de hoeveelheid en mate zeer verschillend per richting en school vermoed ik zomaar


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik herinner me toch dat we hier heel vaak bij stil hebben gestaan in verschillende lessen en vakken in het zesde jaar. (Vlaanderen)
    In Nederlands ging het over Zuid-Afrika en de taal, maar er werden linken gelegd naar kolonialisme. Onze school had wel een uitwisselingsproject lopen met een school in Bloemfontein, dus wellicht dat er daarom extra aandacht aan werd besteed.
    Tijdens de lessen geschiedenis heeft onze leraar heel veel tijd gespendeerd aan Leopold II en Congo. (We hadden dan niet voldoende tijd meer om de geschiedenis na WOII nog te zien)

    Het probleem is denk ik dat het leerplan niet expliciet voorschrijft dat het kolonialisme aan bod moet komen. Ik heb net het leerplan van de 3de graad in Kath. onderwijs geraadpleegd en daarin staat: 'Inzake leerinhouden geldt het leerplan als een halfopen leerplan. De leerinhouden worden daarom in
    algemene termen geformuleerd. Bij de keuze dient de leraar wel rekening te houden met de criteria
    voor de algemene omschrijving en de keuze van de leerinhouden...... Tijdens de derde graad wordt de samenleving van de 19de tot de 21ste eeuw bestudeerd aan de hand van probleemstellingen.'

    Met andere woorden de leraar kiest dus zelf hoeveel aandacht er wordt besteed aan het thema. Hoe dan rekening met de tijdspanne van de 19de tot de 21ste eeuw en je merkt meteen dat je eigenlijk heel weinig tijd hebt om alles even diepgaand te bespreken. Zelf vind ik dat er zeker aandacht aan besteed moet worden, het is een groot deel van onze geschiedenis.

    Geschienenis is Saaaaaaaai

    Eens! Zou meer aandacht geschonken worden. Het is en blijft een zwarte bladzijde uit de westerse geschiedenis.