• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    R.I.P, en een minuut stilte voor de slachtoffers.


    Signature:

    Ja, ik las het net. Echt verschrikkelijk. Ik stel me dan weer meteen in de plaats van hun ouders. Dat is echt ondraaglijk


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    HLN Update

    Vlaams minister-president Kris Peeters en vicepremier Steven Vanackere gaan samen met premier Elio Di Rupo naar Zwitserland. Wanneer de ministers vertrekken, is nog niet bekend. Premier Di Rupo zei alvast dat hij eerst de ouders laat vertrekken.


    De ouders van de stedelijke basisschool 't Stekske in Lommel hebben voorlopig nog geen officiële informatie gekregen over de toestand van hun kinderen die op de bus zaten bij het dodelijke verkeersongeval in Lommel. Dat zei de Lommelse burgemeester Peter Vanvelthoven.

    Ocharme die ouders. Geen idee of hun kind nu bij de overledenen of slachtoffers zit.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Wat verschrikkelijk! D:
    Arme ouders...


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Mijn moeder rijd ook met een reis bus. Damnn, zij was er ook even stil van... R.I.P voor de ouders en famillie van de kinderen en ook voor de 2 busschauffeurs en de leerkrachten.

    [ bericht aangepast op 14 maart 2012 - 12:29 ]


    It's not because I smile, my life is perfect. It's because I appreciate what life gives to me, and what God has blesse

    damn kijk die bus. Op de tv zag je ook dat de bus vol met bloed hangde. Bij de 1ste foto zie je ook bloed aan de voorkant. Dat is zeker van die arme buschauffeur.





    It's not because I smile, my life is perfect. It's because I appreciate what life gives to me, and what God has blesse

    Ik kan het niet meer aan ...
    Een vriendin waar ik goed mee kon opschieten is daar in het ongeval overleden...
    13 maart zal nooit meer dezelfde dag zijn al eerst
    Ik ga je missen maatje <3
    R.I.P. voor alle slachtoffers en hun vrienden en familie

    Zo erg ): je wordt er gewoon stil van. Het moet ook schrijnend zijn voor de ouders aangezien ze niet nog weten wie er nu dood is en wie niet.

    [ bericht aangepast op 14 maart 2012 - 12:52 ]


    En het moeilijkst is niet het communiceren van, maar het toegeven aan jezelf.

    Ik vind het rot en wens de familie en vrienden van de slachtoffers veel sterkte toe.
    Toen ik de beelden zag, heb ik wel een traantje gelaten omdat het echt verschrikkelijk moet zijn voor de ouders.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Je word wakker en krijgt te horen hoe een bus het leven van 28 mensen heeft weggenomen in één botsing... 22 kinderen hebben het niet gehaald, kinderen van 11 tot 12jaar... Het is verschrikkelijk dat kinderen van die leeftijd dit moeten meemaken, hun leven zal veranderen voor goed... Ik wens de ouders en de overlevende veel sterkte en hoop dat ze op mensen kunnen steunen die hun kunnen helpen in deze pijnlijke periode.


    "You love me. Real or not real?" "Real." - Peeta Mellark & Katniss Everdeen.

    Het zusje van Aylin (Rickman) zat op die bus, ik hoop zo dat ze het overleeft heeft. Echt zo hard.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Patriot schreef:
    Het zusje van Aylin (Rickman) zat op die bus, ik hoop zo dat ze het overleeft heeft. Echt zo hard.

    Oh mijn god, ik hoop het ook voor haar en haar familie.....


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Patriot schreef:
    Het zusje van Aylin (Rickman) zat op die bus, ik hoop zo dat ze het overleeft heeft. Echt zo hard.
    Er waren zoon 3 bussen he, het kan zijn dat ze niet op die bus zat maar wel op 1 van die andere 2. Want ze waren net het zelfde alle 3. Maar hopelijk voor haar zat haar zusje op de 2 bussen die voor de achterste reed en die achterste heeft het ongeluk mee gemaakt...


    It's not because I smile, my life is perfect. It's because I appreciate what life gives to me, and what God has blesse

    Indico schreef:
    damn kijk die bus. Op de tv zag je ook dat de bus vol met bloed hangde. Bij de 1ste foto zie je ook bloed aan de voorkant. Dat is zeker van die arme buschauffeur.





    Als je naar beelden kijkt, zie je ook aan de zijkanten dat er bloed hangt.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Dit is de reden waarom ik dus nooit buschauffeur zou willen worden: op het eerste gezicht lijkt het een lui beroep, maar je draagt zoveel verantwoordelijkheid, want je bent verantwoordelijk voor al die levens.


    start everyday with a new hope leave bad memories behind and have faith for a better tomorrow