• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Da's echt verschrikkelijk D:
    Voor die kindjes zelf, familie, vrienden en ook echt de ouders.'k weet gewoon niet waf anders te zeggen.nl


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik zag het ook op het nieuw vanochtend. Ik ben er eerlijk gezegd nogal door aangegrepen. Allereerst omdat het voornamelijk om kinderen gaat en ik zelf heel veel met kinderen werk. Ik kan me niet voorstellen hoe verschrikkelijk het moet zijn voor die ouders, al helemaal omdat ze zo lang nergens van wisten.
    En dan nog eens te bedenken dat ik zaterdag ook met net zo'n bus door diezelfde tunnel gereden ben. Ik kan nu even niet anders dan denken dat ik wel een paar hele goede beschermengelen heb.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Ik vind het echt verschrikkelijk, we hebben er vandaag op school een hele dag over gesproken. Ik zou echt kunnen huilen om zo'n dingen.

    Ik vind dit echt zo eng!
    R.I.P voor alle slachtoffers en ouders van de slachtoffers, en héeeel veel sterkte aan alle overlevende!


    Inspiration can hit you any time

    Een jongetje die ik ken zat erin.
    Ben al de hele tijd doodongerust, ik weet pas rond kwart voor 6 iets meer.
    Fuck this.

    Ik hoorde het vanochtend :/
    En dan zit ik natuurlijk weer op zo'n school waar niemand van iets weet ._.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Tsja, zoiets gebeurt, maar het is vooralsnog niet prettig.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    OMG en ik ga over een paar weken op skikamp naar kaprun:O


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    MisPattinson schreef:
    OMG en ik ga over een paar weken op skikamp naar kaprun:O


    Kaprun is tof!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    (...)

    Kaprun is tof!

    Dat wel maar wij gaan ook met een bus dusja. 2 bussen.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    MisPattinson schreef:
    (...)
    Dat wel maar wij gaan ook met een bus dusja. 2 bussen.


    Succes dan!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    (...)

    Succes dan!

    Hahha dankje. Als je dar zit om half 8 savonds en moet overnachten tsja dan dnek je daar niet zo snel aan. Alhoewel ik wel:S


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Indico schreef:
    (...) Er waren zoon 3 bussen he, het kan zijn dat ze niet op die bus zat maar wel op 1 van die andere 2. Want ze waren net het zelfde alle 3. Maar hopelijk voor haar zat haar zusje op de 2 bussen die voor de achterste reed en die achterste heeft het ongeluk mee gemaakt...


    Dat hopen we maar er komt maar nieuws tegen kwart over zes.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Een van die overleden leerkrachten is een vriend van mijn peter, bah. De kans zit er in dat ik ook kinderen ken daarvan. 0o
    Echt grillig gewoon!

    Met of zonder kinderen. Zulke ongelukken zijn altijd erg.


    "Ignite, my love. Ignite."