• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik ben nogsteeds van mennign dat er iets niet klopt. Ik bedoel hoe kun je er zoveel dood krijgen. Oke dit komt onrespectvol over en zo bedoel ik het niet want ik heb respect hvoor de mensen maar nogsteeds klopt er niet denk. En ik kan het eigenlijk ook niet uitleggen.:S


    Change is for weirdos ~ Niall Horan



    Dit is dus een klas wat op die bus zat. Vele hebben die op Facebook gezet en gedeeld. Stel je voor, zeker van de helft van die kinderen is het leven weggenomen.

    [ bericht aangepast op 14 maart 2012 - 18:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 14 maart 2012 - 18:47 ]

    Amused schreef:
    (...)
    Hier is een veronderstelling van hoe het ongeval is gebeurd.


    Ik heb ook zo'n filmpje gezien op het nieuws, alleen anders. :/

    Jepson schreef:



    Dit is dus een klas wat op die bus zat. Vele hebben die op Facebook gezet en gedeeld. Stel je voor, zeker van de helft van die kinderen is het leven weggenomen.


    Hmm, veel bekende gezichten..

    [ bericht aangepast op 14 maart 2012 - 18:50 ]


    Live life like a party

    Kippenvel. Dit is zo rot.


    live the life you love

    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.
    Ik kreeg overal kippenvel. Ik vindt het ondanks dat ik d'r niet ken echt zielig.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.

    Jezus. Wat verschrikkelijk.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.



    Aaagh wat erg (huil)


    'The best way to not get your heart broken is to pretend you don't have one.' - Effy Stonem.

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.


    OMG zo erg!

    Veel sterkte Aylin. Als er iets is kun je altijd bij ons terecht.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.


    Sterkte aan haar en haar familie!


    "You love me. Real or not real?" "Real." - Peeta Mellark & Katniss Everdeen.

    Ik vind dit echt heel verschrikkelijk. Zit met tranen in mijn ogen. Veel sterkte aan iedereen die dierbaren verloren heeft!


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.

    oh mijn god, dit is echt te erg. Heel erg veel sterkte....


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    sterkte iedereen die iemand heeft verloren. en Aylin, veel sterkte, mijn hart is bij jou en alle andere families die iemand hebben verloren.


    Tell her she's beautiful, wonderful, everything she doesn't see