• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik vind het zo erg he.
    man ik leef volledig met die mensen mee.
    Ik moet er zelfs bijna van huilen.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    vertrekken op 12 jarige leeftijd voor de vakantie van je leven, samen leren skiën met al je vriendjes, plezier maken en de tijd van je leven beleven, sneeuwballen gooien op juf of meester, ... niet wetende dat dit ook hun laatste reis zou worden. Nooit meer naar huis terug keren, nooit meer plezier maken, nooit meer! Voor altijd een sterretje aan de hemel. Veel sterkte aan, ouders, broertjes en zusjes, grootouders, familie en vrienden, leerkrachten, kinderen en directie van de betrokken scholen! RIP :(

    xFood schreef:
    vertrekken op 12 jarige leeftijd voor de vakantie van je leven, samen leren skiën met al je vriendjes, plezier maken en de tijd van je leven beleven, sneeuwballen gooien op juf of meester, ... niet wetende dat dit ook hun laatste reis zou worden. Nooit meer naar huis terug keren, nooit meer plezier maken, nooit meer! Voor altijd een sterretje aan de hemel. Veel sterkte aan, ouders, broertjes en zusjes, grootouders, familie en vrienden, leerkrachten, kinderen en directie van de betrokken scholen! RIP :(


    Maar wetend dat vooral diegene die vooraan zaten -denk ik- op slag dood waren, en ze net een prettig weekje hebben gehad, valt het nog wel mee. Maar het is nooit prettig..
    Ik heb meer medelijden met de ouders.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    (...)

    Maar wetend dat vooral diegene die vooraan zaten -denk ik- op slag dood waren, en ze net een prettig weekje hebben gehad, valt het nog wel mee. Maar het is nooit prettig..
    Ik heb meer medelijden met de ouders.

    Gezien ze aanvankelijk zo weinig wilden lossen over het dodental en de exacte situatie denk ik niet dat die kinderen een snelle dood ondergaan hebben.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Ik vind dit echt zo erg. D:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Roane schreef:
    (...)
    Gezien ze aanvankelijk zo weinig wilden lossen over het dodental en de exacte situatie denk ik niet dat die kinderen een snelle dood ondergaan hebben.


    Ik zeg niet alle, maar wel die vooraan zaten, en door de klap zijn overleden..


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Er zijn 22 kinderen dood en zes volwassenen ,drie liggen er in coma en vechten voor hun leven. Dan zijn er nog enkele lichtgewonden en zwaargewonden ,in ieder geval de kranten ,het nieuws ,facebook en twitter staan er vol mee

    Dan nog vind ik het verschrikkelijk. Ik kan er echt niet over. Ik ben nog nooit zo aangedaan geweest door dit soort nieuws.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Biologist schreef:
    (...)

    Maar wetend dat vooral diegene die vooraan zaten -denk ik- op slag dood waren, en ze net een prettig weekje hebben gehad, valt het nog wel mee. Maar het is nooit prettig..
    Ik heb meer medelijden met de ouders.


    Ik vind dat het helemaal niet meevalt hoor. Die kinderen die het overleeft hebben zullen de rest van hun leven getraumatiseerd zijn. 3 kinderen liggen in coma, waarvan dat ze zelfs 2 kinderen niet kunnen zeggen wie ze zijn. Ik durf niet te zeggen dat ze opslag dood waren, want alles wat ik hoor geeft aan dat het echt erg was.
    Niemand zal zich nog iets herinneren van hun weekje sneeuwklassen. Niemand gaat daar nog denken aan leuke dingen die er gebeurt zijn.


    "You love me. Real or not real?" "Real." - Peeta Mellark & Katniss Everdeen.

    Mijn oudste broertje zat op die bus... In de voormiddag hebben we eindelijk telefoon gekregen: hij heeft twee gebroken benen, een gebroken pols en een hoofdwonde, maar hij leeft! Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld!
    Maar waarschijnlijk begint het nu pas. Hij moet nog vele operaties ondergaan en uiteraard zal hij het nog heel heel zwaar krijgen, want vele van zijn klasgenootjes zijn overleden. Maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat hij nog leeft. De uren voor de telefoon ging waren de bangste uren in mijn hele leven...


    Van alle natuurrampen is liefde de grootste. En de mooiste.

    Kaneswaran schreef:
    (...)

    Ik vind dat het helemaal niet meevalt hoor. Die kinderen die het overleeft hebben zullen de rest van hun leven getraumatiseerd zijn. 3 kinderen liggen in coma, waarvan dat ze zelfs 2 kinderen niet kunnen zeggen wie ze zijn. Ik durf niet te zeggen dat ze opslag dood waren, want alles wat ik hoor geeft aan dat het echt erg was.
    Niemand zal zich nog iets herinneren van hun weekje sneeuwklassen. Niemand gaat daar nog denken aan leuke dingen die er gebeurt zijn.


    Ja, dat kan.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Vindaloo schreef:
    Mijn oudste broertje zat op die bus... In de voormiddag hebben we eindelijk telefoon gekregen: hij heeft twee gebroken benen, een gebroken pols en een hoofdwonde, maar hij leeft! Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld!
    Maar waarschijnlijk begint het nu pas. Hij moet nog vele operaties ondergaan en uiteraard zal hij het nog heel heel zwaar krijgen, want vele van zijn klasgenootjes zijn overleden. Maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat hij nog leeft. De uren voor de telefoon ging waren de bangste uren in mijn hele leven...
    wow dat is echt heftig. Heel veel sterkte. HOpelijk komt alles goed.(flower)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Vindaloo schreef:
    Mijn oudste broertje zat op die bus... In de voormiddag hebben we eindelijk telefoon gekregen: hij heeft twee gebroken benen, een gebroken pols en een hoofdwonde, maar hij leeft! Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld!
    Maar waarschijnlijk begint het nu pas. Hij moet nog vele operaties ondergaan en uiteraard zal hij het nog heel heel zwaar krijgen, want vele van zijn klasgenootjes zijn overleden. Maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat hij nog leeft. De uren voor de telefoon ging waren de bangste uren in mijn hele leven...


    Sterkte! (: Hopelijk komt het goed met hem!


    "You love me. Real or not real?" "Real." - Peeta Mellark & Katniss Everdeen.

    Vindaloo schreef:
    Mijn oudste broertje zat op die bus... In de voormiddag hebben we eindelijk telefoon gekregen: hij heeft twee gebroken benen, een gebroken pols en een hoofdwonde, maar hij leeft! Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld!
    Maar waarschijnlijk begint het nu pas. Hij moet nog vele operaties ondergaan en uiteraard zal hij het nog heel heel zwaar krijgen, want vele van zijn klasgenootjes zijn overleden. Maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat hij nog leeft. De uren voor de telefoon ging waren de bangste uren in mijn hele leven...


    Oh dat moet echt een hel voor jou geweest zijn. Ik ben blij voor jou en je familie dat hij er nog vrij goed is uitgekomen en ik wens jullie -en je broer ook- heel veel sterkte toe. En ik denk als ik dat zeg dat ik in de naam van een groot deel van België spreek.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Ik las het net op Teletext. Echt vreselijk! Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken maar ik leef echt héél erg mee.

    Ik weet trouwens of dit al bekend is, maar er zaten blijkbaar ook 10 Nederlandse kinderen op die bus...
    Echt vreselijk... Ik wens alle ouders en naasten heel veel sterkte!


    Deep inside, I've never felt alive