• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik ben een trotse lommelaar met rouw!
    Dit had niet mogen gebeuren, veel steun voor de slachtoffers en familie..
    I pray for them !


    Live life like a party

    GGDoll schreef:
    Ik vind het echt verschrikkelijk, we hebben er vandaag op school een hele dag over gesproken. Ik zou echt kunnen huilen om zo'n dingen.

    Dan moet je hier eens in lommel zijn, het is muisstil, iedereen praat erover. Veel mensen bij mij op school wenen voor hun zusje, broertje, familie.. Pijnlijk!


    Live life like a party

    R.I.P de slachtoffers en sterkte voor hun ouders!


    Be faithful in small things because it is in them that your strength lies.

    Ik hoorde het. Ik vind het echt heel erg, vooral omdat die kinderen niet een écht leven hebben gehad en hun ouders hun niet hebben zien opgroeien.
    Je zou toch maar van de ambulance en zo zijn, die die dode kindjes eruit moesten halen. Ze moesten zelf ook huilen hoorde ik.


    'The best way to not get your heart broken is to pretend you don't have one.' - Effy Stonem.

    Embraced schreef:
    Ik hoorde het. Ik vind het echt heel erg, vooral omdat die kinderen niet een écht leven hebben gehad en hun ouders hun niet hebben zien opgroeien.
    Je zou toch maar van de ambulance en zo zijn, die die dode kindjes eruit moesten halen. Ze moesten zelf ook huilen hoorde ik.

    Dat is ook normaal, ik denk als je zoiets ziet dat het moeilijk is om niet te huilen. De bus zag eruit voor wat er nog overbleef.. Het moet volgens mij echt moeilijk zijn voor de overlevende die het beeld van alle doden hebben gezien. Het is niet iets wat zomaar uit je gedachte verdwijnt. Alle lommelaren zijn hier in rouw..


    Live life like a party

    Hier zijn gewoon geen woorden voor.

    Ik hoorde net dat er maar 6 overlevenden zijn... Zo vreselijk... Die moeten echt wel té hard gereden hebben hoor. En echt zielig voor hun familie, maar ik zou mijn 12 jarige kind niet op wintersport sturen met school, zeker niet met de bus.


    Your make-up is terrible

    Op dit kunnen woorden geen gevoelens beschrijven ,belgië is in rouw ,22 kinderen en 6 volwassenen moesten het leven laten. De overleden kinderen waren nog niet eens in de helft van hun leven ,hun leven was amper begonnen. Ouders moesten met pijn in hun hart aanhoren hou hun dochter of zoon was gestorven. Ze vertrokken met een : Amuseer je maar. Ze zullen nooit meer terugkeren. Ik zal bidden voor de overledenen en ik hoop dat zij hier ooit overheen kunnen komen. Ik zal ook bidden voor de overledenen maar met een gebed kan je ze niet terughalen. Ik wil voor zoveel mensen morgen gewoon wakker en beseffen dat dit maar een nachtmerrie is. Maar als ik me knijp word ik niet wakker. Ik heb geen dierbaren verloren bij deze crash maar ik bid voor de ouders en familie. Ik ben in rouw.

    Assassin schreef:
    Ik hoorde net dat er maar 6 overlevenden zijn... Zo vreselijk... Die moeten echt wel té hard gereden hebben hoor. En echt zielig voor hun familie, maar ik zou mijn 12 jarige kind niet op wintersport sturen met school, zeker niet met de bus.


    Maar er was toch maar een maximale snelheid van 100km/uur? En anders hadden de begeleiders er toch wel wat van gezegd? Maar goed, ik heb daarstraks ook op het nieuws gehoord dat er op een begeven moment een wegversmalling was en daar is het gebeurd of zo iets. En maar 6 overlevenden van de 52? Of hoe bedoel je?

    Assassin schreef:
    Ik hoorde net dat er maar 6 overlevenden zijn... Zo vreselijk... Die moeten echt wel té hard gereden hebben hoor. En echt zielig voor hun familie, maar ik zou mijn 12 jarige kind niet op wintersport sturen met school, zeker niet met de bus.

    Ga je je kind dan ook nooit alleen de straat laten oversteken? Ik vind het heel erg wat er is gebeurd, maar zo moet je niet denken. Er kan altijd en overal iets gebeuren.

    Jepson schreef:
    (...)

    Maar er was toch maar een maximale snelheid van 100km/uur? En anders hadden de begeleiders er toch wel wat van gezegd? Maar goed, ik heb daarstraks ook op het nieuws gehoord dat er op een begeven moment een wegversmalling was en daar is het gebeurd of zo iets. En maar 6 overlevenden van de 52? Of hoe bedoel je?


    Ja, de maximale snelheid was 100km/uur. De bus is rechts tegen de muur gereden en toen uitgeweken naar links (deels op ander baanvak) en toen terug naar rechts tegen zo de hoek van een pechstrook.

    [ bericht aangepast op 14 maart 2012 - 18:40 ]


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Jepson schreef:
    (...)

    Maar er was toch maar een maximale snelheid van 100km/uur? En anders hadden de begeleiders er toch wel wat van gezegd? Maar goed, ik heb daarstraks ook op het nieuws gehoord dat er op een begeven moment een wegversmalling was en daar is het gebeurd of zo iets. En maar 6 overlevenden van de 52? Of hoe bedoel je?


    Ja, 6 van de 52. Dat zeiden ze op tv. Maar als je zoveel kinderen en leerkrachten dood krijgt, ga je wel harder dan 100 km/u.


    Your make-up is terrible

    Amused schreef:
    (...)

    Ja, de maximale snelheid was 100km/uur. De bus is rechts tegen de muur gereden en toen uitgeweken naar links (deels op ander baanvak) en toen terug naar rechts tegen zo de hoek van een pechstrook.


    Ik hoorde op het nieuws dat hij op de één of andere manier tegen de stoeprand is gebotst en vervolgens de controle van het stuur kwijt geraakt en zo tegen die muur is gebotst. Hij is terecht gekomen in zo'n parkeer vak langs de weg zeg maar.

    Amused schreef:
    (...)

    Ga je je kind dan ook nooit alleen de straat laten oversteken? Ik vind het heel erg wat er is gebeurd, maar zo moet je niet denken.


    Nee, dat niet. Dat is wel erg overdreven. (: En dit denk ik niet door dit ongeluk, dat vond ik ervoor al. In een ander land is het nou eenmaal anders dan in Nederland/Belgie. Hier in het binnenland vind ik het helemaal niet erg, maar er buiten wel.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ja, 6 van de 52. Dat zeiden ze op tv. Maar als je zoveel kinderen en leerkrachten dood krijgt, ga je wel harder dan 100 km/u.


    Ik denk het niet. Al een paar kinderen mogen naar huis en een ander paar over een paar dagen. En dan liggen er ook nog 3 in coma. Ik denk dat je dat dan verkeerd begrepen hebt.

    Jepson schreef:
    (...)

    Ik hoorde op het nieuws dat hij op de één of andere manier tegen de stoeprand is gebotst en vervolgens de controle van het stuur kwijt geraakt en zo tegen die muur is gebotst. Hij is terecht gekomen in zo'n parkeer vak langs de weg zeg maar.

    Hier is een veronderstelling van hoe het ongeval is gebeurd.

    [ bericht aangepast op 14 maart 2012 - 18:46 ]


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn