• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Austen schreef:
    In dit artikel staan een hele boel foto's, ook van degenen die gestorven zijn. ;s

    wow ik zit hier helemaal met tranen. Als je de foto's ziet besef je pas echt hoe jong ze nog waren.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Zulk een pijn kun je niet dragen
    niemand verdient zo'n gruwelijk lot
    alle kleuren worden weggeslagen
    je hele wereld valt kapot.

    Jong leven , pas begonnen
    ruw en wreed hier weggerukt
    hartjes , puur en onontgonnen
    vreeslijk hard , plots weggeplukt

    Ons rest een diep , echt medeleven
    dit slaat echt gaten in je ziel
    niets kan dit helen of wedergeven
    meevoelen geeft troost , maar die is schriel

    De gezinnen die dit moeten ondergaan
    kunnen we alleen onze gevoelens geven
    heel 't land in rouw en gans ontdaan
    veel sterkte en ons diepe , droeve medeleven

    Mijn tranen schreeuwen steeds dezelfde vragen
    mijn hart steeds hetzelfde woord weerom
    het antwoord kan 't grote verdriet niet dragen
    het antwoord op de vraag : WAAROM ???????????????

    Austen schreef:
    In dit artikel staan een hele boel foto's, ook van degenen die gestorven zijn. ;s

    Tranen in mijn ogen.


    ars moriendi

    Glock schreef:
    R.I.P, en een minuut stilte voor de slachtoffers.


    Firm believer of all that is magic

    In Lommel gaat men morgen uit respect in het wit naar school. En die vriendin van me die nu haar nichtje verloren is, heeft gevraagd of de hele klas dat wou doen. Ik vind het een mooi gebaar.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ook ik (Nederlandse) ben vandaag uit respect heel de dag in het wit gekleed. Sterkte aan iedereen die iemand verloren heeft!


    Bad decisions make good stories.

    Aangrijpend: Een filmpje over Andrea's moeder, een meisje die het overleeft heeft.


    "You love me. Real or not real?" "Real." - Peeta Mellark & Katniss Everdeen.

    Ik moet er niet aan denken...wij wonen miss dan wel in noord-nederland, maar mijn broertje is zelf 12...ik mag er absoluut niet aan denken :| zooo erg...


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    Ik vind het echt zo erg. Er las net wat reacties en de rillingen lopen gewoon over mijn armen. Bij mij op school was de vlag vandaag half stok.


    There is nothing more badass than being yourself

    Assassin schreef:
    (...)

    Ja, 6 van de 52. Dat zeiden ze op tv. Maar als je zoveel kinderen en leerkrachten dood krijgt, ga je wel harder dan 100 km/u.

    Excuse me, maar de bus reed maar tussen de 50 en de 70 km/u. Er is gebleken dat de buschauffeur absoluut niet te hard rijdt. Deze maatschappij is zeer bekend en reed al meer dan 20 jaar rond. Ze wísten wat ze deden want ze stonden er bekend om om door de bergen te rijden.

    Usui schreef:
    (...)
    Ja, dat hoorde ik net ook. Kinderen hadden aan de buschauffeur gevraagd of hij een dvd op wilde zetten. Toen is hij dus tegen die muur aan geknald.

    Klopt ook niet. Op HLN.be staat dat hij niet afgeleid was door de dvd

    Translucent schreef:
    (...)
    Klopt ook niet. Op HLN.be staat dat hij niet afgeleid was door de dvd


    Inderdaad, het is op het nieuws van de vrt bekent gemaakt dat de buschauffeur niet dronken was, geen hartaanval had of geen dvd aan het opzetten was. Ze gaan nu kijken of het geen technisch probleem was, maar naar wat ze allemaal zeggen is het vrij duidelijk dat de chauffeur niet de schuldige is.


    "You love me. Real or not real?" "Real." - Peeta Mellark & Katniss Everdeen.

    MisPattinson schreef:
    (...)
    wow ik zit hier helemaal met tranen. Als je de foto's ziet besef je pas echt hoe jong ze nog waren.


    Idd.

    Maitresse schreef:
    Ik vind het rot en wens de familie en vrienden van de slachtoffers veel sterkte toe.
    Toen ik de beelden zag, heb ik wel een traantje gelaten omdat het echt verschrikkelijk moet zijn voor de ouders.


    'Dear girls: a compliment is actually not an invitation to explain how ugly you think you are' - Lisa Cimorelli

    HarrysBum schreef:
    Ik vind het echt zo erg. Er las net wat reacties en de rillingen lopen gewoon over mijn armen. Bij mij op school was de vlag vandaag half stok.Bij ons op school ook, en ook bij het ziekenhuis en het politiebureau.


    Life is hard and then we die