• Bron Nieuwsblad
    Bron Zita

    In een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre heeft zich dinsdagavond een ongeval voorgedaan met een Belgische autobus. Daarbij kwamen minstens 28 mensen om het leven. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van twee scholen uit Heverlee en Lommel. De ouders van de kinderen worden met een vliegtuig van Buitenlandse Zaken naar Zwitserland gebracht.

    Dat hebben de autoriteiten van het kanton Wallis woensdagochend bekendgemaakt op een persconferentie. Het ongeval gebeurde gisteravond rond 21.15 uur.

    Aan boord van de bus waren 52 mensen, onder wie kinderen uit de stedelijke basisschool 't Stekske uit het Lommelse gehucht Lommel-Kolonie en kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee. Ze waren op de terugweg van een skivakantie in le Val d' Anniviers.

    De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers zouden er ook nog eens 22 gewonden zijn. Die zijn naar 4 ziekenhuizen in Wallis gebracht. Enkele slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in Lausanne en Bern gebracht.

    De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

    Omstandigheden onduidelijk

    De bus reed in de richting van Sion maar week af van zijn traject. Daarbij raakte het voertuig met volle kracht een wand van de tunnel aan een plaats voorbehouden voor de hulpdiensten, verduidelijkt de politie.

    Volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Na de noodoproep kwamen de hulpdiensten massaal ter plaatse. De interventie duurde langer dan acht uur. Daarbij werden onder meer 12 ziekenwagens en 8 helikopters ingezet.

    De procureur verzekerde op een persconferentie dat hij 'alles zal doen om te achterhalen wat er gebeurd is'. Het voertuig was zo goed als nieuw, verduidelijkte hij. Het was uitgerust met veiligheidsgordels en in de tunnel geldt een snelheidslimiet van 100 km/u.

    Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde de commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren geschokt.

    Families op de hoogte gebracht

    De families van de slachtoffers zijn intussen allemaal op de hoogte gebracht en zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

    Buitenlandse Zaken legt twee Embraer-vliegtuigen van het leger in om ouders van de bij het busongeval betrokken kinderen naar Zwitersland te vliegen en eventueel gewonde kinderen te repatriëren. De betrokken families worden gevraagd om contact op te nemen met de Christelijke Mutualiteiten, die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerden.

    Aan boord van de vliegtuigen die de nabestaaanden naar Zwitserland zullen vliegen, zal psychologische begeleiding voorzien worden.


    Ik vind zulke ongevallen nog erger als er kinderen bij betrokken zijn. Ze gingen naar het 6e in de basisschool, dat wil zeggen ongeveer 11-12 jaar. Hun echte leven was nog niet begonnen. In het tweede artikel staat ook nog eens dat er bij de gewonden 15 Belgen, maar ook 7 Nederlanders zijn. Dus waarschijnlijk zullen er ook Nederlanders overleden zijn. Dat maakt dat ik het vind het erg voor zowel België als Nederland. Als je zelf zo'n ouder bent, moet zoiets hard aankomen. Het komt sowieso al hard over, maar het was een schooluitje. Met de bedoeling dat ze daar plezier maakten. Tjah, het is gewoon ongelooflijk jammer.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Assassin schreef:
    Ik hoorde net dat er maar 6 overlevenden zijn... Zo vreselijk... Die moeten echt wel té hard gereden hebben hoor. En echt zielig voor hun familie, maar ik zou mijn 12 jarige kind niet op wintersport sturen met school, zeker niet met de bus.

    Ze reden niet te hard. Dat hebben ze al kunnen bewijzen. Ze zoeken nog uit of het nu een defect was of menselijke fout of misschien nog iets anders.

    Ik heb zo meteen ontwikkelingspsychologie en ik (en heel mijn klas) vragen ons af of er een meisje uit onze klas wel komt. Gister hebben wij (wij zijn een hechte klas) de hele tijd in spanning gewacht of haar nichtje oké was, maar tegen 18u was er nog steeds geen nieuws. En ik zie haar facebook volstaan met sterkteberichtjes en nu weet ik niet of dat is om haar gewoon te steunen of om te condoleren.

    Het is echt te erg voor woorden.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Patriot schreef:
    Aylin (Rickman) heeft net haar telefoontje gehad. Haar zusje is dood.

    Sterkte aan haar. Dit had niet mogen gebeurd zijn.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Vindaloo schreef:
    Mijn oudste broertje zat op die bus... In de voormiddag hebben we eindelijk telefoon gekregen: hij heeft twee gebroken benen, een gebroken pols en een hoofdwonde, maar hij leeft! Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld!
    Maar waarschijnlijk begint het nu pas. Hij moet nog vele operaties ondergaan en uiteraard zal hij het nog heel heel zwaar krijgen, want vele van zijn klasgenootjes zijn overleden. Maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat hij nog leeft. De uren voor de telefoon ging waren de bangste uren in mijn hele leven...
    Veel succes met je broertje!


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik heb echt medelijden met de mensen die iemand zijn verloren. Broer, zus, zoon, dochter, nichtje, neefje, wat het ook mag zijn.
    Veel sterkte als het voor jou geldt.
    xxx Padmé


    I've gotta bad feeling about this - Anakin Skywalker

    Vindaloo schreef:
    Mijn oudste broertje zat op die bus... In de voormiddag hebben we eindelijk telefoon gekregen: hij heeft twee gebroken benen, een gebroken pols en een hoofdwonde, maar hij leeft! Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld!
    Maar waarschijnlijk begint het nu pas. Hij moet nog vele operaties ondergaan en uiteraard zal hij het nog heel heel zwaar krijgen, want vele van zijn klasgenootjes zijn overleden. Maar ik ben zo ontzettend opgelucht dat hij nog leeft. De uren voor de telefoon ging waren de bangste uren in mijn hele leven...


    Gelukkig maar, dat lijkt me echt héél fijn. Veel succes met je broertje. =3 Ik hoop dat het snel goedkomt met hem.


    Your make-up is terrible

    Misschien is de buschauffeur onwel geworden? Misschien zullen we het wel nooit weten..

    Ik wil alleen maar iedereen heel veel sterkte wensen. Dit had nooit mogen gebeuren.


    ars moriendi

    Mijn school gaat morgen om elf uur een herdenking houden.


    Mijn username is een kopje, geen plaat

    Wow, ik heb hier echt geen woorden voor... @Patriot, heel veel sterkte voor je vriendin en ook voor jou. Echt verschrikkelijk.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Dit las ik net op teletext (dit typ ik letterlijk over):

    "Buschauffeur was bezig met dvd"
    De chauffeur van de Belgische bus die in Zwitserland verongelukte, wilde vlak voor de crash een dvd of cd opzetten.
    Dat hebben gewonde kinderen verteld en ouders en verplegend personeel, meldde een Zwitserse en Belgische krant.

    Een kort moment van onoplettendheid bij het opzetten van de dvd of cd zou een verklaring kunnen zijn voor het ongeluk waarbij 22 kinderen en zes volwassenen om het leven kwamen.

    De Belgische krant Het Laatste Nieuws meldde eerder al dat een van de leraren vlak voor het ongeluk een dvd of cd naar voren bracht. De Zwitserse politie noemt het bericht speculatief.


    NB: Als er typfoutjes staan, ik zoek het nu even niet om het na te lezen. Dat zal ik zo meteen wel doen. (A)

    [ bericht aangepast op 15 maart 2012 - 17:21 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Tjah, morgen dag van nationale rouw. Om 11u zou heel Beglië een minuut stilte moeten houden.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Tjah, morgen dag van nationale rouw. Om 11u zou heel Beglië een minuut stilte moeten houden.

    Ja.
    Om elf uur gaat de bel, zullen we achter onze stoel staan en een minuut stilte houden.
    In mijn zus' school ook.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Flemish schreef:
    (...)
    Ja.
    Om elf uur gaat de bel, zullen we achter onze stoel staan en een minuut stilte houden.
    In mijn zus' school ook.

    Normaal in iedere school want het is nationaal.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    ik las net op dailymail.co.uk een artikel erover en daar stonden ook de pasfoto's van de overledenen. dat maakt het voor mij nog heftiger, om te weten dat je hun nooit meer zult zien glimlachen.


    Tell her she's beautiful, wonderful, everything she doesn't see

    Bond schreef:
    Dit las ik net op teletext (dit typ ik letterlijk over):

    (...)

    NB: Als er typfoutjes staan, ik zoek het nu even niet om het na te lezen. Dat zal ik zo meteen wel doen. (A)

    Ja, dat hoorde ik net ook. Kinderen hadden aan de buschauffeur gevraagd of hij een dvd op wilde zetten. Toen is hij dus tegen die muur aan geknald.


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    In dit artikel staan een hele boel foto's, ook van degenen die gestorven zijn. ;s


    comfort in c h a o s