• De stelling van deze week luidt:
    Wiskunde moet weer een keuzevak worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Liberacorpus schreef:
    (...)

    Maar wanneer je echt door wiskunde zou blijven zitten, vind ik dat het mogelijk gemaakt moet worden om het te kunnen laten vallen.


    :'D Bij ons op school zou je ook op LO kunnen blijven zitten, dus dit slaat echt totaal nergens op. Als je een vak niet goed genoeg beheerst, kan je er niet meer door. Anders heb je het jaar daarop er alleen maar meer problemen mee.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Oneens.
    Door wiskunde leer je een manier van denken aan, die belangrijk is voor het dagelijks leven. Tuurlijk ga je niet uitrekenen wat de diameter van een bord is, of het oppervlak van een driehoek. Het gaat om de manier van denken die je ervoor gebruikt. En zonder wiskunde zouden we nog dommer zijn dan dat sommige nu al zijn.

    Eens. Op mijn school is het nu ook een keuze vak waar ik zelf erg blij mee ben. zo heb ik zekerheid dat ik mijn examen haal aangezien ik diskcalculatie heb.


    “Things never happen the same way twice.”

    Oneens, wiskunde is heel belangrijk voor je later, later bij je werk heb je het nodig, voor het opvoeden van een kind en bij het huishouden ook.

    [ bericht aangepast op 23 april 2013 - 18:28 ]

    Oneens! Het is belangrijk dat je overal een basiskennis van hebt, en wiskunde komt altijd nog wel eens te pas. Als het een keuzevak zou zijn, zouden er al heel veel mensen zijn die het laten vallen omdat ze er 'geen zin' in hebben..

    StayBizarre schreef:
    Oneens, wiskunde is heel belangrijk voor je later, later bij je werk heb je het nodig, voor het opvoeden van een kind en bij het huishouden ook en als je niet verder gaat ermee vergeet je wat.

    Dit is sarcastisch mag ik hopen? :'D


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Ik doe mavo 4 en ik kon kiezen of ik wiskunde in mijn pakket nam. Ik heb wel voor wiskunde gekozen maar het is dus niet verplicht!

    [ bericht aangepast op 23 april 2013 - 15:19 ]


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    jokaloka schreef:
    Eens. Op mijn school is het nu ook een keuze vak waar ik zelf erg blij mee ben. zo heb ik zekerheid dat ik mijn examen haal aangezien ik diskcalculatie heb.

    Mensen met dyslexie moeten ook gewoon Nederlands examen doen en hebben ook gewoon de taal nodig. Je kan niet bij een baan komen aanzetten met 'Ik heb geen Nederlandse/Wiskundige kennis, want ik ben taal/rekenblind.' Een zekere kennis van de taal en wiskunde vind ik absoluut vereist voor iedereen. Iedereen kan, en moet, zelfs met moeite met een zes eindigen voor dit soort vakken.


    If you want it dead: use fire. Is it not dead? Then you haven't used enough fire!

    Hoe hard ik wiskunde ook haat, ik ben oneens. Ik denk dat wiskunde eigenlijk echt wel belangrijk is.

    Oneens.
    Wiskunde is vreselijk belangrijk, het lijkt nu van niet maar je weet nooit. Er zijn banen waar je 't niet nodig hebt maar het is wél belangrijk in anderen..
    Alleen dan heb je ook een punt;
    ik snap er HELEMAAL niets van. Nou, ik snap t wel maar toch sta ik een onvoldoende ervoor. Dit maakt me wel bang; hoe ga ik óóit mn examens halen als ik dit zo doe?


    An artist is never satisfied. ~

    Capricious schreef:
    (...)
    Dit is sarcastisch mag ik hopen? :'D

    Nee, hoezo zou het...

    Bij ons is het een keuzevak.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Dat is het al, op Mavo en Havo.
    Op VMBO en Vwo is het verplicht.
    Tenminste, zo heb ik het ervaren. Ik heb mavo gedaan en daar kon je het in de vierde laten vallen en nu doe ik Havo en ik heb ook geen wiskunde. Het is wel belangrijk enzo, maar ik vind niet dat het verplicht moet zijn, als je het echt niet kan en je er door zou zakken...


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    jellzzz schreef:
    eens!
    sommige mensen worden nu gedwongen op een lager niveau te gaan zitten, alleen omdat ze wiskunde echt niet kunnen. terwijl je dat heus niet voor elke studie nodig hebt.
    ikzelf heb dyscalculie, maar moet nu wel wiskunde doen, en dat is echt een probleem. ik haal alleen maar drieën voor dat vak, en als ik het kon laten vallen zou de kans dat ik havo haal veel groter zijn.
    ik vind dat mensen zelf de kans moeten hebben om te kiezen, waarom zou je iemand iets aan proberen te leren wat diegene toch totaal niet kan? want echt, als je dyscalculie hebt kun je nog zoveel oefenen als je wilt, het word echt niet beter. hetzelfde geld voor dyslectie. het zou goed zijn als het onderwijs veel meer keek naar de kwaliteiten van een leerling: hetgeen verbeteren waar iemand goed in is dus. niemand gaat later iets doen wat hij/zij toch niet kan. dingen die je toch niet gaat gebruiken zou je eerder af moeten kunnen laten vallen.


    Havo is nu eenmaal een richting met veel Wiskunde. Als je daar niet goed in bent, moet je geen havo doen.
    Zo kun je even goed zeggen: ik wil Latijn doen, maar dan zonder het Latijn.
    Dat gaat gewoon niet.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Charitable schreef:
    (...)

    Havo is nu eenmaal een richting met veel Wiskunde. Als je daar niet goed in bent, moet je geen havo doen.
    Zo kun je even goed zeggen: ik wil Latijn doen, maar dan zonder het Latijn.
    Dat gaat gewoon niet.


    Nou, dat zou een beetje lastig worden, denk je niet? Wat nou als jij goed je hoofdrekenen en alle andere vakken beheerst en dus goed kunt functioneren in een maatschappij waarin taal en rekenen(!) belangrijk zijn. Moet je dan een lager niveau gaan doen enkel om wiskunde? Lijkt me een beetje lastig worden. Ook wordt er gesproken over dat wiskunde heel belangrijk is en dat het niveau zonder wiskunde gaat dalen, maar hoe weet je dat zo zeker? Zou het niet juist vervelend zijn als je mensen gedwongen lagere opleidingen laat doen, terwijl er veel meer uit te halen valt? Natuurlijk kun je dit op Engels en Nederlands gaan gooien, maar deze (en dan met name Nederlands!) heb je bij (vrijwel) alles nodig. Nederlands spreek je, schrijf je en daarin werk je. Op het VWO kun je best VWO doen zonder Latijn. Daar KIES je voor, en daar gaat dit juist om. Havo draait niet om wiskunde en je bent ook niet meteen dom als je geen wiskunde kunt.

    [ bericht aangepast op 23 april 2013 - 19:34 ]


    “I think everybody’s nuts.” - Johnny Depp