• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

    Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

    Bron: hln. be
    =====================

    Zo is alles racistisch
    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.


    TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 8:47 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    blackbride schreef:
    (...)

    Hoezo lijkt het dan racistisch?



    Witte sint en zijn zwarte hulpjes --> slavernij (--> racisme)

    :')

    [ bericht aangepast op 19 okt 2013 - 15:01 ]


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Hatsumomo schreef:
    Ik hoorde het, dit vind ik echt bullshit. Het gaat niet om zwarte mensen, het gaat om blanke die zwart zijn van het roet van een schoorsteen. Niemand is racistisch, het is een kinderfeest en die kinderen hebben het nog niet eens door.

    Dat. Stelletje mongolen.
    Leggen zij het dan ook meteen uit aan de lieve kindertjes die nog in Sinterklaas geloven? :W


    Deep inside, I've never felt alive

    Hatsumomo schreef:
    Ik hoorde het, dit vind ik echt bullshit. Het gaat niet om zwarte mensen, het gaat om blanke die zwart zijn van het roet van een schoorsteen. Niemand is racistisch, het is een kinderfeest en die kinderen hebben het nog niet eens door.


    Some people are art and do art at the same time

    Rosarum schreef:
    Ja, natuurlijk is Zwarte Piet racistisch. Want een schoorsteenveger die door de roet zwart is geworden en op de daken klimt en streken uithaalt met kleine kinderen, dat moet uiteraard verboden worden. Wij zijn echt de allergrootste racisten ter wereld.
    VN, check je feiten nog eens alsjeblieft, dankjewel.

    Volgens mij is er ook al gezegd dat er in het nieuwe jaar geen zwarte pieten meer mogen zijn. Ik vind het allemaal maar klinkklare onzin, en dat is nog op z'n zachts gezegd. Dit is al jaren zo het geval, en nu moet er "opeens wat aan gedaan worden"? Ze zijn niet eens echt zwart.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Dikke onzin. Sinterklaas hoort bij Nederland. Ik weet niet of jullie dat Pownews filmpje van de Bijlmer hebben gezien, maar ik wed dat de meeste kleurlingen er geen moeite mee hebben. Zo wel, vertrek dan verdomme naar een land waar geen Sinterklaas wordt gevierd.


    Alleen maar tranen van geluk

    Nightray schreef:
    (...)

    Dit is wat ik altijd hoor/lees over Sinterklaas:
    Witte sint en zijn zwarte hulpjes --> slavernij (--> racisme)

    :')


    Ha, dan heb ik mijn kindertijd toch heel wat anders gelezen XD

    En ze zijn zwart omdat als je een schoorsteenveger was dan werd je toch zwart van de roet?
    Althans zo dacht ik altijd toen ik klein was XD


    I paint objets like I think them, not like I see them. Pablo Picasso

    blackbride schreef:
    (...)

    Ha, dan heb ik mijn kindertijd toch heel wat anders gelezen XD

    En ze zijn zwart omdat als je een schoorsteenveger was dan werd je toch zwart van de roet?
    Althans zo dacht ik altijd toen ik klein was XD

    Nee, die mensen die geen achtergrond hebben gekregen met Sinterklaas, ofwel er niet mee opgegroeid krijgen, weten dat niet. Dus die denken dat die pieten zwart zijn van zichzelf en dus vinden ze het racisme (grofweg gezegd, ik zeg niet dat iedereen zo zou denken).


    Deep inside, I've never felt alive

    Hatsumomo schreef:
    Ik hoorde het, dit vind ik echt bullshit. Het gaat niet om zwarte mensen, het gaat om blanke die zwart zijn van het roet van een schoorsteen. Niemand is racistisch, het is een kinderfeest en die kinderen hebben het nog niet eens door.


    Dit precies. Het is ook echt onzin dat de volwassenen er problemen mee hebben, terwijl de kinderen er totaal geen last van hebben.

    Carmina schreef:
    (...)
    Dat. Stelletje mongolen.
    Leggen zij het dan ook meteen uit aan de lieve kindertjes die nog in Sinterklaas geloven? :W


    Stel je voor, voorin de klas:
    Juf: Hoi iedereen, ik ga wat uitleg geven over Sint en zijn Pieten. Wat belangrijke mensen van de Nederlandse regering hebben besloten dat Zwarte Piet racistisch is. Nee, Robert, niet Rantastisch- Dat is geen woord. Nee Marieke, je mag je hond nog steeds Zwarte Rakker noemen. Zoek het woord maar op als je het niet begrijpt
    Het komt erop neer dat men denkt dat jullie de zwarte huidskleur van Piet associeren met slavernij. Nee Robert, dat heeft niks met slavinken te maken. Wij, Nederlanders, hebben ons in bepaalde landen gedragen als mensen van de ergste soort. Echt heel erg. Dus worden de Zwarte Pieten paars, groen, rood, geel, of wie weet, wit. Totdat dat weer veranderd. Wie heeft er nog vragen?

    [ bericht aangepast op 19 okt 2013 - 15:34 ]


    Tijd voor koffie.

    -Excuses-

    [ bericht aangepast op 19 okt 2013 - 15:35 ]


    Tijd voor koffie.

    Kan je net zo goed het hele Sinterklaas gebeuren af schaffen. Zwarte Piet hoort er gewoon en iedereen die het racistisch vind moet even wat meer moeite doen om zich er in te verdiepen. Vind het echt belachelijk, ieder jaar dat gezeik van die volwassen om een leuk kinderfeest te verzieken.


    Physics is awesome

    blackbride schreef:
    (...)

    Ha, dan heb ik mijn kindertijd toch heel wat anders gelezen XD

    En ze zijn zwart omdat als je een schoorsteenveger was dan werd je toch zwart van de roet?
    Althans zo dacht ik altijd toen ik klein was XD


    Ja, dat is ook zo. Maar ik had het over de mensen die er weinig/niets over weten. :]


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Hatsumomo schreef:
    Ik hoorde het, dit vind ik echt bullshit. Het gaat niet om zwarte mensen, het gaat om blanke die zwart zijn van het roet van een schoorsteen. Niemand is racistisch, het is een kinderfeest en die kinderen hebben het nog niet eens door.


    Indeed, het zijn geen negroïde mensen, maar ze zijn donker door de roet en het lijkt ergens wel een beetje op een dictatuur, haha, maar alsnog. Ze moeten maar eens de club van Sinterklaas of een intocht komen bekijken, dan veranderen ze wel van gedachten (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Pff wat een gezeik!
    Straks gaan ze ook nog het Suikerfeest verbieden omdat het 'aanstootgevend' zou kunnen zijn voor mensen met suikerziekte -.- Soms...! (A)

    Het is overigens ook nog een ontzettend oude traditie en man, ik weet nog hoe blij ik was altijd als het Sinterklaas werd. Je schoen zetten, zakken met cadeautjes, lekker eten.. Het is allemaal gewoon één groot feest en dat zou dan niet meer mogen? Schaf dan ook lekker meteen het slachtfeest af of andere 'rare' feestdagen, want ik geloof niet dat Sinterklaas het meest racistische of vreemde feest is dat er wordt gevierd.

    En trouwens, de kerstman en zijn elfjes (dwergen > lilliputters) is toch ook niet racistisch?

    [ bericht aangepast op 19 okt 2013 - 17:13 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Hatsumomo schreef:
    Ik hoorde het, dit vind ik echt bullshit. Het gaat niet om zwarte mensen, het gaat om blanke die zwart zijn van het roet van een schoorsteen. Niemand is racistisch, het is een kinderfeest en die kinderen hebben het nog niet eens door.


    Precies dit !
    Live on, people .


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa