• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

    Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

    Bron: hln. be
    =====================

    Zo is alles racistisch
    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.


    TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [ bericht aangepast op 23 okt 2013 - 8:47 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Draculea schreef:
    Ik kan echt totaal niet tegen dit soort dingen en het feit dat ik er totaal niets tegen kan doen om het te laten stoppen maakt me alleen nog maar kwader. De mensen die tegen de zwarte pieten zijn mogen wat mij betreft allemaal oprotten uit Nederland. Dat zijn namelijk geen Nederlanders. En de andere landen moeten zich er niet mee gaan bemoeien, idioten.


    ...
    :')


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Nightray schreef:
    (...)

    ...
    :')

    Ja?

    Twist schreef:
    (...)
    Ik zou niet zeggen sporadisch, want ik heb het wel al regelmatig gebruikt. Hier betekent het gewoon iets laten zien hoe het werkt.
    Bv. Een demonstratie van pottenbakken, dan laten mensen zien hoe je potten moet bakken. :')

    Nou, ik bedoel dus dat het in die context sporadisch wordt gebruikt. In de zin van iets laten zien, wordt het wel regelmatig gebruikt.

    OT: VN, grow up.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Draculea schreef:
    (...)
    Ja?


    Vind die uitspraak nergens op slaan, maar goed.


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Nightray schreef:
    (...)

    Vind die uitspraak nergens op slaan, maar goed.


    Ik vind de reactie van Draculea de beste van alle reacties in dit topic. Het is gewoon zo.


    Queer zijn is gewoon alles

    Dooddoenervo schreef:
    (...)

    Ik vind de reactie van Draculea de beste van alle reacties in dit topic. Het is gewoon zo.


    Nope. :')


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Nightray schreef:
    (...)

    Vind die uitspraak nergens op slaan, maar goed.

    Ah, hebben we een anti-Piet in ons midden?


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Nightray schreef:
    (...)

    Nope. :')


    Wat is jou visie van de feiten dan?

    Sinterklaas is gewoon een geweldig nederlands/belgisch feest! In Nederland bestaat het al van voor WOII


    Queer zijn is gewoon alles

    Barnabas schreef:
    (...)
    Ah, hebben we een anti-Piet in ons midden?


    Nope. :')


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Dooddoenervo schreef:
    (...)

    Wat is jou visie van de feiten dan?

    Sinterklaas is gewoon een geweldig nederlands/belgisch feest! In Nederland bestaat het al van voor WOII


    Oh, daar ben ik het wel mee eens hoor. :]
    Het gaat me er meer om dat Draculea vind dat je geen Nederlander bent als je tegen zwarte pieten bent.

    [ bericht aangepast op 19 okt 2013 - 19:51 ]


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Nightray schreef:
    (...)

    Oh, daar ben ik het wel mee eens hoor. :]
    Het gaat me er meer om dat Draculea vind dat je geen Nederlander bent als je tegen zwarte pieten bent.


    Ik denk dat ze doelde op die mensen uit VN die dat nu allemaal gaan uitzoeken. Ik kan er ook naast zitten hoor, maar dat dacht ik.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Nightray schreef:
    (...)

    Oh, daar ben ik het wel mee eens hoor. :]
    Het gaat me er meer om dat Draculea vind dat je geen Nederlander bent als je tegen zwarte pieten bent.

    Ik ben geen Nederlander, maar ik heb niets tegen de Zwarte Pieten, hoor. :')
    Ik snap je visie, maar toch.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Hm, ik begrijp wel dat sommige mensen hier aanstoot aan nemen. Vooral omdat er zóveel vermoedens zijn over de oorsprong van Zwarte Piet. De schoorsteenveger is daar slechts één van. Maar ze hoeven het van mij absoluut niet af te schaffen. Het is een onderdeel van de Nederlandse cultuur en we zijn tegenwoordig wel zo gehumaniseerd dat het nu sowieso niet een mogelijke kloof tussen twee rassen moet voorstellen waarbij de één superieur is.


    "I shut my eyes in order to see.'

    hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
    hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
    hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
    hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
    hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
    hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[7]
    hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.


    Een slaaf die was vrijgekocht. Vond het op wiki (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Als het aan de anti- zwarte pieten lag, dan zouden we "Sinterklaas" -een oude man dus - gewoon door de schoorsteen moeten douwen joch. (: Wat boeit het dat hij dan zijn heup breekt. Dan huren we toch gewoon een nieuwe Sint? -de "zwarte" pieten, zijn er om hem te helpen, omdat ze lening genoeg zijn om de schoorstenen door te gaan en terug om hoog te klimmen (daarom zijn ze ook zwart, zo werd het ons (iedereen waar ik mee in de klas zat en mee omging toen ik klein was) toch verteld-. Ik snap niet waarom mensen er nu perse zo'n heisa van moeten maken, vroeger werd er ook geen aandacht aan besteed en nu opeens wel. Blijf gewoon van onze tradities/feesten af, wij gaan toch ook niet eisen van buitenlanders wanneer ze bij ons komen dat ze zich niet aan hun feestdagen enzo houden? Nou dan, blijf dan ook van de onze af. -ik weet dat niet alle buitenlanders tegen zwarte piet zijn, wees maar gerust- (: Als je er niet tegen kunt, probeer het dan gewoon te negeren (mag ik dit wel zeggen of is dat ook al racistisch VN?!) of zo, maar ga niet een kinderfeest verpesten. Een klein kind boeit dat echt niet hoor, sterker nog, de meeste kinderen houden juist meer van Zwarte Piet omdat die degene is die het snoepgoed en de cadeautjes uitdeelt. De "Sint" zit er eigenlijk maar wat bij.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.