• Jaja, nog minder dan een maand en dan is het zover voor alle eindexamenklassen van Nederlands: Het centraal eindexamen!

    Zie hier voor de roosters van dit jaar.

    Wij zijn gisteren begonnen met de examentrainingen en vrijdag hebben we onze LSD (laatste schooldag). Hoe staan jullie ervoor?


    Deep inside, I've never felt alive

    Vraag 12 had ik heel gek berekend ja! In de formule stond -1,5P, dus ik heb die -1,5 als elasticiteit gezien en er zo mee gerekend.. Ik kwam wel op het goede antwoord uit. Iemand enig idee of de -1,5 idd op elasticiteit sloeg?


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Hoe ging Engels vandaag bij de mensen van HAVO? :'D

    [ bericht aangepast op 16 mei 2014 - 19:47 ]


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    BastiIIe schreef:
    Vraag 12 had ik heel gek berekend ja! In de formule stond -1,5P, dus ik heb die -1,5 als elasticiteit gezien en er zo mee gerekend.. Ik kwam wel op het goede antwoord uit. Iemand enig idee of de -1,5 idd op elasticiteit sloeg?


    Geen idee of het wel of niet elasticiteit was. Als ik iets zou moeten kiezen, dan zou ik zeggen van "nee", want ik ben nooit eerder ergens tegen gekomen dat in de formule van gevraagde hoeveelheid elasticiteiten staan.

    Ik vond opdracht drie tussen wel echt ontzettend makkelijk, echt geen vwo niveau.
    Maar ik las op nu.nl dat wij het eerste examen hadden met de vernieuwde stof, dat verklaart denk ik waarom het zo afwijkt van de examens van de afgelopen jaren. Ik vraag me nu wel af waarom ik dan ooit buitenlandse shit heb gehad met economie._.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2014 - 19:50 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Nou ik dacht:
    -1,5P - 9, dus voor elke euro verandert de Q 1,5 keer :p

    En echt? Maar ach, liever een makkelijk examen en strengere normering dan een klote examen en hoge n-norm. Zelfde resultaat, ander gevoel.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Dit jaar was inderdaad het eerste examen volgens de pilots, zo zat het Keynesiaanse model er niet in...
    Ik had wel de eerste stap bij 16, hopelijk krijg ik daar nog 1 puntje voor:)
    heb inderdaad liever een makkelijk examen met een lagere norm dan andersom.

    Volgens Nu.nl was engels op 'basisschoolniveau.'


    The night is dark and full of terrors.

    Stormborn schreef:
    Dit jaar was inderdaad het eerste examen volgens de pilots, zo zat het Keynesiaanse model er niet in...
    Ik had wel de eerste stap bij 16, hopelijk krijg ik daar nog 1 puntje voor:)
    heb inderdaad liever een makkelijk examen met een lagere norm dan andersom.

    Volgens Nu.nl was engels op 'basisschoolniveau.'

    Dat kan heel goed kloppen, man wat was dat examen makkelijk.


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Stormborn schreef:
    Dit jaar was inderdaad het eerste examen volgens de pilots, zo zat het Keynesiaanse model er niet in...
    Ik had wel de eerste stap bij 16, hopelijk krijg ik daar nog 1 puntje voor:)
    heb inderdaad liever een makkelijk examen met een lagere norm dan andersom.

    Volgens Nu.nl was engels op 'basisschoolniveau.'


    Ja fack he, dat kwam in al die oude mens en ik ging dus dat multiplier effect snel leren via internet, want dat zat in elk examen en dat kwam er niet eens in voor!!


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Hmm, ja, maar dan zou dat eigenlijk altijd voor een elasticiteit moeten staan en als dat zo was, dan zouden leraren dat wel vertellen denk ik.

    Dat heb ik ook haha. Het is wel grappig, want ik zei vlak voor het examen nog tegen een vriendin, dat ik niet snapte waarom ze de toets niet gewoon makkelijker maken en dan met een strengere normering.

    Wat had jij bij de allerlaatste vraag?
    Ik heb er namelijk niet in gezegd dat investeren in menselijk kapitaal rendabeler wordt, maar iets in de trant van "Doordat de beloningen bij de hogere opleidingsniveaus hoger zijn, zullen jonge mensen eerder door leren. Hierdoor zullen er mensen van het lage opleidingsniveau naar het gemiddelde niveau gaan, en mensen van het gemiddelde niveau naar het hoogste opleidingsniveau. Hierdoor zijn er minder laagopgeleiden, waardoor er een krappere arbeidsmarkt is en beloning van laagopgeleiden zal stijgen. De beloning van het gemiddelde opleidingsniveau zal ongeveer gelijk blijven. Doordat er bij het hoge opleidingsniveau een ruimere arbeidsmarkt is, zal de beloning voor hoog opgeleiden dalen".


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ja ik weet niet, het klonk logisch en ik kwam wel uit :p

    Ik had dat mensen kiezen voor lagere studies (minder schuld, minder hoog, sneller werken en dus aflossen), omdat het relatief minder gaat lonen om eem hoge opleiding te doen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Pariah schreef:
    Hoe ging Engels vandaag bij de mensen van HAVO? :'D

    Die was echt makkelijk :')


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    BastiIIe schreef:
    Ja ik weet niet, het klonk logisch en ik kwam wel uit :p

    Ik had dat mensen kiezen voor lagere studies (minder schuld, minder hoog, sneller werken en dus aflossen), omdat het relatief minder gaat lonen om eem hoge opleiding te doen.


    Maar dan wordt het verschil tussen ongelijkheid in de beloningen toch niet kleiner :'x ?

    Ik vond het antwoord op vraag 27 nogal vergezocht trouwens xd


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Dat vroegen ze ook niet bij de laatste vraag :p

    Ik ga eens kijken!

    Edit: oh dat had ik ook, maar minder specifiek. Dus ik heb niet horeca benoemd bv.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2014 - 20:36 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Stormborn schreef:
    Dit jaar was inderdaad het eerste examen volgens de pilots, zo zat het Keynesiaanse model er niet in...
    Ik had wel de eerste stap bij 16, hopelijk krijg ik daar nog 1 puntje voor:)
    heb inderdaad liever een makkelijk examen met een lagere norm dan andersom.

    Volgens Nu.nl was engels op 'basisschoolniveau.'


    Zo kwam Engels bij mij ook over, haha.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Jawel?

    "In hun conclusie schrijven Mounir en Thomas dat ze verwachten dat na
    2011 de ongelijkheid in beloningen tussen de verschillende
    opleidingsniveaus zal afnemen als gevolg van verandering in de keuzes
    die jonge mensen zullen maken in de loop van hun opleiding op het
    gebied van ruilen over de tijd. Bij hun argumentatie gebruiken ze figuur 4.
    Beargumenteer hun verwachting in ongeveer 100 woorden. "


    Dus beargumenteren hoe de ongelijkheid in beloningen zal afnemen door door de keuzes die jonge mensen in de loop van hun opleiding maken op het gebied van ruilen over tijd.

    Als mensen gaan kiezen voor een lagere studie, dan komen er meer laagopgeleiden, waardoor de arbeidsmarkt voor laagopgeleiden ruimer wordt (werkgevers hebben meer mensen om uit te kiezen) en de beloningen lager worden. Omdat meer mensen dan voor een lagere opleiding kiezen, zijn er minder hoogopgeleiden, waardoor de arbeidsmarkt van hoogopgeleiden krapper wordt (werkgevers hebben minder mensen om uit te kiezen), waardoor de beloningen zullen stijgen. Het verschil tussen de beloningen wordt dan juist groter...

    [ bericht aangepast op 16 mei 2014 - 20:41 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    BastiIIe schreef:
    Dat vroegen ze ook niet bij de laatste vraag :p

    Ik ga eens kijken!

    Edit: oh dat had ik ook, maar minder specifiek. Dus ik heb niet horeca benoemd bv.


    Ik had dacht ik iets van: "De hoogopgeleide mensen krijgen hogere beloningen, waardoor zij meer inkomstenbelasting moet betalen en meer zullen consumeren. De overheid krijgt hierdoor meer belastinggeld binnen en meer geld om te besteden dat kan gebruikt worden om extra arbeidsplaatsen te creeëren voor laagopgeleiden."

    Ik dacht dat namelijk dat ze bestedingen via de overheid bedoelden xd


    To the stars who listen — and the dreams that are answered