• Ik ben van plan binnenkort een RPG te openen rond het thema Mythologie, dus met Griekse goden en wezens enzovoort, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die hier aan mee zouden willen doen en of er nog ideeën zijn voor een verhaallijn? (:

    Let me know
    x


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Lizor schreef:
    (...)
    Ja dat klopt wel, maar ja het verschilt per persoon wat diegene fijn vind en tbh vind ik langere posts fijn alleen dat is mijn mening haha


    Ja, dat kan. Maar ik vind het eigenlijk heel jammer [en dat is écht niet alleen in dit topic zo] dat daardoor anderen worden buitengesloten. Want het zijn vaak super toffe ideeën waaraan ik [en anderen] dan niet mee kunnen doen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Ja, dat kan. Maar ik vind het eigenlijk heel jammer [en dat is écht niet alleen in dit topic zo] dat daardoor anderen worden buitengesloten. Want het zijn vaak super toffe ideeën waaraan ik [en anderen] dan niet mee kunnen doen.

    Well, misschien kan ik wel een keer de regels veranderen? We'll see (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Kairos schreef:
    Ik zeg toch niet dat ik mensen die kortere stukken schrijven niet respecteer ._.
    Het is gewoon welk vaak zo, dat mensen niet eens de moeite gaan doen om langere posts te schrijven wanneer er geen minimum aantal woorden is. En daarnaast gaan one-liner-RPGs soms ontzettend snel, waardoor het onmogelijk is om het bij te houden.


    Nogmaals, het lijkt alsof ze snel gaan. Je leest soms een hele pagina met alleen maar oneliners sneller door dan één grote post.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Het blijft dan lastig om een posts terug te vinden. Ik vind het gewoon minder overzichtelijk en ik vind het ook minder fijn lezen.

    Ik snap alleen niet hoezo mensen daardoor buiten gesloten zouden worden.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    Het blijft dan lastig om een posts terug te vinden. Ik vind het gewoon minder overzichtelijk en ik vind het ook minder fijn lezen.

    Ik snap alleen niet hoezo mensen daardoor buiten gesloten zouden worden.


    Niet iedereen kan zich aan dat limiet houden, dus die mogen allemaal niet meedoen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Zou je me willen waarschuwen? Als de verhaallijn me aanspreekt, doe ik mee. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Niet iedereen kan zich aan dat limiet houden, dus die mogen allemaal niet meedoen.


    Maar iemand kan het tenminste probéren. Als iemand gewoon van te voren aangeeft dat hij/zij soms moeite heeft om het woordenlimiet te halen, dan kan die persoon dat gewoon aangeven. Als het dan af en toe iets minder is dan wordt iemand er echt niet gelijk uitgegooid.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    (...)

    Maar iemand kan het tenminste probéren. Als iemand gewoon van te voren aangeeft dat hij/zij soms moeite heeft om het woordenlimiet te halen, dan kan die persoon dat gewoon aangeven. Als het dan af en toe iets minder is dan wordt iemand er echt niet gelijk uitgegooid.


    Ik heb het geprobeerd, maar het werkt gewoon niet voor mij. Ik wil gewoon zeggen wat er gezegd moet worden, zonder over koetjes en kalfjes te schrijven omdat mijn stukje daar zogenaamd beter van zou worden of dat ik andermans stukken moet gaan herhalen zodat ik genoeg woorden heb.

    [ bericht aangepast op 23 mei 2014 - 17:29 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Dat snap ik ergens wel, maar ik vind het persoonlijk nogal saai - niet lullig bedoeld - om iets te lezen waar geen details in gegeven worden. Ik wil niet alleen weten wat er gezegd wordt door een personage, maar ook hoe hij/zij de omgeving ziet, wat 'ie ergens van denkt en hoe hij/zij zich ergens over voelt. Verhalen en boeken zijn ook niet enkel dialogen.

    Je zegt dat je vindt dat mensen elkaar zouden moeten respecteren, maar dan moet je - vind ik - het ook kunnen respecteren dat sommige mensen wel gewoon graag lange posts schrijven en daar ook wel "iets" voor terug willen + je zei ook een keer dat je alleen meedoet aan RPG's waar in de hij/zij vorm geschreven wordt. Daarmee worden mensen buiten gesloten die in ik-vorm schrijven.

    [ bericht aangepast op 23 mei 2014 - 17:43 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Wat mij opvalt aan posts met een woordlimiet, dat mensen er allerlei onnodige troep in doen om maar aan voldoende woorden te komen en dat stoort mij behoorlijk.

    Als je een boek leest, worden ook niet alle elementen met evenveel woorden beschreven. Dat is niet nodig en niet prettig. Je personage ervaart echt niet bij iedere situatie een overdaad aan emoties waar je een boekwerk over zou kunnen schrijven. Als je dat doet, wordt het al gauw dramatisch, omdat iemand in gedachten maar doorgaat en doorgaat over dat onderwerp tot er 400 woorden zijn bereikt. In het echte leven zou je je misschien juist al snel bij de situatie hebben neergelegd of zijn gekalmeerd.

    Ook is er een variatie aan woorden. Neem nou "de glazen muiltjes met glinsterende diamantjes". Als jij weet dat het je niet gaat lukken om 400 woorden te schrijven, maar je wilt het wel over die schoenen hebben, blijf je ze op die manier benoemen. Het zijn meer woorden dan 'muiltjes', maar het leest super irritant als er geen afwisseling is.
    Dat doet je schrijverskwaliteiten niet ten goede en een post met 25% minder woorden is dan een stuk mooier en fijner lezen.

    Als goede schrijver moet je altijd bij de essentie van je verhaal blijven. Alles wat je opschrijft, moet er toe doen en dat wil niet zeggen dat je alleen dialogen moet opschrijven, maar random beschrijvingen geven van omgevingen of gedachten, die je personage daardoor misschien wel tien keer per dag heeft, behoren daar niet bij.
    Details zijn goed, daar moet je zeker op letten, maar het wordt meer een grote brei dan intrigerende details als je daar maar mee blijft doorgaan en doorgaan Soms is het gewoon niet belangrijk en hoef je personage echt geen jaren aan gedachten te hebben bij de vraag of hij wat wil drinken. (natuurlijk kan hij of zij een vraag terug stellen etc. maar ook dat houdt ergens op).

    Het is ook niet interessant om telkens weer terug te vallen om het prachtige behang om iemand heen, om maar even wat woorden vuil te maken aan de omgeving. Op een gegeven moment is die kamer gewoon bekeken en ook in boeken wordt er vaak een beschrijving gegeven van de ruimte die iemand betreed en daarna niet meer zo uitvoerig. Er wordt naar terug verwezen met voorbeelden, maar om die een hoofdstuk later opnieuw te gaan beschrijven, wordt erg saai.
    Toch zie ik dat ook dit vaak gebeurd, gewoon omdat mensen weer iets moeten schrijven, terwijl dat er al stond.

    Dat brengt mij op mijn volgende punt en dat is de ellenlange herhaling en telkens als ik dat zie, kan je me weer opvegen.
    Ter voorbeeld:

    Persoon X
    Het is koud buiten en het regent. Aan de overkant ziet hij Persoon Y lopen. Hij loopt naar hem toe, met een glimlach op zijn gezicht en begroet hem met een knuffel.
    'Hé, hoe gaat het, man?' zegt hij vervolgens.

    Persoon Y
    Hij ergert zich aan de regen en het is ook nog koud. Gelukkig loopt daar Persoon X, die al snel op hem af loopt en hem knuffelt.
    'Hé, hoe gaat het, man?' zegt Persoon X en Persoon Y glimlacht als hij ziet dat Persoon X dat ook doet.
    'Het gaat goed,' antwoord hij. 'En met jou?'
    Hij kijkt zijn vriend nieuwsgierig aan.


    Ik vind dit echt naar, want in het stukje van Persoon Y zijn alleen de laatste twee woorden een toevoeging aan het verloop van het verhaal. Alles wat daarvoor stond, is in feite al door de vorige schrijver geschreven en het is wel lekker makkelijk om dan maar gewoon de halve post van een ander te herschrijven. Ik vind dat in wezen ergerlijker dan wanneer ik 'moeite' doe voor een post en een ander 'niet'. Ik zie het overigens ook niet als 'moeite doen'.

    Je vind het toch leuk? Als dat niet zo was, kon je ook kortere stukken schrijven, maar blijkbaar vermaakt dit je.
    Maar als ik op school ben en maar 15/20 minuten pauze heb, heb ik niet de tijd om eerst 5 posts van 500 woorden (= 2500) woorden te lezen en dan ook nog na te denken over de mijne die ook eens 500 woorden moet tellen.
    Als ik dan thuis kom, zijn er nog eens 5 (=5000 woorden) en dan heb ik al helemaal geen tijd meer.
    Als er dan toevallig diezelfde dag 10 posts voorbij gekomen zijn van 150 woorden (1500), maakt dat toch een extreem verschil en die staan allemaal nog steeds in hetzelfde topic. De naam van het personage staat er vaak genoeg zelfs boven, dus het is gemakkelijk te zien wie wie is en je moet toch alle posts lezen, wil je het verhaal goed begrijpen en er echt in zitten.

    Dat valt me namelijk ook op (ook in verhalen waar geen minimum aantal woorden wordt gegeven). Mensen lezen elkaars potsts niet en zoeken alleen maar naar de post over het personage met wie hij mee in gesprek is of op dat moment mee bezig is. Dat is dom, want zo raak je vervreemd van het complete verhaal. Je kunt op een gegeven moment niet meer zelfstandig overspringen naar een ander gesprek of situatie, omdat je geen idee hebt waar de andere personages zich bevinden.
    Vervolgens komen er praattopics, waarin mensen aan elkaar vragen 'is er nog iemand voor mijn personage?' terwijl je dat gewoon kunt weten als je het al die tijd had bij gelezen.
    Situaties lopen daardoor niet meer natuurlijk in elkaar over, omdat het personage bij wijze van spreken, randomly de weg afsnijdt om bij een ander te komen.

    [ bericht aangepast op 23 mei 2014 - 17:45 ]


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Kairos schreef:
    Dat snap ik ergens wel, maar ik vind het persoonlijk nogal saai - niet lullig bedoeld - om iets te lezen waar geen details in gegeven worden. Ik wil niet alleen weten wat er gezegd wordt door een personage, maar ook hoe hij/zij de omgeving ziet, wat 'ie ergens van denkt en hoe hij/zij zich ergens over voelt. Verhalen en boeken zijn ook niet enkel dialogen.

    Je zegt dat je vindt dat mensen elkaar zouden moeten respecteren, maar dan moet je - vind ik - het ook kunnen respecteren dat sommige mensen wel gewoon graag lange posts schrijven en daar ook wel "iets" voor terug willen + je zei ook een keer dat je alleen meedoet aan RPG's waar in de hij/zij vorm geschreven wordt. Daarmee worden mensen buiten gesloten die in ik-vorm schrijven.


    Ik zeg niet dat ik nooit details geef en al helemaal niet dat ik enkel dialogen schrijf. In boeken word echt niet in elke alinea een uitgebreide beschrijving van de gevoelens en omgeving gegeven, want dat is júist saai. Het is juist de kunst om dat op een goede manier te verdelen ;).

    Verder ben ik iemand die een verhaal samen wil schrijven en dat gaat gewoon heel moeilijk als je in de ik-vorm schrijft. Ik zie een RPG gewoon als een manier om met zijn allen één boek of verhaal te schrijven en dan is de hij/zij vorm gewoon het meest logisch. Bovendien kan iedereen dat in principe gewon leren, want het is een kwestie van de ik in hij/zij veranderen en de werkwoordsvervoegingen aanpassen.

    Tot slot vind ik het helemaal prima als mensen lange posts schrijven. Want, zo zij ik al, dat doe ik zelf ook heus wel, maar niet áltijd. Wat ik enkel niet begrijp is waarom je iets terug voor moet schrijven. Je schrijft toch juist om jezelf te vermaken of om anderen te plezieren? Wat is dan de extra toevoeging van een lange post die op de jouwe volgt?


    Every villain is a hero in his own mind.

    @Tholomew ik ben het met je eens hoor dat er soms een hoop bullshit staat, maar dat ligt aan hoe interessant het RPG is op dat moment voor mij iig. Ik wil bij dit RPG best rekening houden met mensen die lange en minder lange stukken schrijven, maar ik blijf er bij dat mensen toch moeten proberen om minimaal een aantal regels te schrijven (5-6), het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar het mag wel een beetje inhoud hebben.
    + natuurlijk heb je niet altijd zin om een lange post te schrijven, maar ik probeer het meestal over het algemeen gewoon wel te doen omdat ik dat fijner vind, my opinion ^^

    Bij deze heeft iedereen zijn menig gedeeld, lets get back on topic, oké?

    [ bericht aangepast op 23 mei 2014 - 17:52 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Lizor schreef:
    @Tholomew ik ben het met je eens hoor dat er soms een hoop bullshit staat, maar dat ligt aan hoe interessant het RPG is op dat moment voor mij iig. Ik wil bij dit RPG best rekening houden met mensen die lange en minder lange stukken schrijven, maar ik blijf er bij dat mensen toch moeten proberen om minimaal een aantal regels te schrijven (5-6), het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar het mag wel een beetje inhoud hebben.
    + natuurlijk heb je niet altijd zin om een lange post te schrijven, maar ik probeer het meestal over het algemeen gewoon wel te doen omdat ik dat fijner vind, my opinion ^^

    Bij deze heeft iedereen zijn menig gedeeld, lets get back on topic, oké?


    Haha. Ik zal mijn best doen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Ik zeg niet dat ik nooit details geef en al helemaal niet dat ik enkel dialogen schrijf. In boeken word echt niet in elke alinea een uitgebreide beschrijving van de gevoelens en omgeving gegeven, want dat is júist saai. Het is juist de kunst om dat op een goede manier te verdelen ;).

    Verder ben ik iemand die een verhaal samen wil schrijven en dat gaat gewoon heel moeilijk als je in de ik-vorm schrijft. Ik zie een RPG gewoon als een manier om met zijn allen één boek of verhaal te schrijven en dan is de hij/zij vorm gewoon het meest logisch. Bovendien kan iedereen dat in principe gewon leren, want het is een kwestie van de ik in hij/zij veranderen en de werkwoordsvervoegingen aanpassen.

    Tot slot vind ik het helemaal prima als mensen lange posts schrijven. Want, zo zij ik al, dat doe ik zelf ook heus wel, maar niet áltijd. Wat ik enkel niet begrijp is waarom je iets terug voor moet schrijven. Je schrijft toch juist om jezelf te vermaken of om anderen te plezieren? Wat is dan de extra toevoeging van een lange post die op de jouwe volgt?


    Sorry, maar ik vind het hypocriet dat je een minimum aantal regels buiten sluiten vind, maar dat verplicht hij/zij posts schrijven dat niet zou zijn. Ik kan ook wel zeggen dat langere posts schrijven "aan te leren" is. Sommige vinden het fijner om kortere stukjes te schrijven ja, maar er zijn ook mensen die het fijner vinden om in de ik-vorm te schrijven.

    En nu zal ik mijn mond houden.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    (...)

    Sorry, maar ik vind het hypocriet dat je een minimum aantal regels buiten sluiten vind, maar dat verplicht hij/zij posts schrijven dat niet zou zijn. Ik kan ook wel zeggen dat langere posts schrijven "aan te leren" is. Sommige vinden het fijner om kortere stukjes te schrijven ja, maar er zijn ook mensen die het fijner vinden om in de ik-vorm te schrijven.

    En nu zal ik mijn mond houden.


    Het is denk ik maar net wat je er zelf van verwacht. Zelf is het mijn doel om met zijn allen één geheel te schrijven, wat je later nog kunt teruglezen. Dat kan simpelweg niet als je verschillende perspectieven door elkaar heen gebruikt. Daar komt bij dat het gewoon goed voor je eigen ontwikkeling als schrijver is als je je niet vasthoudt aan één perspectief. Dat staat los van het maken van korte of lange stukjes. Dat is gewoon iets waar je eigen voorkeur naar uit gaat en wat je zelf prettig vindt.


    Every villain is a hero in his own mind.