• Hallo allemaal!

    Ik bedacht me laatst dat je naast de spotlight en de topics nou niecht enpcht goed te weten komt of een storie iets voor jou is. Tenzij je hem helemaal zelf leest, maar dat doe je bij een boek ook niet.
    Daarom leek het mij wel wat als users een review over de story kunnen schrijven. Natuurlijk vindt niet iedereen dat even prettig en daarom had ik er de volgende voorwarden voor bedacht:

    - je kunt alleen een revieuw schrijven als je een abo hebt op de story
    - de story moet minstens vier hoofdstukken hebben [zo komen 4 shots ook in aanmerking en heb je ook echt iets om over te schrijven]
    - de review mag niet uit minder dan 100 woorden bestaan. Dit om ervoor te zorgen dat mensen meer denken aan een onderbouwing.
    - de schrijver kan besluiten reviews aan of uit te zetten voor elke story apart. Je kunt vervelende berichten dus niet apart verwijderen. Het is alles of niets.
    - een meldknop voor gemene of incapabele reviews.
    - de mogelijkheid om de reviews met sterren of + en - te beoordelen.

    Als alternatief kun je natuurlijk ook voor het puntensysteem doen wat quizzen ook hebben. Dus met sterretjes. En dat je dan een cijfer van 1 tot 5 kunt geven. Je weet dan alleen niet waarom je story dan gemiddeld een 1 van de 5 heeft en bij een review kun je er als schrijver ook wat van leren.

    Natuurlijk weet ik niet of dit in te programmeren is, maar ik wil het toch eens voorgesteld hebben (:

    Let me know!

    [ bericht aangepast op 7 okt 2014 - 19:11 ]

    Reviews instellen voor stories?

    67.0% (61 stemmen)
     
    Ja, ik ben voor het schrijven van reviews over stories

    14.3% (13 stemmen)
     
    Ja, ik ben voor het geven van sterren voor stories

    18.7% (17 stemmen)
     
    Nee, ik ben tegen


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    CupidWithAGun schreef:
    Een bepaald aantal stories hebben is niet helemaal fair, in mijn ogen. Omdat er zat leden zijn die meer dan een jaar geregistreerd zijn en zich op het lezen van stories concentreren, of op maar één verhaal waar ze aan werken.

    Maar het is wel vervelend voor de underdog stories (die nu al amper lezers, abo's en reacties hebben) dat zij waarschijnlijk nooit een recensie zullen krijgen, terwijl die ook heel goed kunnen zijn.
    Ik weet een paar leden die erg goed kunnen schrijven, maar nooit reacties krijgen op hun hoofdstukken omdat ze niet over de mainstream dingen schrijven (1D, JB, 5SOS, OP...).


    Nou, die kunnen in elk geval van jou een recensie krijgen ;p. Ik denk dat recensies hen juist kan helpen aan nieuwe lezers. (:
    En misschien zullen er straks ook wel mensen zijn die het leuk vinden om recensies te schrijven en bij wie je een verhaal kunt aanbieden dat nog geen recensies heeft.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Voor, maar dan inderdaad wel met de voorwaarden dat een recensie minstens 100/200 tekens lang moet zijn en je trollrecensies kan melden. Verder lijkt het me een beetje onzin om het inderdaad af te laten hangen van het aantal eigen stories dat je hebt voordat je recensies mag schrijven - één jaar lid lijkt me een veel betere regel. De angst dat mensen slechte recensies gaan geven vind ik persoonlijk nogal onnodig, want je kan het tenslotte uitzetten en onopbouwende afkraakrecensies mag je gewoon melden. Dan loop je nog een grotere kans om afgekraakt te worden in de reacties.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    CupidWithAGun schreef:
    Een bepaald aantal stories hebben is niet helemaal fair, in mijn ogen. Omdat er zat leden zijn die meer dan een jaar geregistreerd zijn en zich op het lezen van stories concentreren, of op maar één verhaal waar ze aan werken.

    Maar het is wel vervelend voor de underdog stories (die nu al amper lezers, abo's en reacties hebben) dat zij waarschijnlijk nooit een recensie zullen krijgen, terwijl die ook heel goed kunnen zijn.
    Ik weet een paar leden die erg goed kunnen schrijven, maar nooit reacties krijgen op hun hoofdstukken omdat ze niet over de mainstream dingen schrijven (1D, JB, 5SOS, OP...).


    Ik denk niet echt dat het een verschil maakt of ze wel of niet reviews krijgen, hoe goed hun story ook is. Story's met meer abo's krijgen momenteel ook al meer reacties namelijk, en meer kudo's.
    Al ben ik het met je eens dat het vervelend is als je weinig abo's hebt. Maar wie weet zijn die paar abo's zo lovend over je verhaal dat het weer meer abo's oplevert! Het gaat uiteindelijk vooral om de inhoud van de reviews en niet om de hoeveelheid.

    En natuurlijk moet Rutger het ook zien zitten, ja. Je kunt altijd kiezen om bepaalde voorwaarden te noemen en die weer aan te scherpen als blijkt dat jullie bepaalde dingen vaker tegenkomen. Misschien blijkt het wel allemaal mee te vallen (:


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Elladan schreef:
    (...)

    Nou, die kunnen in elk geval van jou een recensie krijgen ;p. Ik denk dat recensies hen juist kan helpen aan nieuwe lezers. (:
    En misschien zullen er straks ook wel mensen zijn die het leuk vinden om recensies te schrijven en bij wie je een verhaal kunt aanbieden dat nog geen recensies heeft.

    Dat sowieso. Het grootste gedeelte in ieder geval.
    Maar mijn verhalen, bijvoorbeeld, zullen nooit een recensie krijgen. Omdat ik max 3 reacties krijg met "snel verder!!!!" per hoofdstuk (bij het enige verhaal waar ik nog aan werk). En omdat ik fanfic schrijf over Andy Biersack van Black Veil Brides. Dat interesseert de mainstream niet zo en ik weet dat dat mijn eigen keuze is om er over te schrijven. Plus dat daar niet veel animo voor is.
    Maar toch zou het jammer zijn als mensen moeten vragen aan leden die de taak recensent op zich nemen, om een recensie te schrijven.

    Misschien ook een idee om een onderdeel op de hoofdpagina te maken met "recente recensies".

    Is het trouwens niet een idee om ipv een jaar lid de mogelijkheid te doen om per ip maar één review voor een verhaal mag schrijven? Zoals dat ook gaat met kudo's?

    Geen idee of dat te programmeren valt, maar ik vind een jaar wel extreem lang. Maak er dan een maand van - troll accounts bestaan toch niet langer dan een maand als ze echt gemaakt worden om te trollen via een review.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ron_Weasley schreef:
    Is het trouwens niet een idee om ipv een jaar lid de mogelijkheid te doen om per ip maar één review voor een verhaal mag schrijven? Zoals dat ook gaat met kudo's?

    Geen idee of dat te programmeren valt, maar ik vind een jaar wel extreem lang. Maak er dan een maand van - troll accounts bestaan toch niet langer dan een maand als ze echt gemaakt worden om te trollen via een review.

    Per ip instellen kan, want dat is ook met kudo's. Maar dat is misschien minder handig omdat er soms toch mensen uit hetzelfde gezin op Q zitten en ik weet niet hoe het zit als bepaalde vrienden/vriendinnen bij elkaar thuis eens op Q komen en dus vaak een ip delen.

    Een maand kan ook hé, ik zei: al wat ik zei was maar een voorbeeld. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ron_Weasley schreef:
    Is het trouwens niet een idee om ipv een jaar lid de mogelijkheid te doen om per ip maar één review voor een verhaal mag schrijven? Zoals dat ook gaat met kudo's?

    Geen idee of dat te programmeren valt, maar ik vind een jaar wel extreem lang. Maak er dan een maand van - troll accounts bestaan toch niet langer dan een maand als ze echt gemaakt worden om te trollen via een review.


    Ik weet niet of je dat kunt instellen, maar het zou wel handig zijn. Voorkom je direct dat men een review schrijft over zijn eigen verhaal.:'p
    Ik vind een maand ook een stuk beter dan een jaar.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Scandal schreef:
    (...)
    Per ip instellen kan, want dat is ook met kudo's. Maar dat is misschien minder handig omdat er soms toch mensen uit hetzelfde gezin op Q zitten en ik weet niet hoe het zit als bepaalde vrienden/vriendinnen bij elkaar thuis eens op Q komen en dus vaak een ip delen.

    Een maand kan ook hé, ik zei: al wat ik zei was maar een voorbeeld. =P


    True! Maar dan voorkom je ook dat mensen reviews voor hun eigen story gaan schrijven. (:


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Scandal schreef:
    (...)
    Per ip instellen kan, want dat is ook met kudo's. Maar dat is misschien minder handig omdat er soms toch mensen uit hetzelfde gezin op Q zitten en ik weet niet hoe het zit als bepaalde vrienden/vriendinnen bij elkaar thuis eens op Q komen en dus vaak een ip delen.

    Een maand kan ook hé, ik zei: al wat ik zei was maar een voorbeeld. =P


    Daar heb je wel een goed punt, ja.
    Al geldt dat nu eigenlijk ook met kudo's en de kans is denk ik niet heel enorm dat twee familieleden hetzelfde verhaal lezen én er een recensie over willen schrijven die ze nergens anders zouden kunnen plaatsen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ron_Weasley schreef:
    (...)

    True! Maar dan voorkom je ook dat mensen reviews voor hun eigen story gaan schrijven. (:

    Volgens mij kan Rutger dat zo ook wel instellen. =)
    Geen idee hoe. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Volgens mij kan Rutger dat zo ook wel instellen. =)
    Geen idee hoe. =P


    Hahaha. Ik denk dat je daarvoor ook moet kunnen programmeren :P


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik ben tegen, omdat recensies toch bedoeld zijn als beoordeling ná het lezen/spelen/beluisteren/bekijken van iets. Ik persoonlijk vind het een beetje vreemd om, ik neem maar een random voorbeeld, een cd met twintig liedjes te beoordelen aan de hand van de eerste vier nummers. Ik vind dat je eigenlijk alleen maar echt een goede mening kunt vormen over iets als je het helemaal hebt kunnen zien, en niet als de helft van het hele verhaal nog geschreven moet worden. Als je - om het dan maar in het extreme te trekken - enkel recensies zou mogen schrijven voor afgelopen verhalen, dan zullen die denk ik niet veel aandacht meer trekken omdat het verhaal dan al een tijdje oud is/omdat mensen liever stories lezen waarbij om de zoveel tijd een nieuw hoofdstuk komt.

    Je kunt users natuurlijk vragen om hun eerste indruk als "review" achter te laten, maar ik denk dat zo'n reactie dan vooral iets zal zijn als "Wauw, superleuke story, ik hoop zo dat *naam van twee personen in het verhaal* een koppel worden, snel verder, ik raad iedereen aan het te lezen". Zulke reacties zijn natuurlijk prima, maar om daarvoor nou allerlei nieuwe dingen in te gaan stellen of officiële recensenten te benoemen, vind ik een beetje nutteloos dan. Maar dat is mijn mening natuurlijk, en aangezien de meerderheid het ermee eens lijkt te zijn dat die mogelijkheid er moet komen, houd ik denk ik maar beter eventjes op met zeuren over het nut van de recensies. :'D

    Om nu speciale voorwaarden in te gaan stellen om troll-reviews te vermijden, vind ik eigenlijk ook wat overbodig. Dan vind ik namelijk dat je ook zulke voorwaarden in zou moeten stellen voor reacties in het algemeen, voor forumposts, voor gastenboekberichten, enzovoort. Als iemand als review "wat een waardeloos kutverhaal, rot eens lekker op met al die idiote 'stories' van je" zou schrijven, dan valt dat denk ik onder pesten en dan zou een meldknop voor zulke reviews meer dan genoeg zijn, volgens mij. Dat minimale aantal woorden vind ik wel een goed idee, ook om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk reviews worden geschreven en geen normale reacties. Maar goed, ik heb dus gestemd voor de sterren, omdat ik die nuttiger vind dan reviews.

    Tot zover het commentaar van betweter Lotta. ^-^

    [ bericht aangepast op 4 okt 2014 - 13:07 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Novoselic schreef:
    Ik ben tegen, omdat recensies toch bedoeld zijn als beoordeling ná het lezen/spelen/beluisteren/bekijken van iets. Ik persoonlijk vind het een beetje vreemd om, ik neem maar een random voorbeeld, een cd met twintig liedjes te beoordelen aan de hand van de eerste vier nummers. Ik vind dat je eigenlijk alleen maar echt een goede mening kunt vormen over iets als je het helemaal hebt kunnen zien, en niet als de helft van het hele verhaal nog geschreven moet worden. Als je - om het dan maar in het extreme te trekken - enkel recensies zou mogen schrijven voor afgelopen verhalen, dan zullen die denk ik niet veel aandacht meer trekken omdat het verhaal dan al een tijdje oud is/omdat mensen liever stories lezen waarbij om de zoveel tijd een nieuw hoofdstuk komt.

    Je kunt users natuurlijk vragen om hun eerste indruk als "review" achter te laten, maar ik denk dat zo'n reactie dan vooral iets zal zijn als "Wauw, superleuke story, ik hoop zo dat *naam van twee personen in het verhaal* een koppel worden, snel verder, ik raad iedereen aan het te lezen". Zulke reacties zijn natuurlijk prima, maar om daarvoor nou allerlei nieuwe dingen in te gaan stellen of officiële recensenten te benoemen, vind ik een beetje nutteloos dan. Maar dat is mijn mening natuurlijk, en aangezien de meerderheid het ermee eens lijkt te zijn dat die mogelijkheid er moet komen, houd ik denk ik maar beter eventjes op met zeuren over het nut van de recensies. :'D

    Om nu speciale voorwaarden in te gaan stellen om troll-reviews te vermijden, vind ik eigenlijk ook wat overbodig. Dan vind ik namelijk dat je ook zulke voorwaarden in zou moeten stellen voor reacties in het algemeen, voor forumposts, voor gastenboekberichten, enzovoort. Als iemand als review "wat een waardeloos kutverhaal, rot eens lekker op met al die idiote 'stories' van je" zou schrijven, dan valt dat denk ik onder pesten en dan zou een meldknop voor zulke reviews meer dan genoeg zijn, volgens mij. Dat minimale aantal woorden vind ik wel een goed idee, ook om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk reviews worden geschreven en geen normale reacties. Maar goed, ik heb dus gestemd voor de sterren, omdat ik die nuttiger vind dan reviews.

    Tot zover het commentaar van betweter Lotta. ^-^


    In feite zijn verhalen op Q geen boeken. Maar delen die om de zoveel tijd verschijnen. Gebeurd ook in kranten en tijdschriften en dan hebben lezers toch ook een mening. Als het niet bevalt, heeft de schrijver gewoon pech.
    Je hebt ook - zoals ik nu al meerdere keren heb gezegd - reviews op webwinkels. Dat gaat toch ook gewoon okee? Ongepaste teksten worden weggehaald en lezers kunnen aangeven of een review bruikbaar was of niet. Dan verdwijnt zo'n nutteloze review wel weer naar onderen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik vind een jaar ook te lang. Er zijn ook heel veel mensen die een tijd op Q. hebben gezeten, verdwenen zijn en dan opnieuw begonnen en dan is het vrij stom dat je een jaar moet wachten voor bepaalde dingen. Een maand lijkt me dan wel doenbaar.
    Verder vind ik het een geweldig idee, want dan moet ik mijn lezers niet meer (via de hoofdstukken zelf ;p) lastig vallen met diepere vragen over het verloop van het verhaal etc.
    Als je rottige recensies tegenkomt, kan je dat toch meteen melden en wat ik hier al fijn heb kunnen opmerken; er wordt snel gehandeld.
    Een minimum aantal tekens is inderdaad ook wel een goed idee, maar een bepaald aantal stories hebben, nee. Als je iemand bent die alles één per één afwerkt, dan kan je er heel weinig hebben, maar toch een degelijke schrijver zijn. EN ik denk dat sommige mensen dan expres 'nep'stories gaan aanmaken zodat ze misschien kunnen recenseren en dat zou ook maar stom zijn. Misschien gebeurt dit niet, maar er bestaan zo'n mensen...


    Mhm?

    Okee, ik heb het even doorgelezen en de voorwaarden waar velen zich wel in konden vinden, erin verwerkt. Om het overzicht te houden. Geen idee of dat nod nodig is, maar ik doe het toch (:


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes