• Hallo allemaal!

    Ik bedacht me laatst dat je naast de spotlight en de topics nou niecht enpcht goed te weten komt of een storie iets voor jou is. Tenzij je hem helemaal zelf leest, maar dat doe je bij een boek ook niet.
    Daarom leek het mij wel wat als users een review over de story kunnen schrijven. Natuurlijk vindt niet iedereen dat even prettig en daarom had ik er de volgende voorwarden voor bedacht:

    - je kunt alleen een revieuw schrijven als je een abo hebt op de story
    - de story moet minstens vier hoofdstukken hebben [zo komen 4 shots ook in aanmerking en heb je ook echt iets om over te schrijven]
    - de review mag niet uit minder dan 100 woorden bestaan. Dit om ervoor te zorgen dat mensen meer denken aan een onderbouwing.
    - de schrijver kan besluiten reviews aan of uit te zetten voor elke story apart. Je kunt vervelende berichten dus niet apart verwijderen. Het is alles of niets.
    - een meldknop voor gemene of incapabele reviews.
    - de mogelijkheid om de reviews met sterren of + en - te beoordelen.

    Als alternatief kun je natuurlijk ook voor het puntensysteem doen wat quizzen ook hebben. Dus met sterretjes. En dat je dan een cijfer van 1 tot 5 kunt geven. Je weet dan alleen niet waarom je story dan gemiddeld een 1 van de 5 heeft en bij een review kun je er als schrijver ook wat van leren.

    Natuurlijk weet ik niet of dit in te programmeren is, maar ik wil het toch eens voorgesteld hebben (:

    Let me know!

    [ bericht aangepast op 7 okt 2014 - 19:11 ]

    Reviews instellen voor stories?

    67.0% (61 stemmen)
     
    Ja, ik ben voor het schrijven van reviews over stories

    14.3% (13 stemmen)
     
    Ja, ik ben voor het geven van sterren voor stories

    18.7% (17 stemmen)
     
    Nee, ik ben tegen


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Maar is het mogelijk om het in te stellen, of wordt dat te zwaar voor de site?


    Mhm?

    Histoire schreef:
    (...)

    En als je nu in plaats van de mods nu gewoon wat controleurs aanstelt, waarbij de melding dan uitkomt, want ik kan me inbeelden, dat de mods al werk genoeg hebben - en niet de moeite gaan nemen om die verhalen te gaan lezen of zo - je moet al echt je scheldwoorden uit de kast halen dan vooraleer je erkent in fout gaat. Maar meestal zal het wel om iets anders gaan. Die recensent bekritiseert hier mijn karakters als vlak - na tot hoofdstuk 7 te hebben gelezen, maar eigenlijk draait het hele verhaal om de karakterontwikkeling en ontplooiing en heb ik dat net met opzet gedaan omdat het verhaal draait om de karakterontwikkeling en ontplooiing van dat personage - of: ze doet mijn schrijfstijl af als zeer slecht - als kinderlijk en heeft daarom afgehaakt - oké, misschien heb ik wat overdreven, maar eigenlijk is dat zo bedoeld - ik schrijf in het Pov van iemand van 9 in de eerste 30 hoofdstukken, kijk in hoofdstuk 31, daar switcht het van Pov - naar die van een volwassen persoon, en daar krijg je net een heel complexe stijl te zien.
    Ik verzin maar wat - maar zo van die foutjes - waar je als schrijver misschien tegen in zou willen gaan en wel het recht hebt om op in te gaan - als ze missen en je karakter na hoofdstuk 7 als vlak beoordelen, terwijl je net hélemaal geen vlakke karakters hebt, integendeel. Dan moet dat ook niet voor de hele site zo blijven staan.
    Maar kun je het de recensent kwalijk nemen? Ook niet. Die schreef heel beleefd, de positieve en negatieve dingen uit en maakte in principe een aanvaardbare recensie, ze is niet in fout, alleen omdat ze maar tot hoofdstuk 29 heeft gelezen ipv 31 - maar de mods kunnen niets doen. Vandaar dat het me beter lijkt om dan die controleurs, met dan een soort van bemiddelende functie uit te halen, die maar dat te doen heeft en het verhaal ook even kan doorlezen en dan maar moet bemiddelen. Vooraleer je een mod aan je been krijgt, moet je al serieus uit de bol gaan :'D.
    Ik zeg ook niet dat alle reviews door hen gecontroleerd moeten worden, maar als iemand een lullige opmerking maakt door een ruzie (geloof me, het gebeurt), dan is het lullig als het bij je reviews staat. Een negatieve review kan je altijd hebben, maar het zijn de stokende die je zou moeten kunnen laten verwijderen. Het is natuurlijk leuk om ze via controleurs te laten gaan, maar wie zal zich daar dan voor aanstellen en hoe het zal verlopen zal wel van andere koek zijn.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Overkill schreef:
    Ik snap er allemaal niks meer van.


    We zijn het er dus globaal genomen over eens dat recensies een prachtig idee is om in te voeren.

    These: recensies moeten er sowieso komen en elke user is in de positie om een recensie te schrijven. Recht op totale vrije meningsuiting. Users op de eerste plaats.

    Antithese : recensies mogen er komen, maar onterechte kritiek tegenover de schrijver mag niet mogelijk zijn, het kan niet dat iemand anders dat daar zou zetten voor de hele site als hét waarde - oordeel, als het niet eens op zijn plek is. De schrijvers zelf, op de eerste plaats. Laat het over aan daarvoor aangestelde crewleden, die het effectief doorlezen en oprecht kunnen oordelen, zodat er geen onzin komt te staan over je creatie, die eigenlijk niet helemaal op zijn plek is. Alleen als de voorwaarden mogelijk zijn of als het door "reviewisten'' gebeurt.

    En nu proberen we elkaar in het midden te vinden en zoeken we naar syntheses voor die twee:
    -Niet alleen de schrijver, maar ook de andere abo's kunnen een melding krijgen als een recensie over een verhaal door een abo verschijnt.
    -Review - controleurs aanstellen, die als rechter/bemiddelaar kunnen optreden tussen schrijver en recensent. Soort van in het gerecht dus - in plaats van twee buren het zelf laten uitvechten " aan wiens kant van de tuin de haag staat'' - de vrederechter laten meten. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Avarosa schreef:
    (...)Ik zeg ook niet dat alle reviews door hen gecontroleerd moeten worden, maar als iemand een lullige opmerking maakt door een ruzie (geloof me, het gebeurt), dan is het lullig als het bij je reviews staat. Een negatieve review kan je altijd hebben, maar het zijn de stokende die je zou moeten kunnen laten verwijderen. Het is natuurlijk leuk om ze via controleurs te laten gaan, maar wie zal zich daar dan voor aanstellen en hoe het zal verlopen zal wel van andere koek zijn.


    Wel, in zo'n gevallen zou de controleur wel het naar de mod kunnen sturen.
    Mod, columnisten, bèta - readerverkiezingen hebben toch ook altijd een grote opkomst? Ik denk niet dat het probleem zal zijn om leden daarvoor te vinden, de rest van de organisatie is gewoon even praktisch uitdenken, maar is misschien nog meer haalbaar dan mirakels programmeren.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Wel, in zo'n gevallen zou de controleur wel het naar de mod kunnen sturen.
    Mod, columnisten, bèta - readerverkiezingen hebben toch ook altijd een grote opkomst? Ik denk niet dat het probleem zal zijn om leden daarvoor te vinden, de rest van de organisatie is gewoon even praktisch uitdenken, maar is misschien nog meer haalbaar dan mirakels programmeren.


    Ik wil even zeggen dat als er onenigheid ontstaat tussen de schrijver en de recensent, dat een bemiddelaar daar speciaal voor is aangesteld. Bij opmerkingen die over de schreef gaan, zullen de mods kunnen ingrijpen. Ik begrijp dus eigenlijk het nut van de 'controleurs' niet zo. Bij een reactie kun je in principe precies hetzelfde schrijven als bij een review, maar daar hebben we toch ook geen controleurs voor laten instellen?

    Deze suggestie staat overigens ook al op de lijst voor Rutger, dus hij zal moeten beslissen of hij dit wilt programmeren of niet. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Avarosa schreef:
    (...)Ik zeg ook niet dat alle reviews door hen gecontroleerd moeten worden, maar als iemand een lullige opmerking maakt door een ruzie (geloof me, het gebeurt), dan is het lullig als het bij je reviews staat. Een negatieve review kan je altijd hebben, maar het zijn de stokende die je zou moeten kunnen laten verwijderen. Het is natuurlijk leuk om ze via controleurs te laten gaan, maar wie zal zich daar dan voor aanstellen en hoe het zal verlopen zal wel van andere koek zijn.


    In principe is het zo anders toch niet dan een bemiddelaar? Alleen dan nog met de recensentvereisten. Ik bedoel - je moet de lat nu ook niet op de maan gaan leggen. Je hoeft ook niet op de eerste plek in het groot dictee der Nederlandse taal te eindigen, om hier bèta - reader te worden.
    Ik denk dat hier wel genoeg talentvolle mensen zitten die of voldoende hebben gelezen, of voldoende hebben geschreven, of voldoende hun lessen Nederlands kunnen om in staat te zijn een verhaal of boek eens onder de loep te nemen, met het commentaar van beide partijen in het achterhoofd.
    Daarvoor hoef je niet meteen in het algemeen tijdschrift Nederlandse filologie te publiceren of hoe dat ding ook heet. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Tigresse schreef:
    (...)

    Ik wil even zeggen dat als er onenigheid ontstaat tussen de schrijver en de recensent, dat een bemiddelaar daar speciaal voor is aangesteld. Bij opmerkingen die over de schreef gaan, zullen de mods kunnen ingrijpen. Ik begrijp dus eigenlijk het nut van de 'controleurs' niet zo. Bij een reactie kun je in principe precies hetzelfde schrijven als bij een review, maar daar hebben we toch ook geen controleurs voor laten instellen?

    Deze suggestie staat overigens ook al op de lijst voor Rutger, dus hij zal moeten beslissen of hij dit wilt programmeren of niet. (:


    Hier ben ik het mee eens. Als iemand een ander wil afzeiken, dan kan ie dat ook al doen zonder het bestaan van reviews :')


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Tigresse schreef:
    (...)

    Ik wil even zeggen dat als er onenigheid ontstaat tussen de schrijver en de recensent, dat een bemiddelaar daar speciaal voor is aangesteld. Bij opmerkingen die over de schreef gaan, zullen de mods kunnen ingrijpen. Ik begrijp dus eigenlijk het nut van de 'controleurs' niet zo. Bij een reactie kun je in principe precies hetzelfde schrijven als bij een review, maar daar hebben we toch ook geen controleurs voor laten instellen?

    Deze suggestie staat overigens ook al op de lijst voor Rutger, dus hij zal moeten beslissen of hij dit wilt programmeren of niet. (:


    Wel, een review is meer een betoog die je opbouwt over een verhaal die je leest - dus ligt het verschil erin dat de controleur het dan echt inhoudelijk zou bekijken (verhaal - betoog - weerlegging). Nog een verschil met conflict/ruzie om iets, in enkele GB's of reacties.
    Controleur heeft specifiek de functie een oordeel te vellen over de waarde van de recensie mbt het verhaal als de schrijver echt een weerlegging zou hebben over het betoog die als waardeoordeel is verschenen. Je kunt moeilijk als bemiddelaar inspringen in een feitelijk debat om een verhaal - zonder het te lezen. Controleurs zouden zich dan bezighouden met de standpunten en het verhaal te bekijken, aangezien het een verschil is in opvatting tussen recensent auteur.
    De recensent het recht van negatieve kritiek niet geven, en de schrijver geen enkel recht van weerwoord geven op het verschenen betoog, indien die dat zelf wenst, is allebei niet echt juist, tenzij de bemiddelaar zoiets ziet zitten, vandaar de functie van controleurs. Bemiddelaar bij "ruzies'' ,conflicten, oneinigheden. Recensie - controleurs voor meningsverschillen omtrent recensies.

    [ bericht aangepast op 31 dec 2014 - 17:02 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik ben in principe voor, met een kleine controle (via meldknop, andere lezers, minimaal aantal woorden e.d.) of het wel om degelijke recensies gaat
    Wat ik wel zou willen voorstellen, is dat behalve mensen die een abo hebben, ook mensen die een bladwijzer hebben recensies kunnen schrijven. Sommige mensen nemen liever een bladwijzer, laten het verhaal een tijdje liggen om dan al het nieuwe in één keer te lezen, wat soms een ander beeld kan geven. Dan zou ik die mensen persoonlijk niet uitsluiten.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Histoire schreef:
    (...)

    Wel, een review is meer een betoog die je opbouwt over een verhaal die je leest - dus ligt het verschil erin dat de controleur het dan echt inhoudelijk zou bekijken (verhaal - betoog - weerlegging). Nog een verschil met conflict/ruzie om iets, in enkele GB's of reacties.
    Controleur heeft specifiek de functie een oordeel te vellen over de waarde van de recensie mbt het verhaal als de schrijver echt een weerlegging zou hebben over het betoog die als waardeoordeel is verschenen. Je kunt moeilijk als bemiddelaar inspringen in een feitelijk debat om een verhaal - zonder het te lezen. Controleurs zouden zich dan bezighouden met de standpunten en het verhaal te bekijken, aangezien het een verschil is in opvatting tussen recensent auteur.
    De recensent het recht van negatieve kritiek niet geven, en de schrijver geen enkel recht van weerwoord geven op het verschenen betoog, indien die dat zelf wenst, is allebei niet echt juist, tenzij de bemiddelaar zoiets ziet zitten, vandaar de functie van controleurs. Bemiddelaar bij "ruzies'' ,conflicten, oneinigheden. Recensie - controleurs voor meningsverschillen omtrent recensies.


    Ergens vind ik het wel ontzettend jammer dat er altijd weer wordt gekeken naar wat er allemaal fout kan gaan. Natuurlijk moet je daar rekening mee houden, maar je kunt ook gewoon uitgaan van het goede en niet direct veronderstellen dat iedereen misbruik gaat maken van deze nieuwe functie. Het merendeel van de Q-users gaat hier geen misbruik van maken en als dat wel gebeurt, kunnen zowel mod als bemiddelaar ingrijpen.
    En verschil in opvattingen van recensent en auteur heb je overal waar men hun mening over het verhaal kan geven. Ten slotte is iedereen verschillend en ik vind het wel vreemd als een recensent per se dezelfde opvatting moet hebben als de auteur. Dat is juist het hele punt van recensies, dat je erachter komt als schrijver (en als potentiële lezer) hoe een andere lezer (de recensent) naar het verhaal kijkt.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Catan schreef:
    (...)

    Ergens vind ik het wel ontzettend jammer dat er altijd weer wordt gekeken naar wat er allemaal fout kan gaan. Natuurlijk moet je daar rekening mee houden, maar je kunt ook gewoon uitgaan van het goede en niet direct veronderstellen dat iedereen misbruik gaat maken van deze nieuwe functie. Het merendeel van de Q-users gaat hier geen misbruik van maken en als dat wel gebeurt, kunnen zowel mod als bemiddelaar ingrijpen.
    En verschil in opvattingen van recensent en auteur heb je overal waar men hun mening over het verhaal kan geven. Ten slotte is iedereen verschillend en ik vind het wel vreemd als een recensent per se dezelfde opvatting moet hebben als de auteur. Dat is juist het hele punt van recensies, dat je erachter komt als schrijver (en als potentiële lezer) hoe een andere lezer (de recensent) naar het verhaal kijkt.



    Ik begrijp dat je het niet leuk vindt dat het er in het algemeen soms negatief aan toe kan gaan op het forum, dat is ook niet leuk, maar daarmee heb ik persoonlijk dus niets te maken. (;
    Ik heb het idee niet afgekraakt en heb in al die 5 jaar geen enkele keer in de strijd met iemand gegaan. Dat doe ik nu ook niet - ik kraak haar idee niet af - mijn pollstem staat op voor, en ik heb gezegd dat ik erachter sta. (ook heb ik niets tegen het kritiekaspect van recensies - dat IS een recensie)
    Maar even voorop denken wat de gevolgen zouden zijn daarvan - is nog niet per definitie negatief denken. Meer brainstormen/dieper, verder erover nadenken.
    Het is gewoon een respectvolle discussie, waarin zij het als het ware opnamen voor de lezers, terwijl ik even de kant van de schrijvers wilde aanhalen. Gewoon een andere input?
    Veel schrijvers hier hebben ontzettend veel talent - maar zijn vaak beginneling; of nog jong: schrijven leer je door te oefenen en daar hebben we door school jammer genoeg geen tijd voor, maar sommigen hier hebben echt zoveel potentie. Ik heb hier qua stijl dingen gelezen die echt op professioneel niveau zitten. Iedereen hier is jong en weinigen komen naast quizlet mee naar buiten, hebben potentie, die ze nog niet helemaal hebben kunnen realiseren (leeftijd, tijdsgebrek, beginneling...), zijn bescheiden - sommigen halen hun bevestiging voor hun talent uit de positieve feedback die ze op quizlet krijgen.
    Ik ben niet negatief, ik heb ook niet gezegd dat ik verwacht dat iedereen elkaar gaat zitten afkraken - maar sommige users komen op quizlet omdat ze hier kunnen ademen: zich kunnen uiten, kunnen schrijven, zonder beoordeeld te worden.
    Veel recensies zullen net héél motiverend werken, met opbouwende, mooie kritiek om elkaar verder op weg te helpen.
    Maar zoals je zelf zegt: ''jammer dat er altijd weer wordt gekeken naar wat er allemaal fout kan gaan,'' quizlet is een mengelmoes van mensen. Er zitten heethoofden ook onder de users. Ze zijn er ook. Ook zij gaan recensies schrijven - en als dat over de schreef gaat - mogen de mods en bemiddelaars ingrijpen, maar als die user dat dan maar half gelezen heeft - wat voor een effect incasseer je dan? De recensie, misschien zwakker dan het verhaal zelf, blijft staan mensen zullen eerst naar de recensie kijken. Van wie gaat dat ten koste? Van misschien beginnende, vijftienjarige schrijver, die met een teleurgesteld gevoel blijft zitten - kijk, ik wil alleen maar zeggen, dat het misschien goed is een beetje toe te zien op de recensies ook. Voor die schrijvers.
    Ik heb ergens in mijn berichten gezegd, dat er natuurlijk heel wat positieve zullen verschijnen - maar enigzins foutieve, die een vertekend beeld geven OOK.
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben in geen geval negatief om het voor ''de schrijvers'' op te nemen ipv ''de users''.
    Ja, ik kijk naar wat verkeerd kan lopen - niet om tegendraads te doen - maar een "foutieve'' recensie, een zwak betoog, die kan worden aangemaakt door om het even wie (indien die programmaties niet zouden lukken dan) - waar de schrijver dan niet deftig zou kunnen tegenin gaan (als het om een feitelijke misvattingen gaat - heb het niét over opinieverschillen)? Dat is niet juist. Als je zoiets toevallig ontvangt, blijft dat staan als het waarde - oordeel.
    Zo'n voorvallen gaan wel ten koste van iemands verhaal. In geen enkel geval vind ik dat onterechte kritiek, zou kunnen blijven staan, zonder dat die persoon het recht zou hebben van verweer. En onterechte kritiek hoeft daarom nog geen "afzeiken van'' te zijn, het kan iets kleins zijn ook, die wel effect uitoefent. Neem nu gewoon bepaalde interpretatiefoutjes bijvoorbeeld, komt wel vaak eens voor.
    Ik heb hun standpunt niet afgekraakt - ik heb inderdaad ook gekeken naar wat fout kan gaan - niet om herrie te schoppen - maar zovelen hier zijn jong en gevoelig en halen hun zelfvertrouwen voor hun talent hier uit quizlet - dan is het rot als een random iemand langskomt, tien hoofdstukken leest en een slordige, met misvattingen in (dan bedoel ik dus echt op het vlak van inhoudelijke interpretatie en niet toestanden als: schrijver X vind haar eigen stijl mooi en recensent Y niet) maar netjes geschreven recensie over je verhaal post, waarop mensen zich dan zullen baseren om een oordeel te vellen. Moet je wel toch wat mee oppassen.
    Vandaar dat ik even op de bescherming voor de schrijvers ook heb gehamerd.
    Inderdaad spreek ik nu over de uitzonderlijke voorvallen, ipv de algemene - maar zo'n dingen gaan dus ook gebeuren. Daarvoor dat ik voor maatregelen - voor het geval dat - pleitte
    Een slordige recensent, mag niet ten koste gaan van iemand anders, iedereen mag wat meer in zijn eigen talent leren geloven.
    Bescherm ze daarom en motiveer elkaar met opbouwende kritiek en positieve recensies. Kan allemaal - maar niet iedereen is altijd even wakker en alert of in aardige bui - dus ja, denk ook over wat mis kan lopen. En bouw dat er meteen maar ook mee in dan.
    Dat was mijn persoonlijke voorkeur - liever zeker zijn dat iedereen juist, opbouwend commentaar krijgt, door er beperkingen op te zetten (die voorwaarden in het begintopic, controleurs (de juiste mensen - die iemand van twaalf die duidelijk beginneling is, ook positief motiveren, een mooie recensie schrijven van: beginnende story, blahblah, blah, maar heel mooi uitgewerkte dit en dit en dit (en dan ook wat verbeterpunten)... ipv een random persoon die gaat beginnen van: slechte stijl - slechte dit, slechte dat, meteen afgehaakt...,).Dus gewoon een andere mening in het debat. We waren gewoon aan het brainstormen, wat het beste is voor iedereen. (:
    Die maatregelen zijn heel goed, zoals ook Katl1 zei, beperk je tot abo's en bladwijzers, dat is het simpelst, maar als dat niet erbij geprogrammeerd kan worden, moet er voor andere 'voorwaarden' gekeken worden! Daar ging het eigenlijk over. (:

    [ bericht aangepast op 31 dec 2014 - 21:13 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Overkill schreef:
    (...)

    Het begin van de discussie eigenlijk. Het begon allemaal met een vrij makkelijk haalbaar idee, maar zo ben ik bang dat die recensies er nooit komen.


    Haha, volgens de mod staat het klaar op Ruthers lijst, dus het zal niet van dit topic afhangen of het er nu komt of niet! (:
    Maak je geen zorgen. (:
    We zijn gewoon ongelofelijk aan het muggenziften! (:

    [ bericht aangepast op 31 dec 2014 - 18:30 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik vind het wel een goed idee. Als de user niet tegen kritiek kan zet hij het maar uit. Ik persoonlijk vind het fijn om feedback te krijgen.

    Ik zou voor het geven van sterren gaan! Dat is meer anoniem als je als lezer stemt op een verhaal. Is dat niet beter dan die reviews waar er misschien negatieve commentaar kan in staan én waar bovendien de usernaam bij staat van wie die review schreef.


    Zij die niet durven spreken, schrijven.