• Quizlet Cookclub!


    Hallo. Wie? Ja, jij daar! Ben jij een keukenliefhebber?
    Wil je jouw favoriete recepten delen,
    meedelen als die ene taart gelukt is die je samen met je beste vriendin gemaakt hebt,
    navragen wat je de volgende keer beter kunt doen aan de toch iets te zoete cake,
    misschien veel spullen in huis hebben, maar niet weten wat je allemaal kan bakken?
    Dan is dit topic jouw nieuwe paradijs! Welkom, kookliefhebber!

    Regels
    • Huisregels van Quizlet.nl
    • Heb respect voor elkaar.
    • Geef usernaamwijzing door.
    • Bronvermelding is verplicht!
    • Link naar story


    Quizlet Cookclubbers.
    • Aldea • Gail
    • Dylazing • Sylvie
    • Yeoubi • Erieka
    • phoeni • Floor
    • Howland • Fren

    • SPECS • J.
    • Fisher • Andrea
    • Fennec • Carmen
    • Scandal • Erica
    • Baudelaire • Margot

    • AineAurora • Nina
    • Avandra • Nana
    • Kile • Xanthe
    • JBarakat • Sarita
    • Locksley • Sofie

    • Aisslin • Roselinde
    • Maxilena • Ilona
    • Mmonroe • Emmie
    • Maleficia • Kimberly
    • Gigil • Sterre

    • Neminis • Eva
    • Seppia • J.
    • Furiosa • Nikki
    • Ravager • Sanne
    • Animagi • Lizor

    • Tokugawa • Sam
    • Baneful • Anne
    • HeyViolet ]• Naomi
    • Lillymon • Kim
    • Thlayli • Alicia

    • Arianne • Lotte
    • Mette_Sprookjes • Mette
    • Prim • Sterre
    • •
    • •

    • •
    • •
    • •
    • •
    • •

    • •
    • •
    • •
    • •
    • •


    Meals
    • Breakfast.
    • Second Breakfast.
    • Elevenses
    • Brunch
    • Lunch
    • Tea
    • Dinner
    • Supper
    • Dessert
    • Drinks

    [ bericht aangepast op 27 mei 2015 - 0:52 ]


    -

    Lillymon schreef:
    (...)

    + ik vraag me af waarom de bronvermelding er bij moet. Ook als je een eigen variatie op het recept hebt? Ik maak best vaak mijn eigen recepten en kan dus niet een bronvermelding geven.


    Een eigen recept heeft natuurlijk geen bronvermelding nodig. Bij een variatie op een bestaand recept van een kookboek of iets dergelijks, zul je de bron wel moeten vermelden, in verband met de plagiaatregels.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Loras schreef:
    (...)

    Een eigen recept heeft natuurlijk geen bronvermelding nodig. Bij een variatie op een bestaand recept van een kookboek of iets dergelijks, zul je de bron wel moeten vermelden, in verband met de plagiaatregels.

    Dat is wel logisch, ja. (:
    Dus als ik een recept van internet gebruik (vaak van youtube videos), maar mijn eigen draai geef hoeft er ook geen vermelding bij?

    [ bericht aangepast op 26 mei 2015 - 14:58 ]

    Een recept voor heerlijke cheesecake, gegarandeerd een hit!

    Wat heb je nodig:
    -Een springvorm van 24cm doorsnee
    -Een mixer
    -Een oven
    -Een kleine steelpan
    -Een kom
    -Een vleeshamer of deegroller
    -Een theedoek en plastic -zak
    -Een kookpit
    -Een lepel
    -Bakpapier

    ingredienten:

    Voor de bodem:
    - 200 gram kandijkoek (of and ere drove koekjes die je wilt)
    - 100 gram gesmolte boter

    Voor de vulling:
    - 600 gram roomkaas (Dit is normaal heel duur, maar als je bij de albert heijn de euroshopper creamcheese pakt heb je mega goedkoop uit!)
    - 170 gram kristalsuiker
    - 20 gram bloem
    - 50 gram creme fraise
    - 3 eieren

    Voor de garnituur:
    - Iets van fruit of chocola wat je lekker vind. (Zelf pak ik altijd een doosje diepvries mango)

    Bereidingswijze:

    -Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
    -Doe de koekkruimels in een plastic zak of een theedoek en maak ze klein. Hoe kleiner je ze maakt hoe beter.
    -Gebruik het pannetje om de boter helemaal te smelten.
    -Meng de koekkruimels met de gesmolten boter.
    -Bekleed de onderkant van de springvorm met bakpapier
    -Verspreid het koekkruimel mengsel over de bodem van het bakblik. Zorg dat de bodem overal ongeveer even dik is.
    -Mix alle roomkaas door elkaar totdat het een mooi egaal mengsel is.
    -Als de roomkaas mooi egaal is hier langzaam de suiker bij doen terwijl je blijft mixen.
    -Zodra de suiker helemaal is opgenomen in het mengsel doe je de bloem er bij (Ook weer blijven mixen en rustig erbij doen totdat alle bloem is opgenomen in het mengsel)
    -Hierna doe je de creme fraise erbij.
    -Als de creme fraise helemaal is opgenomen door het mengsel doe je een voor een de eieren er bij en mixt het geheel totdat het helemaal mooi egaal is en je geen klontjes meet in je beslag hebt.
    -Giet de vulling over de bodem heen en dan kan de taart in de oven.
    -De taart moet eigenlijk een uur in de over op 130 graden Celsius, maar veel ovens kan je niet zo "koud" instellen dus pak gewoon het koudste dat hij kan en kijkt om de zoveel tijd of hij al goed is.
    (-Als je wilt kijken of je taart al goed is pak je een lange saté prikker en prikt die in het midden van je taart er in totdat je de bodem voelt. Als je hem er uithaalt en hij is schoon, is je taart goed. Als er beslag aan de saté prikker blijft hangen moet hij nog even in de oven blijven staan.)
    -Zodra de cheesecake een beetje is afgekoeld kan je hem garneren met eigenlijk alles wat je wilt. Je kan nog wat extra koekjes er op leggen, brokken of gesmolten chocolade of fruit, wat je zelf 't lekkerst vind. Zelf doe ik altijd fruit boven op de taart omdat hij al vrij machtig en zwaar is en door het fruit ford hij net wat frisser.

    Smakelijk en Enjoy :3


    Show me how to lie, you're getting better all the time

    Lillymon schreef:
    (...)
    Dat is wel logisch, ja. (:
    Dus als ik een recept van internet gebruik (vaak van youtube videos), maar mijn eigen draai geef hoeft er ook geen vermelding bij?

    Ik zou er dan toch de bron mee in vermelden. Maar ipv 'Bron: www....' dan zeggen: 'Gebaseerd op: www.youtube.com/....'
    Maar dat is mijn persoonlijke modmening.

    Weet niet hoe Gail het voor zich ziet. =)

    [ bericht aangepast op 26 mei 2015 - 15:12 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Jaa! Count me in :3
    Ik heb vooral veel variaties op het oeroude pannenkoekenrecept bedacht :Y) Ik zal er later eentje posten.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik doe ook mee! Mijn naam is Lotte.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Jongen ik vind dit geniaal!

    Bij ons blijven altijd oude sinterklaas chocoladeletters liggen, en ik smelt die gewoon om in de magnetron. 5 sec, roeren 5 sec, roeren. etc. Lekker over ijs of vla


    Wat heb je nodig:
    -Magnetron
    Of
    -fornuis, pan, kleine pan (je zult het snappen in het recept)
    En sowieso:
    -Bakje

    ingredienten:
    -Oude Chocolade die je nooit op eet (bijv. van Sinterklaas)
    -Melk
    -Vla, ijs of iets anders

    Bereidingswijze:
    Magnetron manier:
    Doe een scheutje melk en de chocolade in een bakje, stop het in de magnetron en doe hem 5 sec, aan, dan roeren, aan, roeren, aan, etc. Tot het een mooie chocolade saus is

    Fornuis manier:
    Zet een pan op het vuur met water er in. Stop de kleinere pan in de grote pan (de pan kan ook een bakje zijn) in de kleine pan stop je de chocolade en een scheutje melk. Blijf roeren tot de chocolade gesmolten is en je een mooie saus hebt

    Giet je saus over van alles (niet aan te raden om het over papier te gieten, hout is ook niet slim) heen. Smullen maar

    [ bericht aangepast op 26 mei 2015 - 18:09 ]


    .......

    Lillymon schreef:
    (...)

    + ik vraag me af waarom de bronvermelding er bij moet. Ook als je een eigen variatie op het recept hebt? Ik maak best vaak mijn eigen recepten en kan dus niet een bronvermelding geven.


    De bronvermelding is gewoon heel belangrijk als je een recept van internet of uit boeken haalt in verband met copyrights en zo.

    [ bericht aangepast op 26 mei 2015 - 19:24 ]


    16 - 09 - '17

    Mt


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Heeft er iemand een geweldig, heerlijk recept voor kaneelbroodjes? Of zulke Zweedse rol-dingen?


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Howland schreef:
    Heeft er iemand een geweldig, heerlijk recept voor kaneelbroodjes? Of zulke Zweedse rol-dingen?

    To be honest... ja, ik heb zo'n recept ergens xD Heb ze dit jaar gemaakt voor de doopactiviteiten :) Heb alleen altijd alles in niet SI standaarden, omdat ik op kot geen goede weegschaal heb.

    Recept voor 8 rolls

    Bereidingstijd... lang (2 uur)
    Voorbereiding: 30 minuten
    Rijzen; 1,5 uur
    Bakken; 15 minuten op 200 graden

    Benodigdheden;
    Oven
    Mixer/garde (voor de student; in noodgevallen kan een vork)
    Kom
    Mes
    Lepels
    Deegrol
    Bakvorm/pan

    Voor het deeg;
    1 kop bloem (persoonlijk vind ik donkerder meel beter smakelijk)
    ¼ kop suiker
    1 pakje gist/bakmix
    ½ theelepel zout

    ½ kop melk (warm)
    3 EL olie
    1 ei

    Verder;
    Boter (smeerbaar)
    1/2 kop Bruine Suiker
    2 theelepels Kaneel


    Link originele recept

    Voeg eerst de bloem (niet alles), suiker, gist en het zout toe, en meng deze alvast door elkaar. Voeg al roerende de melk toe. Na de melk voeg je het ei en de olie toe. Mix goed voor 3 minuten. Voeg nog langzaam wat bloem toe totdat een stevig deeg ontstaat. Kneed de massa gedurende 5 minuten en dek het vervolgens af.
    Meng de kaneel en de bruinesuiker. Bestrooi een vlak oppervlak met bloem en rol het deeg daarover op. Smeer boter over het deeg en besprenkel het met de suikerkaneelmix. Rol het deeg op. Snij stukjes van de rol af en doe deze in de bakvorm (of pan). Dek de bakvorm met de rolls er in af en laat deze gedurende 1,5 uur rijzen.

    Na 1,5 verwarm je de oven voor tot 180 graden. Zet de rolls in de oven voor 15 minuten en klaar!

    Voor de topping kun je glazuur maken door poedersuiker en een beetje warme vloeistof (melk of water, niet teveel, 2-4 theelepels per half kopje!) te mengen.

    Enjoy!


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Klinkt heerlijk.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Animagi schreef:
    Mag ik er bij? ^^

    Ik heb trouwens een recept, kan ik dat gewoon in het topic achterlaten?

    Ja, kan je doen! Of je kan het naar mij, in mijn pb sturen. Maar dan zal je wel moeten wachten totdat de andere hoofdstukken zijn gemaakt. waar ik het tussen zal kunnen zetten. Zal wel niet zo lang zijn, ik hen vakantie, soort van dan haha, dus ik heb tijd genoeg *O*

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik was vannacht al ijverig beginnen lezen, in de wikipedia definities. :Y)

    Goedzo! *schouderklop* xD

    Iemand vroeg waarom bronvermelding verplicht is: dat is omdat gerechten uit kookboeken en gerechten die op het internet staan, vaak copyrights hebben. Als je een recept heb die je zelf heb bedacht of het al jaren in jouw familie is, dan hoef je natuurlijk geen bron te melden. (:


    -

    Morgen (vandaag voor jullie) ga ik een chocoladecake bakken. Gewoon eentje uit een pak. Maar ik wil dus een heerlijke topping maken. Alleen weet ik niet zo goed hoe. Ik heb cacao in huis, maar geen chocolade zelf. (Ook geen nutella). Ik heb wel pure chocolade blokjes ofzo, maar het smaakt vre-se-lijk. En ik heb ook een chocolade pasta, maar die smaakt ook slecht.
    Verder heb ik wel suiker, zout, baking powder, baking soda, boter, ei, bloem, vanille, cinnamon, food coloring, decoratie stiften (maar dat kan je pas op het allerlaatste moment gebruiken) in huis.
    Any ideas? (A)


    -

    My famous pancakes :Y)

    Recept voor: 7/8 pannenkoeken. Het ligt eraan hoe dik je hun bakt.
    Bereidingstijd: Ongeveer 30 minuten.
    Benodigheden:
    1 cup bloem
    3/4 cup melk, het maakt niet uit of het halve of volle melk is. (Let op! Als het mix klonterig is, zal je wel meer melk erin moeten gooien.)
    0,5 - 1,0 eetlepel Cinnamon (Niet perse nodig, maar het geeft jouw pancake een heerlijke smaak)
    1 eetlepel vanille
    1/4 of 1/2 cup suiker.
    Zout (Klein beetje: pak met je duim en wijsvinger een snufje zout, niet meer, anders gaan jouw pancakes zoutig smaken)
    Unsalted boter of gewoon boter om de pannenkoeken te bakken.
    1 grote ei.
    1 grote kom
    1 handblender of desnoods een vork.
    1 lepel
    Topping van jouw smaak.

    Voorbereiding:
    Pak een kom en gooi de bloem, cinnamon, suiker en zout in. Pak jouw handblender en mix alles zo'n beetje samen. Pak nu het melk en gooi eerst een halve cup melk in en mix het goed. Gooi daarna de rest bij. Te klonterig? Raak nog niet in paniek, er moeten eerst nog een paar dingen bij! Gooi nu het vanille in en mix weer goed. Nu zet je het ei in en mix nu nog harder dan net. Pak nu een lepel (of jouw vinger ;p) en proef het beslag even. Moet er meer vanille, cinnamon en/of suiker in? Ga je gang totdat het smaak goed genoeg voor jou is. Kijk nu naar het beslag, is het te dik of juist te dun? Sommige mensen zijn dol op een dik beslag. Persoonlijk vind ik een dunne beslag juist prettig. Dus wil je een dunne beslag, gooi meer melk in totdat het naar jouw gevoel prima is.

    Doe je oven aan en pak een klein beetje boter en gooi het in de pan. Laat het boter smelten en nu doe je een proefpannenkoek. Dit vertel je of het beslag te dik of dun is. Ook zal het eerste hap je zeggen of je misschien meer suiker, cinnamon of vanille in moet gooien. Dus ga niet alles in één keer bakken, voor het geval het beslag meer nodig heeft.

    Zijn alle pannenkoeken klaar? Zet nu jouw eigen topping erop of juist geen. Toppings kunnen honing, witte/bruine suiker, slagroom, ice cream, fruit, nutella of pindakaas zijn.

    Smakelijk!


    Morgen deel in mijn recept voor pampoen pannenkoeken (wbw) Niet zo'n grote verschil dan hierboven ^^


    -