• Hier een liveblog.
    For Christ's sake. Niet weer. Alsjeblief niet weer.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Firgun schreef:
    Honestly denk ik niet dat dit IS is. Of toch geen rechtstreekse opdracht uit Syrië. Een lone wolf die het idee had en IS op de hoogte gebracht had, lijkt me geloofwaardiger. Of IS die het opeist om het op te eisen.


    Ze zeiden net op het nieuws dat ze het opgeëist hebben, meer weet ik ook niet.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Ze zeiden net op het nieuws dat ze het opgeëist hebben, meer weet ik ook niet.


    Ja, dat was op het nieuws, ze hebben het opgeëist. Ik vraag me gewoon af of het echt hun initiatief was.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Het is aannemelijk dat dit als back up plan is gekomen omdat het plan van de twaalfjarige jongen enkele dagen geleden is mislukt. Het plan was om een bom tot ontploffing te brengen, maar de ontsteking werkte niet. Dus dan maar zo? Dat maakt het waarschijnlijker dat IS erachter zit - maar wel opvallend is dan dat er 'slechts' negen doden zijn. Weliswaar vele gewonden, maar bij de aanslag in Bataclan en in het Stade de France waren er (naar ik me herinner) veel en veel meer slachtoffers. Het aantal doden bij deze aanslag wijst niet in de richting van IS.

    [ bericht aangepast op 20 dec 2016 - 21:00 ]


    oi, suzy

    Cozyre schreef:
    Het is aannemelijk dat dit als back up plan is gekomen omdat het plan van de twaalfjarige jongen enkele dagen geleden is mislukt. Het plan was om een bom tot ontploffing te brengen, maar de ontsteking werkte niet. Dus dan maar zo? Dat maakt het waarschijnlijker dat IS erachter zit - maar wel opvallend is dan dat er 'slechts' negen doden zijn. Weliswaar vele gewonden, maar bij de aanslag in Bataclan en in het Stade de France waren er (naar ik me herinner) veel en veel meer slachtoffers. Het aantal doden bij deze aanslag wijst niet in de richting van IS.


    Twaalf doden. Parijs (alle aanslagen tezamen) waren er geloof ik 183, min of meer. Brussel 32 (34 met terroristen erbij). Nice 84. Het is inderdaad minder, maar als je met een vrachtwagen op een menigte inrijdt, weet je natuurlijk nooit zeker of je er veel of weinig mee gaat hebben. :/


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Twaalf dan inmiddels. Maar anyway, mijn punt blijft, een vrachtwagen is niet hun modus operandi. IS wil grote menigten raken en vele slachtoffers maken. Tientallen. Zo niet honderden. Een vrachtwagen? Dat is voor hen een lachertje. Ik klink misschien cynisch en kort door de bocht, maar dit is het idee wat ik ervan heb.


    oi, suzy

    Cozyre schreef:
    Twaalf dan inmiddels. Maar anyway, mijn punt blijft, een vrachtwagen is niet hun modus operandi. IS wil grote menigten raken en vele slachtoffers maken. Tientallen. Zo niet honderden. Een vrachtwagen? Dat is voor hen een lachertje. Ik klink misschien cynisch en kort door de bocht, maar dit is het idee wat ik ervan heb.


    Ik denk niet dat dat waar is, eigenlijk. Een IS-gecontroleerd tijdschrift heeft na Nice (geloof ik) oproep gedaan tot "truckjihad" (met het woord jihad natuurlijk uit z'n context gerukt). Met vrachtwagens kun je ook heel wat ravage aanrichten. Zeker zullen we het nooit weten, uiteraard, maar het is ook gewoon veel gemakkelijk dan een bom of wapens binnenkrijgen, vervoeren, et cetera.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Cozyre schreef:
    Twaalf dan inmiddels. Maar anyway, mijn punt blijft, een vrachtwagen is niet hun modus operandi. IS wil grote menigten raken en vele slachtoffers maken. Tientallen. Zo niet honderden. Een vrachtwagen? Dat is voor hen een lachertje. Ik klink misschien cynisch en kort door de bocht, maar dit is het idee wat ik ervan heb.

    Met een vrachtwagen kun je waarschijnlijk meer aanrichten tegenwoordig hoor. NOS had er een artikel over geplaatst. Ik zit op mijn mobiel, dus ik kan het niet zo makkelijk voor je linken, helaas.


    Deep inside, I've never felt alive

    Dit hele gebeuren komt opeens heel dichtbij. Het doet mij veel pijn en verdriet en ik wens alle slachtoffers, familieleden en vrienden veel sterkte.
    Ik vraag mij wel af of het door IS is gepland. Vgm eist IS namelijk bijna alles op wat hen goed uitkomt. Ook denk ik dat als IS er achter zat er een grotere aanslag was geweest. Maar dat verhaal over een backup plan klinkt ook wel weer logisch.

    [ bericht aangepast op 21 dec 2016 - 11:42 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Eigenlijk heb ik de indruk dat IS steeds meer faalt in hun opzet.:')
    Ik liep gisteren op de kerstmarkt in Gent en daar was het geen gezellige bedrijvigheid, maar gewoon een giga drukte. Terwijl ze willen bereiken met dit soort streken dat iedereen angstig in hun dekens begint te huilen.
    Mission failed zou ik durven zeggen?


    Queer zijn is gewoon alles

    Ze zijn de dader misschien op het spoor! Ze doen in ieder geval nu een inval in een loods in Berlijn

    En verder is waarschijnlijk zo geweest dat de Poolse vrachtwagenchauffeur ervoor gezorgd heeft dat er minder slachtoffers zijn gevallen door aan het stuur te trekken (als bijrijder zijnde). Hij is alleen wel in die actie doodgeschoten door de dader. Vandaar dat er in Nederland een oproep op Facebook is gedaan om met alle truckers om twaalf uur te gaan toeteren.
    Ik vind sowieso dat deze chauffeur echt iets van lintje of iets anders verdiend (wat dan aan de familie gegeven wordt) en fantastisch van alle truckers in Nederland. Zo zie je maar weer dat dit alleen maar saamhorigheid stimuleert. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Wow. Dit maakt me echt dankbaar voor die chauffeur. Het mooie eraan is ook (aan die chauffeur, niet de hele situatie, uiteraard), dat het toch weer wat hoop geeft.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Er is definitief een ID-kaart gevonden van een Tunesiër in de truck.


    Deep inside, I've never felt alive

    Idd, die chauffeur verdiend echt veel respect.


    Queer zijn is gewoon alles

    Occamy schreef:
    Er is definitief een ID-kaart gevonden van een Tunesiër in de truck.


    Ben ik de enige die dat raar vind? Steeds die ID-kaarten en paspoorten die gevonden worden?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Richonne schreef:
    (...)

    Ben ik de enige die dat raar vind? Steeds die ID-kaarten en paspoorten die gevonden worden?

    Ik heb het nog nooit eerder gehoord, hoor. Maar het kan inderdaad ook gewoon daar neergelegd zijn, inderdaad. Ik ben alleen een positieve denker en hoop dat deze persoon gewoon niet zo goed heeft nagedacht.


    Deep inside, I've never felt alive