• Beste Q'ers!

    Ik weet niet of jullie het al gezien hebben, maar er is een nieuwe wet waartegen Nederlanders een referendum houden. Dit is de inhoud van de wet:

    De sleepwet

    De vernieuwde Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, ook wel sleepwet, geeft een uitbreiding van de middelen die de diensten (AIVD en MIVD) mogen inzetten. De grootste veranderingen zijn:
    -Er mag een zogenaamd “sleepnet” worden ingezet om massaal online communicatie af te luisteren, ook van niet verdachte burgers. Zo mag een hele wijk afgeluisterd worden wanneer er een verdacht persoon in woont.
    -Alle geautomatiseerde apparaten mogen gehackt worden. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoon, computer of smart-tv.
    -Er mag een geheime DNA-databank aangelegd worden waar iedereen in terecht kan komen.
    -Verzamelde data mag met buitenlandse inlichtingendiensten gedeeld worden, ook zonder deze eerst geanalyseerd te hebben.

    Instanties als de Raad van State, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en verscheidene wetenschappers hebben al hun zorgen geuit over deze wet. De wet is op 11 juli aangenomen door de Eerste Kamer.


    Dit houdt in, dat als je googelt voor je story of een ander creatief iets met hoe je een bom maakt, hoe IS in elkaar zit etc, je jouw hele wijk in gevaar kan brengen en dat je bijvoorbeeld niet meer Amerika in mag. Ik zeg niet dat dit niet gaat gebeuren, maar het kan. Want het werkt zo. Als jij iets googelt en de mensen van de politie vinden het verdacht, kunnen ze de hele wijk waarin jij woont afluisteren en controleren wat je nog meer gedaan hebt op het internet.

    Voor meer argumenten kan je kijken op https://geensleep.net/.

    Om te stemmen voor het referendum moet je deze link hebben.

    Ik vond dit eigenlijk best wel schokkend om te horen.

    Liefs,
    Mare


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Het enige dat ik gehoord heb dat veranderd is dat ze je gegevens nu "maar" een jaar bij houden en dat dit nog een aantal keer verlengd kan worden... Verder niets, dus ik ga er vanuit dat deze nieuwe wet vanaf nu gewoon van kracht gaat...


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Mijn vraag is dan, zouden ze dit ook bij militairen en veteranen mogen doen?
    Het is vrijwel een normale zaak als een militair/veteraan thuis onderwerpen naar voren kan brengen over bommen of iets in die richting.
    Moet dan de hele buurt worden afgeluisterd omdat het ''verdacht is''?

    ScribbleTheFox schreef:
    Mijn vraag is dan, zouden ze dit ook bij militairen en veteranen mogen doen?
    Het is vrijwel een normale zaak als een militair/veteraan thuis onderwerpen naar voren kan brengen over bommen of iets in die richting.
    Moet dan de hele buurt worden afgeluisterd omdat het ''verdacht is''?


    Nee, volgens mij zoeken ze in de buurt van een verdachte, dus pas als je bijvoorbeeld in de straat woont of een vriend bent van een verdachte crimineel, gaan ze naar jouw gegevens kijken (als überhaupt je contact hebt met die persoon). Als je gewoon googelt van "wat zit er in een bom" is dat nog niet reden genoeg om je constant af te luisteren, zeg maar.

    Maar je data wordt wel opgeslagen voor het geval dat ze ooit moeten kijken, dat wel :')

    [ bericht aangepast op 1 mei 2018 - 21:06 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    (...)

    Nee, volgens mij zoeken ze in de buurt van een verdachte, dus pas als je bijvoorbeeld in de straat woont of een vriend bent van een verdachte crimineel, gaan ze naar jouw gegevens kijken (als überhaupt je contact hebt met die persoon). Als je gewoon googelt van "wat zit er in een bom" is dat nog niet reden genoeg om je constant af te luisteren, zeg maar.

    Maar je data wordt wel opgeslagen voor het geval dat ze ooit moeten kijken, dat wel :')


    Is de zin ''Dit houdt in, dat als je googelt voor je story of een ander creatief iets met hoe je een bom maakt, hoe IS in elkaar zit etc, je jouw hele wijk in gevaar kan brengen en dat je bijvoorbeeld niet meer Amerika in mag.'' dan geen valse informatie?

    ScribbleTheFox schreef:
    Mijn vraag is dan, zouden ze dit ook bij militairen en veteranen mogen doen?
    Het is vrijwel een normale zaak als een militair/veteraan thuis onderwerpen naar voren kan brengen over bommen of iets in die richting.
    Moet dan de hele buurt worden afgeluisterd omdat het ''verdacht is''?


    In principe mogen mensen die bij of ooit bij defensie gewerkt hebben, over deze onderwerpen niet spreken. Ik heb daar zelf ook een geheimhouding voor moeten onderteken, gezien ik daar ook bij hoor (:


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Giel schreef:
    (...)

    In principe mogen mensen die bij of ooit bij defensie gewerkt hebben, over deze onderwerpen niet spreken. Ik heb daar zelf ook een geheimhouding voor moeten onderteken, gezien ik daar ook bij hoor (:


    Ik heb zelf geen idee, sinds ik niet in dat vak hoor, maar de vader van mijn vriend wel.
    Die vertelt ons soms verhalen over wat hij heeft gezien etc. En ik ken zat andere mensen die dat doen.

    Ik bedoel niet persé informatie lekken, maar praten over wat ze hebben gezien en meegemaakt etc.
    Als de overheid je dan zou afluisteren en ze horen de woorden ''Bommen....Afghanistan...ISIS....Aanslagen'' dan gaan ze dus de hele buurt in de gaten houden (of niet?)

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Is de zin ''Dit houdt in, dat als je googelt voor je story of een ander creatief iets met hoe je een bom maakt, hoe IS in elkaar zit etc, je jouw hele wijk in gevaar kan brengen en dat je bijvoorbeeld niet meer Amerika in mag.'' dan geen valse informatie?


    Hyperbool denk ik eerder, haha. De capaciteit om dit voor iedereen streng in de gaten te houden, is er nog niet. Dus voor nu is het alleen als je al verdacht bent bij de politie (dus je raakt niet verdacht door je google searches tenzij je op een of andere manier verbonden staat aan een verdachte). Maar ik moet wel toegeven dat ik de "verbeterde" versie nog niet echt heb doorgelezen, dus ik weet niet wat ze nog anders hebben neergezet.

    En voor de rest zeg ik gewoon hoe ik denk dat ze werken als iemand die ooit overwoog bij de AIVD te gaan werken (tot ik erachter kwam dat security echt niks voor mij was en die skills gebruiken voor de inlichtingendienst best onethisch is) :')

    [ bericht aangepast op 1 mei 2018 - 21:43 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Ik heb zelf geen idee, sinds ik niet in dat vak hoor, maar de vader van mijn vriend wel.
    Die vertelt ons soms verhalen over wat hij heeft gezien etc. En ik ken zat andere mensen die dat doen.

    Ik bedoel niet persé informatie lekken, maar praten over wat ze hebben gezien en meegemaakt etc.
    Als de overheid je dan zou afluisteren en ze horen de woorden ''Bommen....Afghanistan...ISIS....Aanslagen'' dan gaan ze dus de hele buurt in de gaten houden (of niet?)


    Ah, ik dacht bedoelde je de geheime informatie. En ja idd over sommige missies mag je praten idd ^^.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya