• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Frodo schreef:
    (...)

    Ja, je kan ook gewoon ingaan op één aspect :')
    Alleszins: ik vind dat België en Nederland heel erg gelijkend zijn qua Sinterklaas vieren. Daar gaat dit topic echter niet over, dus ik ga er vanaf nu ook niets meer over zeggen.

    Let's agree to disagree. Ik vind het zelf wel relevant omdat ik toch de culturele verschillen opmerk tijdens deze periode. Ik vind het jammer dat ik helemaal naar de Appie moet fietsen voor chocoladekruidnoten en dergelijke. Daar houd ik het bij.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Alleen in Nederlandse winkels. Ik woon zegmaar 5 jaar in Antwerpen, dus ik weet waar ik het over heb. Van de pietendiploma wist ik niet, maar hij is wel veel meer de boeman bij jullie voor zover ik gehoord heb.


    Maar de Sint komt toch ook in scholen op bezoek en bijvoorbeeld in het shopping center van Wijnegem kan je hem ook bezoeken.
    Nu ja, de roe speelt bij ons ook niet echt een rol meer, maar mensen zeggen wel nog steeds 'pas op dat Zwarte Piet je niet in een zak stopt!'

    Anyway het probleem in België is eigenlijk even serieus als dat in Nederland alleen hebben wij de neiging om onze discussie amper zelf te voeren.


    The soul needs autumn.

    Fennec schreef:
    (...)
    Je komt uit Belgie, dus t is anders. Op een oppervlakkig niveau lijkt het op elkaar, maar Belgen hebben niet eens kruidnoten of chocoladeletters.
    In Nederland hebben kinderen pietengym en zijn ze trots op een pietendiploma. Ook wordt er minder gedreigd. Eigenlijk is alleen de periode waarin het plaatsvindt en het uiterlijk van de 3 hoofdfiguren ongeveer hetzelfde.

    HUHUHUH, nou, ik niet hoor. Ik vind alles, echt alles, aan dat feest verschrikkelijk. Vroeger was ik ook bang voor Sinterklaas en ZP, dus mijn moeder vertelde me al heel vroeg dat ze gewoon nep zijn. Niet dat het iets hielp, maar prima.
    Dus, precies wat Frodo zegt, eigenlijk. Beetje vreemde vergelijkingen ook, wat maakt het uit wat er anders is in België? Sinterklaas blijft nog steeds Sinterklaas hoor. Jammer genoeg, BUT HEY.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Maar de Sint komt toch ook in scholen op bezoek en bijvoorbeeld in het shopping center van Wijnegem kan je hem ook bezoeken.
    Nu ja, de roe speelt bij ons ook niet echt een rol meer, maar mensen zeggen wel nog steeds 'pas op dat Zwarte Piet je niet in een zak stopt!'

    Anyway het probleem in België is eigenlijk even serieus als dat in Nederland alleen hebben wij de neiging om onze discussie amper zelf te voeren.

    Op het gebied van de eerste zin komen ze dan wel weer overeen ik was ook in Wijnegem. Dat tweede is wel heel anders. Ik vind het zelf lastig om in te schatten hoe groot het probleem is omdat er weinig serieus onderzoek naar is gedaan.
    Mijn mening blijft dat de lipstick en het kroeshaar achterwege mag blijven, maar dat hoe iemand zijn gezicht schminkt toch echt een vrije keuze moet blijven. De oorbellen worden overigens in de meeste steden in de buurt van waar ik opgroeide niet gebruikt.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Enchantress schreef:
    (...)
    HUHUHUH, nou, ik niet hoor. Ik vind alles, echt alles, aan dat feest verschrikkelijk. Vroeger was ik ook bang voor Sinterklaas en ZP, dus mijn moeder vertelde me al heel vroeg dat ze gewoon nep zijn. Niet dat het iets hielp, maar prima.
    Dus, precies wat Frodo zegt, eigenlijk. Beetje vreemde vergelijkingen ook, wat maakt het uit wat er anders is in België? Sinterklaas blijft nog steeds Sinterklaas hoor. Jammer genoeg, BUT HEY.

    Het is niet een vergelijking. Ik zeg juist dat er veel verschillen zijn, ook in de rol die zwarte piet speelt. Een vriendin vertelde mij over hoe zij meespeelde dat zij de roe kreeg en dat zij het raar vond dat in Nederland meisjes voor Piet speelden. Niet dat het heel veel uitmaakt voor het uiterlijk van de Piet, maar de rol is wel anders, in mijn ogen dan. Dus ik kan me voorstellen dat in Vlaanderen kinderen eerder het als negatief ervaren dan in Nederland. Als jij daar anders over denkt mag dat, dit is gewoon de indruk die ik in Antwerpen heb opgelopen van hun feest.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Frodo schreef:
    (...)

    We hebben wel chocolade-letters, ik heb er vorig jaar nog eentje gehad. Jullie hebben meer intochten omdat jullie simpelweg een groter land zijn. Zeggen dat jullie Sint minder 'statig' is en jullie pieten minder 'eng' is ook erg subjectief. Ik vind echt niet dat je zomaar zo'n uitspraken kan maken.

    + Same. Ik weet verder niet hoe België in elkaar zit met dat feest, maar boeiend? Iedereen in Nederland/België die viert het feest toch anders en op z'n eigen manier, dus maak er verder geen groot probleem van. Er is al genoeg gezeik over die zwarte piet. Daarnaast geeft het verder geen reden of mensen uit België geen recht van spreken erover mogen hebben, want dat komt nu zo op mij over, door de; 'Je komt uit Belgie, dus t is anders.' Waarom zou dat anders moeten zijn? Alleen maar vanwege wat snoepgoed en shit? Tf. Nou boohoo.
          Het zou heel anders zijn als mensen erover spreken die het juist niet vieren. Wat dus basically al grotendeels gebeurd. :W

    [ bericht aangepast op 23 nov 2017 - 1:28 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Maar even, het sinterklaashuis in Dordrecht saboteren is toch echt wel een actie waarbij je extreem diep gezonken bent :’)


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Fennec schreef:
    (...)
    Het is niet een vergelijking. Ik zeg juist dat er veel verschillen zijn, ook in de rol die zwarte piet speelt. Een vriendin vertelde mij over hoe zij meespeelde dat zij de roe kreeg en dat zij het raar vond dat in Nederland meisjes voor Piet speelden. Niet dat het heel veel uitmaakt voor het uiterlijk van de Piet, maar de rol is wel anders, in mijn ogen dan. Dus ik kan me voorstellen dat in Vlaanderen kinderen eerder het als negatief ervaren dan in Nederland. Als jij daar anders over denkt mag dat, dit is gewoon de indruk die ik in Antwerpen heb opgelopen van hun feest.

    Punt is, en blijft, dat België Sinterklaas viert. Net zoals Nederland. De bedoeling van het feest blijft hetzelfde. Dit is gewoon zeuren om het zeuren.

    Dang zwarte piet brengt hoge emoties op in Nederland. Het is maar een kinderfeest, mensen. Of ze die piet nu veranderen of niet, dat feest blijft nog steeds hé.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Een onnodige discussie. :Y)


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Hangul schreef:
    (...)
    + Same. Ik weet verder niet hoe België in elkaar zit met dat feest, maar boeiend? Iedereen in Nederland/België die viert het feest toch anders en op z'n eigen manier, dus maak er verder geen groot probleem van. Er is al genoeg gezeik over die zwarte piet. Daarnaast geeft het verder geen reden of mensen uit België geen recht van spreken erover mogen hebben, want dat komt nu zo op mij over, door de; 'Je komt uit Belgie, dus t is anders.' Waarom zou dat anders moeten zijn? Alleen maar vanwege wat snoepgoed en shit? Tf. Nou boohoo.
          Het zou heel anders zijn als mensen erover spreken die het juist niet vieren. Wat dus basically al grotendeels gebeurd. :W

    Als je de rest zou hebben gelezen, dan zou je het misschien begrijpen. Ik doe deze uitspraken niet zomaar, ik spreek uit mijn directe ervaringen van de laatste jaren. Het snoepgoed weergeeft in mijn ogen duidelijke verschillen, verschillen die subtieler aanwezig zijn bij andere delen. Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval op wie dan ook, meer een uitleg voor waarom mensen het zo verschillend kunnen zien. Ik bedoelde dus niet dat de mening irrelevant was, maar dat het anders vieren van het feest misschien een reden was voor de grote kloof in zienswijze, hoewel wij ook binnen Nederland verschillende versies hebben. Verder ben je vrij je eigen mening te hebben ongeacht waar je vandaan komt of hoe je sinterklaas viert.
    Zo beter?
    Zouden de mensen nu weer gewoon on-topic willen blijven, want anders verzandt dit te veel. Mijn excuses als mijn manier van formuleren mensen de verkeerde indruk gaf. Risico van het internet.
    Ik heb al 2x gezegd wat ik van Piet vond in het algemeen. Nu is de rest

    [ bericht aangepast op 23 nov 2017 - 18:43 ]


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Hangul schreef:
    (...)
    + Same. Ik weet verder niet hoe België in elkaar zit met dat feest, maar boeiend? Iedereen in Nederland/België die viert het feest toch anders en op z'n eigen manier, dus maak er verder geen groot probleem van. Er is al genoeg gezeik over die zwarte piet. Daarnaast geeft het verder geen reden of mensen uit België geen recht van spreken erover mogen hebben, want dat komt nu zo op mij over, door de; 'Je komt uit Belgie, dus t is anders.' Waarom zou dat anders moeten zijn? Alleen maar vanwege wat snoepgoed en shit? Tf. Nou boohoo.
          Het zou heel anders zijn als mensen erover spreken die het juist niet vieren. Wat dus basically al grotendeels gebeurd. :W


    Ik heb persoonlijk niet het idee dat het zo anders is. Ik ben nooit bang geweest van Zwarte Piet, want hoewel er wel gezegd wordt "oooh hij gaat je in zijn zak steken", was hij gewoon grappig en leuk. We hebben geen chocoladeletters, neen, maar ik zie het verschil niet tussen chocoladeletters en gewone chocola (en mariaatjes, mandarijnen, speculoos, nicnacjes en chocolade munten). Wat een roe is heb ik overigens nooit geweten, dat was gewoon iets dat in de liedjes voorkwam. Ik vind dat je een punt hebt, want mijns inziens gaat deze discussie over de kleur en rol van Zwarte Piet en niet over snoepgoed en de roe, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik delete dat ding anders wel gezien iedereen het verkeerd opvat. Kunnen we alsjeblieft stoppen met persoonlijke aanvallen en denken voor anderen? Alles wordt hier out of context gequote. Gelukkig gaat dat laatste nog enigszins over Piet. De rol van Piet van volgens Verene Sheppard wel relevant, en de mening van de meeste mensen is niet gebaseerd op de kleur van de Pieten, maar op de associaties die zij er mee hebben. Op basis daarvan kun je aldanniet een mening hebben over de kleur of het uiterlijk. Deze rol is in zowel Nederland als België de laatste jaren veranderd, hoewel de verandering niet identiek is of gelijk aan elkaar loopt.
    Nogtans is de globale lijn dat hij steeds vriendelijker wordt.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit. Zolang de kinderen maar buiten de discussie worden gehouden. Ga niet protest houden tijdens intochten etc.

    Laat die kindjes lekker genieten en schrijf je gezeur lekker op Facebook of maak er een vlog over ofzo.


    Alleen maar tranen van geluk