• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    FireKeeper schreef:
    Ten eerste: ik zeik hier helemaal niemand af. Ik ben het niet met jullie eens, maar heb nergens gezegd dat jullie uitspraken bullshit of whatever zijn. Misschien voel jij dat zo. Alleen je uitspraak vind ik nergens op slaan en ik heb daarachter aangegeven dat ik vind dat het binnen de zwarte piet discussie inderdaad een gerechtvaardigde opmerking is, maar daarbuiten niet.

    En wat je verder zegt; misschien zijn veel blanke Nederlanders niet gediscrimineerd op huidskleur maar het bestaat wel degelijk. Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik kan bepalen voor een ander hoe het voelt, maar wel dat het er is.

    + 1


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Seksuele discriminatie (mannen meer loon betalen voor dezelfde functie dan een vrouw). Discriminatie tijdens een sollicitatie, (voor donkere mensen is dit vaak op huidskleur, maar op basis van haarkleur, geslacht, tattoo's, en hoe "knap" die persoon is, is ook nog altijd een ding). Iemand met een donkere huidskleur kan evengoed een blanke discrimineren. Discriminatie op basis van leeftijd (wanneer je bijvoorbeeld een huis zoekt) of juist op gezin (wel of geen kinderen die in een huis mogen wonen). Enzovoort.
    White privilege bestaat nog steeds, maar de discriminatie die ik bedoel staat los van racisme.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Mij ging het om de discriminatie op huidskleur, dit keer. Ik weet heel goed dat 'wij' ook gediscrimineerd worden, maar in principe heeft dat geen donder met onze huidskleur te maken. Daar gaat het hier om, lijkt mij.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Je vroeg om manieren hoe blanke mensen gediscrimineerd worden en ik gaf ze. Meer kan ik ook niet doen.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Maar dat is discriminatie t.o.v. andere blanken. Bij deze discussie gaat het, lijkt mij, over het verschil tussen gekleurd en blank. Had ik beter moeten formuleren, maar je manier van antwoorden is nogal kortaf.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Het is niet kortaf vanwege irritatie of dergelijk, maar omdat het teveel offtopic ging. Wil er niet meer aandacht aan besteden dan dat noodzakelijk is :’)


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Mijn mening? Ik vind eerlijk gezegd dat de discussie nogal opgeblazen wordt en ik kan me in beide partijen wel enigszins vinden.
    Echter denk ik dat het vrij simpel is: zwarte piet is zwart door de schoorsteen, punt. Maar door de schoorsteen word je niet helemaal egaal donkerbruin, draag je geen gouden oorbellen, rode lippenstift en heb je geen zwarte krulletjesharen. 'Zwarte piet' mag van mij best 'zwarte piet' blijven, maar geef 'm gewoon zwarte roetvegen hier en daar en al die accesoires hoeven echt, echt niet. Kleurenpieten en al dat gedoe vind ik dan weer persoonlijk niet nodig.
    Kort gezegd: ik snap dat mensen het huidige uiterlijk van zwarte piet discriminerend vinden, en dan lijken gewone roetvegen in het gezicht zonder al die accesoires en juwelen die verwijzen naar de slavernij mij gewoonweg de beste, eerlijkste en meest simpele oplossing, en ja, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar dat zal nooit het geval zijn.

    En oh ja, dit wilde ik ook nog zeggen: het moet maar blijven hoe het is omdat het een traditie is? Sorry, maar dat is echt geen excuus. Stierengevechten in Spanje zijn ook een traditie, dus dat mag ook gewoon? Het is misschien een traditie, maar dat maakt het echt, echt niet oké. Er zijn al zoveel tradities verandert en dat zal ook altijd blijven gebeuren, dus dat hele traditie-gedoe is voor mij geen excuus.

    Verder, ik heb mijn best gedaan om niet aanvallend over te komen en mijn mening, want laat dat duidelijk zijn, dit is mijn mening en ik respecteer die van anderen ook, duidelijk te verwoorden, en ik wil niemand schofferen oid.

    Delphine out (krul)

    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 18:59 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    FireKeeper schreef:
    Seksuele discriminatie (mannen meer loon betalen voor dezelfde functie dan een vrouw). Discriminatie tijdens een sollicitatie, (voor donkere mensen is dit vaak op huidskleur, maar op basis van haarkleur, geslacht, tattoo's, en hoe "knap" die persoon is, is ook nog altijd een ding). Iemand met een donkere huidskleur kan evengoed een blanke discrimineren. Discriminatie op basis van leeftijd (wanneer je bijvoorbeeld een huis zoekt) of juist op gezin (wel of geen kinderen die in een huis mogen wonen). Enzovoort.
    White privilege bestaat nog steeds, maar de discriminatie die ik bedoel staat los van racisme.

    + Vergeet niet dat er wel een degelijke racisme tegenover mensen met een blanke huidskleur is. Het is misschien niet zo open of veel over gepraat als mensen met een donkere huidskleur, maar het is er zeker. Ik denk dat dat wat nuchter wordt weggewuifd in de meeste gevallen en dat er strenger op wordt gekeken bij met mensen met een donkere huidskleur, vanwege de slavernij e.d.

    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 17:42 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    DreamerN schreef:
    Maar als we in het algemeen naar Slavernij kijken, dan kunnen we ook niet om de blanke slavernij heen. Een veel minder bekend verhaal.

    Slavernij komt in alle tijden voor, zelfs de vikingen verscheepten en verkochten al (blanke) slaven aan Arabieren, in de 14e en 15e eeuw werden blanke slaven verhandeld in Moslimlanden. In de 19e eeuw zat voornamelijk GB met de onderklasse waarbij ze het doodleuk vonden om kinderen hun dood in te jagen
    Maar nu wijk ik af. Er zijn ontelbare documenten te vinden. Zo goed als elke nationaliteit heeft te maken gehad met slavernij en in de loop der tijd zijn er misschien wel evenveel zwarte als blanke slaven geweest, met een periode waarop blanke slaven zelfs goedkoper waren dan zwarte slaven. In bepaalde landen werd je waarde ook gemeten met hoeveel blanke slaven je had. En zo gaat het nog wel een tijdje door.

    Natuurlijk wil ik geen enkele vorm van slavernij goed praten, maar mensen zouden de gehele geschiedenis moeten weten, al is dat nog zo lastig.
    Zo goed als elke nationaliteit heeft diens goede momenten en duistere momenten gehad, maar als we daarin blijven dwalen komen we er nooit uit en kan iedereen wel iemand verwijten.





    Excuse me maar die twee vormen van slavernij zijn niet te vergelijken?

    Dit betekent niet dat ik één van beide vormen wil goedpraten, maar de Europese slavenhandel en slavernij (wat twee verschillende dingen zijn) werd op een veel groter oppervlak uitgevoerd, was geïnstitutionaliseerd en heeft ervoor gezorgd dat de Europese samenleving de weg naar rijkdom, humanisme en dergelijke vond. Daarnaast bekeken de Vikingen, Arabieren, ... hun slaven als mensen en niet als minderwaardige wezens die eigenlijk niet tot de mensheid behoorden...

    Misschien zijn er inderdaad wel evenveel blanke slaven als zwarte geweest, maar het aantal zwarte slaven werd wel in een veel kortere periode half de wereld over gevaren.

    Wat ik vooral spuugzat ben in deze discussie is dat mensen amper naar elkaar luisteren en gewoon over elkaar heen praten en eigenlijk ook nooit op elkaar reageren? Als iemand A zegt begint de ander meteen over B en dan gaat de een weer verder op C...


    The soul needs autumn.

    Passeggiata schreef:
    Pff, de pietendiscussie. Geef mij maar kerstmis. :')

    Ik snap beide partijen wel. En daaruit voort komt dat mijn eigen mening is dat het mij vrij weinig uitmaakt wat er met de pieten zal gaan gebeuren. Zolang er maar goed nagedacht wordt en wat er dan ook gebeurt; Dat het een feest blijft voor de kinderen. Dat die er lol in hebben en dat deze discussies en protesten eens een keer ophouden. Want ik ga er vanuit dat ook de jonge kinderen die inmiddels heus wel mee krijgen. Zolang het een feest blijft voor ieder kind, is het goed. En ik betwijfel ten zeerste of het de kleine kids zo heel veel uitmaakt hoe Piet eruit ziet. De hele sensatie van een optocht, muziek, cadeautjes en gewoonweg feest is al helemaal leuk. Dus laat het ook leuk blijven.

    Tradities kunnen best veranderd worden - er zijn er immers al zo velen veranderd -, mits het maar in het positieve veranderd wordt.

    THANK YOU FOR THIS

    Het is maar een kinderfeest, jongens. Laat iedereen even lekker in elkaars waarde, wat degene ook voor mening mag hebben. Kijk, het kan mij echt geen donder schelen wat er met dat hele feest gebeurd, als er maar wel goed over na is gedacht. Daarbij vind ik kerst ook vele malen leuker dus dat zal vast wel meetellen, eyyyy.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Motunui schreef:
    Mijn mening? Ik vind eerlijk gezegd dat de discussie nogal opgeblazen wordt en ik kan me in beide partijen wel enigszins vinden.
    Echter denk ik dat het vrij simpel is: zwarte piet is zwart door de schoorsteen, punt. Maar door de schoorsteen wordt je niet helemaal egaal donkerbruin, draag je geen gouden oorbellen, rode lippenstift en heb je geen zwarte krulletjesharen. 'Zwarte piet' mag van mij best 'zwarte piet' blijven, maar geef 'm gewoon zwarte roetvegen hier en daar en al die accesoires hoeven echt, echt niet. Kleurenpieten en al dat gedoe vind ik dan weer persoonlijk niet nodig.
    Kort gezegd: ik snap dat mensen het huidige uiterlijk van zwarte piet discriminerend vinden, en dan lijken gewone roetvegen in het gezicht zonder al die accesoires en juwelen die verwijzen naar de slavernij mij gewoonweg de beste, eerlijkste en meest simpele oplossing, en ja, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar dat zal nooit het geval zijn.

    En oh ja, dit wilde ik ook nog zeggen: het moet maar blijven hoe het is omdat het een traditie is? Sorry, maar dat is echt geen excuus. Stierengevechten in Spanje zijn ook een traditie, dus dat moet ook maar blijven hoe het is? Het is misschien een traditie, maar dat maakt het echt, echt niet oké. Er zijn al zoveel tradities verandert en dat zal ook altijd blijven gebeuren, dus dat hele traditie-gedoe is voor mij geen excuus.

    Verder, ik heb mijn best gedaan om niet aanvallend over te komen en mijn mening, want laat dat duidelijk zijn, dit is mijn mening en ik respecteer die van anderen ook, duidelijk te verwoorden, en ik wil niemand schofferen oid.

    Delphine out (krul)


    And then we'll see it.

    Iew, tegen. Duh.


    Tijd voor koffie.

    Haha, ik was gisteren ook met wat vrienden in Amerika aan het praten en ik probeerde ze uit te leggen wat Sinterklaas was. En het ging echt zo 'it's controversial, because instead of elves, he has brown/black people as helpers'.
    Ze zaten echt van, what the fuck, dus ik zo uitleggen dat het bedoeld is als dat het geen donkere personen zijn, maar dat ze alleen donker geverfd zijn. Dat het zwart van roet is.
    En het was echt zo 'dude it's literally blackface, that's not coal-patchy-black at all'.
    Dat was wel lachen. Het is zo absurd.
    Iedereen die ik erover spreek die niet uit Nederland komt, begrijpt echt geen fuck van waarom het geaccepteerd wordt. :')

    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 20:13 ]


    Tijd voor koffie.

    wat schreef:
    Haha, ik was gisteren ook met wat vrienden in Amerika aan het praten en ik probeerde ze uit te leggen wat Sinterklaas was. En het ging echt zo 'it's controversial, because instead of elves, he has brown/black people as helpers'.
    Ze zaten echt van, what the fuck, dus ik zo uitleggen dat het bedoeld is als dat het geen donkere personen zijn, maar dat ze alleen donker geverfd zijn. Dat het zwart van roet is.
    En het was echt zo 'dude it's literally blackface, that's not coal-patchy-black at all'.
    Dat was wel lachen. Het is zo absurd.
    Iedereen die ik erover spreek die niet uit Nederland komt, begrijpt echt geen fuck van waarom het geaccepteerd wordt. :')

    hahaha ja same ik ben nu aan het au pairen in Engeland en hier is iedereen in de kerststemming en dan moet ik uitleggen dat wij niet aan cadeautjes doen met kerst want we hebben al sinterklaas

    maar het ergste is dat de meeste andere au pairs die ik erover spreek het fenomeen al kennen als 'racist santa'. je weet dat je je moet gaan schamen wanneer een club duitsers zegt van 'tja, wij waren zeventig jaar geleden erger maar wij zijn gestopt' zo van oh dang


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik stem nog steeds voor Krampus (A)


    Credendo Vides