• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Eledhel schreef:
    (...)
    Nouja oke dan geen pepernoten voor jou dit jaar want dat is dan ook onzin


    Ga jij dan lekker mee in de zak naar Spanje (puh)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hopps schreef:
    Oké, even een langer antwoord.

    Kijk, net als de kinderen nu zag ik vroeger weinig slechts aan Zwarte Piet en Sinterklaas. De Pieten hielpen de man op de schimmel en dat was het. Maar sinds de discussie over de huidskleur en het achtergrondverhaal steeds toeneemt, moet ik zeggen dat ik het anders ben gaan zien. Ik ben niet per se vóór Zwarte Piet, maar ik ben ook niet tégen. Tradities zijn er om in stand te houden, maar verandert het hele verhaal nu zo erg als de Pieten niet per se meer pikzwart zijn of rode lippen hebben of oorbellen dragen? Alleen al 'sinds mijn tijd' zijn de Pieten veranderd en ik heb er nooit aandacht aan geschonken
          Nederland is een multiculturele samenleving en er moet rekening gehouden worden met iedereen die hier woont. Nee, ik bedoel niet dat 'wij' alle 'Nederlandse tradities' maar overboord moeten gooien, maar meer dat we ook in moeten zien dat de tijden nu eenmaal veranderen. Wij kennen de achtergrond van het feest, maar een heleboel anderen doen dat niet. Zij zijn verbaasd over het feest. Sinterklaas op een paard en de rest eromheen. Als je het zo bekijkt, zie je wel degelijk een standenverschil.

    Mensen die beginnen over 'de Nederlandse cultuur' mogen wat mij betreft meteen wel weer ophouden, want deze cultuur is heel divers en slaat niet alleen maar op de blanke Nederlanders. Ons land is altijd al divers geweest en bestond nooit louter uit witte mensen. Als mensen zich gediscrimineerd voelen door dit feest, moeten we daar rekening mee houden. Wij kijken namelijk, als Nederlanders, ook vreemd naar enkele tradities die ze in andere landen houden. Voor mijn gevoel meten we heel vaak met twee maten. Ik wil niet zeggen dat 'anderen' altijd gelijk hebben, maar dat het 'white privilege' echt bestaat.

    Anyways, wat ik dus wil zeggen is dat er veel commotie rond het feest is en dat kan ik begrijpen. Als mensen nu, in de 21e eeuw gaan zitten zeiken over het veranderen van het feest, kunnen ze beter hun mond weer houden. Het is namelijk al enorm veranderd in de afgelopen decennia, terwijl er toen weinig over gezegd werd, blijkbaar. Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar het is dus niet alleen maar iets van de laatste paar jaar, door Sylvana Simons of wie dan ook.
          Maar wat ik helemaal vervelend vind, zijn de volwassenen die hun kinderen het Sinterklaasjournaal ontzeggen omdat ZIJ niet kunnen accepteren dat er dingen veranderen.


    Dit!

    En daarnaast snap ik die 'het is traditie en moet zo blijven'-gedachte echt niet. Er zijn een hele hoop tradities die in de loop van de decennia/eeuwen/... veranderd of verdwenen zijn omdat mensen zijn gaan beseffen dat ze, op welke manier dan ook, ongepast waren. Daarnaast zijn er in de jaren dertig (of veertig?) al eens blanke Pieten/roetveeg Pieten geweest. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wat de context toen was, maar het toont wel dat de discussies zeker niet nieuw zijn, ze worden nu alleen veel luider gevoerd.

    We wonen in een multi-culturele samenleving. Is het nu echt zo'n ramp om iemands gezicht niet volledig zwart te maken? Niemand roept om de afschaffing van het Sinterklaas feest, enkel om een aanpassing ervan. Europa heeft zich decennia lang in alle delen van de wereld gemoeid en plaatselijke tradities (soms met reden maar niet altijd) verwoest. De huidige Europese Unie staat voor vooruitgang en tolerantie, maar van die tolerantie is weinig te zien.

    Oh en de 'als je niet tegen Zwarte Piet kan, ga je maar terug naar je eigen land' opmerking is gewoonweg één van de stomste opmerkingen. De meeste mensen verhuizen naar Europa omwille van problemen die het Westen heeft veroorzaakt.... verantwoordelijkheid hebben we nog altijd niet genomen evenmin als het aanbieden van excuses in de meerderheid van de gevallen. Daarnaast zijn er ook niet blanke mensen in Nederland/België geboren, het is niet dat we 100% blanke landen zijn.

    Oh en als laatste: het probleem ontkennen of niet willen inzien is net het punt van een privilege. De meeste mensen beseffen niet eens dat ze die hebben tot dat ze aan de andere kant staan en discriminatie ervaren.

    Is het nu werkelijk zo moeilijk om even te luisteren naar het standpunt van anderen en er over na te te denken in plaats van meteen 'wij veranderen geen tradities!!!!!' te roepen.


    The soul needs autumn.

    Mijn mening over zwarte Piet is best simpel:

    Zolang het maar duidelijk is dat de zwarte kleur door het roet komt, is er niks racistisch aan. (en daar bedoel ik ook mee dat de vegen zwart moeten zijn, en niet bruin.)

    Ook vind ik dat het erger was geweest als zwarte Piet een of andere slechterik was geweest, maar dat is niet zo. Elk kind vind zwarte Piet geweldig, het zijn helden in kinder ogen.


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    Gaylord schreef:
    Mijn mening over zwarte Piet is best simpel:

    Zolang het maar duidelijk is dat de zwarte kleur door het roet komt, is er niks racistisch aan. (en daar bedoel ik ook mee dat de vegen zwart moeten zijn, en niet bruin.)

    Ook vind ik dat het erger was geweest als zwarte Piet een of andere slechterik was geweest, maar dat is niet zo. Elk kind vind zwarte Piet geweldig, het zijn helden in kinder ogen.


    Vroeger was ZP geen held. Je hoort het nu nog in de liedjes: als je niet braaf bent, krijg je klappen met de roe of ga je mee in de zak naar Spanje. Hij was een demon, het tegenovergestelde van Sinterklaas.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Hopps schreef:
    (...)

    Vroeger was ZP geen held. Je hoort het nu nog in de liedjes: als je niet braaf bent, krijg je klappen met de roe of ga je mee in de zak naar Spanje. Hij was een demon, het tegenovergestelde van Sinterklaas.


    Ik was vroeger best bang van Zwarte Piet, al vond ik hem tegelijk ook wel grappig omdat hij zo dom was. Ik had dus geen positief beeld van een Zwarte Piet en zag hem zeker niet als een held...


    The soul needs autumn.

    ZP blijft een beetje degene die de stoute kinderen straft, of hij nu zwar, geel, rood of technicolor is.


    Heaven is a place that we all have

    Hoe past de kerstman door de schoorsteen? Die man is teringdik.

    Het gaat er niet om wat wel en niet kan, het gaat erom dat het een KINDERFEEST is en dat dit gewoon lekker met rust gelaten moet worden. Kinderen zien er NIETS verkeerd in, maar een stel kutvolwassenen wel en willen een kinderfeest verpesten. Toedeloe motherfuckers, ga ergens anders janken en laat het kinderfeest met rust.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Hopps schreef:
    Oké, even een langer antwoord.

    Kijk, net als de kinderen nu zag ik vroeger weinig slechts aan Zwarte Piet en Sinterklaas. De Pieten hielpen de man op de schimmel en dat was het. Maar sinds de discussie over de huidskleur en het achtergrondverhaal steeds toeneemt, moet ik zeggen dat ik het anders ben gaan zien. Ik ben niet per se vóór Zwarte Piet, maar ik ben ook niet tégen. Tradities zijn er om in stand te houden, maar verandert het hele verhaal nu zo erg als de Pieten niet per se meer pikzwart zijn of rode lippen hebben of oorbellen dragen? Alleen al 'sinds mijn tijd' zijn de Pieten veranderd en ik heb er nooit aandacht aan geschonken
          Nederland is een multiculturele samenleving en er moet rekening gehouden worden met iedereen die hier woont. Nee, ik bedoel niet dat 'wij' alle 'Nederlandse tradities' maar overboord moeten gooien, maar meer dat we ook in moeten zien dat de tijden nu eenmaal veranderen. Wij kennen de achtergrond van het feest, maar een heleboel anderen doen dat niet. Zij zijn verbaasd over het feest. Sinterklaas op een paard en de rest eromheen. Als je het zo bekijkt, zie je wel degelijk een standenverschil.

    Mensen die beginnen over 'de Nederlandse cultuur' mogen wat mij betreft meteen wel weer ophouden, want deze cultuur is heel divers en slaat niet alleen maar op de blanke Nederlanders. Ons land is altijd al divers geweest en bestond nooit louter uit witte mensen. Als mensen zich gediscrimineerd voelen door dit feest, moeten we daar rekening mee houden. Wij kijken namelijk, als Nederlanders, ook vreemd naar enkele tradities die ze in andere landen houden. Voor mijn gevoel meten we heel vaak met twee maten. Ik wil niet zeggen dat 'anderen' altijd gelijk hebben, maar dat het 'white privilege' echt bestaat.

    Anyways, wat ik dus wil zeggen is dat er veel commotie rond het feest is en dat kan ik begrijpen. Als mensen nu, in de 21e eeuw gaan zitten zeiken over het veranderen van het feest, kunnen ze beter hun mond weer houden. Het is namelijk al enorm veranderd in de afgelopen decennia, terwijl er toen weinig over gezegd werd, blijkbaar. Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar het is dus niet alleen maar iets van de laatste paar jaar, door Sylvana Simons of wie dan ook.
          Maar wat ik helemaal vervelend vind, zijn de volwassenen die hun kinderen het Sinterklaasjournaal ontzeggen omdat ZIJ niet kunnen accepteren dat er dingen veranderen.

    Thanks Matsel, je verwoordt precies mijn gedachten, alleen ik ben te lui om het op te schrijven.
    Voorbeeldje van een andere tradities van één van de culturen binnen Nederland: je kind niet vaccineren. (En dan niet vanwege die onzin van verschillende paranoia moeders die op internet staat, maar die religieuze achtergrond.)


    Deep inside, I've never felt alive

    Statesman schreef:
    Hoe past de kerstman door de schoorsteen? Die man is teringdik.

    Het gaat er niet om wat wel en niet kan, het gaat erom dat het een KINDERFEEST is en dat dit gewoon lekker met rust gelaten moet worden. Kinderen zien er NIETS verkeerd in, maar een stel kutvolwassenen wel en willen een kinderfeest verpesten. Toedeloe motherfuckers, ga ergens anders janken en laat het kinderfeest met rust.


    Wat 😅


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Statesman schreef:
    Hoe past de kerstman door de schoorsteen? Die man is teringdik.

    Het gaat er niet om wat wel en niet kan, het gaat erom dat het een KINDERFEEST is en dat dit gewoon lekker met rust gelaten moet worden. Kinderen zien er NIETS verkeerd in, maar een stel kutvolwassenen wel en willen een kinderfeest verpesten. Toedeloe motherfuckers, ga ergens anders janken en laat het kinderfeest met rust.


    Juist omdat het een kinderfeest is, vind ik dat het goed moet zijn. En die toon die je aanslaat? Denk je dat iemand daarnaar wil luisteren? Als mensen mij uitschelden, worden ze voor mij veel minder geloofwaardig. Dat je een andere mening hebt is oké, maar respecteer ook die van anderen, yes?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Witte pieten is zo onhandig, dan is er niks meer aan zeg maar, dan ziet zwarte piet er hetzelfde uit als de buurman van verder op, als je je schminkt dan ben je niet te herkennen


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Zwarte piet is in mijn ogen gewoon zwarte piet. Roetveegpieten vind ik ook prima, maar hou alsjeblieft die regenboog, clown en picassopieten erbuiten. Afschuwelijk was dat. Ik vond de pieten bij de intocht in Dokkum prima. Goede afwisseling tussen zwart en roetveeg. De oorbellen hebben ze al een tijdje niet meer en de lippen zijn ook niet meer zo knalrood en vaak gewoon natuurlijk van kleur. Ook zie je pieten met hun eigen haar, zelfs kale pieten.

    Mensen lijken te vergeten dat het hier gaat om een kinderfeest. Vaak als je ook aan kinderen vraagt wat ze het leukst vonden antwoorden ze in koor "Zwarte piet!" Bij witte pieten kan je al sneller zien dat die ene piet ome Henk is.. Of die acteur of actrice die wel eens dagelijks op tv komt.

    En Amsterdam.... Met hun nieuwe pietenpak... Waar ze twee jaar over nagedacht hebben... Komen ze uit op.... *Tromgeroffel* Spaanse Edellieden uit de 1600 eeuw... HHmm... Wat deden die ook alweer? Oh ja, slavenhandel.

    en als de discussie nog lang blijft bestaan, dan halen we toch gewoon Krampus naar Nederland.. (':


    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 9:56 ]


    Credendo Vides

    @ the two above me

    Dan huur je toch een 'echte' Piet in en laat je ome Jan, Klaas of Kees meegenieten van pakjesavond? :')


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    ^ Plus: als je een aantal jaar witte pieten doet en de ouders gewoon ‘Piet’ zeggen in plaats van ‘Zwarte Piet’, is er geen enkel kind dat zeurt om de huidskleur van de Pieten. Het is een probleem van volwassenen (zowel de tegen- als voorstanders van Zwarte Piet), kinderen kunnen zich zo ontzettend snel aanpassen en maken van beide kanten geen probleem.


    Ja, neem witte pieten en dan hebben we over 20 jaar wederom de discussie: 'Het is racistisch. Er zijn geen zwarte pieten.'


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"