• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Wiarda schreef:
    (...)
    hahaha ja same ik ben nu aan het au pairen in Engeland en hier is iedereen in de kerststemming en dan moet ik uitleggen dat wij niet aan cadeautjes doen met kerst want we hebben al sinterklaas

    maar het ergste is dat de meeste andere au pairs die ik erover spreek het fenomeen al kennen als 'racist santa'. je weet dat je je moet gaan schamen wanneer een club duitsers zegt van 'tja, wij waren zeventig jaar geleden erger maar wij zijn gestopt' zo van oh dang


    Haha, I know right. Best gênant, maar die vriendin zei dat ze het een goed idee vond, want dan kan je de mensen die er mee aan willen doen, er zo uitpikken.


    Tijd voor koffie.

    Hare hooggeëerde hoogheid koningin Eadlyn van Illea vindt dat het probleem van discriminatie niet bij zwarte piet ligt, maar bij hoe Nederlanders omgaan met elkaar.
    Wel zou iedereen naar haar mening moeten genieten van dit feest en is zij een voorstander van roetveegpieten, maar sterk tegen witte pieten en regenboogpieten, en al helemaal tegen edelmanpieten. Piet is piet en dat komt door de schoorsteen.


    In case of a dandelion, it's a matter of perspective; Some people see a flower, some just see dirt.

    Hopps schreef:
    Oké, even een langer antwoord.

    Kijk, net als de kinderen nu zag ik vroeger weinig slechts aan Zwarte Piet en Sinterklaas. De Pieten hielpen de man op de schimmel en dat was het. Maar sinds de discussie over de huidskleur en het achtergrondverhaal steeds toeneemt, moet ik zeggen dat ik het anders ben gaan zien. Ik ben niet per se vóór Zwarte Piet, maar ik ben ook niet tégen. Tradities zijn er om in stand te houden, maar verandert het hele verhaal nu zo erg als de Pieten niet per se meer pikzwart zijn of rode lippen hebben of oorbellen dragen? Alleen al 'sinds mijn tijd' zijn de Pieten veranderd en ik heb er nooit aandacht aan geschonken
          Nederland is een multiculturele samenleving en er moet rekening gehouden worden met iedereen die hier woont. Nee, ik bedoel niet dat 'wij' alle 'Nederlandse tradities' maar overboord moeten gooien, maar meer dat we ook in moeten zien dat de tijden nu eenmaal veranderen. Wij kennen de achtergrond van het feest, maar een heleboel anderen doen dat niet. Zij zijn verbaasd over het feest. Sinterklaas op een paard en de rest eromheen. Als je het zo bekijkt, zie je wel degelijk een standenverschil.

    Mensen die beginnen over 'de Nederlandse cultuur' mogen wat mij betreft meteen wel weer ophouden, want deze cultuur is heel divers en slaat niet alleen maar op de blanke Nederlanders. Ons land is altijd al divers geweest en bestond nooit louter uit witte mensen. Als mensen zich gediscrimineerd voelen door dit feest, moeten we daar rekening mee houden. Wij kijken namelijk, als Nederlanders, ook vreemd naar enkele tradities die ze in andere landen houden. Voor mijn gevoel meten we heel vaak met twee maten. Ik wil niet zeggen dat 'anderen' altijd gelijk hebben, maar dat het 'white privilege' echt bestaat.

    Anyways, wat ik dus wil zeggen is dat er veel commotie rond het feest is en dat kan ik begrijpen. Als mensen nu, in de 21e eeuw gaan zitten zeiken over het veranderen van het feest, kunnen ze beter hun mond weer houden. Het is namelijk al enorm veranderd in de afgelopen decennia, terwijl er toen weinig over gezegd werd, blijkbaar. Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar het is dus niet alleen maar iets van de laatste paar jaar, door Sylvana Simons of wie dan ook.
          Maar wat ik helemaal vervelend vind, zijn de volwassenen die hun kinderen het Sinterklaasjournaal ontzeggen omdat ZIJ niet kunnen accepteren dat er dingen veranderen.


    Amen. Ik vind echt dat je het heel mooi hebt verwoord. Dit klopt echt bij hoe ik het zie

    [ bericht aangepast op 21 nov 2017 - 21:43 ]


    -

    Ook misschien wel een bijpassend artikeltje.

    Fragment;

    Wat als zwarte activisten een bus met PVV’ers hadden tegengehouden?
    Het optreden van de autoriteiten in Dokkum en het begrip van de regering voor de A7-blokkeerders roept vragen op over het functioneren van onze rechtsstaat, schrijven Sunny Bergman, Fréderike Geerdink, Cas van Kleef, Alma Mathijsen en Anousha Nzume.

    Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

    Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.
    Lees ook: En dan, op de A7, snijdt een auto de anti-Pietcolonne af
    Hoe democratisch een land werkelijk is, kun je aflezen aan hoe zij, die de status quo willen veranderen, door de gewapende macht worden behandeld. Vorig jaar zijn tijdens de anti-Zwarte-Piet-demonstratie bijna 200 arrestaties verricht. Net als dit jaar reden de activisten met bussen naar de landelijke intocht, maar de politie hield ze staande in Rotterdam. Ze mochten niet verder, waarom werd niet gecommuniceerd. De activisten besloten dan maar daar te protesten. Toen ging de politie over tot arrestaties. Er werd met knuppels geslagen, in het gezicht gestompt, vrouwen aan hun haren getrokken. Jerry Afriyie (stichting Nederland Wordt Beter) die al in de bus zat probeerde iemand die door de politie werd geslagen naar binnen te trekken. Daarop werd Jerry zelf uit de bus getrokken om hem nog eens een pak rammel te geven. De activisten werden vastgezet (in de bus en later) in een onverwarmde lege ruimte zonder toegang tot water of wc. Terwijl: zaterdag stond de politie nog net niet te ‘high fiven’ met witte A7-blokkeerders.

    Met ons werd niet gepraat

    De aanloop naar het protest in Dokkum verliep overigens goed. Het tijdschema van de mars en de demonstratie van Kick Out Zwarte Piet was in samenspraak met de autoriteiten vastgelegd. Om tien voor tien, tussen Joure en Heerenveen, ging het mis. Zeker dertig auto’s blokkeerden op gevaarlijke wijze de weg. Na een kwartier waarin we zenuwachtig vanuit de bus naar onze belagers keken, komen er politieauto’s aangereden. We zagen hoe ze handen schudden en rustig praatten met de wegblokkeerders. Op beelden van journalist Kevin Roberson is te zien hoe de politie sommigen bij naam kent. De motorrijder die ons had afgesneden, reed weg terwijl een agent ‘tot zo!’ riep. Niemand is gearresteerd, er werden enkel wat kentekens gefotografeerd.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2017 - 0:00 ]


    Tijd voor koffie.

    Toffe vent.

    Ik vind dat het geen racisme kan zijn omdat in de Nederlandse versie van het woord een soort intentie spreekt, die hier echt wel ontbreekt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat het kwetsend kan zijn voor sommige mensen. Ik zal in het vervolg misschien lipstick in een andere kleur dan rood doen of achterwege houden (hoewel ik vind dat ik als meisje altijd het recht heb om lipstick te dragen) en misschien kijken naar een zwarte haarverfspuitbus ipv een pruik. Mijn gezicht zou ik het liefst wel geheel zwart verven, maar dan ook echt zwart en niet bruin, opdat er weinig echt zwarte mensen zijn en de kleur de werking van schaduw in het gezicht verandert. Op die manier ben je een stuk minder herkenbaar.
    Als iemand kiest om roetveegpiet of ongeschminkt te zijn; prima, jouw keuze. Maar laat mij ook vrij om mijn keuze te maken.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    wat schreef:
    Ook misschien wel een bijpassend artikeltje.

    Fragment;

    Wat als zwarte activisten een bus met PVV’ers hadden tegengehouden?
    Het optreden van de autoriteiten in Dokkum en het begrip van de regering voor de A7-blokkeerders roept vragen op over het functioneren van onze rechtsstaat, schrijven Sunny Bergman, Fréderike Geerdink, Cas van Kleef, Alma Mathijsen en Anousha Nzume.

    Wat zou er gebeuren als een groep donkere Nederlanders de snelweg blokkeert om een betoging van PVV’ers te voorkomen? En wat als die vervolgens afgelast wordt omdat er vermoedens zijn dat de donkere groep zwaar vuurwerk wil afsteken? Zou de politie gezellig met ze keuvelen en de blokkade bijna een uur laten aanhouden? Zouden ze als helden geëerd worden omdat ze een racistische betoging tegenhielden en in een gemoedelijke setting hun verhaal mogen doen bij talkshows? Zou onze premier hun acties vergoelijken?

    Nee: het land zou te klein zijn. Ze zouden als terroristen gearresteerd worden. De multiculturele samenleving zou mislukt zijn. Witte integratie-experts zouden overuren draaien. Deze dubbele standaard laat zien hoe racistisch Nederland is.
    Lees ook: En dan, op de A7, snijdt een auto de anti-Pietcolonne af
    Hoe democratisch een land werkelijk is, kun je aflezen aan hoe zij, die de status quo willen veranderen, door de gewapende macht worden behandeld. Vorig jaar zijn tijdens de anti-Zwarte-Piet-demonstratie bijna 200 arrestaties verricht. Net als dit jaar reden de activisten met bussen naar de landelijke intocht, maar de politie hield ze staande in Rotterdam. Ze mochten niet verder, waarom werd niet gecommuniceerd. De activisten besloten dan maar daar te protesten. Toen ging de politie over tot arrestaties. Er werd met knuppels geslagen, in het gezicht gestompt, vrouwen aan hun haren getrokken. Jerry Afriyie (stichting Nederland Wordt Beter) die al in de bus zat probeerde iemand die door de politie werd geslagen naar binnen te trekken. Daarop werd Jerry zelf uit de bus getrokken om hem nog eens een pak rammel te geven. De activisten werden vastgezet (in de bus en later) in een onverwarmde lege ruimte zonder toegang tot water of wc. Terwijl: zaterdag stond de politie nog net niet te ‘high fiven’ met witte A7-blokkeerders.

    Met ons werd niet gepraat

    De aanloop naar het protest in Dokkum verliep overigens goed. Het tijdschema van de mars en de demonstratie van Kick Out Zwarte Piet was in samenspraak met de autoriteiten vastgelegd. Om tien voor tien, tussen Joure en Heerenveen, ging het mis. Zeker dertig auto’s blokkeerden op gevaarlijke wijze de weg. Na een kwartier waarin we zenuwachtig vanuit de bus naar onze belagers keken, komen er politieauto’s aangereden. We zagen hoe ze handen schudden en rustig praatten met de wegblokkeerders. Op beelden van journalist Kevin Roberson is te zien hoe de politie sommigen bij naam kent. De motorrijder die ons had afgesneden, reed weg terwijl een agent ‘tot zo!’ riep. Niemand is gearresteerd, er werden enkel wat kentekens gefotografeerd.

    FF ongenuanceerd; Ik mag de mensen van KOZP niet en de PVV niet, en met mij denk ik een meerderheid, dus boeie. Beide soorten groepen zijn slechts 13% van de samenleving.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ik was vroeger best bang van Zwarte Piet, al vond ik hem tegelijk ook wel grappig omdat hij zo dom was. Ik had dus geen positief beeld van een Zwarte Piet en zag hem zeker niet als een held...

    Je komt uit Belgie, dus t is anders. Op een oppervlakkig niveau lijkt het op elkaar, maar Belgen hebben niet eens kruidnoten of chocoladeletters.
    In Nederland hebben kinderen pietengym en zijn ze trots op een pietendiploma. Ook wordt er minder gedreigd. Eigenlijk is alleen de periode waarin het plaatsvindt en het uiterlijk van de 3 hoofdfiguren ongeveer hetzelfde.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Je komt uit Belgie, dus t is anders. Op een oppervlakkig niveau lijkt het op elkaar, maar Belgen hebben niet eens kruidnoten of chocoladeletters.
    In Nederland hebben kinderen pietengym en zijn ze trots op een pietendiploma. Ook wordt er minder gedreigd. Eigenlijk is alleen de periode waarin het plaatsvindt en het uiterlijk van de 3 hoofdfiguren ongeveer hetzelfde.


    De Sint brengt weldegelijk chocolade hoor! En in plaats van kruidnoten hebben we dan speculaas.
    Maar ik wist niet dat het zo anders was in Nederland? Veel van de liedjes die wij kennen waren dacht ik zelfs door Nederlandstalige kinderen ingezongen. (:


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    De Sint brengt weldegelijk chocolade hoor! En in plaats van kruidnoten hebben we dan speculaas.
    Maar ik wist niet dat het zo anders was in Nederland? Veel van de liedjes die wij kennen waren dacht ik zelfs door Nederlandstalige kinderen ingezongen. (:


    @ Fennec: Het is helemaal niet zo verschillend. Zoals jij al zegt, hebben wij ook chocoladeletters en ook hier liggen kruidnoten in de winkels bij sinterklaas. Als kind hebben wij ook vanalles gedaan rond het pietendiploma, dus ik denk niet dat je zomaar kan zeggen dat het anders is.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Wervelwind schreef:
    (...)

    De Sint brengt weldegelijk chocolade hoor! En in plaats van kruidnoten hebben we dan speculaas.
    Maar ik wist niet dat het zo anders was in Nederland? Veel van de liedjes die wij kennen waren dacht ik zelfs door Nederlandstalige kinderen ingezongen. (:

    Wel chocolade maar geen letters daarvan. De rol van kruidnoten is vervangen door letterkoekjes of die met glazuur. Speculaas is niet in plaats van, we kennen in Nederland ook vrijerspoppen. De liedjes komen overeen, maar waar wij intochten hebben met 100-200 pieten, hebben jullie er 1. In Nederland komt de roe enkel in liedjes voor, hij speelt eigenlijk al 20 jaar geen echte rol. Onze Sint is minder statig, onze pieten minder eng en minder vaak met oorbellen. Waar bij ons muv Amsterdam elke Sint een kruis draagt, doet hij dat in Vlaanderen niet. Banketbakkerstaven mis ik in Antwerpen,evenals gevulde speculaas, echte pepernoten en natuurlijk de chocoladekruidnoten :) Jullie hebben dan weer meer chocosintjes.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Frodo schreef:
    (...)

    @ Fennec: Het is helemaal niet zo verschillend. Zoals jij al zegt, hebben wij ook chocoladeletters en ook hier liggen kruidnoten in de winkels bij sinterklaas. Als kind hebben wij ook vanalles gedaan rond het pietendiploma, dus ik denk niet dat je zomaar kan zeggen dat het anders is.

    Alleen in Nederlandse winkels. Ik woon zegmaar 5 jaar in Antwerpen, dus ik weet waar ik het over heb. Van de pietendiploma wist ik niet, maar hij is wel veel meer de boeman bij jullie voor zover ik gehoord heb.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2017 - 19:17 ]


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Wel chocolade maar geen letters daarvan. De rol van kruidnoten is vervangen door letterkoekjes of die met glazuur. Speculaas is niet in plaats van, we kennen in Nederland ook vrijerspoppen. De liedjes komen overeen, maar waar wij intochten hebben met 100-200 pieten, hebben jullie er 1. In Nederland komt de roe enkel in liedjes voor, hij speelt eigenlijk al 20 jaar geen echte rol. Onze Sint is minder statig, onze pieten minder eng en minder vaak met oorbellen. Waar bij ons muv Amsterdam elke Sint een kruis draagt, doet hij dat in Vlaanderen niet. Banketbakkerstaven mis ik in Antwerpen,evenals gevulde speculaas, echte pepernoten en natuurlijk de chocoladekruidnoten :) Jullie hebben dan weer meer chocosintjes.


    We hebben wel chocolade-letters, ik heb er vorig jaar nog eentje gehad. Jullie hebben meer intochten omdat jullie simpelweg een groter land zijn. Zeggen dat jullie Sint minder 'statig' is en jullie pieten minder 'eng' is ook erg subjectief. Ik vind echt niet dat je zomaar zo'n uitspraken kan maken.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Fennec schreef:
    (...)
    Alleen in Nederlandse winkels. Ik woon zegmaar 5 jaar in Antwerpen, dus ik weet waar ik het over heb. Van de pietendiploma wist ik niet, maar hij is wel veel meer de boeman bij jullie voor zover ik gehoord heb.


    En ik heb familie in Nederland dus ik weet ook waarover ik spreek.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    We hebben wel chocolade-letters, ik heb er vorig jaar nog eentje gehad. Jullie hebben meer intochten omdat jullie simpelweg een groter land zijn. Zeggen dat jullie Sint minder 'statig' is en jullie pieten minder 'eng' is ook erg subjectief. Ik vind echt niet dat je zomaar zo'n uitspraken kan maken.

    Ik had het over pieten per intocht


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Ik had het over pieten per intocht


    Ja, je kan ook gewoon ingaan op één aspect :')
    Alleszins: ik vind dat België en Nederland heel erg gelijkend zijn qua Sinterklaas vieren. Daar gaat dit topic echter niet over, dus ik ga er vanaf nu ook niets meer over zeggen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien