• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Maar als we in het algemeen naar Slavernij kijken, dan kunnen we ook niet om de blanke slavernij heen. Een veel minder bekend verhaal.

    Slavernij komt in alle tijden voor, zelfs de vikingen verscheepten en verkochten al (blanke) slaven aan Arabieren, in de 14e en 15e eeuw werden blanke slaven verhandeld in Moslimlanden. In de 19e eeuw zat voornamelijk GB met de onderklasse waarbij ze het doodleuk vonden om kinderen hun dood in te jagen
    Maar nu wijk ik af. Er zijn ontelbare documenten te vinden. Zo goed als elke nationaliteit heeft te maken gehad met slavernij en in de loop der tijd zijn er misschien wel evenveel zwarte als blanke slaven geweest, met een periode waarop blanke slaven zelfs goedkoper waren dan zwarte slaven. In bepaalde landen werd je waarde ook gemeten met hoeveel blanke slaven je had. En zo gaat het nog wel een tijdje door.

    Natuurlijk wil ik geen enkele vorm van slavernij goed praten, maar mensen zouden de gehele geschiedenis moeten weten, al is dat nog zo lastig.
    Zo goed als elke nationaliteit heeft diens goede momenten en duistere momenten gehad, maar als we daarin blijven dwalen komen we er nooit uit en kan iedereen wel iemand verwijten.




    Credendo Vides

    Wat een gebullshit weer. Dit onderwerp aansnijden is echt puur alleen om het discussieren, niet om de "gezelligheid". Het valt me echt op dat het altijd discussie-tijd is wanneer dit onderwerp ergens ter sprake komt. Ffs. Word er zo fucking moe van. Kunnen we eens een keer niet erover praten? Krijg een schijthekel aan dat klotefeest.
          Wees niet zo'n baby en laat het feest zo. Het is niet voor niets een traditie, en nee, voor mij horen die niet te veranderen. Als ze er zo mee zaten, konden ze er ook eerder over zeiken, maar neeee hoor; omdat een of andere trut uit Amerika haar bek open moest trekken is het opeens all for 1, all for the black people hierzo. :W

    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 12:42 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Als we het maar zo moeten laten ‘omdat het traditie is’, dan moeten mensen maar trouwen op hun achttiende, moeten alle vrouwen ook maar weer thuismoeder worden en minstens acht kinderen krijgen. Dan moeten we álle tradities laten zoals het is?


    Wiarda schreef:
    kan ik overigens even zeggen dat ik het fascinerend vind wat voor een teringhekel ik heb aan deze discussie maar ik ieder jaar toch weer erin gezogen word en ieder jaar wordt mijn mening ook radicaler

    niets voelt als late herfst als tegen je familieleden schreeuwen over racisme met een mond vol kruidnoten


    Wat een prachtige verwoording hahaha


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Blanke Nederlanders hebben geen recht van spreken over racisme of niet. Ik heb er niet mee te maken gehad en vanuit mijn oogpunt kan ik niet zeggen dat mensen met een donkere huidskleur zich niet gediscrimineerd voelen.

    Aan de mensen die strikt vóór ZP zijn: prima, maar laat ons ook onze mening hebben, ja? Dat we verschillen qua mening is oké, maar meteen iedereen lopen afzeiken dat we verraders zijn, nee. Dan ben ik alle respect verloren.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Pff, de pietendiscussie. Geef mij maar kerstmis. :')

    Ik snap beide partijen wel. En daaruit voort komt dat mijn eigen mening is dat het mij vrij weinig uitmaakt wat er met de pieten zal gaan gebeuren. Zolang er maar goed nagedacht wordt en wat er dan ook gebeurt; Dat het een feest blijft voor de kinderen. Dat die er lol in hebben en dat deze discussies en protesten eens een keer ophouden. Want ik ga er vanuit dat ook de jonge kinderen die inmiddels heus wel mee krijgen. Zolang het een feest blijft voor ieder kind, is het goed. En ik betwijfel ten zeerste of het de kleine kids zo heel veel uitmaakt hoe Piet eruit ziet. De hele sensatie van een optocht, muziek, cadeautjes en gewoonweg feest is al helemaal leuk. Dus laat het ook leuk blijven.

    Tradities kunnen best veranderd worden - er zijn er immers al zo velen veranderd -, mits het maar in het positieve veranderd wordt.


    Smile. You're beautiful. <3

    Wat ik zo jammer vindt (en dat is mijn mening, ik respecteer ieders mening), dat er mensen zijn die er nu mensen op tegen zijn tegen zwarte piet, maar vroeger wel altijd sinterklaas hebben gevierd.... Toen was zwarte piet ook gewoon zwart... En nu dat er een paar jaar geleden 1 iemand er wat van zegt, gaan er mensen moeilijk over doen terwijl er daarvoor niemand problemen mee had.. Althans niet op social media en weet ik het allemaal.

    Ik vind het gewoon jammer dat het over een kinderfeest gaat, die kinderen zijn onschuldig en hebben nog geen benul van zulke zaken. Dat er dan mensen zijn die gaan demonstreren bij een kinderfeest vind ik ook best jammer. Het is zonde al die kinderen! Die kijken er een heel jaar naar uit om die man weer te zien.

    Maar nogmaals voordat er haat reacties komen, ik respecteer ieders mening en ik weet toch dat dit een eindeloze discussie is die ieder jaar terug zal komen.


    ...

    Wiarda schreef:
    kan ik overigens even zeggen dat ik het fascinerend vind wat voor een teringhekel ik heb aan deze discussie maar ik ieder jaar toch weer erin gezogen word en ieder jaar wordt mijn mening ook radicaler

    niets voelt als late herfst als tegen je familieleden schreeuwen over racisme met een mond vol kruidnoten


    Hahahahha dat was stiekem een beetje waarom ik dit topic had geopend. 🙈 Ik had verwacht dat mijn 'hehehe (duivel)' genoeg impliceerde maar BAM iedereen er vol bovenop en in mum van tijd 6 pagina's vol.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    @ DreamMachine, dus omdat ik vroeger als kind Sinterklaas heb gevierd, mag ik nu niet begrip hebben voor de mensen die zich gediscrimineerd voelen?


    DreamMachine schreef:
    Wat ik zo jammer vindt (en dat is mijn mening, ik respecteer ieders mening), dat er mensen zijn die er nu mensen op tegen zijn tegen zwarte piet, maar vroeger wel altijd sinterklaas hebben gevierd.... Toen was zwarte piet ook gewoon zwart... En nu dat er een paar jaar geleden 1 iemand er wat van zegt, gaan er mensen moeilijk over doen terwijl er daarvoor niemand problemen mee had.. Althans niet op social media en weet ik het allemaal.

    Ik vind het gewoon jammer dat het over een kinderfeest gaat, die kinderen zijn onschuldig en hebben nog geen benul van zulke zaken. Dat er dan mensen zijn die gaan demonstreren bij een kinderfeest vind ik ook best jammer. Het is zonde al die kinderen! Die kijken er een heel jaar naar uit om die man weer te zien.

    Maar nogmaals voordat er haat reacties komen, ik respecteer ieders mening en ik weet toch dat dit een eindeloze discussie is die ieder jaar terug zal komen.


    Ergens snap ik je punt, maar toch ook weer niet. Het is, zoals Gibney zegt, een klein beetje raar. Wij lijken nu hypocriet omdat we 'tegen' Zwarte Piet zijn, terwijl we vroeger hebben genoten van dat feest. Dat is wel zo, maar als zevenjarige denk je nu eenmaal niet diep na over de wereld, over de waaroms, maar neem je alles aan. Zoals eerder hier in het topic werd gezegd: de waarheid is wat je ouders (of je juf/meester) je vertellen. Als Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, is dat waar. Sinterklaas gaat heel Nederland door op zijn paard in één avond? Prima, logisch ook. Ik vind het dus wat vreemd dat ik nu nogal hypocriet word genoemd.

    Ik vind wel dat de demonstraties tegen (of voor) Zwarte Piet niet in de buurt van kinderen moeten gebeuren. Demonstranten moeten hun gal maar spuwen tegen de volwassenen, maar uit de buurt van de kinderen die naar de intocht willen kijken.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    DreamerN schreef:
    Maar als we in het algemeen naar Slavernij kijken, dan kunnen we ook niet om de blanke slavernij heen. Een veel minder bekend verhaal.

    Slavernij komt in alle tijden voor, zelfs de vikingen verscheepten en verkochten al (blanke) slaven aan Arabieren, in de 14e en 15e eeuw werden blanke slaven verhandeld in Moslimlanden. In de 19e eeuw zat voornamelijk GB met de onderklasse waarbij ze het doodleuk vonden om kinderen hun dood in te jagen
    Maar nu wijk ik af. Er zijn ontelbare documenten te vinden. Zo goed als elke nationaliteit heeft te maken gehad met slavernij en in de loop der tijd zijn er misschien wel evenveel zwarte als blanke slaven geweest, met een periode waarop blanke slaven zelfs goedkoper waren dan zwarte slaven. In bepaalde landen werd je waarde ook gemeten met hoeveel blanke slaven je had. En zo gaat het nog wel een tijdje door.

    Natuurlijk wil ik geen enkele vorm van slavernij goed praten, maar mensen zouden de gehele geschiedenis moeten weten, al is dat nog zo lastig.
    Zo goed als elke nationaliteit heeft diens goede momenten en duistere momenten gehad, maar als we daarin blijven dwalen komen we er nooit uit en kan iedereen wel iemand verwijten.





    Lucens schreef:
    (...)
    Dat is niet het ding. Als pieten gemixd zijn qua huidskleuren en ze geen pruiken, oorbellen of lippenstift dragen, staat het niet meer symbool voor de slavernij. Nu wel.

    Yk stel je voor dat donkere mensen vroeger aan slavernij deden bij blanke mensen en we naar hun land komen. Daar hebben ze een feest dat een donkere man een heleboel knechten heeft met klompen, kledij in delftsblauw met molen en tulpenprintjes die spierwit worde gesmikt ‘want het komt door de rook van de schoorsteen’.

    Zouden we dat niet kapot raar en beledigend vinden?

    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 14:03 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Hopps schreef:
    Blanke Nederlanders hebben geen recht van spreken over racisme of niet. Ik heb er niet mee te maken gehad en vanuit mijn oogpunt kan ik niet zeggen dat mensen met een donkere huidskleur zich niet gediscrimineerd voelen.

    Aan de mensen die strikt vóór ZP zijn: prima, maar laat ons ook onze mening hebben, ja? Dat we verschillen qua mening is oké, maar meteen iedereen lopen afzeiken dat we verraders zijn, nee. Dan ben ik alle respect verloren.


    Niet dat ik jullie hier loop af te zeiken, maar je eerste zin slaat nergens op. Blanke Nederlanders kunnen net zo hard gediscrimineerd worden. Als je het binnen de pieten discussie bedoeld, heb je gelijk maar anders dan dat snap ik die uitspraak echt niet.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    FireKeeper schreef:
    (...)

    Niet dat ik jullie hier loop af te zeiken, maar je eerste zin slaat nergens op. Blanke Nederlanders kunnen net zo hard gediscrimineerd worden. Als je het binnen de pieten discussie bedoeld, heb je gelijk maar anders dan dat snap ik die uitspraak echt niet.


    Je loopt me dus wel af te zeiken, maar oké. :')

    Ik bedoelde te zeggen dat 'wij blanke Nederlanders' eigenlijk niet te maken hebben met de manier waarop zwarte mensen gediscrimineerd worden. Natuurlijk, het zal bestaan, maar zelf heb ik er volgens mij nog nooit mee te maken gehad. Mijn punt was dat 'wij' voor anderen spreken, terwijl wij onmogelijk in hun hoofd kunnen kijken om erachter te komen wat ze wel en niet denken. Wij kunnen niet voor hen uitmaken of ze zich gediscrimineerd voelen of niet, dat is echt hun eigen standpunt.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ten eerste: ik zeik hier helemaal niemand af. Ik ben het niet met jullie eens, maar heb nergens gezegd dat jullie uitspraken bullshit of whatever zijn. Misschien voel jij dat zo. Alleen je uitspraak vind ik nergens op slaan en ik heb daarachter aangegeven dat ik vind dat het binnen de zwarte piet discussie inderdaad een gerechtvaardigde opmerking is, maar daarbuiten niet.

    En wat je verder zegt; misschien zijn veel blanke Nederlanders niet gediscrimineerd op huidskleur maar het bestaat wel degelijk. Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik kan bepalen voor een ander hoe het voelt, maar wel dat het er is.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik ben zeker benieuwd naar voorbeelden over discriminatie van blanke mensen. Kijk, ik zeg ook echt niet dat iedereen heilig is. Overal zitten rotte appels tussen, tussen blanken, zwarten, gele mensen, groene mensen, paarse mensen, wat dan ook, maar het 'white privilege' bestaat. Misschien niet (meer) overduidelijk, maar het is er zeker.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.