• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Gibney schreef:
    ^ Plus: als je een aantal jaar witte pieten doet en de ouders gewoon ‘Piet’ zeggen in plaats van ‘Zwarte Piet’, is er geen enkel kind dat zeurt om de huidskleur van de Pieten. Het is een probleem van volwassenen (zowel de tegen- als voorstanders van Zwarte Piet), kinderen kunnen zich zo ontzettend snel aanpassen en maken van beide kanten geen probleem.


    Ja, dit dus.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Frodo schreef:
    Dat hij zwart is en zwart moet blijven (krul)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    FireKeeper schreef:
    Ja, neem witte pieten en dan hebben we over 20 jaar wederom de discussie: 'Het is racistisch. Er zijn geen zwarte pieten.'

    Dat is niet het ding. Als pieten gemixd zijn qua huidskleuren en ze geen pruiken, oorbellen of lippenstift dragen, staat het niet meer symbool voor de slavernij. Nu wel.

    Yk stel je voor dat donkere mensen vroeger aan slavernij deden bij blanke mensen en we naar hun land komen. Daar hebben ze een feest dat een donkere man een heleboel knechten heeft met klopen, kledij in delftsblauw met molen en tulpenprintjes die spierwit worde gesmikt ‘want het komt door de rook van de schoorsteen’.

    Zouden we dat niet kapot raar en beledigend vinden?


    i wanna die with you once or twice.

    @ Lucens, precies.

    Daarbij, wat kan een kind het nou schelen of een Piet wit of zwart is? Het enige wat een kind belangrijk vind, is dat de Piet cadeaus meebrengt. Het is iets waar een groep volwassenen last van heeft, en een andere groep volwassenen is te bekrompen en koppig om het te veranderen.


    ^ Zwarte Piet staat niet symbool voor slavernij. Misschien is het daaruit voortgekomen, maar zo vieren we het niet. Pieten worden niet als slaven neergezet. En daarbij hoeven we tegenwoordig toch zeker geen verantwoording af te dragen wat onze voorouders zoveel jaar geleden uitgespookt hebben? Het enige wat we moeten doen, is ervoor zorgen dat het niet opnieuw gebeurd en zwarte piet staat daar echt compleet buiten.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    ^ Dat het daaruit is voortgekomen, is al kwetsend genoeg voor sommige personen. Hetzelfde geldt voor andere donkere periodes in de geschiedenis en de bijbehorende tekens, zoals hakenkruizen.


    Ik vind dat wij als blanke Nederlanders best mogen onthouden wat onze voorvaderen hebben uitgespookt, een aantal honderd jaar terug. We hebben niet meer dezelfde mentaliteit als toen, maar het is gebeurd en daar moeten we rekening mee houden. Voor veel 'zwarten' is de slavernij namelijk hetgeen dat ze getekend heeft in de loop der jaren, terwijl dat voor ons misschien WO II is geweest. Het is appels met peren vergelijken.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    ^ Onthouden, ja. We hoeven er geen verantwoording voor af te leggen want dan kan ieder volk wel bezig blijven.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Plus, een tijdje terug was er overal in het nieuws dat de NS de mededelingen voortaan zou beginnen met ‘beste reizigers’ in plaats van ‘dames en heren’. Alle Nederlanders waren zo blij en trots dat Nederland zo vooruitstrevend was omdat één minuscule groep in de maatschappij zich niet voelt aangesproken door zowel dame of heer. Ditzelfde geldt voor ‘genderneutrale’ kleding. Maar bij deze kwestie, waarbij de ‘gekwetste’ groep vele malen groter is, staat iedereen meteen op z’n strepen terwijl het voor kinderen (de doelgroep) geen hol uitmaakt of die Piet wit of zwart is.


    Alle Nederlanders waren blij en trots? Ik heb juist waanzinnig veel kritiek gelezen en kan hier ook volledig in meegaan.
    En er zijn echt genoeg kinderen die er ondertussen helemaal niets meer van snappen. Maar daar gaat het niet om, want je punt is dat volwassenen koppig zijn en dat is ook zo. Ik ben er zelf ook heel koppig in. Kan hier honderd keer vertellen wat mijn standpunt is, maar we komen er geen stap verder mee.
    Het enige waar ik echt wel mee kan leven, zijn die blanke pieten in opleiding zodat kinderen zien dat ze gaandeweg zwart worden van de schoorsteen.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Kinderen zijn alleen maar verward, als volwassenen verward zijn. Wanneer volwassenen simpelweg zeggen dat er Gekleurde / Witte / Zwarte Pieten zijn dan nemen kinderen dat direct aan. Maar het doorgaan van deze discussie ieder jaar (wat kinderen meekrijgen) houdt de verwarring in stand.

    Ik vind het simpelweg zonde dat er altijd wordt gedacht dat Nederlandsers zo tolerant en vooruitstrevend zijn, maar dat dat in werkelijkheid reuze meevalt.


    Hopps schreef:
    Ik vind dat volwassenen erbuiten moeten blijven. :') Mensen moeten eens stoppen met zeuren. Kijk, als mensen zich er werkelijk gediscrimineerd door voelen, moeten we daar iets aan doen. Ik vind niet dat 'wij' als 'Nederlanders of Belgen' kunnen zeggen dat 'onze' cultuur aangetast wordt door 'buitenlanders' die 'zich bemoeien' met 'onze tradities'. Dat vind ik werkelijk waar belachelijk.

    Dit ja. Ik vond het vroeger niet nodig dat die hele discussie er was, omdat voor mij op geen enkele manier discriminerend overkwam, maar hoe langer het bezig was, hoe meer ik ben gaan inzien dat ik daar niet zo veel over te zeggen heb en dat als mensen zich er gediscrimineerd door voelen, het op zich niet moeilijk is om die traditie aan te passen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    kan ik overigens even zeggen dat ik het fascinerend vind wat voor een teringhekel ik heb aan deze discussie maar ik ieder jaar toch weer erin gezogen word en ieder jaar wordt mijn mening ook radicaler

    niets voelt als late herfst als tegen je familieleden schreeuwen over racisme met een mond vol kruidnoten


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Godnonde, het hoeveelste jaar is het ondertussen al dat mensen erover zeuren? Ik volg jullie nieuwe minister van justitie hierin: ja, het is racistisch. Nee, geen enkele blanke Nederlander of Belg ziet het als racisme omdat we er een ander verhaaltje opgekleefd hebben en omdat het er als kinderen ingedrild is dat hij zwart is vanwege het roet. Neen, hij is zwart vanwege discriminatie en racisme. Er is een reden dat zwarte piet met felrode lippen rondloopt, met gouden accessoires en veel te grote oorbellen. Dat is omdat dat het stereotiep is dat destijds en nu soms nog steeds rond zwarte mensen hangt.

    Als het ruikt naar bloemkool, en het ziet eruit als bloemkool en het smaakt naar bloemkool, dan is het wellicht bloemkool, of jij het er nou meer als een broccoli uit vindt zien of niet. Treffen wij schuld aan Zwarte Piet en dat racisme? Neen, maar (en pak me nu niet op het feit dat ik dit erbij betrek, ik vergelijk de Tweede Wereldoorlog niet met Zwarte Piet, het was gewoon een voorbeeld om te illustreren dat het hoegenaamd niet je schuld hoeft te zijn om er iets aan te doen omdat je anderen ermee gekwetst hebt. Het gaat hier even puur om de vorm, niet om de inhoud) Willy Brandt trof ook geen schuld aan de Tweede Wereldoorlog, jongens, en toch heeft-ie er z'n excuses voor aangeboden.

    Ík heb geen probleem met Zware Piet, dat betekent niet dat ik niet begrijp waarom anderen er wel een probleem mee hebben. Het hele excuus "vroeger hebben ze er ook nooit iets over gezegd" vind ik trouwens ook het stomste excuus. Laten we dan maar onmiddellijk stoppen met vooruitgang op alle vlakken. "Hé, jezus mina, vrouw, stop nu maar eens met neuten over jij achter je fornuis, daar hebben ze vroeger ook niet over geklaagd dus er is helemaal oké." Of nog zoiets: "Hé, vent, stop met zagen omdat je minder ouderschapsverlof hebt dan je vrouw. De vorige generaties hebben daar ook niets over gezegd, dus er zal wel geen probleem mee zijn."

    Plus, als je even logisch nadenkt - als je door een schoorsteen kruipt, ben je zwart, niet bruin, en niet heel je gezicht gaan mooi egaal opengesmeerd zijn met schoenpoets je bijgevolg meer op een zwart persoon doet lijken dan op iemand die door een schoorsteen gekropen is. Nee, het is niet bedoeld als racisme. Nee, geen kind denkt erover als racisme. Nee, geen kind denkt dat Zwarte Piet zwart is omdat hij knecht is en dus minderwaardig en dus zwart maar ja, als je een hele geschiedenis van racisme achter de rug hebt, kan dat nogal gevoelig liggen. We moeten niet alles politiseren, maar humaniseren lijkt me net wel zo aangewezen.

    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 12:06 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben geen fan van zwarte piet, maar niet vanwege de reden dat de meeste mensen denken :'). Als kind vond ik het compleet zwart geschminkte gezicht maar niets. 'Ja, ze zijn zwart van de schoorsteen, maar waarom zijn ze dan helemaal zwart?' Dacht mijn kinderbrein telkens. Geef ze gewoon zwarte vegen, problemen opgelost (cat) Ik ben absoluut geen fan van kleurpieten, dat ziet er helemaal raar uit.
    Ik ben de discussie helemaal zat en 99% van de bevolking ook. Ik vind het goed dat de discussie gestart is en verandering komt langzaam, maar mensen draaien naar mijn idee een beetje door....


    Seasons will change, but I shall remain