• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Zijn er nog mensen die ergens een pagina of een document bijhouden met foto's, liedjes,... die de sfeer van hun verhaal weergeven?
    Wanneer ik geen inspiratie heb om te schrijven, zoek ik namelijk nogal graag foto's die de sfeer van mijn verhaal weergeven.


    cause i'm a little unsteady

    oceaanwind schreef:
    Zijn er nog mensen die ergens een pagina of een document bijhouden met foto's, liedjes,... die de sfeer van hun verhaal weergeven?
    Wanneer ik geen inspiratie heb om te schrijven, zoek ik namelijk nogal graag foto's die de sfeer van mijn verhaal weergeven.

    Zelf maak ik gaandeweg een Spotify-playlist en ik heb een map met sfeerfoto's op mijn laptop.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    oceaanwind schreef:
    Zijn er nog mensen die ergens een pagina of een document bijhouden met foto's, liedjes,... die de sfeer van hun verhaal weergeven?
    Wanneer ik geen inspiratie heb om te schrijven, zoek ik namelijk nogal graag foto's die de sfeer van mijn verhaal weergeven.

    Ik ben op dit moment een Pinterest bord aan het maken voor mijn soty. Even weer wat verfrissen met nieuwe beelden zodat ik weer dieper in het verhaal zit. ^^

    oceaanwind schreef:
    Zijn er nog mensen die ergens een pagina of een document bijhouden met foto's, liedjes,... die de sfeer van hun verhaal weergeven?
    Wanneer ik geen inspiratie heb om te schrijven, zoek ik namelijk nogal graag foto's die de sfeer van mijn verhaal weergeven.


    Nummers vaak wel, maar altijd alles hoe ik het voorstel zit in m'n hoofd, daarom werken foto's nooit. Vaak houd ik het in m'n hoofd of schets ik het zelf (incl m'n karakters) of photoshop ik alles.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Nummers vaak wel, maar altijd alles hoe ik het voorstel zit in m'n hoofd, daarom werken foto's nooit. Vaak houd ik het in m'n hoofd of schets ik het zelf (incl m'n karakters) of photoshop ik alles.

    Normaal teken ik, maar dit keer was het photoshop (Ookal ben ik daar op peuterniveau bezig).
    Verder heb ik al 4 playlists gemaakt voor mijn personages.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Wanneer gebruiken jullie tabs en zo?
    Ik word echt helemaal crazy ervan
    i need answers haha


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Wanneer gebruiken jullie tabs en zo?
    Ik word echt helemaal crazy ervan
    i need answers haha

    Tabs gebruik ik iedere keer dat ik een nieuwe alinea begin. Alleen de eerste alinea van het hoofdstuk doe ik geen tab.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    (...)
    Tabs gebruik ik iedere keer dat ik een nieuwe alinea begin. Alleen de eerste alinea van het hoofdstuk doe ik geen tab.


    En ook bij dialoog, toch?
    Maar dan vraag ik me af hoe ik moet schrijven als ik een gesprek heb tussen twee personages, maar als er een personage acties doet, tussen meerdere zinnen spraak. Moet dat dan allemaal binnen dezelfde alinea en dan een nieuwe regel voor wat de andere persoon zegt?


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    En ook bij dialoog, toch?
    Maar dan vraag ik me af hoe ik moet schrijven als ik een gesprek heb tussen twee personages, maar als er een personage acties doet, tussen meerdere zinnen spraak. Moet dat dan allemaal binnen dezelfde alinea en dan een nieuwe regel voor wat de andere persoon zegt?


    Dat is wat ik doe en dan gebruik ik een tab bij iedere enter, zeg maar. Dan schrijf ik ook wel behoorlijke paragraafjes voor ik op enter druk, maar goed haha. Dialoog is dan een beetje zo (ik zet ff plat iets neer):
          "Jow," zei Jantje toen ie de deur van Tims kantoor opensmeet. (Hier optioneel een hele beschrijving van hoe ie alle planten van de vensterbank slaat met zijn deurgesmijt.)
          "Hé, Jantje," begon Tim, "Wil je de volgende keer de deur wat zachter opendoen en dus niet al mijn schilderijen van de muur af slaan?"
          "Oh, prima, Tim. Ik had je alleen nodig voor............"
          "Bla."
          "Bluh."
    Enzovoorts, dat zei dinges hoeft volgens mij ook niet altijd, zeker niet als je bijvoorbeeld zo'n ruziescene hebt waar ze iedere seconde om en om iets terug naar elkaar schreeuwen, haha.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Dissonant schreef:
    (...)
    Ierland viel onder Engeland onder die tijd, dus de Engelen waren daar de baas. De Ieren pachtten grond van de Engelsen om aardappels op te teelen (aangezien dit de grootste inkomstenbron was). Toen het land echter getroffen werd door een aardappelziekte ging alle oogst verloren en eindigde het land in een nog grotere puinhoop dat het al was. Ik heb daarom ook het idee dat het leven erg primitief was voor de Ieren, zeker omdat de aardappelziekte de daaropkomende 3 jaar nog eens terug kwam samen met tyvus en nog iets.


    Kijk je Victoria? Want ik denk dat je bijvoorbeeld bepaalde elementen wel kan gebruiken voor je verhaal (ze hebben een aflevering die volledig rond de aardappelziekte draait) uiteraard, zijn veel dingen ook gewoon niet representatief voor het leven van toen.

    Zelf heb ik geschiedenis gestudeerd met als tijdsperiode basically alles na 1789. Als je wilt kan ik wel eens door mijn cursussen kijken? Ik heb wel al een hoop weggegooid, maar ik heb een voorliefde voor de Britse eilanden dus daar heb ik zeker nog iets van bewaard! Ik heb ook de biografie van koningin Victoria, misschien dat ik daar ook iets in kan terugvinden?
    Algemeen kan ik zo uit mijn hoofd zeggen dat religieuze kwesties enorm belangrijk waren en dan ook een groot conflictpunt vormden. Er is ook bij de Ieren een belangrijk onderscheid te maken tussen, dacht ik, de boeren en meer aristocratie. Het is dus niet dat alle Ieren bij wijze van spreken primitief leefden. Ik weet eigenlijk ook niet goed wat je onder primitief verstaat?


    The soul needs autumn.

    Mt!


    Stenenlikker

    Pixielisje schreef:
    (...)

    En ook bij dialoog, toch?
    Maar dan vraag ik me af hoe ik moet schrijven als ik een gesprek heb tussen twee personages, maar als er een personage acties doet, tussen meerdere zinnen spraak. Moet dat dan allemaal binnen dezelfde alinea en dan een nieuwe regel voor wat de andere persoon zegt?

    Na iedere enter een tab.
    Ik snap je tweede vraag niet helemaal maar ik zal een poging doen het te beantwoorden haha.
    Wanneer de persoon die spreekt een actie doet, laat ik dat altijd gewoon na de zin doorlopen. Of als de actie te maken heeft met wat er gezegd wordt. Wat ik zelf een handige vind voor enters is dit:


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Kijk je Victoria? Want ik denk dat je bijvoorbeeld bepaalde elementen wel kan gebruiken voor je verhaal (ze hebben een aflevering die volledig rond de aardappelziekte draait) uiteraard, zijn veel dingen ook gewoon niet representatief voor het leven van toen.

    Zelf heb ik geschiedenis gestudeerd met als tijdsperiode basically alles na 1789. Als je wilt kan ik wel eens door mijn cursussen kijken? Ik heb wel al een hoop weggegooid, maar ik heb een voorliefde voor de Britse eilanden dus daar heb ik zeker nog iets van bewaard! Ik heb ook de biografie van koningin Victoria, misschien dat ik daar ook iets in kan terugvinden?
    Algemeen kan ik zo uit mijn hoofd zeggen dat religieuze kwesties enorm belangrijk waren en dan ook een groot conflictpunt vormden. Er is ook bij de Ieren een belangrijk onderscheid te maken tussen, dacht ik, de boeren en meer aristocratie. Het is dus niet dat alle Ieren bij wijze van spreken primitief leefden. Ik weet eigenlijk ook niet goed wat je onder primitief verstaat?

    Met primitief bedoelde ik meer dat ze niet zo veel te makken hadden vanwege die hongersnood. Maar ik zou het fijn vinden als je iets door kon sturen over de leefstijl!

    [ bericht aangepast op 2 feb 2018 - 12:48 ]


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Argh, ik heb juist zo'n leuk moment bereikt in mijn verhaal nu, maar ergens lukt het maar niet of adfklsjf. :')
    The struggle is real

    Ik wil me zo graag officieel inschrijven, maar eerst vooruit schrijven en de cover enzo af hebben. Ik heb net in de trein zoveel geschreven en toen werd het niet opgeslagen! #struggles


    Rest in Peace, Son of Gondor