• De stelling van deze week luidt:
    Het vak 'politiek' moet gegeven worden op school.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    True, maar dat geldt ook voor schrijnend veel volwassenen.


    Maar daarom moeten we het juist veranderen. Ze hoeven echt niet elk standpunt van elke partij te kennen, maar het lijkt me handig als ze gewoon leren wie wat zegt of in ieder geval wie links/neutraal/rechts is. :'D


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Plunkett schreef:
    (...)

    Maar daarom moeten we het juist veranderen. Ze hoeven echt niet elk standpunt van elke partij te kennen, maar het lijkt me handig als ze gewoon leren wie wat zegt of in ieder geval wie links/neutraal/rechts is. :'D


    +1
    Ik vind dat de media er ook een enorm aandeel in heeft.
    Tegenwoordig heb je heel veel dingen (In België) op het nieuws van N-VA.
    Veel mensen stemmen nu volgens mij puur op nva of op een persoon die ze kennen omdat ze die veel op het nieuws zien dus 'die doen wel wat'.
    Maar ze kennen niet de standpunten of zo.
    Of grapjes die tegenwoordig gemaakt worden ook (veel socialisten mopjes op het internet).
    Ik zat laatst op de trein en hoorde een jongen (ik gok hem 16 jaar) zeggen 'dood aan alle sossen' omdat hij dat vaak ziet als 'meme' op het internet.
    Vond ik best wel teleurstellend aangezien ik wel zeker weet dat die jongen geen idee heeft waar hij het over heeft.


    A to the Z

    @ Pixielisje
    Die drie vakken werden bij ons Godsdienst genoemd. Mijn teleurstelling was groot toen het vak levensbeschouwing op de UA 90% Katholiek-gerichte godsdienst was. Bij Godsdienst op de middelbare kreeg ik veel meer levensbeschouwing en was het vak veel neutraler. Maar in NL krijg je daarnaast enkel Godsdienst op gelovige scholen.
    Maatschappijleer staat er bij ons los van. Maatschappijleer ging eerst over Nederlandse politiek en rechtssystemen bij mij. Daarnaast leerden wij de verschillende typen staatsvormen. Het tweede jaar ging over wereldproblemen en geo-politiek.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens, Het is al een onderdeel van Maatschappijleer en als het als nog een vak zal worden hoop ik voor de Leeringen die nu op de middelbare zitten dat het een keuze vak word. Ik vond Politiek persoonlijk zelf het stomste onderdeel van Maatschappijleer!


    We are like Glass. We Break and eventually we shatter.

    In Vlaanderen hangt het echt van de richting af. Voorzover ik weet krijg je alleen in humane wetenschappen lessen over politiek en verder een heel klein beetje in geschiedenis. Ik vind het te weinig. Vooral omdat het ASO soms wordt voorgetrokken op dat vlak. Mijn broer deed TSO en er kwamen eens politici naar zijn school en zijn klas mocht er niet naartoe en de rest van de school wel. Omdat het alleen voor het ASO was. Daar was hij nogal verontwaardigd over. Wat begrijpelijk is. Iedereen moet gaan stemmen dus iedereen heeft recht op politieke vorming. Mijn broer weet nog niet eens waar de politieke partijen voor staan of wat links of rechts is. Dat vind ik nogal problematisch. Dus ja naar mijn mening moet daar echt meer aandacht aan worden besteed. In Vlaanderen heb je echt pakken zo'n mensen. Die niet weten op wat ze moeten gaan stemmen gewoon omdat ze de kennis nooit hebben meegekregen.
    Ik zeg niet dat er een heel vak politiek moet komen, maar misschien mogen er veel meer richtingen een vak als cultuurwetenschappen krijgen wat nu als serieus minderwaardig vak wordt gezien, terwijl ik het wel belangrijk vind. Mensen moeten een basiskennis hebben over de maatschappij waar ze deel van uitmaken en ik vind dat niet alle leerlingen binnen het Vlaamse onderwijs die simpele basis meekrijgen nu. Als een zo'n vak binnen het standaardpakket invoeren voor alle richtingen (zoals wiskunde, natuurwetenschappen, Frans....) dan moeten de eindtermen binnen het vak geschiedenis veel strenger/uitgebreider worden hier in België.

    [ bericht aangepast op 15 feb 2018 - 12:45 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    In Vlaanderen hangt het echt van de richting af. Voorzover ik weet krijg je alleen in humane wetenschappen lessen over politiek en verder een heel klein beetje in geschiedenis. Ik vind het te weinig. Vooral omdat het ASO soms wordt voorgetrokken op dat vlak. Mijn broer deed TSO en er kwamen eens politici naar zijn school en zijn klas mocht er niet naartoe en de rest van de school wel. Omdat het alleen voor het ASO was. Daar was hij nogal verontwaardigd over. Wat begrijpelijk is. Iedereen moet gaan stemmen dus iedereen heeft recht op politieke vorming. Mijn broer weet nog niet eens waar de politieke partijen voor staan of wat links of rechts is. Dat vind ik nogal problematisch. Dus ja naar mijn mening moet daar echt meer aandacht aan worden besteed. In Vlaanderen heb je echt pakken zo'n mensen. Die niet weten op wat ze moeten gaan stemmen gewoon omdat ze de kennis nooit hebben meegekregen.
    Ik zeg niet dat er een heel vak politiek moet komen, maar misschien mogen er veel meer richtingen een vak als cultuurwetenschappen krijgen wat nu als serieus minderwaardig vak wordt gezien, terwijl ik het wel belangrijk vind. Mensen moeten een basiskennis hebben over de maatschappij waar ze deel van uitmaken en ik vind dat niet alle leerlingen binnen het Vlaamse onderwijs die simpele basis meekrijgen nu. Als een zo'n vak binnen het standaardpakket invoeren voor alle richtingen (zoals wiskunde, natuurwetenschappen, Frans....) dan moeten de eindtermen binnen het vak geschiedenis veel strenger/uitgebreider worden hier in België.

    Ik ben het daar wel mee eens. Ik bedoel, alle stemgerechtigden hebben 1 stem; dus of die nou van iemand van het ASO afkomt, of TSO, dat merk je uiteindelijk toch niet. Wel is belangrijk dat iedereen goed voorgelicht is.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Eens. Ik heb het bij Maatschappijleer alleen maar gehad over de verschillende stromingen, maar niet echt hoe het met onze politieke partijen zit. Ik denk dat het best wel objectief ingevuld kan worden door middel gewoon artikelen uit het nieuws, video's en gesprekken van de Tweede Kamer erbij te halen tijdens de lessen. Af en toe een niet al te extreem debat en anders gewoon iets met zelfreflectie.
    Met Burgerschap op het MBO 4 hebben we wel iets meer gehad, Burgerschap moet ook verplicht goed afgerond worden om je examen te halen, we waren tenslotte al volwassen, maar dat is al een beetje laat, en daarmee raak je alleen de MBO'ers in Nederland, niet de rest. Bij ons was de invulling toen het gedeelte Politiek op kwam best wel te doen, alles bleef echt objectief, we hadden ook geen debat in de klas ofzo. Maar we gingen wel op een "uitje" waar je dan zelf uiteindelijk ook een test kon doen om te zien welke top 5 politieke partijen bij jou het meeste passen, dit was door een aantal statements die op producten stonden te verzamelen waarvan jij ze het meest belangrijk vond en het klopte meestal wel. Ik weet alleen niet meer waar dat was.... Maar bij Maatschappijleer heb ik echt niet genoeg Politiek gehad om op mijn 18e zelf te kunnen stemmen.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2018 - 13:15 ]


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Ik heb gewoon politiek behandeld gekregen bij maatschappijleer (en staatsinrichting bij geschiedenis voordat ik het liet vallen, maar dat was heel minimaal). Ik weet niet hoe het in België zit maar volgens mij wordt er in Nederland voldoende aandacht aan gegeven.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef