• Nummero 2! Klaag lekker verder iedereen.

    Aangezien Q voor het grootste gedeelte bestaat uit menstruerende vrouwen, en menstruatie nu eenmaal geen ritje over de regenboog is, leek het mij wel interessant om een topic te openen waarin we kunnen klagen over onze pijntjes, ongemakken en de oneerlijkheid. Last van PMS en de daarbij behorende stemmingswisselingen en pijnlijke borsten, of hulp nodig met het aanpakken van het wassen van bebloede kleding? Zoek niet verder!
    De reden dat ik dit topic open, is omdat ik merkte dat ik zelf graag wilde klagen over mijn regels, en nog wat vragen had over hoe dingen aan te pakken, of puur om ervaringen uit te wisselen. Dus laat je gaan.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik had gehoord van iemand dat een spiraaltje minder risico's geeft op je vruchtbaarheid en bij de pil juist wel meer risico's? Weet iemand er wat meer over? :') Ik weet daar niets van, maar omdat je je regels niet meer krijgt met je spiraaltje, leek mij het altijd logischer dat dat meer risico's gaf. :p

    En van nog iemand anders hoorde ik dat de pil meer risico's geeft op hart- en vaatziektes. :l Also true?

    Niet leuk om te horen als je al jaren de pil gebruikt en het vroeger altijd werd aangeraden.

    Edit: mistte een paar woorden in de eerste zin, oeps.

    [ bericht aangepast op 21 sep 2018 - 18:22 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    Ik had gehoord van iemand dat een spiraaltje minder risico's geeft op je vruchtbaarheid en juist wel meer risico's? Weet iemand er wat meer over? :') Ik weet daar niets van, maar omdat je je regels niet meer krijgt met je spiraaltje, leek mij het altijd logischer dat dat meer risico's gaf. :p

    En van nog iemand anders hoorde ik dat de pil meer risico's geeft op hart- en vaatziektes. :l Also true?

    Niet leuk om te horen als je al jaren de pil gebruikt en het vroeger altijd werd aangeraden.

    Er zijn inmiddels verschillende soorten spiraaltjes, dus het zal afhankelijk zijn van het spiraaltje wat de bijwerkingen/risico's zijn. Wat wel blijft: elk medicijn kan bijwerkingen en risico's hebben. Iets simpels als je paracetamol of neusspray hebben al potentiële risico's bij gebruik.

    Om terug te komen op je vraag: de (combinatie)pil verhoogt het risico op bloedstolsels. Het wordt dan ook streng afgeraden om deze pil te gebruiken als je rookt. Er zijn echter wel verschillende soorten pillen die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Dat is zeker wel interessant om (wetenschappelijk) na te zoeken. Volgens mij had ik laatst nog een hele lap aan wetenschappelijke artikelen doorgestuurd naar een vriendin, maar die zijn dus wel in het Engels.

    OT: om een of andere maffe reden heb ik deze hele week al doorbraakbloedingen en moet ik volgende week pas ongesteld worden. Lang leve het 2 weken bloeden

    [ bericht aangepast op 21 sep 2018 - 15:50 ]


    From these ashes, I will rise

    Oei, ik was in de eerste zin een paar woorden vergeten.. Ik bedoelde dus of de pil je meer kans op “minder-vruchtbaarheid” geeft en het spiraaltje minder kans.

    @Cantabile: dat is waar. Helemaal geen medicijnen, maar lastige maandstonden zijn gezonder. :’P

    Ah, goed om te weten. Gelukkig rook ik niet. Ik neem aan dat het bloedverlies daarom minder is, door de bloedstolsels? (En waarschijnlijk/mogelijk nog wel andere redenen.)

    Dat heb ik 1x gehad dat ik 2 weken doorbloedde en dat terwijl ik nog de pil gewoon juist innam. Vond ik best wel eng toen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    Oei, ik was in de eerste zin een paar woorden vergeten.. Ik bedoelde dus of de pil je meer kans op “minder-vruchtbaarheid” geeft en het spiraaltje minder kans.

    @Cantabile: dat is waar. Helemaal geen medicijnen, maar lastige maandstonden zijn gezonder. :’P

    Ah, goed om te weten. Gelukkig rook ik niet. Ik neem aan dat het bloedverlies daarom minder is, door de bloedstolsels? (En waarschijnlijk/mogelijk nog wel andere redenen.)

    Dat heb ik 1x gehad dat ik 2 weken doorbloedde en dat terwijl ik nog de pil gewoon juist innam. Vond ik best wel eng toen.

    Vruchtbaarheid heb ik me om eerlijk te zijn niet in verdiept, ik weet wel dat de spiraal risico geeft op cysten in de baarmoeder.

    M.b.t. de pil, daar zijn de bijwerkingen puur om het feit dat het in principe hormonen zijn. Je lichaamseigen hormonen hebben ook die risico's. De risico's zijn voornamelijk gekoppeld aan oestradiol/oestradiol-achtige stoffen, als je een progestageen pil slikt zijn er geen verhoogde risico's op trombose. Je moet je voorstellen dat de hormoonschommelingen van je eigen lichaam ook al verhoogd risico op trombose kunnen geven, alleen daar hoeft niemand een bijsluiter voor te schrijven natuurlijk :p

    Ik slik de pil overigens ook om medische redenen, al vanaf mijn 14e. Moet nog een keer langs de huisarts om endometriose uit te sluiten, maar tiiiiijjjjjd. En die lack of time is probably waarom ik nu een doorbraakbloeding heb, want vorige week had vrij veel "stress" voor mijn lichaam in de vorm van drank, feestjes en 3 verschillende logeeradressen (cat)


    From these ashes, I will rise

    Ik ben het net geworden, echt super kut vlak voor het slapen. Ik ben ook benieuwd hoe het deze keer gaat zijn want ik ben de laatste maanden nogal aan het uitproberen met medicatie en dat moet haast wel invloed hebben (vorige keer was ik het opeens heel licht)


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik ben het gister weer geworden, weer eens twee weken te laat. :Y) Niet al te veel pijn, maar vandaag heb ik er een lange treinreis op zitten en mijn rug voel ik wel rip


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik ben al 10 weken niet ongesteld geworden, mijn ritme is echt zo shit altijd, en dat terwijl ik al 5 jaar ongestepd ben :(


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Ik ben best wel regelmatig, ik word een deze dagen weer ongesteld... helaas net voor het weekend van de kermis hier ;-;


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Mijn lichaam heeft er weer voor gekozen om het uit te stellen. We zijn zo in sync 🤗 (nu weet ik niet wanneer ik het ben)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Volgens mij is het nu zo bij mij dat het gewoon aan het einde van de maand komt. Maar het aantal dagen tussen twee menstruaties verschilt daardoor wel eens.

    Heeft iemand anders dit ook?


    Physics is awesome

    CarIyIe schreef:
    Volgens mij is het nu zo bij mij dat het gewoon aan het einde van de maand komt. Maar het aantal dagen tussen twee menstruaties verschilt daardoor wel eens.

    Heeft iemand anders dit ook?

    Ik heb het ook. Ik weet wel ongeveer wanneer ik het moet worden maar dan is er echt een week ofzo waarin ik weet dat het ergens die week gaat beginnen.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Nope, bij mij is het altijd een raadsel. :') Ik ben sinds mijn veertiende volgens mij ongesteld en al die tijd onregelmatig. Ik vraag me alleen af of ik naar de huisarts moet om te vragen of het slecht is, maar dan krijg ik toch alleen te horen dat ik dan aan de pil moet of zo. :')


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Prim schreef:
    (...)
    Ik heb het ook. Ik weet wel ongeveer wanneer ik het moet worden maar dan is er echt een week ofzo waarin ik weet dat het ergens die week gaat beginnen.


    Dat heb ik dus ook, zo rond de 27e. Maar het kan ook dat ik de 26e of 28e het word of soms pas de 29e, altijd een verrassing. Hoewel ik heb gemerkt dat mijn lichaam wel bepaalde signalen geeft voordat ik het word. Maar ja, alsnog is het soms komt het dan vandaag of pas morgen?


    Physics is awesome

    Levana schreef:
    Nope, bij mij is het altijd een raadsel. :') Ik ben sinds mijn veertiende volgens mij ongesteld en al die tijd onregelmatig. Ik vraag me alleen af of ik naar de huisarts moet om te vragen of het slecht is, maar dan krijg ik toch alleen te horen dat ik dan aan de pil moet of zo. :')


    Dit, ja. Ik ben al sinds m'n 10e ongesteld en hoewel het altijd rond dezelfde tijd is, schuift het eens per zoveel maanden of zo opeens een stuk op of blijft het een maand weg, waarna ik het "standaard" in een andere week wordt.

    Woon je toevallig met andere menstruerende vrouwen in het huis? Het kan wel voorkomen dat je cyclus dan met hen probeert te synchroniseren namelijk. Mijn ritme slaat vaak op hol zodra m'n moeder of zusje een zware menstruatie voor de kiezen krijgt, bijvoorbeeld.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    (...)

    Dit, ja. Ik ben al sinds m'n 10e ongesteld en hoewel het altijd rond dezelfde tijd is, schuift het eens per zoveel maanden of zo opeens een stuk op of blijft het een maand weg, waarna ik het "standaard" in een andere week wordt.

    Woon je toevallig met andere menstruerende vrouwen in het huis? Het kan wel voorkomen dat je cyclus dan met hen probeert te synchroniseren namelijk. Mijn ritme slaat vaak op hol zodra m'n moeder of zusje een zware menstruatie voor de kiezen krijgt, bijvoorbeeld.


    Ja, ik ben volgens mij vrijwel nooit precies op het 'juiste' tijdstip ongesteld geworden. :') Het blijft bij mij nooit echt een maand weg, al is dat vroeger wel regelmatig gebeurd, maar bij mij zit er vaak een week of vijf, zes, tussen. En dan begint het ook niet echt op dezelfde dag, maar juist een halve week eerder of later dan de vorige keer, lol.

    En nee, al een jaar of drie niet meer. :') Ik ben drie jaar geleden op kamers gaan wonen en mijn moeder was in die tijd al gestopt met menstrueren. Mijn zusje woont wel dichtbij me op kamers, maar we wonen niet samen. Het liep bij ons thuis vroeger ook nooit echt gelijk, dus het is gewoon mijn eigen 'schuld'. :')


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.