• Zaken zoals dit. Ik had dus een onduidelijkheid over dit zinnetje.
    Voor een verhaal was ik aan het denken over een gesprek over het werk dat twee personages doen, en omdat ze ergens mee bezig zijn zegt een: ‘zaken zoals dit.’ Dit zinnetje is verder niet zo heel bijzonder, maar het probleem is de grammatica van deze zin. Het is verder ook niet iets belangrijks of zo, ik vroeg het me gewoon af.

    Dit zinnetje heeft geen persoonsvorm. (Ik zoals, jij zoals, wij hebben gezoals? Nope... Ik dit, jij dit, wij hebben gedat? Volgens mij ook niet echt...)
    Dat kan natuurlijk. Maar volgens mij heeft dit zinnetje ook geen onderwerp. (Als dit er is is het ‘zaken’, maar volgens mij is dat niet echt een onderwerp, aangezien een onderwerp het gene is dat de handeling uitvoert, en er geen handeling is...)

    Maar bijvoorbeeld een lijdend voorwerp bereken je met: wie of wat+onderwerp+gezegde.
    Wie of wat+niets+niets...
    Hoe ontleed je zo’n zin als deze dan?

    Wat ik ook zat te denken is dat deze zin helemaal niet grammaticaal correct is, maar dat het zo vaak fout is gedaan dat veel mensen denken dat het gewoon goed is. Dat deze zin eigenlijk moet zijn ‘zaken die zijn zoals dit.’

    Kijk, grammatica interesseert mij net te weinig om er goed in te zijn of er veel van te weten, maar dit vroeg ik me gewoon af. Weet een van jullie dit?


    En trouwens, hoe was jullie dag verder?

    [ bericht aangepast op 12 maart 2018 - 14:59 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Mijn dag was prima, en de jouwe?


    Ik zou echt niet weten hoe ik deze zin zou moeten ontleden, alsof ik spontaan alle grammatica regels ben vergeten (':


    We were the forever that didn't last

    Ik denk... dat het in dit specifieke verkorte geval 'zaken zoals deze (zaak)' moet zijn, omdat 'dit' dan verwijst naar de zaak, wat dus een, wel, de-woord is. Geen idee, het lijkt een soort vergelijking te zijn, maar de vergelijking klopt niet(?) en misschien oogt het daardoor raar, haha.

    Volgens mij is het hele ding dat dat stukje het onderwerp is, denk aan zinnen zoals: mannen zoals hij doen dat gewoon. In zaken zoals deze gebeurt dit zo.

    Ik denk dat er niet echt iets mis mee is, want als je het als een onderwerp ziet, kan het gewoon prima. Denk aan:
    'Wie deed dat dan?'
    'Hij (deed dat)'
    Waarin 'hij' dan een soortgelijke zin als die van jou is..........................


    Geen idee, gewoon mijn two cents als iemand die voor de rest geen taalstudies volgt of zo :')

    Voor de rest was mijn dag, uh, prima. Ik zat twee uur in de trein om een papiertje in een brievenbus te doen, waarna ik weer terug mocht lol. In ieder geval heb ik wel een heel stuk kunnen schrijven in die vier uur, dus het was niet voor niks!

    [ bericht aangepast op 12 maart 2018 - 17:56 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Het is toch 'zaken zoals deze ....'?


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Wat hierboven gezegd wordt, ik denk ook dat het “zaken zoals deze” moet zijn ^^


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Dit is een fragment van een zin, geen compleet grammaticaal correcte zin. 'Zaken zoals deze' zou het onderwerp zijn in een zin, maar er MOET een werkwoord zijn.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Oeps, zou inderdaad stiekem deze moeten zijn, aangezien zaken meervoud is.

    @ariChibi en @Plunkett, bedankt voor de uitleg. Nu het zo gezegt wordt snap ik het inderdaad wel, alleen was ik daar zelf niet opgekomen. Misschien beter opletten tijdens lessen Nederlands volgende keer...


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ja dus officieel is dit geen zin, vandaar dat je ook zonder context geen onderwerp aan kunt wijzen. Als je weet wat de context is, waarin deze woordgroep een rol speelt, kun je er pas het kenmerk onderwerp (bijvoorbeeld) aan geven.

    Wel een erg leuk dilemma! Goed dat het je aanzet tot nadenken!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Inderdaad, het is 'Zaken zoals deze'.

    Maar goed...
    Volgens mij is deze zin een soort ellips. Er ontbreken dus delen aan de zin, die eigenlijk wel aanwezig zijn, omdat je weet dat ze er horen te zijn.
    Als je die ontbrekende dingen toe zou voegen, krijg je iets als 'Het zijn zaken zoals deze'. Dan heeft de zin wel een onderwerp en gezegde.
    De zin is alleen zo ver verkort/versimpeld dat het onderwerp en gezegde eruit verdwenen zijn.