• Ik kan me slecht concentreren. En dat is een probleem. Ik ben nogal slecht in plannen, laat me afleiden, uitstelgedrag, het lukt niet.

    En het is niet zo simpel van ‘zet je computer uit en leer een keertje goed’, want dat helpt niet. De laatste tijd ga ik vaak buiten zitten, zonder WiFi, middenin een weilandje. Ik zet rustige muziek op, neem een flesje water mee. Af en toe een kleine pauze; dan niet weglopen naar computer/wat eten, maar even mijn benen strekken en rondjes rennen, even aandacht op wat anders. Weer verder gaan. En na een tijdje is het gewoon klaar, en lukt het me niet meer. Dan kijk ik naar vogels die langs vliegen. Ik staar nutteloos voor me uit. Ik kijk naar de wind die door het gras waait. Ik ga meezingen met de muziek. Ik ga verzitten. Ik schrijf lyricsen van liedjes in mijn schrift. Ik draai rondjes met mijn potlood. Ik sla een liedje over. Ik spoel het zelfde liedje terug, omdat die eigenlijk toch leuker is dan die er na zou komen. Tekeningetjes maken. Random dingen doen.
    Als ik met een computer/telefoon en WiFi zit is het nog erger; Quizlet en YouTube. Ik heb YouTube een tijdje geleden verwijderd en als ik moet kijken gewoon via YouTube op internet, en dat scheelt al aardig veel. Maar no way dat ik Quizlet ga uitloggen of verwijderen. Gewoon nee.
    En daarbij opgeteld ben ik ook niet zo geweldig in plannen en stel ik alles uit. Ondanks dat ik iedere keer op tijd wil beginnen, ik doe het echte werk pas op het laatst.

    Mijn ouders weten niet dat ik hier moeite mee heb, omdat ik anders waarschijnlijk naar een of andere nutteloze bijles word gestuurd ofzo. Dat zal ik even uitleggen:
    Ik volg al mijn lessen in het Engels. In het begin van vorig jaar had ik daar erg moeite mee gehad, omdat mijn Engels niet zo goed was. Daardoor had ik in het begin erg lage cijfers. Na een tijdje haalde ik gewoon voldoendes, maar daardoor had ik al wel voor veel vakken een laag gemiddelde. Toen heb ik aan het einde van het jaar een soort huiswerkbegeleiding gekregen. Ze hielpen daar amper, ik deed er even veel (of even weinig, ligt er aan hoe je het bekijkt) als thuis, en ze hielden je tot vijf uur oo school - ook als je al lang klaar was. Omdat mijn Engels veel beter was geworden haalde ik goede cijfers, maar mijn ouders geloven dat dat door die huiswerkbegeleiding kwam en dat dat super goed geholpen heeft. Nope.

    Volgende week woensdag begint mijn toetsweek. En ondanks dat ik hoge cijfers sta, en ik niet enorm bang ben om te blijven zitten, wil ik toch liever goede resultaten halen. En überhaupt beter voorbereiden, want dit is niet echt goed zo.


    Noem het concentratieproblemen, noem het uitstelgedrag, of noem het gewoon dom - heeft iemand tips? Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken en kan zorgen dat ik gewoon mijn aandacht bij dingen kan houden?

    [ bericht aangepast op 18 juni 2018 - 18:45 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ah, shoot. Wat Muizlet en Wavechaser zeggen, vandaar de intenties van mijn vragen. Ik wil namelijk niet zomaar uitgaan van mijn beredenering hiervan en als het ware 'de root van het probleem aanpakken' in plaats van zomaar dingen voorstellen (wat wellicht niet werkt), maar het klinkt er verdomd veel naar -- als je dit daadwerkelijk altijd al gehad had met concentratieproblemen e.d. Dan zou ik het laten diagnosticeren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.