• Hallo iedereen c:

    Sinds we dit semester gesproken hebben over gezonde voeding, heb ik er steeds meer interesse voor ontwikkeld. Ik merkte ook steeds meer dat ikzelf vrij ongezond leef. Nu, met enorm veel goede moed ben ik beginnen letten op mijn levensstijl. Niet om af te vallen, wel om later atherosclerose en diabetes te vermijden. Op kot/kamers ging het vrij vlot, dit zijn de dingen die ik daar heb aangepast:
    - Geen koekjes meer in huis halen; enkel fruit
    - Wandelen naar de campus en terug (is dus iedere dag 4km)
    - 's ochtends yoghurt met fruit, geen boterhammen of cornflakes
    - geen choco meer tussen de boterhammen, maar kaas
    - Geen boter meer gebruiken tussen de boterhammen
    - Alle melkchocolade laten en ipv daarvan 10 gram zwarte chocolade eten per dag
    - Meer groenten bij mijn eten en meer zelf dingen koken, er ook op letten dat het niet te ongezond is (al faal ik wel best hard, omdat ik veel pasta's eet)
    - Geen frisdranken meer drinken; ik drink enkel nog melk en water (en veel water)
    - Ik eet sowieso al niet veel vlees
    - Ik eet sowieso ook geen chips, alleen in de bioscoop, wat ik bijna nooit doe :')

    Nu, dat ging eigenlijk vrij vlot. Maar nu heb ik één probleem: thuis loopt het helemaal mis. Ik zeg het niet zo graag, maar mijn ouders geven niet echt veel om gezonde voeding. Mijn mama brengt enorm veel ongezonde voeding mee. Wit brood, allerlei koekjes, mega veel zoetigheden en ga zo maar verder. Vaak eten we ook minimaal 1x per week gefrituurd eten, vaak zelfs meer. Als ik geen ongezond eten in huis haal, dan eet ik het niet. Maar als het er is, wel dan... is de verleiding groot. Maakt het natuurlijk ook niet beter als mijn moeder 'speciaal voor mij' ijs meebrengt.
    Ik heb mijn moeder hier al op gewezen en gezegd dat het ons allemaal goed zou doen als we gezonder zouden eten. Zij zegt dan op een vrij grove toon dat ze al geen alcohol drinkt en al niet rookt; mag ze dan helemaal niets meer? Dus zij gaat gewoon leuk door met ongezonde voeding en mijn discipline is niet goed genoeg om iedere keer nee te zeggen tegen die ijsjes in de koelkast (zeker niet bij 30 graden, djeez). Tweede probleem is dat mijn broer een enorme stijfvreter is en bijna geen groenten lust. Daarom zijn onze maaltijden bijna iedere dag aardappelen, vlees, saus en optioneel groenten (zodat mijn broer ze niet per se hoeft te eten).
    Van wandelen komt er nu ook niet meer zoveel, maar ik zit in de examens, in de vakantie plan ik 2u per dag te wandelen, ook omdat ik misschien mee wil doen aan de dodentocht.

    Nu, ik heb geen idee hoe ik dit nog kan aanpakken, heeft iemand misschien tips?
    Lekkere, gezonde gerechtjes zijn ook altijd welkom c: (Voor op kot/kamers, want ik merk dat ik toch vaak terugval naar dezelfde gerechtjes omdat ik echt een inspiratieloze kok ben lol.) Liefst ook gerechten die niet te veel tijd in beslag nemen, want ik heb een stiekeme hekel aan de keuken :') Rijstgerechten zijn ook altijd welkom, want ik ben hier sinds kort mee beginnen experimenteren als variant op mijn pasta's :')

    [ bericht aangepast op 25 juni 2018 - 20:03 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    @Island
    is inderdaad 20% voor eiwitten normaal. Maar tegenwoordig met al die fitness trends denk ik dat het bij vele massa's hoger ligt (maar dat doet er eigenlijk totaal niet toe haha). En als je graag koolhydraten eet, gewoon blijven doen! Als je zoveel gaat gaan wandelen, ga je dat echt wel "verbranden" en gebruiken hoor ^^

    Voor die toegevoegde suikers enzo kan je best altijd verpakkingen (ingrediënten) lezen. zo weet je het beste of dat erin zit of niet. En om eerlijk te zijn kan je best alles zelf bereiden. Ik probeer zo min mogelijk producten in blik te gebruiken omdat daar ook zoveel E-nummers aan toegevoegd worden EN suikers.


    If you want to be strong, learn how to fight alone...

    Nym schreef:
    Mensen zijn afgevallen op een dieet van Twinkies. Dat dat gezond is beweer ik totaal niet, maar afvallen, in zijn complete basis, is wel CICO. Minder eten werkt prima als je daardoor meer energie verbruikt dan opneemt; of dit een verandering is die sustainable is moet iedereen voor zichzelf beslissen. De meesten doen dat inderdaad door hun eetgewoontes om te gooien, aangezien je door juist te eten minder calorieën eet (zak chips vs. broccoli) en langer vol zit. En dan vervolgens krijg je ook je juiste stoffen binnen. Dat was echter mijn post niet, ik zei alleen hoe afvallen werkt. Gezonde voeding is om gezond te worden en moet uiteindelijk ook het streven zijn. Als je niet kan kiezen voor gezonde voeding kan je beter minder van het ongezonde eten.

    (...)

    Ik ga echt niet dood van een beetje suiker en vet over mijn halve kilo groenten hoor. :'D

    Het tellen van calorieën heeft zéker wel nut als je niet weet wat een normale portie is of hoe ongezond bepaalde dingen zijn. Ik zweer niet bij calorieën tellen of zo, maar om nou te zeggen dat het weinig nut heeft klopt simpelweg niet. Er zijn duizenden mensen die zo gewicht verliezen.

    Edit: En je link bevestigt precies wat ik hier zeg, eigenlijk.


    Nee, dat doet het niet.
    Er staat alleen dat als je te veel calorieën eet en te weinig beweegt, het dan als vet wordt opgeslagen.
    Dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat ''weinig/minder calorieën binnen krijgen gezond is.

    Weetje hoe ook duizenden mensen hun gewicht verliezen?
    Door gewoon niet te eten. Is dat gezond? Absoluut niet.

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 17:09 ]

    SadEyes schreef:
    (...)
    Als eerste, vegan is dat je geen enkel dierlijkproduct eet, dus niet alleen vlees niet. Vegetarisch is daar de term voor.
    Ten tweede, vlees kan ook heel slecht voor je zijn, omdat er antibiotica in kunnen zitten. Maar als je de uitgebreidde argumenten wil weten, kijk dan documentaires als What the health, want die leggen het beter uit dan ik.
    Ten derede, we horen van nature geen wol van schapen te moeten halen of koeien te moeten melken of kippen die zomaar eieren leggen. Dat is allemaal gemanipuleerd.
    Wij drinken gewoon klafjesmelk, but why?? Er zitten veel (ongezonde) vetten in melk en well voor de rest slaat t eigenlijk nergens op. Ooit een volwassen koe aan de borst bij je mamma zien liggen? Guess not. (': Het is nou niet echt natuurlijk om te doen. Net als honing van bijen stelen, onbervruchte eieren eten (bevrucht is weer anders btw maar dat eten wij niet. Dat wat wij uitplassen als we ongesteld zijn, is eigenlijk wat we eten bij een kip lol).
    And least but not least, mijn zusje (ik trouwens ook niet) vind het niet echt lekker. Zuivel niet, eieren niet, vlees niet.
    En met vegan vermijt je al snel dingen als de meeste koekjes, chocolade enzovoorts. (:



    OT: ik zou ook nog willen zeggen dat ook zuivel en dingen als roodvlees, spek/becan enzovoort vermijden ook niet verkeerd is. Je kunt echt wel vlees en lactose binnen krijgen hoor! Maar let wel op dat je er niet teveel van neemt en op wat voor soorten vlees je eet.


    Ten eerste: Ok, cool. Dan heb ik het verkeerd verwoord. Maar als ik vegetariër zei was er sowieso wel weer iemand die mij op de vingers moet tikken.
    Ten tweede: Dat super lange antwoord over ''hoe onnatuurlijk mensen zijn'' was niet echt nodig, ik vroeg alleen waarom er zo'n heisa over vlees wordt gemaakt. Ik ga niet ''What the health'' lopen kijken puur voor zo'n kleine discussie.
    Ik heb niet echt een antwoord gekregen behalve ''Ja, er kan antibiotica in zitten'' en ''Informatie over veganisme''. Cool.
    Als dat zo'n probleem is kunnen we beter stoppen met het eten van bijna alles wat uit de supermarkt komt, want eigenlijk zit overal wel vieze prut in.

    Maar als je nou een vers geslacht konijn, uit het wild hebt, die gewoon 100% gezond is geweest. Wat is er dan zo slecht aan vlees? Cholesterol? Vetten? Dat is ook te vinden in eten wat niet dierlijk is.
    Het irriteert mij gewoon met mate dat iedereen zegt ''Vlees is slecht'' (in een nutshell) maar eigenlijk bedoelen ze ''Vlees uit de supermarkt/food industrie is slecht'', waar ik het 100% mee eens ben.

    Edit: Sorry als ik wat bot overkom, maar wat je net allemaal zei (Wol hoor je niet te scheren, koeien melk is voor babies, eieren zijn gewoon ongesteldheid etc) , heb ik echt al zo'n 1000x gehoord van veganisten en het wordt gewoon irriterend.
    Het is gewoon absoluut niet waar, maar ik heb echt geen zin om te gaan discussiëren hierover.
    Ik heb wel weer het gevoel dat ik hier een asswhooping ga krijgen voor iets zoals mijn taalgebruik ofzo.

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 17:21 ]

    Island schreef:
    (...)
    Just a friendly reminder dat er echt wel vitaminen zitten in dierlijke producten die we nodig hebben (B12 zit alleen in dierlijke producten en kunnen we zelf niet aanmaken). En eieren eten is zo vreemd niet, dat doen veel dieren. Dus als je zegt dat we geen dierlijke producten nodig hebt, probeer het dan maar eens je hele leven lang zonder supplementen en wordt geteisterd door bloedarmoede door B12 tekort.

    + er zitten geen ongezonde vetten in melk. Ja, er zitten transvetten in melk (dit zijn normaal gezien heel schadelijke vetten), maar de natuurlijke variant in melk blijkt geen negatieve effecten te hebben.

    Nope, hebben we niet. Je kunt die vitamine ook uit andere dingen halen. (:
    En ja, bevruchte eieren eten is niet raar, maar onbevruchte wel.


    i wanna die with you once or twice.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Ten eerste: Ok, cool. Dan heb ik het verkeerd verwoord. Maar als ik vegetariër zei was er sowieso wel weer iemand die mij op de vingers moet tikken.
    Ten tweede: Dat super lange antwoord was niet echt nodig, ik vroeg alleen waarom er zo'n heisa over vlees wordt gemaakt. Ik ga niet ''What the health'' lopen kijken puur voor zo'n kleine discussie.
    Ik heb niet echt een antwoord gekregen behalve ''Ja, er kan antibiotica in zitten'' en ''Informatie over veganisme''. Cool.
    Als dat zo'n probleem is kunnen we beter stoppen met het eten van bijna alles wat uit de supermarkt komt, want eigenlijk zit overal wel vieze prut in.

    Maar als je nou een vers geslacht konijn, uit het wild hebt, die gewoon 100% gezond is geweest. Wat is er dan zo slecht aan vlees? Cholesterol? Vetten? Dat is ook te vinden in eten wat niet dierlijk is.
    Het irriteert mij gewoon met mate dat iedereen zegt ''Vlees is slecht'' (in een nutshell) maar eigenlijk bedoelen ze ''Vlees uit de supermarkt/food industrie is slecht'', waar ik het 100% mee eens ben.

    Ik heb wel weer het gevoel dat ik hier een asswhooping ga krijgen voor iets zoals mijn taalgebruik ofzo.

    Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat ik wel de hele werking van vlees op je lichaam kan uitleggen maar dat ik geen expert ben en geen onderzoek hen gedaan, dus daar kunnen we wel een hele discussie overstarten. Daar raad ik toch echt een documantaire vooraan.
    En ja ik vond een lang bericht wel nodig, want het kwam op mij nogal aanvallend over rondom vega's/vegans. (':
    Had idd wel een tandje zachter gekund tho, lol


    i wanna die with you once or twice.

    SadEyes schreef:
    (...)
    Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat ik wel de hele werking van vlees op je lichaam kan uitleggen maar dat ik geen expert ben en geen onderzoek hen gedaan, dus daar kunnen we wel een hele discussie overstarten. Daar raad ik toch echt een documantaire vooraan.
    En ja ik vond een lang bericht wel nodig, want het kwam op mij nogal aanvallend over rondom vega's/vegans. (':
    Had idd wel een tandje zachter gekund tho, lol


    Wat.
    Hoe ben ik aanvallend naar veganisten als ik letterlijk heb gezegd:
    Like, als je Vegan bent of je geeft veel om dieren snap ik het echt wel

    Voor de rest was mijn post niet gefocused op veganisten lol, maar op mensen die minderen met vlees eten en steeds zeggen ''Vlees is slecht'' zonder ook maar één goede source te hebben. Als ik zoiets op Quizlet plaats, hoop ik op goede tegenargumenten of sources en niet ''Hier heb je wat informatie over veganisme want je post was aanvallend tegen veganisme''

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 17:33 ]

    SadEyes schreef:
    (...)
    Nope, hebben we niet. Je kunt die vitamine ook uit andere dingen halen. (:
    En ja, bevruchte eieren eten is niet raar, maar onbevruchte wel.

    Niet ieder ei in de natuur is bevrucht tho. En als een vos straks een ei steelt (weet niet of vossen dat doen maar is het eerste wat in me opkomt) maakt het hem echt niks uit of het bevrucht is.
    En je hebt het mis. B12 zit enkel in dierlijke producten. De andere vitaminen kun je idd uit andere voedselbronnen halen. B12 niet. Reden waarom je vrij lang zonder B12 kunt is omdat we een redelijk grote voorraad in onze lever hebben. Maar op is op, u know. Je kunt misschien lang zonder, maar niet voor je hele leven. Of wel je hele leven, maar dan ga je gwn vroeg dood.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Ten eerste: Ok, cool. Dan heb ik het verkeerd verwoord. Maar als ik vegetariër zei was er sowieso wel weer iemand die mij op de vingers moet tikken.
    Ten tweede: Dat super lange antwoord over ''hoe onnatuurlijk mensen zijn'' was niet echt nodig, ik vroeg alleen waarom er zo'n heisa over vlees wordt gemaakt. Ik ga niet ''What the health'' lopen kijken puur voor zo'n kleine discussie.
    Ik heb niet echt een antwoord gekregen behalve ''Ja, er kan antibiotica in zitten'' en ''Informatie over veganisme''. Cool.
    Als dat zo'n probleem is kunnen we beter stoppen met het eten van bijna alles wat uit de supermarkt komt, want eigenlijk zit overal wel vieze prut in.

    Maar als je nou een vers geslacht konijn, uit het wild hebt, die gewoon 100% gezond is geweest. Wat is er dan zo slecht aan vlees? Cholesterol? Vetten? Dat is ook te vinden in eten wat niet dierlijk is.
    Het irriteert mij gewoon met mate dat iedereen zegt ''Vlees is slecht'' (in een nutshell) maar eigenlijk bedoelen ze ''Vlees uit de supermarkt/food industrie is slecht'', waar ik het 100% mee eens ben.

    Edit: Sorry als ik wat bot overkom, maar wat je net allemaal zei (Wol hoor je niet te scheren, koeien melk is voor babies, eieren zijn gewoon ongesteldheid etc) , heb ik echt al zo'n 1000x gehoord van veganisten en het wordt gewoon irriterend.
    Het is gewoon absoluut niet waar, maar ik heb echt geen zin om te gaan discussiëren hierover.
    Ik heb wel weer het gevoel dat ik hier een asswhooping ga krijgen voor iets zoals mijn taalgebruik ofzo.

    Ik vind dat je gelijk hebt^^ Ik heb ook nergens gezegd dat vlees slecht is, maar het feit is dat we er gewoon veel van eten en er zitten nu eenmaal veel vetten in en blabla. Vetten hebben we natuurlijk ook nodig, maar gewoon niet in de mate waarin veel mensen vlees comsumeren.
    Btw, vlees is in een bepaald opzicht net gezond. Word je straks in het wild gedropt, dan heb je meer aan een stuk konijn dan aan een hele hoop bessen. De eiwitten in vlees hebben namelijk ook een betere samenstelling voor ons dan die uit planten. Maar met mate, zoals je alles met mate moet eten :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Island schreef:
    (...)
    Niet ieder ei in de natuur is bevrucht tho. En als een vos straks een ei steelt (weet niet of vossen dat doen maar is het eerste wat in me opkomt) maakt het hem echt niks uit of het bevrucht is.
    En je hebt het mis. B12 zit enkel in dierlijke producten. De andere vitaminen kun je idd uit andere voedselbronnen halen. B12 niet. Reden waarom je vrij lang zonder B12 kunt is omdat we een redelijk grote voorraad in onze lever hebben. Maar op is op, u know. Je kunt misschien lang zonder, maar niet voor je hele leven. Of wel je hele leven, maar dan ga je gwn vroeg dood.


    Hierbij wil ik ook even toevoegen (sorry als ik misschien een enorme discussie opstook, maar ik begin echt een beetje geïrriteerd te raken want ik had alweer verwacht dat een kleine statement over vlees van mij een enorme discussie op Quizlet zou veroorzaken.)
    Als je het niet natuurlijk vind om onbevruchte eieren te eten en melk te drinken, moet je ook stoppen met het snijden, wassen en koken van je groenten, want dat is ook niet natuurlijk. Ik heb het in ieder geval een koe of hert niet zien doen.
    En water uit flesjes kopen is niet natuurlijk en veganistische producten ook niet, want die zijn in een fabriek gemaakt en dat is niet natuurlijk.

    Like, kom op zeg.

    Island schreef:
    (...)
    Ik vind dat je gelijk hebt^^ Ik heb ook nergens gezegd dat vlees slecht is, maar het feit is dat we er gewoon veel van eten en er zitten nu eenmaal veel vetten in en blabla. Vetten hebben we natuurlijk ook nodig, maar gewoon niet in de mate waarin veel mensen vlees comsumeren.
    Btw, vlees is in een bepaald opzicht net gezond. Word je straks in het wild gedropt, dan heb je meer aan een stuk konijn dan aan een hele hoop bessen. De eiwitten in vlees hebben namelijk ook een betere samenstelling voor ons dan die uit planten. Maar met mate, zoals je alles met mate moet eten :')


    Mja weet ik, die statement over vlees was ook niet naar jou of iemand anders gericht, meer naar mensen die echt 100% claimen dat vlees slecht is maar geen argumenten hebben. Ik wilde het alleen weten, misschien was ik zelf wel minder vlees gaan eten daardoor. (':

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Mja weet ik, die statement over vlees was ook niet naar jou of iemand anders gericht, meer naar mensen die echt 100% claimen dat vlees slecht is maar geen argumenten hebben. Ik wilde het alleen weten, misschien was ik zelf wel minder vlees gaan eten daardoor. (':

    Okay, als geneeskundestudent heb ik toegang tot een databank met miljoenen medisch relevante artikels en omdat het me nu ook wel een beetje interesseerde, heb ik het toch opgezocht. Ik heb één artikel gevonden dat zei dat rood vlees en verwerkt vlees meer kans geven op cardiovasculaire ziektes, colonkanker en diabetes 2. Belangrijk is wel dat er geen correlatie is als we het hebben over wit vlees. Daarnaast moet je natuurlijk beide kanten van het verhaal bekijken en ben ik nog eens verder op zoek gegaan naar artikels over rood vlees. Een ander artikel zei dat de correlatie tussen die aandoeningen en rood vlees te zwak is om echt een correlatie te noemen. En, omdat je zelf als lezer ook kritisch moet blijven, neem ikzelf ook in rekening dat mensen die veel rood vlees eten misschien over het algemeen een gewoon ongezondere levensstijl kunnen hebben. Die twee artikels kwamen uit 2015, zijn eigenlijk al oude artikels. Ik ben nog eens verder gaan zoeken en zie nu een artikel van 2017 en die beweert dat er wel degelijk significante risico's optreden wanneer je meer dan 50g rood vlees per dag eet (vooral verwerkt vlees is gevaarlijk). Bij 100g rood vlees waren er voor sommige aandoeningen echt vrij grote risico's zelfs (tot bijna 20% meer kans op prostaatkanker en colonkanker). Wat je ervan gelooft, is aan jou, maar het is een redelijk recent artikel en het was een samenvatting van de grootste onderzoeken die gepubliceerd zijn rond dat thema, dus het heeft meer bewijskracht dan gewoon een onafhankelijk onderzoek. (Die andere twee artikels waren ook samenvattingen btw). Ik heb geen diepgaand onderzoek gedaan en heb gewoon naar de artikels gekeken die het eerst verschenen trouwens. Zijn degene die het meest worden vermeld in andere onderzoeken, dus degene die normaal gezien het meeste bewijskracht hebben.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Island schreef:
    (...)
    Okay, als geneeskundestudent heb ik toegang tot een databank met miljoenen medisch relevante artikels en omdat het me nu ook wel een beetje interesseerde, heb ik het toch opgezocht. Ik heb één artikel gevonden dat zei dat rood vlees en verwerkt vlees meer kans geven op cardiovasculaire ziektes, colonkanker en diabetes 2. Belangrijk is wel dat er geen correlatie is als we het hebben over wit vlees. Daarnaast moet je natuurlijk beide kanten van het verhaal bekijken en ben ik nog eens verder op zoek gegaan naar artikels over rood vlees. Een ander artikel zei dat de correlatie tussen die aandoeningen en rood vlees te zwak is om echt een correlatie te noemen. En, omdat je zelf als lezer ook kritisch moet blijven, neem ikzelf ook in rekening dat mensen die veel rood vlees eten misschien over het algemeen een gewoon ongezondere levensstijl kunnen hebben. Die twee artikels kwamen uit 2015, zijn eigenlijk al oude artikels. Ik ben nog eens verder gaan zoeken en zie nu een artikel van 2017 en die beweert dat er wel degelijk significante risico's optreden wanneer je meer dan 50g rood vlees per dag eet (vooral verwerkt vlees is gevaarlijk). Bij 100g rood vlees waren er voor sommige aandoeningen echt vrij grote risico's zelfs (tot bijna 20% meer kans op prostaatkanker en colonkanker). Wat je ervan gelooft, is aan jou, maar het is een redelijk recent artikel en het was een samenvatting van de grootste onderzoeken die gepubliceerd zijn rond dat thema, dus het heeft meer bewijskracht dan gewoon een onafhankelijk onderzoek. (Die andere twee artikels waren ook samenvattingen btw). Ik heb geen diepgaand onderzoek gedaan en heb gewoon naar de artikels gekeken die het eerst verschenen trouwens. Zijn degene die het meest worden vermeld in andere onderzoeken, dus degene die normaal gezien het meeste bewijskracht hebben.


    Oh ja, dat heb ik wel eens voorbij zien komen, dat rood vlees slecht is. Ik denk dat het wel kan liggen aan welk persoon het is (iedereens lichaam werkt anders) en vooral waar het vandaan komt, hoe je het bereidt etc.

    Bijvoorbeeld, ik zelf eet veel rood vlees. Voornamelijk rauw. Ik hoor heel veel mensen zeggen over hoe vies dat is en hoe ziek je er van kan worden. Rauw (rood) vlees kan heftige ziekten veroorzaken, maar dat ligt er echt aan waar het vandaan komt, hoe je lichaam werkt blabla. Rauw vlees heeft heel veel health benefits en ik heb zelf een heel sportief lichaam, ook al beweeg ik maar een uurtje per dag en zit voor de rest achter de computer. Ook wordt ik echt zelden ziek.

    Ik denk dat we het wel allemaal er eens over kunnen zijn dat vlees zoals een schnitzel, worst of gehaktbal gewoon echt ongezond is. (':