• De titel laat dit topic waarschijnlijk wat dieper klinken dan het is, maar dit gaat letterlijk gewoon over de monetaire kosten van cheesecake. Die zijn hoog, heb ik ontdekt.

    Dat is waarschijnlijk iets wat al wel langer bekend was, maar ik heb nooit zoveel met cheesecake gehad, dus ik kom er nu pas echt achter. Deze week heb ik namelijk voor het eerst een echte cheesecake gebakken (na wat cheesecake-achtige dingen in het verleden, die ik hier even negeer) en mascarpone?? is zo duur?? Wat ik wel wist, maar je hebt er een hoop in één keer van nodig voor deze specifieke taart, en hoe meer je ergens van koopt, hoe meer geld je moet betalen. Waarom, supermarkt? To be fair, ik had iets goedkoper uit kunnen zijn als ik een kwartier naar de Jumbo was gefietst in plaats van voor het gemak de Poiesz op de hoek te kiezen, maar toen ik achteraf alles optelde (waarbij ik netjes heb berekend hoeveel 150g suiker kostte, etc), kwam ik uit op 6,37. Dat is niet belachelijk, op zich, voor een taart waar je twaalf stukken uit kunt halen (of zestien, als je een watje bent), maar ik weet ook zonder verdere berekeningen absoluut zeker dat het desondanks de duurste taart is die ik in mijn leven heb gebakken. Een gouden taart. (Waarbij het goud zit verstopt in de mascarpone, dus, want zonder dat ene ingrediënt kostte de taart maar 1,79 (al heb je dan helaas geen cheesecake, maar een cheesecakebodem met als garnering een hoopje suiker, wat druppels vanille en roerei)).

    Anyway, goed, ik dacht dus, wow, dat is best heftig. Vervolgens wilde ik weten hoeveel je dan moet betalen voor een kant-en-klare cheesecake, want in mijn 22 jaar levenservaring is zelf bakken doorgaans goedkoper, maar ik vond dat in dit geval al niet enorm goedkoop, eigenlijk. Google was heel behulpzaam en stuurde me door naar wat pagina's van bakkerijen, die één hele cheesecake aanboden voor dertig euro (of meer, maar daar wil ik het niet eens over hebben).

    Dertig euro. Shit man.

    Het is niet dat ik het de bakkers niet gun, overigens, want je moet ze natuurlijk ook betalen voor hun werk en niet alleen voor de ruwe ingrediënten, maar... dertig euro. Daar kan ik 4,709 cheesecakes van bakken, holy shit.

    Mijn conclusies, na deze rollercoaster van emoties:

    A) Ik heb werkelijk geen inschattingsvermogen wat betreft de kosten van een taart die al voor je is gebakken. Wow. Ik ben die moeder uit Arrested Development die niets snapt van de prijs van bananen ("It's one banana, Michael. What could it cost, ten dollars?"), maar dan andersom.

    B) In het verlengde daarvan: dat is omdat ik eigenlijk nooit taarten eet die niet zijn gemaakt door iemand die ik ken??? En dat is niet eens een bewust ding, maar 95% van de taart die ik eet krijg ik thuis of bij familie voorgeschoteld, en daar zou niemand er ooit op komen om een taart te kopen. Supermarkttaarten roepen schande af over de familie. Met taartmix uit een pakje kun je nog net wegkomen, maar alleen als je de verpakking vervolgens goed verstopt.

    C) Ik ben mogelijk per ongeluk een taartsnob.

    D) Het spijt me dat ik mogelijk per ongeluk een taartsnob ben. Ik snap waarom mensen taarten of taartmix kopen, want het is heel erg gemakkelijk, en er is niets mis met wat gemak in je leven willen. (Maar een taart bakken kan ook echt heel simpel zijn en kost bijna VIJFENTWINTIG EURO minder en je krijgt er nog een gratis gevoel van trots bij ook, dus ik zou het toch willen aanraden.)

    E) Ander onderwerp: cheesecake is veel te duur, maar het toch op een of andere manier waard, want het is ook veel te goed. Damn you, cheesecake. (Al ga ik de komende tijd wel weer even over op chocoladetaarten, want ik heb de afgelopen paar dagen twee derde van een cheesecake in mijn eentje gegeten, oh god.)

    Dat was het einde van mijn rant over 6,37 die ik volkomen vrijwillig heb uitgegeven aan iets wat me een berg kilocalorieën rijker heeft gemaakt. Wat is jullie diep doordachte mening over cheesecake? Hebben jullie ooit een taart voor dertig euro gekocht bij een bakkerij?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Nee, wij houden het altijd op Hema, bakker Bart of de supermarkt, stuk goedkoper dan een 'echte' bakker. Daarbij bak ik ook graag van alles en dat werkt ook. :'D Alhoewel mijn oma ooit een dure taart had, maar toen was ik op dieet dus die heb ik nooit geproefd. Rip.


    You were born original, don't die as a copy.

    voor een taart waar je twaalf stukken uit kunt halen (of zestien, als je een watje bent),

    Ik moest hier zo hard om lachen oeps

    //

    Ik vind cheesecake stiekem niet zo lekker dus dat bespaard me blijkbaar een hoop geld :Y)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Oef, als je het zo zegt. Aan de andere kant is de smaaksensatie van een goed gebakken cheesecake ook wel priceless, natuurlijk. :9~

    Mijn moeder werkt bij zo'n veel te dure bakkerij, dus meestal haalt ze daar een saaie slagroom/mokka voor verjaardagen, deels uit plichtsgevoel, en dan bakken we thuis zelf er een tweede taart bij.


    She's imperfect but she tries

    Mijn diepe gedachten over cheesecake gaan eigenlijk alleen over hoe lekker ik het vind (salted caramel cheesecake is onder andere een van mijn favorieten) en hoe niet goed het is om er te veel van te eten. Waarna ik er soms toch van blijf eten, haha.
    Maar dat is best wat geld neerleggen voor een taart ja, damn. Ik zou dat zelf niet snel doen.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Inge, ik weet niet wat ik zou moeten zonder jouw diepe analystische gedachten over cheesecake. Ik moet zeggen dat die dingen inderdaad duur zijn, pfoe.
    Maar wat ik voornamelijk wil weten: Was hij lekker? Was het moeilijk? Waar vind ik een goed recept?


    look at the stars, look how they shine for you;

    Mijn diep doordachte mening is dat cheesecake nasty is :'D


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Hahaha Inge, je bent hilarisch. Spijtig genoeg, vind ik cheesecake even vies als ansjovis en dat is echt heel erg vies. Maar misschien lust ik de jouwe wel!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    SPECS schreef:
    Nee, wij houden het altijd op Hema, bakker Bart of de supermarkt, stuk goedkoper dan een 'echte' bakker. Daarbij bak ik ook graag van alles en dat werkt ook. :'D Alhoewel mijn oma ooit een dure taart had, maar toen was ik op dieet dus die heb ik nooit geproefd. Rip.


    Dat klopt, als je een volledige taart koopt kan het natuurlijk ook wel goedkoper dan een echte bakker. En aww, erg zonde dat je die dure taart hebt gemist! Ik ben altijd heel benieuwd wat duur eten nou precies al dat geld waard maakt (of dat het het gewoon niet waard is), want ik kan me er niet zo heel veel bij voorstellen.



    Azriel schreef:
    (...)
    Ik moest hier zo hard om lachen oeps

    //

    Ik vind cheesecake stiekem niet zo lekker dus dat bespaard me blijkbaar een hoop geld :Y)


    Ik vroeg me nog af of ik dat erin moest laten staan, omdat ik het vaagjes meer gemeen vond dan ik meestal wil zijn, maar ik ben blij dat het de juiste beslissing was. :'D

    En dat is natuurlijk ook een manier om je portemonnee te beschermen! Erg verstandig van je smaakpapillen.



    Tad schreef:
    Oef, als je het zo zegt. Aan de andere kant is de smaaksensatie van een goed gebakken cheesecake ook wel priceless, natuurlijk. :9~

    Mijn moeder werkt bij zo'n veel te dure bakkerij, dus meestal haalt ze daar een saaie slagroom/mokka voor verjaardagen, deels uit plichtsgevoel, en dan bakken we thuis zelf er een tweede taart bij.


    Dat is ook wel waar! Voor sommige dingen moet je de extra euro's gewoon overhebben. (krul)

    En aw, ik vind de combinatie van een dure bakkerijtaart uit plichtsgevoel en een thuisgebakken taart erg leuk, eigenlijk. Jullie brengen twee werelden samen. Harmonie in het universum. (En het zorgt voor dubbel zoveel taart! Dat is ook altijd gewoon heel goed, natuurlijk.)



    Wrathsteed schreef:
    Mijn diepe gedachten over cheesecake gaan eigenlijk alleen over hoe lekker ik het vind (salted caramel cheesecake is onder andere een van mijn favorieten) en hoe niet goed het is om er te veel van te eten. Waarna ik er soms toch van blijf eten, haha.
    Maar dat is best wat geld neerleggen voor een taart ja, damn. Ik zou dat zelf niet snel doen.


    Nee, ik ook niet! Maar anderzijds ben ik ook wel een student die sowieso vrijwel nooit ergens meer dan dertig euro in één keer aan uitgeeft, of tenminste niet zonder zich schuldig te voelen, dus ik ben waarschijnlijk ook niet echt de doelgroep van bakkerijen.

    Salted caramel is altijd erg goed, in praktisch alles, dus ik kan het me ook wel als een succes voorstellen bij cheesecake, ja. :Y)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Reznikov schreef:
    Inge, ik weet niet wat ik zou moeten zonder jouw diepe analystische gedachten over cheesecake. Ik moet zeggen dat die dingen inderdaad duur zijn, pfoe.
    Maar wat ik voornamelijk wil weten: Was hij lekker? Was het moeilijk? Waar vind ik een goed recept?


    Q: Was hij lekker?
    A: Shit, ja.

    Q: Was het moeilijk?
    A: Eigenlijk gewoon echt absoluut niet? Ik ga sowieso nooit voor de super ingewikkelde recepten, maar dit is gewoon een kwestie van een paar dingen bij elkaar gooien en het in de oven schuiven. Bovendien heb je koekjeskruimels nodig en dat betekent dat je koekjes in een plastic zakje mag proppen en erop gaan staan, en zelfs als het recept wel moeilijk was geweest zou het pure plezier dat een mens daaraan beleeft het het allemaal waard maken.

    Q: Waar vind ik een goed recept?
    A: Ik heb dit recept gebruikt, dat ik na wat research heb gekozen omdat het simpel was, maar vooral ook omdat het een van de weinige Amerikaanse recepten is waarbij je de maten kunt omschakelen naar grammen, waar ik enorm gelukkig van werd. Ik heb geen cups, dus meestal moet ik het allemaal zelf omrekenen, en je wilt niet weten hoe vaak ik al "1 cup sugar to grams" heb gegoogled.

    Een paar notes over het recept: ik heb de topping weggelaten en daar had ik absoluut geen spijt van, want het was al geweldig zonder dat, maar ik heb wel wat jam tussen de bodem en de vulling gesmeerd omdat ik die toevallig nog in mijn koelkast had staan. Voor de bodem heb ik doodgewone biscuitjes verkruimeld, want graham crackers zijn zo'n Amerikaanse uitvinding die ik hier nog nooit heb gezien. Confectioners' sugar is gewoon poedersuiker. Voor de vulling vraagt het recept om 454g cream cheese, en ik geloof dat technisch gezien mon chou in Nederlandse supermarkten de beste vervanging is voor echte cream cheese, maar dat wordt verkocht in 100g pakjes en gaat je echt een rib uit je lijf kosten, dus ik zou voor een 500g bakje (of twee 250g bakjes) met mascarpone gaan, want dat werkt ook geweldig.



    Mayfield schreef:
    Mijn diep doordachte mening is dat cheesecake nasty is :'D


    Zolang het maar diep doordacht is, want dan heb je in ieder geval ook goed de argumenten van de andere kant afgewogen en dat kan ik respecteren (al zit je nog steeds wel fout). (nerd)



    Frodo schreef:
    Hahaha Inge, je bent hilarisch. Spijtig genoeg, vind ik cheesecake even vies als ansjovis en dat is echt heel erg vies. Maar misschien lust ik de jouwe wel!


    Ik ben vereerd dat je denkt dat mijn cheesecake beter zou kunnen zijn dan ansjovis, omg. :Y)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Jouw topics maken mijn dagen zonniger. + als ik voor de rest van m'n leven nog 1 voedingsmiddel zou mogen eten, zou het cheesecake zijn


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Wow wat stom gelukkig hou ik niet van cheesecake haha

    Ik houd zo van de cheesecake van Multivlaai he. :') Die zijn like 2,75 per mini-puntje en 34 euro voor een hele taart, help. ;-;
    Nu heb je me wel eraan herinnerd dat ik om cheesecake vraag wanneer ik in oktober jarig ben. ^^


    Caution first, always.