• De stelling van deze week luidt:
    Schooluniformen moeten in elke school worden ingevoerd.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Imagined schreef:
    Oneens. Het zou de keuze aan de school zelf moeten zijn. Ik denk dat het voordelen en nadelen heeft om WEL een uniform te moeten dragen. Je hoeft niet over je kleding na te denken en iedereen is gelijk. Je kunt niet worden nagekeken over hoe je jezelf kleedt op school, maar kleding geeft je wel de kans om jezelf te zijn. Natuurlijk maakt iedereen modeblunders, maar op dat moment vind je het mooi en is dat wie je bent. Ik denk dat dit ook een grote waarde heeft. Uiteindelijk moet het aan de school zijn of ze besluiten of het nut heeft om een uniform verplicht te maken op hun school. Dit hoeft niet verplicht te zijn voor ELKE school.


    Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.

    Amortensia schreef:
    @Imagined: natuurlijk wordt er wel op gelet, je mag natuurlijk geen kleren met diepe décolletés dragen of zo, maar dat betekent niet dat iedereen
    hetzelfde moet dragen. Ik begrijp jouw standpunt natuurlijk wel, maar als men het doet om het netjes te houden kan je even goed regels invoeren zodat je geen vulgaire kleding kunt dragen.


    Ik bedoelde onder de leerlingen zelf (: Als iemand aparte kleding draagt wordt die door sommige mensen aangekeken alsof ze van een andere planeet komen, terwijl dit juist maakt wie ze zijn als persoon. Zo zou een uniform kunnen helpen om dit tw verminderen. Het is een soort dilemma tussen jezelf kunnen zijn en opgaan in de grijze massa om meer eenheid te creëren. Ik ben ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn als hij of zij dat wilt. Daarom vind ik dat ze het niet verplicht mogen stellen en het een keuze voor de school moet zijn. Want ik zou er ook voor kunnen zijn als een school het in zou voeren om bijvoorbeeld de sociale ongelijkheid op scholen tegen te gaan.


    Hamartia

    Ik twijfel. Schooluniformen zullen pesterijen niet volledig stoppen, maar ik denk dat het wel voor een gevoel van saamhorigheid kan zorgen. Want op scholen waar iedereen zijn eigen kloffie draagt, zie ik toch wel vaak dat er groepjes ontstaan binnen een klas.
    Bovendien zijn veel kinderen afhankelijk van de welvaart/opvoeding van hun ouders/opvoeders. Dus als een kind arm is, zal hij of zij in een schooluniform niet per se arm lijken.
    Zelf heb ik geen ervaring met schooluniformen. Wel ben ik beoordeelt om mijn kledingstijl, maar ik zou de kleding zo weer gedragen hebben. Het is tenslotte mijn leven en ik moet zelf uitvinden hoe ik er bij wil lopen. Tot zover mijn mening over de uniformen zelf. Ik vind niet dat het op élke school zou moet worden ingevoerd. Voor sommige scholen werkt het vast goed, maar niet voor alle scholen.

    [ bericht aangepast op 1 sep 2013 - 10:01 ]


    You are beautiful, you are love.

    Het lijkt me eigenlijk wel grappig om allemaal een uniform te dragen, maar alsnog ben ik tegen de stelling.

    Zoals al is gezegd, gaat het om een stukje jij. Met je kledingstijl kun je laten zien wat een deel van jou is en ik denk dat je dat niet zomaar kunt afnemen. Ja, misschien dat er dan minder gepest wordt qua kleding, maar naar mijn mening worden de meesten nog steeds gepest op uiterlijk, gedrag en afkomst (bij ons op school tenminste) dus heeft het voor die reden niet veel zin. Ik vind dat niet opwegen tegen jezelf kunnen zijn.


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Eens. Er zijn genoeg mensen die zich onzeker voelen over hun kleding, die gepest worden om hun kleding en op deze manier krijg je dan ook uniformiteit onder de leerlingen. Ik zeg; eens.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ligt eraan, mij lijkt het wel chill, hoef je je niet af te vragen wat je nou weer moet dragen :p


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Quatorze schreef:
    Ik weet het niet. Langs de ene kant zou het pesten om kledij en 'OMG, die draagt Superdry!' samen met de invoering verdwijnen. Langs de andere kant, is je kledij – zoals hierboven ergens gezegd – een deel van jezelf. Geen mening dus, omdat voor mijn part beide argumenten best sterk zijn.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik ben oneens, maar ik vind het niet erg om een uniform te dragen.

    Oneens.
    Ik draag zelf een schooluniform. (Vanaf morgen terug :( maar daar gaat het niet om)

    Ik vind het wel praktisch omdat ik nu gewoon snel gekleed ben, ik hoef niet meer te kiezen.
    Wat dan wel vervelend is, is dat wij in het bruin en beige altijd zelf onze rokken en broeken moeten kopen. Die vind je niet zo snel...
    Het uniform is er gekomen op vraag van de leerlingen zelf.
    Maar dat wil niet zeggen dat elke school een uniform moet aanschaffen.

    [ bericht aangepast op 1 sep 2013 - 10:39 ]


    Why so serious? :]

    Niet déze stelling. Hoe cliché!

    Maar goed: voor
    * het bespaard de ouders geld, omdat ze minder merkkleding hoeven te kopen. Nu alleen nog voor het weekend. Misschien zelfs dan niet, want dan hoeven de kinderen geen 'indruk' meer te maken op andere kinderen.
    * doordat de leerlingen elkaar minder goed op uiterlijk af kunnen rekenen, gaan ze zich meer als eenheid gedragen (dan heeft minder verschil voor gevolg) en omdat ze één collectieve groep vormen, gaan de leerprestaties omhoog.
    * voor tientallen kinderen betekent dit minder gepest worden, omdat daar geen reden voor is.

    tegen
    * De ouders moeten nog steeds geld uitgeven voor merkkleding. Buiten school op zien de vrienden en vriendinnen elkaar ook nog, en dan wil je goed gekleed zijn.
    * Er zullen nog steeds andere dingen zijn waar kinderen elkaar op afrekenen en zich niet als één collectieve groep gaan gedragen. Ze zoeken gewoon naar iets anders om mensen op te pakken.
    * Kinderen leren pesten niet af door de redenen weg te halen. Ze leren dan namelijk niet waarom het niet mag, en dan zal het later op de werkvloer gebeuren, waar het misschien nog wel veel ergere gevolgen kan hebben. Dus: haal de oorzaak niet weg, maar leer iedereen waarom het fout is.


    For those I love, I will sacrifice

    Graaaaaag. Ik hou van uniformen en het zou veel geld schelen voor ouders en mij. :')


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Oneens. Het idee dat iedereen er gelijk uitziet is goed, maar in de praktijk pakt het nooit zo uit. Er zijn altijd nog verschillen tussen uniforms van Zeeman-achtige winkels of echte kleermakers en er is altijd wel een verschil te zien tussen dingen als accessoires, tassen en schoenen. Met dat argument weggestreept, zie ik het nut van een uniform niet echt meer in.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ailurophilia schreef:
    Nee. Gewoon nee. Je kledingsmaak is een deel van jezelf en dat moet je opgeven bij het dragen van zo'n uniform. Als je jezelf niet kan zijn is dat slecht voor je zelfbeeld. Dus ik ben tegen.


    Fighting for peace is like fucking for virginity.

    Het heeft zo zijn voor- en nadelen, maar ik blijf toch bij tegen :Y)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Cosgrove schreef:
    Ik zie daar dus echt niet het praktisch nut van in, tenzij je een opleiding doet voor een bepaald beroep. Als je bijvoorbeeld een koksopleiding doet, snap ik dat je in aangepaste kleding moet komen, maar voor de rest ben ik het oneens :Y)