• De stelling van deze week luidt:
    Jongeren beginnen te vroeg aan seks.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eigenlijk best wel, want als je er op je zeventiende nog niet klaar voor bent, maar als je leeftijdsgenoten doen het al, voel je je misschien opgefokt om het ook al te gaan doen. Tja...


    Dear Noah, we could have sworn you said the arc wasn't leaving 'til 5. Sincerely, the unicorns.

    UnicornL schreef:
    Eigenlijk best wel, want als je er op je zeventiende nog niet klaar voor bent, maar als je leeftijdsgenoten doen het al, voel je je misschien opgefokt om het ook al te gaan doen. Tja...


    Maar dat heeft dan toch niet met je leeftijd te maken? Alleen met het feit of je er al klaar voor bent of niet en of je gevoelig bent voor groepsdruk. Als je het niet ziet zitten, dan is elke leeftijd te vroeg, hoe oud je dan ook mag zijn.


    Hamartia

    Nee ik vind van niet, het ligt gewoon aan de situatie, hoelang je met hem hebt, en hoe volwassen jezelf bent en er mee om kan gaan.
    Ik vind wel dat liefde een stuk minder serieus word genomen dan vroeger. Dat trouwens erg jammer is.

    Mee eens. Twaalf jaar beginnen sommige al o.o Wacht lekker tot je 18e of zo. Of tot je minimaal een jaar samen bent of zo. Blergh


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    NJHoran schreef:
    Oneens.
    De gemiddelde leeftijd van mensen die voor het eerst seks hebben is (nog steeds) 17.
    Mensen denken nu dat iedereen al op 14 jarige leeftijd met elkaar het bed induiken maar dat is helemaal niet zo, dit lijkt alleen maar zo door de aandacht die de media er aan geeft. De gemiddelde leeftijd is al jaren 17 jaar, het is nu alleen meer in het nieuws en daarom lijkt het alsof veel kinderen eerder beginnen met seks.

    Precies, dus als we al gaan veralgemenen, ben ik het ook oneens. Voor je 14e hoort het zeker niet, en daarna kun je ook nog beter wachten. Maar stel je bent de gemiddelde Belg met de eerder vernoemde 15 en 10 maanden, heb ik er ook niks op tegen. Het is uiteindelijk je eigen keus. Maar die verhalen over kinderen van 13... dat is wel triest.
    Er zijn ook veel mensen van rond de 20 die het nog nooit gedaan hebben, dus lang niet iedereen begint te vroeg met seks. Uiteindelijk hangt het er vanaf met wie je het doet, of je nou 16 bent of 21 (want serieus, welke 12 jarige wil nou weer seks?).


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    NJHoran's post, yes.


    No growth of the heart is ever a waste

    Natuurlijk, er is een grens. Maar als je er allebei echt klaar voor bent... Ik was 15, en ik ben nu 17 en nog steeds dolgelukkig met dezelfde jongen, maar het voelde allemaal zo goed... Ik was er echt klaar voor... Maar inderdaad, het moet wel echt zijn dat beide partijen er echt klaar voor zijn, en 13/14 vind ik ook nog echt wel te jong.


    Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars

    ook onzin.. ze moeten ze zelf weten wanneer je seks hebben! het in hun relatie en niet die van ons dus ik vind het nergens op slaan dat iedereen er zo moeilijk over doet.. wil je meer, dan kies je daar zelf voor:)

    DarkSavior schreef:
    Ik vind dat kinderen (want dat zijn ze gewoon) van onder de 14 echt geen seks moeten hebben. Je bent er gewoon niet klaar voor. Punt. Daarna mag je van mij doen waar je zin in hebt, zolang je maar zeker weet dat je het ook echt wilt en het ook goed voelt.


    This. Mijn vriend was zelf 13 toen hij het voor het eerst deed en heeft er geen spijt van. Maar naast dat is het ook nog zo dat iedereen het in zijn omgeving het rond die leeftijd deed en daardoor gedacht werd dat als je op je 16e nog steeds maagd was, dat je dan laat zou zijn, als jongen zijnde. Door dit soort omgevingen, gedachtes, acties, ect. begint seks ook zijn waarde te verliezen, want ze kunnen het dan zo krijgen wanneer ze dat willen. Inde meeste gevallen gebeurd het dan ook een aantal keer per week, zonder dat ze ook maar een relatie hebben met hun seksuele partners..

    [ bericht aangepast op 19 dec 2013 - 11:28 ]


    ''There is no hell, no heaven either. This world is what we make of it.''

    Tja, het landelijk gemiddelde ligt in mijn ogen behoorlijk laag en hoewel dat vooral in de grote steden wordt gecompenseerd, is het in de meeste gevallen niet zo jong; toch vind ik 16 of 17 jaar wat jong, in ieder geval voor mijzelf. Ik ben op dat punt redelijk conservatief, denk ik.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    10,11,12,13 dat is inderdaad jong. Maar ik vind dat het van 14 jaar wel kan. Het is hun keuze, als zij er voor klaar zijn is het toch hun keuze?


    Years of love have been forgot. In the hatred of a minute. - Edgar Allan Poe

    Ik wil nog even opmerken dat ik "het is hun keuze" nogal een zwak argument vind.
    Ik bedoel, waarom ligt die grens opeens als ze 14/15/16 zijn, dat is juist de periode waarop tieners de domste en onverantwoordelijke dingen doen doordat hun hormonen dan erg actief zijn. En waarom is die grens daar opeens er? Ik bedoel, als het toch hun keuze is dan kun je het ook doen als je 6 bent. Natuurlijk zeggen mensen dan dat ze op die leeftijd dan niet verantwoordelijk genoeg zijn en niet weten waar ze mee bezig zijn, maar dat hebben ze opeens als ze 14/15/16 zijn wel? Nou dat moet ik nog zien hoor, want ik heb nog nergens iemand van die leeftijd gezien die wel die verantwoordelijkheid aan zou kunnen. Daarbij vind ik nog om te zeggen het is hun keuze erg zwak, omdat je dan ook kan zeggen, als iemand van de brug wilt springen, van een enorm gebouw dan moet je diegene ook laten doen, want het is zijn/haar keus om dat te doen. Sorry hoor, maar ik vind dat echt zo'n zwak argument met zoveel complicaties erin dat het mij verbaasd dat die zo vaak voorkomt.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Taka schreef:
    Ik wil nog even opmerken dat ik "het is hun keuze" nogal een zwak argument vind.
    Ik bedoel, waarom ligt die grens opeens als ze 14/15/16 zijn, dat is juist de periode waarop tieners de domste en onverantwoordelijke dingen doen doordat hun hormonen dan erg actief zijn. En waarom is die grens daar opeens er? Ik bedoel, als het toch hun keuze is dan kun je het ook doen als je 6 bent. Natuurlijk zeggen mensen dan dat ze op die leeftijd dan niet verantwoordelijk genoeg zijn en niet weten waar ze mee bezig zijn, maar dat hebben ze opeens als ze 14/15/16 zijn wel? Nou dat moet ik nog zien hoor, want ik heb nog nergens iemand van die leeftijd gezien die wel die verantwoordelijkheid aan zou kunnen. Daarbij vind ik nog om te zeggen het is hun keuze erg zwak, omdat je dan ook kan zeggen, als iemand van de brug wilt springen, van een enorm gebouw dan moet je diegene ook laten doen, want het is zijn/haar keus om dat te doen. Sorry hoor, maar ik vind dat echt zo'n zwak argument met zoveel complicaties erin dat het mij verbaasd dat die zo vaak voorkomt.


    Wel even realistisch blijven... Welk kind van zes denkt er nu aan seks en heeft echt de intentie om met een ander het bed in te duiken? Het is wat je zegt op 14/15/16 jarige leeftijd worden de hormonen actief en doen sommige tieners stomme dingen, maar ze zeggen toch altijd "van je fouten leer je"? Uiteindelijk gaat erom of die persoon er klaar voor is of niet, zo niet dan is het zeker te vroeg. Iedereen leeft zijn eigen leven en dus kun je niet zeggen of iemand te vroeg aan seks begint, want dat ligt aan de persoon. Persoonlijk denk ik ook dat het maar enkelen zijn die onder de 14/15 aan seks beginnen...
    Oh en dat van dat van een gebouw afspringen; dat is toch totaal iets anders? Iemand die van een gebouw af wil springen, hoe oud ook, heeft hulp nodig. Het gaat hier om iemands leven en dat is heel iets anders. Dat heeft niets met leeftijd of te vroeg te maken. Je kunt geen appels met peren vergelijken.

    [ bericht aangepast op 19 dec 2013 - 19:58 ]


    Hamartia

    Imagined schreef:
    (...)

    Wel even realistisch blijven... Welk kind van zes denkt er nu aan seks en heeft echt de intentie om met een ander het bed in te duiken? Het is wat je zegt op 14/15/16 jarige leeftijd worden de hormonen actief en doen sommige tieners stomme dingen, maar ze zeggen toch altijd "van je fouten leer je"? Uiteindelijk gaat erom of die persoon er klaar voor is of niet, zo niet dan is het zeker te vroeg. Iedereen leeft zijn eigen leven en dus kun je niet zeggen of iemand te vroeg aan seks begint, want dat ligt aan de persoon. Persoonlijk denk ik ook dat het maar enkelen zijn die onder de 14/15 aan seks beginnen...
    Oh en dat van dat van een gebouw afspringen; dat is toch totaal iets anders? Iemand die van een gebouw af wil springen, hoe oud ook, heeft hulp nodig. Het gaat hier om iemands leven en dat is heel iets anders. Dat heeft niets met leeftijd of te vroeg te maken. Je kunt geen appels met peren vergelijken.


    -.- Als je iemand probeert te verbeteren, probeer dan de tekst inhoudelijk goed te lezen en te achterhalen wat de context daarvan is, want dit schiet niet op nee en ik word hier zelfs een beetje moe van.

    Toen ik zei iemand van 6 was dat bedoelt als overdrijving, zodat mijn punt beter naar voren zou komen. Ik had ook kunnen zeggen iemand van 4 of 5, maar het gaat in de kwestie niet om de leeftijd alleen om het feit dat ik vind dat de grens verkeerd wordt gelegd. Dat had je kunnen opmerken als je de tekst verder leest dan wat er staat en niet alles te letterlijk hoeft op te vatten.

    En trouwens weet je wat beter is dan fouten maken waar je van leert, ze voorkomen, dus door geen domme dingen te doen. En van je fouten leren dat gaat in veel gevallen op, maar dat hoeft niet altijd te zijn. Wat garandeert jou om te zeggen dat iedereen van zijn fouten leert, daar wil ik dan graag wel bewijs van zien of dat klopt.

    En ik vind dat veel personen niet goed de grens meer kunnen leggen of ze er klaar voor zijn of niet, het gebeurt te snel en het is beter om gewoon even te wachten. Het is gewoon onmogelijk naar mijn mening dat je er klaar voor bent als je 14 of 15 bent, bij 16 is het nog een twijfelgeval, want dat ligt echt aan degene in kwestie. Alleen rond 14 a 15 dan zeg ik echt, onmogelijk en hier gaan veel mensen op reageren die zeggen dat het anders is of komen met hun verhalen aanzetten, maar dan zeg ik, dat dit mijn mening is en mijn mening dat is niet per direct een feit -.- veel mensen schijnen dat namelijk te denken en hoewel dat erg vleiend is, moet ik bekennen dat het zo niet werkt.

    Dat is juist het punt xd Lees de tekst eerst goed door en ga niet alleen uit van de dingen die er letterlijk staan! Het gaat erom dat veel mensen zeggen het is hun eigen keuze, nou als dat zo is, dan moet je die lijn doortrekken en dan beslist iedereen maar lekker voor zichzelf, dus laat je iedereen (en ja, dat is ongeacht de leeftijd) maar zijn eigen pad kiezen zonder die soms ten goede maar kan ook ten slechte te beïnvloeden. Als je het motto het is hun keuze hanteert dan zou iedereen vrij moeten zijn om welke keuze te maken die die maar wilt, dus zich van kant maken, kan daarvan een optie zijn en dan zou niemand hoeven ingrijpen. Ik vind dat nogal ver gaan en natuurlijk gaan jullie zeggen, ja, maar daar geldt het weer niet voor of zo bedoelen we het niet, maar dan weet je gewoon niet wat je zegt. Je bent dan erg hypocriet bezig als je het voor het ene wel toelaat en voor het ander niet.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Taka schreef:
    (...)

    -.- Als je iemand probeert te verbeteren, probeer dan de tekst inhoudelijk goed te lezen en te achterhalen wat de context daarvan is, want dit schiet niet op nee en ik word hier zelfs een beetje moe van.

    Toen ik zei iemand van 6 was dat bedoelt als overdrijving, zodat mijn punt beter naar voren zou komen. Ik had ook kunnen zeggen iemand van 4 of 5, maar het gaat in de kwestie niet om de leeftijd alleen om het feit dat ik vind dat de grens verkeerd wordt gelegd. Dat had je kunnen opmerken als je de tekst verder leest dan wat er staat en niet alles te letterlijk hoeft op te vatten.

    En trouwens weet je wat beter is dan fouten maken waar je van leert, ze voorkomen, dus door geen domme dingen te doen. En van je fouten leren dat gaat in veel gevallen op, maar dat hoeft niet altijd te zijn. Wat garandeert jou om te zeggen dat iedereen van zijn fouten leert, daar wil ik dan graag wel bewijs van zien of dat klopt.

    En ik vind dat veel personen niet goed de grens meer kunnen leggen of ze er klaar voor zijn of niet, het gebeurt te snel en het is beter om gewoon even te wachten. Het is gewoon onmogelijk naar mijn mening dat je er klaar voor bent als je 14 of 15 bent, bij 16 is het nog een twijfelgeval, want dat ligt echt aan degene in kwestie. Alleen rond 14 a 15 dan zeg ik echt, onmogelijk en hier gaan veel mensen op reageren die zeggen dat het anders is of komen met hun verhalen aanzetten, maar dan zeg ik, dat dit mijn mening is en mijn mening dat is niet per direct een feit -.- veel mensen schijnen dat namelijk te denken en hoewel dat erg vleiend is, moet ik bekennen dat het zo niet werkt.

    Dat is juist het punt xd Lees de tekst eerst goed door en ga niet alleen uit van de dingen die er letterlijk staan! Het gaat erom dat veel mensen zeggen het is hun eigen keuze, nou als dat zo is, dan moet je die lijn doortrekken en dan beslist iedereen maar lekker voor zichzelf, dus laat je iedereen (en ja, dat is ongeacht de leeftijd) maar zijn eigen pad kiezen zonder die soms ten goede maar kan ook ten slechte te beïnvloeden. Als je het motto het is hun keuze hanteert dan zou iedereen vrij moeten zijn om welke keuze te maken die die maar wilt, dus zich van kant maken, kan daarvan een optie zijn en dan zou niemand hoeven ingrijpen. Ik vind dat nogal ver gaan en natuurlijk gaan jullie zeggen, ja, maar daar geldt het weer niet voor of zo bedoelen we het niet, maar dan weet je gewoon niet wat je zegt. Je bent dan erg hypocriet bezig als je het voor het ene wel toelaat en voor het ander niet.


    Ik heb de tekst inhoudelijk gelezen en helaas blijk ik je verkeerd begrepen te hebben, maar waarom reageer je dan zo geprikkeld? Het is niet heel raar hoor dat ik jouw bericht verkeerd begreep. Dit soort dingen gebeuren bij iedereen weleens. Dat het niet letterlijk bedoeld was heb ik ook na de tweede keer lezen niet gezien en wat dat betreft laat ik het daarbij.

    Verder heb ik nooit gezegd dat er bewijs voor is. Ik heb gezegd dat dit is wat vaak gezegd wordt en daarmee "bedoelde" ik dat dit dus vaak zo geldt, maar ja daar heb je het weer "bedoelde" iemand anders kan dat natuurlijk anders interpreteren. Sommige mensen moeten een fout vaker maken om er van te leren, sommige mensen leren nooit van hun fouten. In dit geval vind ik het de taak van de ouders en de school om ervoor te zorgen dat iemand niet er niet aan begint voor hij of zij er klaar voor is en te zorgen dat hun kinderen goed worden ingelicht. Daarmee kun je die fouten "voorkomen". Daarna is het aan die persoon waar het om gaat om te beslissen wanneer hij of zij er klaar voor is of dat het voor hem juist nog te vroeg is.

    Dat is ook wat ik zeg; het is aan iedereen om zijn eigen grens te bepalen en iedereen kan dat beter voor zichzelf dan dat iemand anders dat voor hen kan. Voor jou kan dat anders zijn dan voor een ander en als iemand toch de grens verkeerd heeft gelegd, dan kunnen ze daarvan leren of niet. Dit is mijn mening daarover.

    Die lijn doortrekken in je keuzevrijheid waar jij het overhebt, vind ik dus te zwart/wit. Wat jij dus eigenlijk zegt is dat je of over alles zelf moet mogen beslissen of over niets, terwijl ik juist vind dat er een groot verschil is tussen gebieden waar je helemaal zelf over mag beslissen of niet. Oh ja, en er is ook nog zo iets als de begeleiding en voorlichting van ouders en school die iemand als het goed is helpen een juiste keuze voor zichzelf te maken.

    We denken hier blijkbaar heel anders over.


    Hamartia