• Jaja, nog minder dan een maand en dan is het zover voor alle eindexamenklassen van Nederlands: Het centraal eindexamen!

    Zie hier voor de roosters van dit jaar.

    Wij zijn gisteren begonnen met de examentrainingen en vrijdag hebben we onze LSD (laatste schooldag). Hoe staan jullie ervoor?


    Deep inside, I've never felt alive

    Constante schreef:
    (...)
    Mokervraag?
    Ja, vier punten en je kon ze onderverdelen in zes punten, dus ik snap het niet helemaal, maar het zal wel. Ik vond het trouwens echt opvallend dat we ineens maar 160 woorden (ofwel 176 woorden) mochten schrijven. Echt vaag.

    Edit:Lol, ik heb te veel gelezen geloof ik. Ik zie nu dat het mokervaag is. Ik vond die samenvatting nog echt te doen, alleen de eerste tekst vond ik wel wat moeilijker.


    Ja, dat viel mij ook al op! Het was maar een hele korte samenvatting, terwijl de eerste tekst juist lastig was. Maar mijn Nederlands docente zei al dat ze van plan zijn de geleide samenvatting er helemaal uit te gooien en de tekst met vragen uit te breiden, dus misschien is dit een stap in die richting?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ja, dat viel mij ook al op! Het was maar een hele korte samenvatting, terwijl de eerste tekst juist lastig was. Maar mijn Nederlands docente zei al dat ze van plan zijn de geleide samenvatting er helemaal uit te gooien en de tekst met vragen uit te breiden, dus misschien is dit een stap in die richting?


    Voor HAVO wordt het volgend jaar allemaal argumenteren zonder samenvatting. Ik weet niet of dat bij VWO ook al vast staat maar bij HAVO wel. Daarom zei mijn docent dat we rekening moesten houden met veel argumentatie vragen. Al weet ik niet of het bij VWO ook zo is..


    It's kind of fun to do the impossible ~ Walt Disney

    BastiIIe schreef:
    Nederlamds had veeeeel te veel openvragen :/ ik ga straks even klagen en punt 3 van die samenvattingstekst was mokervaag.

    En het waren maar 4 punten ipv 5??


    Ik heb een klacht ingediend over de hoeveelheid open vragen. Al die leg uit vragen zijn samen al een derde bij wat je kunt halen met tekstverklaring.
    Sommige punten van de samenvattimg hoe die in het correctievoorschrift staan vind ik ook echt raar.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    (...)

    Ik heb een klacht ingediend over de hoeveelheid open vragen. Al die leg uit vragen zijn samen al een derde bij wat je kunt halen met tekstverklaring.
    Sommige punten van de samenvattimg hoe die in het correctievoorschrift staan vind ik ook echt raar.


    Op ons examen (derde middelbaar, België ), stonden er vijftig punten op schrijven (wat samenvatting en schema inhield) en dan nog eens dertig op literatuur en zo'n goede veertig op wat we konden leren. Dat vond ik eigenlijk wel vrij schandalig :'D

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 19:54 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Square schreef:
    (...)

    Ja, dat viel mij ook al op! Het was maar een hele korte samenvatting, terwijl de eerste tekst juist lastig was. Maar mijn Nederlands docente zei al dat ze van plan zijn de geleide samenvatting er helemaal uit te gooien en de tekst met vragen uit te breiden, dus misschien is dit een stap in die richting?

    Wij zijn de laatste lichting met een geleide samenvatting ja. Ik weet het niet, zou best kunnen.


    Deep inside, I've never felt alive

    Mijn cijfer zit dik in orde! Tussen de 7.1en 8.1, alles net goed gegokt, ahaha <3
    En ik vond die geleid samenvatten alsnog super moeilijk hoor, eeuwen mijn hoofd zitten breken over dat 3e punt: Voila

    welke historische verklaring voor deze houding wordt gegeven;
     hoe wordt verklaard dat Nederland nog steeds geen lering getrokken
    heeft uit de geschiedenis en hoe die verklaring kan worden
    weersproken;


    Ik zat steeds te bedenken welke verklaring ze bedoelde (stonden er meerdere naar mijn mening) en hoezo die lering, ik snapte daar ff geen kut van. Ben even naar de wc gevlucht en toen zag ik het licht :'D


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    BastiIIe schreef:
    Mijn cijfer zit dik in orde! Tussen de 7.1en 8.1, alles net goed gegokt, ahaha <3
    En ik vond die geleid samenvatten alsnog super moeilijk hoor, eeuwen mijn hoofd zitten breken over dat 3e punt: Voila

    welke historische verklaring voor deze houding wordt gegeven;
     hoe wordt verklaard dat Nederland nog steeds geen lering getrokken
    heeft uit de geschiedenis en hoe die verklaring kan worden
    weersproken;


    Ik zat steeds te bedenken welke verklaring ze bedoelde (stonden er meerdere naar mijn mening) en hoezo die lering, ik snapte daar ff geen kut van. Ben even naar de wc gevlucht en toen zag ik het licht :'D


    Supergoed!
    Ik heb al die meerkeuze vragen, functie vragen, waar iets begint wel allemaal goed, maar bij de open vragen vind ik het vaak echt lastig te beoordelen want het hangt er ook net vanaf hoe de docent het ziet en of hij/zij jou antwoord uit de tekst kan halen en hetzelfde eigenlijk voor de samenvatting.

    Gerekend met de punten die ik sowieso heb en de rest streng nagekeken, en met hoeveel punten ik sowieso mis, heb ik tussen de 5.1 en de 8.1.
    Op examen.nl staat een ruimere norm, aangezien die met een nterm van 0.0 tot 2.0 werkt en examenklacht met een nterm van 0.5 tot 1.5

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 19:41 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Bij mij ging die gelukkig goed genoeg! Vond de eerste tekst en het begin van de samenvatting erg vaag, gelukkig was het tweede deel goed te doen!

    Heb wel gelijk een klacht ingediend bij LAKS.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 19:34 ]


    The night is dark and full of terrors.

    Stormborn schreef:
    Bij mij ging die gelukkig goed genoeg! Vond de eerste tekst en het begin van de samenvatting erg vaag, gelukkig was het tweede deel goed te doen!

    Heb wel gelijk een klacht ingediend bij LAKS.


    Waarover had je een klacht ingediend? De tekst zelf of de vragen?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Whiehoe! Kunst algemeen ging goed :D Heb het antwoordmodel ook nagekeken en heel veel van de antwoorden had ik ook! _O_
    Morgen Nederlands, spannend!


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Morgen Nederlands examen, ik ben nog niet zenuwachtig. Ik hoop dat het een beetje een normale tekst is.


    Alleen maar tranen van geluk

    Kairos schreef:
    (...)

    Supergoed!
    Ik heb al die meerkeuze vragen, functie vragen, waar iets begint wel allemaal goed, maar bij de open vragen vind ik het vaak echt lastig te beoordelen want het hangt er ook net vanaf hoe de docent het ziet en of hij/zij jou antwoord uit de tekst kan halen en hetzelfde eigenlijk voor de samenvatting.

    Gerekend met de punten die ik sowieso heb en de rest streng nagekeken, en met hoeveel punten ik sowieso mis, heb ik tussen de 5.1 en de 8.1.
    Op examen.nl staat een ruimere norm, aangezien die met een nterm van 0.0 tot 2.0 werkt en examenklacht met een nterm van 0.5 tot 1.5


    ja ik ben super blij, want heb enorm veel zitten twijfelen en vond de teksten.ook pittig. Erg veel namen, plaatsen, titels e.d.
    Tussen se 5,1 en 8 haha, zit je iig goed (: ik las ook dat er veel klachten zijn, dus de norm wordt vast aangepast. Ik vond hem achteraf wel te doen, maar hij week wel, met die open vragen, af van de voorgaande.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Gaan jullie elk examen nakijken, eigenlijk? Ik ga dat namelijk niet doen, omdat ik bang ben dat ik het slecht heb gedaan en dan een domino-effect krijg met mijn andere examens...


    Deep inside, I've never felt alive

    BastiIIe schreef:
    (...)

    ja ik ben super blij, want heb enorm veel zitten twijfelen en vond de teksten.ook pittig. Erg veel namen, plaatsen, titels e.d.
    Tussen se 5,1 en 8 haha, zit je iig goed (: ik las ook dat er veel klachten zijn, dus de norm wordt vast aangepast. Ik vond hem achteraf wel te doen, maar hij week wel, met die open vragen, af van de voorgaande.


    Ik vond ook raar dat we de titel moesten verklaren. Dat ben ik ook niet eerder tegen gekomen op een examen. Ik had ook nog even gekeken naar examens van de afgelopen jaren en van die leg uit vragen zaten er hooguit 2 van in en dan samen voor 5 punten, terwijl in ons examen 5 leg uit vragen zaten voor samen 15 punten, en bijna de helft minder aan meerkeuzevragen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik kijk het ook niet na, hoor. De hele norm kan nog veranderen en zo en straks is het wel slecht, waardoor ik alleen maar ga stressen.


    Happy Birthday my Potter!