• De stelling van deze week luidt:
    In het onderwijs moet meer tijd besteed worden aan het leren kennen van mensen die 'anders' zijn (lees: mensen met een handicap, leerachterstand, gedragsstoornis,...) en hoe ze hier mee om moeten gaan.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Square schreef:
    Ik weet niet of ik het op die manier zou zeggen, want "anders" is nooit een prettig label, maar met het idee ben ik het wel eens. En nee, ik vind niet dat dat alleen voor leraren moet gelden, zoals een hoop mensen hier zeggen. Óók voor leraren, dat absoluut, want zij hebben een voorbeeldpositie en toch had ik voldoende docenten die allerlei rare dingen hebben gezegd, maar het kan nooit schaden als leerlingen ook op een positieve manier meer te weten komen over bepaalde handicaps, stoornissen of ziektes. Ook aan andere culturen dan de onze mag best wat meer aandacht besteed worden, en ik vind sowieso al heel lang dat seksuele voorlichting nogal op de schop moet, want er mist zoveel essentiële informatie - homoseksualiteit wordt nog wel vluchtig genoemd, maar over dingen als aseksualiteit en transseksualiteit (wat niet per se onder seksuele voorlichting hoeft te vallen, maar ik bedoel, je behandelt dan toch al seks en het menselijke lichaam) wordt met geen woord gerept, net als het verschil tussen gender en sekse of tussen romantische en seksuele oriëntatie.
    Mensen hebben het veel moeilijker ergens begrip voor op te brengen als ze er nog nooit van gehoord hebben. De enige manier om onbekende dingen minder eng or raar te maken, is door mensen erover te leren, dus ja, ik ben het wel degelijk eens met de stelling.

    Ik wilde net zelf een post typen, maar hier ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig is er in mijn vriendenkring op school ruimte om jezelf te zijn en zijn er niet zoveel vooroordelen, maar aan de manier waarop ik sommige klasgenoten over zulke dingen hoor praten te horen, kan het altijd beter. Alleen, nu iedereen zo hard wil besparen op onderwijs, denk ik niet bepaald dat er ooit echt iets van zal komen in de scholen.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Square schreef:
    Ik weet niet of ik het op die manier zou zeggen, want "anders" is nooit een prettig label, maar met het idee ben ik het wel eens. En nee, ik vind niet dat dat alleen voor leraren moet gelden, zoals een hoop mensen hier zeggen. Óók voor leraren, dat absoluut, want zij hebben een voorbeeldpositie en toch had ik voldoende docenten die allerlei rare dingen hebben gezegd, maar het kan nooit schaden als leerlingen ook op een positieve manier meer te weten komen over bepaalde handicaps, stoornissen of ziektes. Ook aan andere culturen dan de onze mag best wat meer aandacht besteed worden, en ik vind sowieso al heel lang dat seksuele voorlichting nogal op de schop moet, want er mist zoveel essentiële informatie - homoseksualiteit wordt nog wel vluchtig genoemd, maar over dingen als aseksualiteit en transseksualiteit (wat niet per se onder seksuele voorlichting hoeft te vallen, maar ik bedoel, je behandelt dan toch al seks en het menselijke lichaam) wordt met geen woord gerept, net als het verschil tussen gender en sekse of tussen romantische en seksuele oriëntatie.
    Mensen hebben het veel moeilijker ergens begrip voor op te brengen als ze er nog nooit van gehoord hebben. De enige manier om onbekende dingen minder eng or raar te maken, is door mensen erover te leren, dus ja, ik ben het wel degelijk eens met de stelling.


    Op zich is dit best wel waar, maar dan moet je het wel breder trekken, ja. Ik vind het nogal raar om alleen mensen te 'behandelen' die een ziekte hebben, zoals het nu in de beginpost omschreven staat.
    Ik vind het alleen nogal eng om me daar een voorstelling van te maken. Krijg je dan lesmethodes? Dat zou ik persoonlijk niet heel fijn vinden. Als iemand uit een boekje moest leren hoe je om kon gaan met iemand die in een rolstoel zit, een angststoornis heeft of dagelijks medicijnen slikt tegen botontkalking...
    Bovendien vind ik dat dit een taak is van opvoeden en hoewel de school daar nauw bij betrokken is, is opvoeden een taak van de ouders, dus als mensen een bepaalde vorm van respect niet kunnen opbrengen voor iets wat ze (nog) niet kennen, is er thuis dus ook iets niet helemaal juist gegaan naar mijn idee.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Lorem_Ipsum schreef:
    (...)

    Op zich is dit best wel waar, maar dan moet je het wel breder trekken, ja. Ik vind het nogal raar om alleen mensen te 'behandelen' die een ziekte hebben, zoals het nu in de beginpost omschreven staat.
    Ik vind het alleen nogal eng om me daar een voorstelling van te maken. Krijg je dan lesmethodes? Dat zou ik persoonlijk niet heel fijn vinden. Als iemand uit een boekje moest leren hoe je om kon gaan met iemand die in een rolstoel zit, een angststoornis heeft of dagelijks medicijnen slikt tegen botontkalking...
    Bovendien vind ik dat dit een taak is van opvoeden en hoewel de school daar nauw bij betrokken is, is opvoeden een taak van de ouders, dus als mensen een bepaalde vorm van respect niet kunnen opbrengen voor iets wat ze (nog) niet kennen, is er thuis dus ook iets niet helemaal juist gegaan naar mijn idee.


    Een lesmethode lijkt me dan op zich wel het meest logisch, eigenlijk. Dan echter niet zozeer met dingen als "je moet niet tegen een rolstoel schoppen", want dat zou inderdaad gewoon gezond verstand en respect moeten zijn en het is natuurlijk bizar als je kinderen dat op school zou moeten leren, maar juist meer dat er wordt ingegaan op hoe het nou is voor mensen die in een rolstoel zitten, om even op dat voorbeeld door te gaan. Mensen voelen zich toch snel een beetje ongemakkelijk in de buurt van een rolstoel. De persoon die erin zit wordt snel als heel kwetsbaar gezien en er wordt heel veel gedacht aan wat hij/zij níét kan, terwijl dat nooit de enige kant van het verhaal is. Het zou het allermooist zijn als zoiets kan door in gesprek te gaan met iemand die er echt ervaring mee heeft en openstaat voor vragen, maar dat zal waarschijnlijk niet altijd kunnen.

    En ja, opvoeden is een taak van de ouders, dat ben ik met je eens. Maar er zijn een hoop dingen die lang niet alle ouders met hun kinderen bespreken of überhaupt goed met hun kinderen kúnnen bespreken. Zelfs ouders die hun uiterste best doen, zijn nou eenmaal niet overal experts in. Daarnaast hebben ouders vaak ook vooroordelen. Ik zou het helemaal niet raar vinden als bepaalde onderwerpen ook eens in de klas aan de orde kwamen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wat een mooie titel ;D


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Docenten mogen wat meer kennis vergaren. Leerlingen zouden niet verplicht moeten zijn bepaalde mensen te leren kennen en andere niet.

    Edit: spellingsfout

    [ bericht aangepast op 16 nov 2014 - 19:27 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Nee, als verpleegkundige moet ik nou al best wat leren en iedereen moet je nou eenmaal anders behandelen. En de meeste van de handicappen/stoornissen waarover ik leer heb ik nog nooit bij iemand gezien. Wil je het dan limiteren tot de handicappen/stoornissen waarvoor je niet naar een "speciale school" hoeft te gaan? Dat is niet erg fair, of wel?
    Dus nee, ik vind van niet.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Klopt, veel leraren op een school weten niet hoe ze met 'andere' kinderen om moeten gaan
    Zelf ben ik ook 'anders' en eigenlijk geen een keeraar begrijpt me

    Ik heb pdd-nos en in mijn tijd dat ik op middelbare onderwijs zat en vmbo hadden ze niet eens door dat ik moeite met dingen had en dat ik geen contact maakte met anderen . En was maar steeds pushen en pushen dat ik dingem moest doen en maken


    ''We’ve all got both light and dark inside us. What matters is the part we choose to act on. That’s who we really are.

    Ik vraag het mij af.
    Aan de ene kant ben ik op de basisschool gepest door leerlingen en zelfs mijn juf vanwege mijn "beperkingen" (ik heb ADHD en ASS, beide een milde vorm). Ik had toen graag gehad dat, ook al had ik specifieke begeleiding, mijn klasgenoten en mijn juf eens begeleiding kregen. Wel vrolijk meedoen aan het lesprogramma over pesten, maar echt iets doen? Nee. Aan de andere kant: dat is mijn specifieke slechte ervaring en die gaat niet voor iedereen op. Er is steeds meer kennis en aandacht op zowel basisscholen als middelbare scholen voor mensen met een beperking, leerachterstand, handicap, gedragsstoornis, etc. Dit omdat instellingen als de Ambelt die bijv. rugzakges doen op middelbare scholen zich terug moeten trekken en/of worden overgenomen binnen de school/scholengemeenschap zelf. Scholen krijgen steeds meer de taak van begeleider op zich, dus die kennis vergaren zij al automatisch, Natuurlijk zit er een verschil in leerkracht en leerling, maar als een leerkracht een leerling in kwestie behandelt met een specifieke "beperking" op de juiste manier en zonder te veel gedoe, dan nemen leerlingen dat ook over. Daarbij, de manier waarop docenten reageren op grapjes over, opmerkingen tegen, etc. van leerlingen speelt daarbij ook een rol. Je zou er misschien op de basisschool vanaf groep 4 of 5 periodegewijs er aandacht aan besteden. Je kan daarmee doorgaan tot in de 3e of 4e klas. Maar echt nodig, zeg maar veel? Nee, ik denk niet dat mijn klasgenoten er baat bij zullen hebben om meer over ADHD of ASS te weten. Het gaat mij waarschijnlijk meer slechts dan goed bezorgen, omdat ze weten wat je hebt en ze je zo gaan zien. Dat gebeurde bij mij op de basisschool. Alweer: dat is specifiek, maar zo werken mensen wel. Ik weet nog dat ik in de 3e klas zat met allemaal nieuwe mensen. Op een gegeven moment gingen we met een groepje naar de supermarkt dicht bij school en vertelde een meisje, met wie ik toen veel omging, mij: "Ja, Myke, ik had gehoord dat jij altijd zo snel boos wordt, maar dat is helemaal niet zo. Ik vond 't eerst niet leuk dat je bij ons in de klas kwam, maar je bent juist hartstikke leuk en gezellig." En dan zeggen mensen dus dat ik ASS heb. :Y) Eigenlijk zegt dit twee dingen: 1) leerlingen vergroten enorm wat er is gebeurt - ja, ik ben wel 'ns boos geworden op school, maar veel? Nee. Alleen ik lag altijd overhoop met meisjes die veel invloed hadden en een combinatie van (bijna) altijd dezelfde personen en invloed in de algemene opvatting doet het verhaal wat opblazen :') - en 2) een inzicht kan ook veranderen.
    Kort samengevat: ik heb geen idee. Ik zou op de basisschool vanaf de middenbouw er periodegewijs aandacht aan besteden, maar echt veel meer aandacht? Is het nodig? Nee. Ik denk niet dat er een probleem zit in het beleid. Het kan beter, dat wel, maar er is niet iets dat nu stokt. Mensen worden er echt niet leuker of liever om, misschien gaan ze het eerder juist opblazen en zich anders gedragen. Ik heb echt geen zin om een sociaal hobbyproject te worden van alle meisjes in mijn jaar die toegepaste psychologie willen studeren. :Y)

    [ bericht aangepast op 16 nov 2014 - 22:44 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik vind dat de mate waarin er voor mensen die 'anders' zijn, meer tijd besteed zou moeten worden, totaal afhangt van het individu. Zelf hoor ik bij de 'lichamelijk gehandicapten', maar het is nou niet dat mensen hierdoor meer inspanning zouden moeten doen om mij te leren kennen. Het is natuurlijk wel handig dat docenten rekening houden en hoe ze er mee omgaan dat ik niet mee kan gymmen, enzovoort.
    Daarbij zitten er dus ook verschillen tussen de individuen die een leerachterstand hebben. Dit geldt natuurlijk ook voor mensen met een gedragsstooris.

    Vooral dat mede-leerlingen en docenten volgens deze stelling dus beter hun best zouden moeten doen om mij te leren kennen, vind ik een beetje apart.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2014 - 23:02 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Ik vind dat er voorlichting over gegeven mag worden, maar ik weet niet of je kinderen moet gaan leren hoe je om moet gaan met iemand die 'anders' is, want dan zullen ze juist anders behandeld worden.

    Ik vind wel dat er meer aandacht moet worden besteed aan verschillende geslachten, want ik werd laats compleet uitgekafferd omdat ik geen idee had dat mensen het beledigend opvatten als je zegt dat er twee geslachten zijn, terwijl er - blijkbaar - meer zijn. Het feit dat ik dat niet wist zegt denk ik al genoeg, omdat ik daar echt nog nooit iets over gehoord heb. Ik denk dat het beter is als er op scholen aandacht besteed word aan het met een bredere blik kijken op de wereld en de mensen.

    Maar ik weet niet of dit echt bij deze stelling hoort :x


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ja, ik vind wel dat de leerkrachten hier wat van op mogen steken. Ik heb al te vaak gezien en gemerkt alsof het heel normaal is wat ze doen. Bull.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Lizor schreef:
    Ik vind dat er voorlichting over gegeven mag worden, maar ik weet niet of je kinderen moet gaan leren hoe je om moet gaan met iemand die 'anders' is, want dan zullen ze juist anders behandeld worden.

    Ik vind wel dat er meer aandacht moet worden besteed aan verschillende geslachten, want ik werd laats compleet uitgekafferd omdat ik geen idee had dat mensen het beledigend opvatten als je zegt dat er twee geslachten zijn, terwijl er - blijkbaar - meer zijn. Het feit dat ik dat niet wist zegt denk ik al genoeg, omdat ik daar echt nog nooit iets over gehoord heb. Ik denk dat het beter is als er op scholen aandacht besteed word aan het met een bredere blik kijken op de wereld en de mensen.

    Maar ik weet niet of dit echt bij deze stelling hoort :x

    Sommige mensen zijn ook te butthurt, hoor. Over het algemeen kan iedereen worden ingedeeld in die twee geslachten, dus ze kunnen moeilijk verwachten dat iedereen al die termen weet. Was dat trouwens op tumblr?


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Dunk schreef:
    (...)
    Sommige mensen zijn ook te butthurt, hoor. Over het algemeen kan iedereen worden ingedeeld in die twee geslachten, dus ze kunnen moeilijk verwachten dat iedereen al die termen weet. Was dat trouwens op tumblr?

    Ja, dat was op Tumblr ;x


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik vind het zeker goed als er meer wordt geleerd over verschillende stoornissen, maar ik vind zeker niet dat je alles tegenwoordig gewoon op de docenten kan afschuiven. Tegenwoordig wordt het steeds normaler dat 'rugzak' leerlingen gewoon op een normale basisschool blijven. Dit is natuurlijk harstikke fijn, maar dit levert wel dubbel zoveel werk op voor de docenten van het basisonderwijs. Zij moeten proberen om alles bij te houden, terwijl ze misschien 25 jaar geleden ooit op de pabo hebben gezeten, en er toen nog niet zoveel kennis was over al deze verschillende stoornissen. Natuurlijk zijn er cursussen te volgen, maar ik vind dat als een leerling een duidelijke achterstand heeft, en ook het ritme en tempo in de klas niet bij kan houden, dat dan serieus overwogen moet worden om deze toch op een speciale school te plaatsen.


    Travel far enough, you'll meet yourself