• De stelling van deze week luidt:
    In het onderwijs moet meer tijd besteed worden aan het leren kennen van mensen die 'anders' zijn (lees: mensen met een handicap, leerachterstand, gedragsstoornis,...) en hoe ze hier mee om moeten gaan.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Mensen worden te snel als 'anders' gezien (oftewel, er wordt te snel een label op mensen geplakt).
    Gelijke monniken, gelijke kappen, lijkt mij. (Tenzij iets echt extreem is, als iemand anger issues heeft, een grote leerachterstand of Dyslexi moeten leraren wel weten hoe je daar mee om gaat).


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Ligt er aan welke handicap/stoornis o.i.d. iemand heeft. Voor bepaalde stoornissen & handicappen zijn er speciale scholen, en dat is een goed iets in mijn ogen. Tuurlijk, iedereen is gelijk maar het is in sommige gevallen nogal onpraktisch om iedereen naar een zelfde school te laten gaan. Als het om een duidelijke stoornis/handicap gaat is het helaas toch zo dat deze kinderen/studenten eerder worden gepest op een reguliere school. Er mag in het onderwijs best wel wat meer voorlichting worden gegeven over stoornissen bij bepaalde vakken, biologie, maatschappijleer, levensbeschouwing iets in die geest. Maar elke handicap/stoornis behandelen is uiteraard onmogelijk daarom zou ik de meest voorkomende aanraden. Wat betreft leraren vind ik het nogal makkelijk om te zeggen 'laat hen maar meer leren over stoornissen/handicaps.', natuurlijk heeft een leraar een voorbeeldrol maar hij/zij is ook maar een mens en heeft immers gekozen om een vak te onderwijzen, en is geen psycholoog of dokter. De studie relevante stoornissen als dyslexie, discalculie of faalangst moeten leraren natuurlijk wel bekend mee zijn, maar in mijn beleving is dit in de meeste gevallen wel aan de orde.


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.