• De stelling van deze week luidt:
    Wilde dieren horen niet thuis in een zoo.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit is altijd al een stelling geweest, waarop ik direct zeg dat dieren in het wild horen. Echter, als ik aan de bedreigde diersoorten denk, is het wel beter dat die juist door mensen opgevangen worden, zodat ze niet vermoord worden door stropers ofwel andere wilde dieren. Toch blijft mijn mening dat wilde dieren niet in dierentuinen horen. Net zo min bij mensen thuis trouwens, maar dan heb ik het weer over wat anders.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ze leven misschien niet in hun natuurlijke omgeving, maar wie zegt dat dat slecht is? Het is heel vreemd om er van uit te gaan dat de natuurtoestand per definitie goed is. Heel veel wilde dieren worden bedreigd door ontbossing, stropers en klimaatveranderingen, dan zijn ze beter af in een dierentuin. En ik weet zeker dat de medewerkers het beste voor hebben met hun dieren.


    i put the fun in funeral

    Wil er wel even aan toevoegen dat ik wel vind dat dierentuinen perfect in orde moeten zijn en voldoende ruimte moeten bieden en de natuurlijke omgeving zo goed mogelijk moeten nabootsen. Ikzelf ben niet zo'n fan van de Zoo Van Antwerpen omdat daar veel dieren in heel kleine kooien leven en dat vind ik niet kunnen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Oneens, tegenwoordig is het grootste deel van de dieren geboren in gevangenschap, wanneer deze dieren vrijgelaten zouden worden, zouden ze niet goed voor zichzelf kunnen zorgen en uiteindelijk sterven. Daarbij bieden dierentuinen ook bescherming die ze in het wild niet kunnen krijgen zodat de dieren in een veilige omgeving kunnen leven en zich uiteindelijk kunnen voortplanten.

    Eens, naar mijn mening mogen alleen gewonde dieren in gevangenschap leven, en heel misschien voor een fokprogramma, maar daar ligt de grens


    "Music is the only thing that really makes sense to me" - Shayley Bourget

    dayxdreamer schreef:
    De dieren die vandaag in de dierentuin leven zijn bijna nooit in het wild geboren en de meesten zouden ook niet in staat zijn om in het wild te overleven.
    Dat hun voorouders gevangengenomen werden en in een kooi gestopt, was uiteraard verkeerd, maar het is nu eenmaal gebeurd.
    Tegenwoordig wordt ook veel rekening gehouden met het welzijn van het dier.
    Daarbij doen dierentuinen veel inspanningen om de soortengenoten in het wild te beschermen


    Hier ben ik het mee eens, in deze tijd worden er zeker in de Nederlandse dierentuinen geen wilde dieren rechtstreeks uit het wild gehaald. De dieren zitten nu vaak als generaties lang in dierentuinen en zijn in het wild juist slechter af.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Het ligt eraan.
    Als wilde dieren in de dierrentuin geboren zijn, dan wel.
    Maar niet als ze gevangen zijn.
    aan de andere kant bestaan sommige dieren alleen nog maar door dierentuinen.
    Ze moeten wel een zo groot mogelijk hok hebben dat veel lijkt op hun oorspronkelijke leefgebied.

    Eens. Alhoewel de dieren nu niet anders kunnen dan opgesloten zitten in een dierentuin, omdat ze niet gewend zijn aan de natuurlijke leefomstandigheden, vind ik nog steeds dat wilde dieren in het wild thuishoren.


    Sometimes to stay alive, you gotta kill your mind.

    Als we zo goed waren en niet op dieren jaagde ben ik hier mee eens, maar als mensen slecht voor de dieren zoals deze tijger zorgen vind ik echt dat ze terug naar de wildernis moeten.


    maar het circus is nog wel het allerergst

    [ bericht aangepast op 14 dec 2014 - 13:30 ]


    You dare to gaze upon me?

    Ik denk dat het afhangt van waar ze geboren zijn (dierentuin, wild, ..)
    Ook hangt het er van af of het gebied waar in ze leven voor hun nog wel leefbaar is.
    Als een dier op een plek woont waar het niet meer mogelijk is voor hem om te wonen en hij niet naar een ander gebied kan worden verplaatst, dan vind ik het wel goed.

    En natuurlijk alleen als ze in de dierentuin goed verzorgt worden en een goede leefomgeving hebben.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2014 - 13:37 ]


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Deze dingen:

    dayxdreamer schreef:
    De dieren die vandaag in de dierentuin leven zijn bijna nooit in het wild geboren en de meesten zouden ook niet in staat zijn om in het wild te overleven.
    Dat hun voorouders gevangengenomen werden en in een kooi gestopt, was uiteraard verkeerd, maar het is nu eenmaal gebeurd.
    Tegenwoordig wordt ook veel rekening gehouden met het welzijn van het dier.
    Daarbij doen dierentuinen veel inspanningen om de soortengenoten in het wild te beschermen


    Vergilius schreef:
    Voor de wílde dieren is reservoir of reservaat (dunno the word) beter dan een dierenruin, ze hebben meer vrijheid, maar zijn toch 'veilig'.


    Maar vooral dit.
    Overkill schreef:
    Ze leven misschien niet in hun natuurlijke omgeving, maar wie zegt dat dat slecht is? Het is heel vreemd om er van uit te gaan dat de natuurtoestand per definitie goed is. Heel veel wilde dieren worden bedreigd door ontbossing, stropers en klimaatveranderingen, dan zijn ze beter af in een dierentuin. En ik weet zeker dat de medewerkers het beste voor hebben met hun dieren.


    Ik ben het dus oneens, zolang de dieren die nu in het wild leven zo veel mogelijk in het wild blijven leven. En de dieren die nu dus in gevangenschap leven in gevangenschap blijven leven (samen met hun nakomelingen).


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    zandkit schreef:
    Als we zo goed waren en niet op dieren jaagde ben ik hier mee eens, maar als mensen slecht voor de dieren zoals deze tijger zorgen vind ik echt dat ze terug naar de wildernis moeten.


    maar het circus is nog wel het allerergst



    Er zijn ook circussen die ze niet zo trainen he.
    Sommige circussen trainen diervriendelijk, al vind ik wilde dieren in een circus ook niet goed. Dat vele reizen is slecht voor ze.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Vergilius schreef:
    Voor de wílde dieren is reservoir of reservaat (dunno the word) beter dan een dierenruin, ze hebben meer vrijheid, maar zijn toch 'veilig'.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    zandkit schreef:
    Als we zo goed waren en niet op dieren jaagde ben ik hier mee eens, maar als mensen slecht voor de dieren zoals deze tijger zorgen vind ik echt dat ze terug naar de wildernis moeten.


    maar het circus is nog wel het allerergst



    Dit zijn andere gevallen uit andere landen. Het gaat bij deze afbeeldingen eigenlijk niet om dierentuinen, waar de stelling wel over gaat. In veel westerse dierentuinen worden de dieren prima verzorgd.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Of dieren die wild zijn thuishoren in een dierentuin? Als ik zo kijk naar de betekenis van het woord 'thuishoren', denk ik dat ik het eens ben met de stelling.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2014 - 15:15 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]