• [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 18:23 ]

    Ik raak soms echt in de war van al die termen. D: Op Tumblr komt het woord cis nog vaak voor (idk wat het betekend, maar het wordt voornamelijk als scheldwoord gebruikt voor mensen die hetero zijn volgens mij). Ik vind vaak dat mensen erg discriminerend omgaan met termen, daarom vind ik ook dat we er niet zoveel waarde aan moeten hechten. Ze moeten er wel zijn, de meeste tenminste, om duidelijkheid voor jou en je omgeving te scheppen, maar dat is het ook. Waarom zouden we er zoveel waarde aan hechten? Het is zoals het is, klaar. Om nou een discussie te beginnen over het verschil tussen transgender (wat een Engelse benaming is trouwens) en transseksueel (Nederlands), wat maakt het nou uit? D:


    Your make-up is terrible

    Ik vind het in principe helemaal prima dat al die termen bestaan, maar jammer dat mensen er zoveel waarde aan hechten. Wat heeft het nou voor nut om weken lang te zoeken welke benaming het meest bij je past, alleen zodat je kan zeggen 'ik ben dit' of 'ik ben dat'. Begrijp me niet verkeerd, het kan soms heel geruststellend zijn om jezelf in een hokje te kunnen plaatsen en ik vind dat dan ook zeker niet per definitie slecht. Maar hoe abstracter al die termen worden, hoe groter de kans dat je op een dag eens naar de beschrijving van de term kijkt en realiseert: dit ben ik helemaal niet. Op deze manier kan je jezelf zo in de war maken, omdat je constant het gevoel hebt dat je identiteit niet klopt. Je breekt je hoofd er keer op keer over, net zo lang tot je eigenlijk helemaal de draad kwijt bent over wie of wat je nou bent.
    Het is nergens voor nodig om je stevig vast te klampen aan het beeld dat je van jezelf hebt. Mensen veranderen, en zo ook je geaardheid misschien. Het brengt zoveel meer rust en zelfvertrouwen als je je zelfgemaakte 'identiteit' gewoon van je af kunt zetten. Je bent een mens, en we houden toch wel van je, ongeacht op wie je verliefd wordt.


    i put the fun in funeral

    Ik ben aseksueel, maar wel heteromantisch. Dit betekent dat ik me niet seksueel tot personen aangetrokken voel, maar wel verliefd word. Al sta ik open voor bi/pan/alles. Ik heb niet het idee dat seksualiteit bij mij al echt al vast staat.


    Tijd voor koffie.

    Sherrinford schreef:
    Ik ben aseksueel, maar wel heteromantisch. Dit betekent dat ik me niet seksueel tot personen aangetrokken voel, maar wel verliefd word. Al sta ik open voor bi/pan/alles. Ik heb niet het idee dat seksualiteit bij mij al echt al vast staat.

    Dit is een vraag uit pure nieuwsgierigheid hoor, maar word je dan verliefd zonder je lichamelijk aangetrokken te voelen? Dus zonder een verlangen om iemand te zoenen of hand in hand met iemand te lopen of vlinders te voelen?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Furiosa schreef:
    Ik raak soms echt in de war van al die termen. D: Op Tumblr komt het woord cis nog vaak voor (idk wat het betekend, maar het wordt voornamelijk als scheldwoord gebruikt voor mensen die hetero zijn volgens mij). Ik vind vaak dat mensen erg discriminerend omgaan met termen, daarom vind ik ook dat we er niet zoveel waarde aan moeten hechten. Ze moeten er wel zijn, de meeste tenminste, om duidelijkheid voor jou en je omgeving te scheppen, maar dat is het ook. Waarom zouden we er zoveel waarde aan hechten? Het is zoals het is, klaar. Om nou een discussie te beginnen over het verschil tussen transgender (wat een Engelse benaming is trouwens) en transseksueel (Nederlands), wat maakt het nou uit? D:


    Cis staat voor cisgender, dat betekent dat je -je identificeert met het geslacht waarmee je geboren bent.

    Mij maakt het allemaal niet zo uit tbh, wil je geen label op jezelf plakken? Prima. Wil je dat wel om wat voor reden dan ook? Prima. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en laat ze doen waarmee ze zich gemakkelijker voelen.

    [ bericht aangepast op 5 juni 2015 - 10:23 ]


    Because I love him, do I need another reason?

    Gunnulfsen schreef:
    (...)

    Volgens wikipedia is het net iets anders, vandaar mijn keuze voor transseksueel in plaats van transgender, al had ik eigenlijk beide moeten gebruiken. De website legt het uit als volgt:
    Transseksuelen voelen zich het andere geslacht en gaan als het andere geslacht door het leven, compleet met geslachtsoperatie. Transgenders gaan ook als het andere geslacht door het leven, maar zonder de operatie.
    Nou worden de termen tegenwoordig zoveel door elkaar gebruikt dat het eigenlijk hetzelfde is gaan betekenen, maar het is dus eigenlijk net iets anders.

    Het eerste deel over die overkoepelende term had ik op de website van een Vlaamse organisatie gevonden die instaat voor het informeren van mensen over gender en het helpen van transgender, dus waarschijnlijk zit daar ook enige kern van waarheid in. :p

    Dat deel van transgender op Wikipedia klopt inderdaad, maar in het algemeen gebruiken "transseksuele personen" liever de term transgender. :')


    Take me to wonderland

    Athelstan schreef:
    (...)
    Dit is een vraag uit pure nieuwsgierigheid hoor, maar word je dan verliefd zonder je lichamelijk aangetrokken te voelen? Dus zonder een verlangen om iemand te zoenen of hand in hand met iemand te lopen of vlinders te voelen?

    Helemaal niet erg, ik beantwoord er graag vragen over!
    Lichamelijke aantrekking verschilt per (aseksueel) mens. Ik ben aseksueel en heb geen verlangen naar seks, voel me niet lichamelijk tot iemand aangetrokken als ik iemand leuk vind, maar zoenen en hand in hand lopen vind ik wel leuk. Het is voor mij intiem, maar niet een teken van die aantrekking. Sommigen hoeven dat ook niet. Seks is voor mij geen essentieel deel van een relatie, en ik hoef het niet.

    [ bericht aangepast op 5 juni 2015 - 11:43 ]


    Tijd voor koffie.

    Ik weet het niet, ik voel een aantrekkingskracht tot beide denk ik... Of ik ben hetero, of bi. Ik voel wel wat bij een vriendin, maar ik weet niet of het sterke bewondering is, of echt een aantrekkingskracht-aantrekkingskracht. Confusing :3

    [ bericht aangepast op 5 juni 2015 - 14:00 ]

    Ik weet het niet, maar ik denk lesbisch. Het zou prima homoromantisch en biseksueel kunnen zijn. Maar ik wacht eerst eens af tot ik verliefd word.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Hetero.


    I am an idiot, I move.

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Transgender wordt vaak als overkoepelende term gebruikt voor iedereen die zich anders voelt dan de gender die ze biologisch gekregen hebben. (Transseksueel zou dan dus onder de bredere term transgender vallen)
    Tegenwoordig is transseksueel vervangen door transgender omdat ze transgender een betere term vinden. Seksualiteit verwijst naar de seksuele geaardheid van iemand terwijl het hier eigenlijk om gender gaat. Maar mijn beschrijving voor transseksualiteit klopt, alleen wordt transgender nu vaker gebruikt. Ik gebruik ook liever transgender, maar aangezien hier de term transseksualiteit is gebruikt, ging ik daar op verder.



    Vraagje, wat is nou wat, want ik komt er niet meer wijs uit zo....


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    SamWinchester schreef:
    (...)


    Vraagje, wat is nou wat, want ik komt er niet meer wijs uit zo....


    Transseksueel = man voelt zich vrouw/vrouw voelt zich man, en laat zich hier ook aan opereren. (Hormonen, geslachtsverandering.)
    Transgender = man voelt zich vrouw/vrouw voelt zich man, gaat wel door het leven als zijn 'geestelijke' geslacht maar ondergaat niet de geslachtsverandering. (Eventueel wel hormonen, maar dat verschilt per persoon.)
    Transgender wordt tegenwoordig voor beide gebruikt, omdat seksueel door veel mensen verwarrend wordt gevonden en gender is duidelijk. (Want gender = geslacht.)
    Elke website gebruikt andere betekenissen of een verschillend woord, zo zijn er mensen die het woord transseksueel verafschuwen of juist transgender. Transgender is een soort overkoepelende term voor travestie, transgenderisme, transseksualiteit en alle andere vormen van gendervariantie.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Transgender wordt vaak als overkoepelende term gebruikt voor iedereen die zich anders voelt dan de gender die ze biologisch gekregen hebben. (Transseksueel zou dan dus onder de bredere term transgender vallen)
    Tegenwoordig is transseksueel vervangen door transgender omdat ze transgender een betere term vinden. Seksualiteit verwijst naar de seksuele geaardheid van iemand terwijl het hier eigenlijk om gender gaat. Maar mijn beschrijving voor transseksualiteit klopt, alleen wordt transgender nu vaker gebruikt. Ik gebruik ook liever transgender, maar aangezien hier de term transseksualiteit is gebruikt, ging ik daar op verder.

    Ah, wist ik niet. Weer iets geleerd. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Sherrinford schreef:
    (...)
    Helemaal niet erg, ik beantwoord er graag vragen over!
    Lichamelijke aantrekking verschilt per (aseksueel) mens. Ik ben aseksueel en heb geen verlangen naar seks, voel me niet lichamelijk tot iemand aangetrokken als ik iemand leuk vind, maar zoenen en hand in hand lopen vind ik wel leuk. Het is voor mij intiem, maar niet een teken van die aantrekking. Sommigen hoeven dat ook niet. Seks is voor mij geen essentieel deel van een relatie, en ik hoef het niet.

    Okee. :)
    Ik kan me er maar moeilijk in verplaatsen omdat ik zoenen ook al een "beginnetje" van seks vind haha, als zijnde naar intimititeit verlangen. Daarom klinkt het in mijn (amateuristische :P) oren alsof "je/aseksuele mensen" gewoon iets tegen seks hebt (wat wel meer mensen hebben), maar ik zie het verband niet echt met een geaardheid haha. Maar ik ben ook totaal niet thuis in zulke labeltjes hoor, dus daarom dat ik er wel nieuwsgierig naar ben. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Athelstan schreef:
    (...)
    Okee. :)
    Ik kan me er maar moeilijk in verplaatsen omdat ik zoenen ook al een "beginnetje" van seks vind haha, als zijnde naar intimititeit verlangen. Daarom klinkt het in mijn (amateuristische :P) oren alsof "je/aseksuele mensen" gewoon iets tegen seks hebt (wat wel meer mensen hebben), maar ik zie het verband niet echt met een geaardheid haha. Maar ik ben ook totaal niet thuis in zulke labeltjes hoor, dus daarom dat ik er wel nieuwsgierig naar ben. (:


    We hebben gewoon geen behoefte naar seks. We kunnen het wel hebben maar we willen gewoon niet en zien het belang ervan niet in. Natuurlijk zullen sommige van ons het overwegen om het te hebben om onze partner te plezieren maar voor de rest niet. De meeste van ons hebben gewoon geen seks drijf.
    Ik kan natuurlijk niet voor elke aseksueel spreken maar dit is gewoon hoe ik het zie. :')

    [ bericht aangepast op 5 juni 2015 - 15:48 ]


    | 'Sorry for being awesome, losers,' Call had said before he blacked out. | The Iron Trial