• De stelling van deze week luidt:
    Een corrigerende tik bij de opvoeding van kinderen is soms nodig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    OKe deze stelling is mijn BS2 les all over again, Iedereen heeft een ander idee van wat een corrigerende tik is. Ik vind persoonlijk dat een kleine tik op de vingers, en zie dat ik al zeg vingers, best kunnen op zijn tijd. Tegen het hoofd of ergens anders vind ik een ander verhaal, dat is al snel pijnlijker en enger voor een kind. Dan vind ik dat het ook af hangt van de leeftijd van het kind, Tegen een ouder kind is het al helemaal niet nodig omdat die woorden beter begrijpen dan een kind van 1.


    BAZINGA!!!!

    Ik heb hier nog eens over nagedacht, alle reacties gelezen en eigenlijk geloof ik dat de leeftijd van het kind toch ook wel van cruciaal belang is. Kijk, als een dreumes op het punt staat zijn vingers in het stopcontact te steken en jij als ouder moet ervoor zorgen dat dat niet gebeurt, kan ik het tikje begrijpen. Ik zou veel liever de hand van het kind grijpen en iets als 'nee' zeggen, in plaats van een tik, maar het nut zie ik er op zich nog wel van in bij zeer kleine kinderen die anders zichzelf pijn zouden kunnen doen.

    Als je echter een zes/zevenjarige hebt die moeilijk doet, vind ik het wel echt belachelijk en echt heel, heel dom. Die kinderen zijn er met hun volle verstand een stuk beter bij en hebben ook een stuk beter door wat je kunt doen, niet per se wat je doel is. Nog steeds hoeft het geen pijn te doen om schadelijk te kunnen zijn; toen mijn broertje die leeftijd had, begon mijn moeder ook te tikken als hij niet luisterde of hem aan zijn arm naar boven te nemen als hij niet naar bed wilde. Niets daarvan was echt pijnlijk, want ik heb er ook wel een paar ontvangen, maar de angst die erdoor volgde was immens. Ze is nogal een flinke vrouw (1.95 m en aardig gezet) en mijn broertje en ik waren allebei als de dood dat ze ooit een keer boos zou worden en ons te hard zou "corrigeren", om het zo maar te noemen. Heeft ze nooit gedaan, maar nog steeds, jaren later, trekt mijn broertje zijn armen over zijn hoofd als ze schreeuwt, zodat ze in ieder geval zijn hoofd maar niet kan raken. Ik blijf nog steeds dicht bij de telefoon voor het geval het te ver gaat en ik hulp moet inschakelen. Dat klinkt misschien heel overdreven voor sommigen van jullie, maar zo zie je maar dat die schrik op een zekere leeftijd overslaat in angst, en in mijn ervaring is er niks productiefs of leerzaams aan angst.

    Ik heb het hier dus ook niet over een "corrigerende klap", want dat was het niet. Het was een tikje. Misschien dat het bij jullie heeft gewerkt, maar bij ons heeft het alleen maar heel veel shitzooi gebracht. En nu sluip ik stilletjes het topic weer uit, want ik shake als een rietje. :x


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Ik heb hier nog eens over nagedacht, alle reacties gelezen en eigenlijk geloof ik dat de leeftijd van het kind toch ook wel van cruciaal belang is. Kijk, als een dreumes op het punt staat zijn vingers in het stopcontact te steken en jij als ouder moet ervoor zorgen dat dat niet gebeurt, kan ik het tikje begrijpen. Ik zou veel liever de hand van het kind grijpen en iets als 'nee' zeggen, in plaats van een tik, maar het nut zie ik er op zich nog wel van in bij zeer kleine kinderen die anders zichzelf pijn zouden kunnen doen.

    Als je echter een zes/zevenjarige hebt die moeilijk doet, vind ik het wel echt belachelijk en echt heel, heel dom. Die kinderen zijn er met hun volle verstand een stuk beter bij en hebben ook een stuk beter door wat je kunt doen, niet per se wat je doel is. Nog steeds hoeft het geen pijn te doen om schadelijk te kunnen zijn; toen mijn broertje die leeftijd had, begon mijn moeder ook te tikken als hij niet luisterde of hem aan zijn arm naar boven te nemen als hij niet naar bed wilde. Niets daarvan was echt pijnlijk, want ik heb er ook wel een paar ontvangen, maar de angst die erdoor volgde was immens. Ze is nogal een flinke vrouw (1.95 m en aardig gezet) en mijn broertje en ik waren allebei als de dood dat ze ooit een keer boos zou worden en ons te hard zou "corrigeren", om het zo maar te noemen. Heeft ze nooit gedaan, maar nog steeds, jaren later, trekt mijn broertje zijn armen over zijn hoofd als ze schreeuwt, zodat ze in ieder geval zijn hoofd maar niet kan raken. Ik blijf nog steeds dicht bij de telefoon voor het geval het te ver gaat en ik hulp moet inschakelen. Dat klinkt misschien heel overdreven voor sommigen van jullie, maar zo zie je maar dat die schrik op een zekere leeftijd overslaat in angst, en in mijn ervaring is er niks productiefs of leerzaams aan angst.

    Ik heb het hier dus ook niet over een "corrigerende klap", want dat was het niet. Het was een tikje. Misschien dat het bij jullie heeft gewerkt, maar bij ons heeft het alleen maar heel veel shitzooi gebracht. En nu sluip ik stilletjes het topic weer uit, want ik shake als een rietje. :x


    Dit dit dit is dus waarom ik het niet vind kunnen, ook als je onderscheid maakt tussen een tik en een klap, en waarom ik oprecht verbijsterd ben dat zoveel mensen hier er volledig achter lijken te staan. Ik moet toegeven dat ik daar best wel van ben geschrokken. :/
    Het is en blijft een vorm van fysieke intimidatie en misschien zorgt het negen keer voor geen enkel probleem, maar die ene andere keer is er eentje te veel, en wat voor impact het zal hebben kun je van tevoren zelfs over je eigen kind niet goed voorspellen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ja. Heeft in mijn ogen geen uitleg nodig.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik vind het heel lastig om hier gewoon ja of nee op te zeggen. Het heeft inderdaad te maken met leeftijd zoals Jip al zei en zoals Justine over Thomas vertelde. In zulke situaties snap ik het wel, maar daarna hoef je je kind niet voor alles een corrigerende tik te geven. Mijn moeder had er trouwens gewoon een geluidj voor en daar luisterden wij al vanaf jonge leeftijd naar. Zelfs vreemde kinderen en dieren luisteren ernaar, haha. Ik vind zoiets een uiterste maatregel, je probeert eerst iets anders. Je praat eerst met ze, je geeft ze op een andere manier straf of je beloont je kinderen. Een corrigerende tik is er gewoon niet voor alles wat je kind fout doet, maar ik ben er dan ook weer niet geheel op tegen.
    Mijn ouders hebben me in heel mijn leven misschien 2 keer billenkoek gegeven omdat ik écht over de lijn ging en gewoon expres aan het uitlokken en doorgaan was. In zo'n geval snap ik het, maar zoiets moet gewoon niet vaak voorkomen want dan doe je sowieso iets fout in het opvoeden. En mijn moeder heeft me eens een harde tik op mijn hand gegeven omdat ik haar uitschold voor iets en ze daar zo van schrok dat het gewoon gebeurde. Maar zelfs dat deed niet echt pijn.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 15:06 ]


    Your make-up is terrible

    Runescript schreef:
    Volgens mij denken sommige mensen dat de stelling is: Een corrigerende klap naar de andere kant van de kamer bij de opvoeding van kinderen is soms nodig -.-

    Hhahaha, inderdaad.

    Well, ik ben er niet mee eens omdat je je kinderen niet gaat slaan. Dat werkt juist averechts. Gewoon uitleggen waarom ze iets niet mogen doen.

    Natuurlijk hangt alles af van het kind. Als ouder ken jij je kind het beste en bij sommigen helpt een tik terwijl bij de anderen praten juist het beste is. Het probleem is de dat je een lijn moet trekken tussen 'corrigeren' en 'slaan'. Sommige ouders kunnen dit, anderen hebben er moeite mee. Natuurlijk, er zijn genoeg anderen manieren om te straffen, maar een tik geven kan werken voor sommige kinderen. Het hangt van van alles af, maar daarom ben ik niet direct tegen.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Square schreef:
    (...)

    Dit dit dit is dus waarom ik het niet vind kunnen, ook als je onderscheid maakt tussen een tik en een klap, en waarom ik oprecht verbijsterd ben dat zoveel mensen hier er volledig achter lijken te staan. Ik moet toegeven dat ik daar best wel van ben geschrokken. :/
    Het is en blijft een vorm van fysieke intimidatie en misschien zorgt het negen keer voor geen enkel probleem, maar die ene andere keer is er eentje te veel, en wat voor impact het zal hebben kun je van tevoren zelfs over je eigen kind niet goed voorspellen.


    Precies, dit. Ik zit echt met open mond te lezen. Het gaat er niet zozeer om hoe hard de tik is. Het gaat om de intentie ervan.
    Als ouder heb je jezelf echt niet altijd in de hand, en als je dan op veel momenten jezelf aanleert om een klein corrigerend tikje te geven wat heel onschuldig lijkt of is, geef je op een stressvoller moment misschien een veel hardere tik. En ik heb ook meegemaakt dat die hardere tik nog veel verder escaleerde.
    Puur het feit dát je geweld gebruikt tijdens de opvoeding, of je er nou alleen mee dreigt, een zacht tikje geeft, een harde pets verkoopt, of meer... Je loopt meer kans dat je jezelf niet altijd even goed in de hand hebt en dat het uit de hand loopt. En die keer dat dát gebeurd, is lang niet altijd met een ''sorry'' naar het kind toe op te lossen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik vraag me af hoeveel mensen die hier gereageerd hebben, al met kinderen hebben gewerkt.


    Mhm?

    Ja en nee. Sommige mensen verstaan onder 'corrigerende tik' direct een pak op je broek, een klap tegen je hoofd en dat soort dingen (met als voorbeeld mijn eigen moeder). Maar als het een tik op de vingers is, dan kan ik dat nog wel begrijpen.


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."

    Monachopsis schreef:
    Ik vraag me af hoeveel mensen die hier gereageerd hebben, al met kinderen hebben gewerkt.


    Ik vind werken met kinderen iets heel anders dan kinderen zelf opvoeden. Mensen die met kinderen werken hebben sowieso niet het recht om voor hun opvoeders te bepalen of een corrigerende tik wel of niet kan en op het dan eventueel te doen.


    Your make-up is terrible

    Patriots schreef:
    (...)

    Het geven van een corrigerende tik is wat anders dan slaan.
    Dat schijnen meerderen zich hier niet te beseffen.

    Het blijft alsnog een stelling, en dat iemand niet eens is met de stelling en een andere mening heeft, betekend het niet direct dat diegene de stelling anders opvat. Dit is trouwens niet alleen tegen jou, maar tegen ieder die dit heeft gezegd. Sommigen kunnen het inderdaad verkeerd opvatten, maar niet iedereen die het er niet mee eens is.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Elvenking schreef:
    Eens. Ik en mijn tweelingbroer kregen dat vroeger zo vaak. En daar ben ik echt niet slechter van geworden hoor. Hoe wil je anders een klein kind zonder besef duidelijk maken dat iets niet mag. Die kunnen heel lang door blijven gaan tot ze hun zin krijgen.

    Lol ik kan me zelfs nog wel herinneren dat ik eens met mijn hoofd onder de koude kraan moest. Maar toen was ik ook echt wel donders irritant geweest.

    Wat ik wel vervelend vind is dat men een corrigerende tik gelijk onder kindermishandeling gooien. Iedere ouder voed zijn of haar kind op een eigen manier op. Zolang je een kind niet opzettelijk pijn doet of mentaal aanvalt, moet iedereen het voor zich weten. Het moet niet gekker worden dat we straks nog een keer voorschriften gaan krijgen van hoe je je kinderen moet opvoeden. Maar goed, dat is dan wel weer heel ver doordacht.


    ^

    Om hier even op aan te haken, kop onder de koude kraan werkt uitstekend. Ik was als kind nog wel eens zo vervelend dat niets en dan ook niets me kon bedaren. Wat moet je dan doen? Mijn oma stak altijd mijn kop onder de koude kraan. Als kind wist ik dan dat dat het moment was dat ik echt moest stoppen. Eenmaal bedaard kreeg ik natuurlijk een handdoek en een lekkere kop thee gepaard met een verhaal waarom mijn oma dit heeft gedaan en dat ze uitlegt dat ze dit niet doet om mij pijn te doen. Ik ben het er nog steeds mee eens, in sommige gevallen kan een corrigerende tik, net als kop onder de koude kraan wel degelijk werken, mits het met een uitleg gaat en het daarna voorbij is.


    The truth is out there.

    Scully schreef:
    (...)

    ^

    Om hier even op aan te haken, kop onder de koude kraan werkt uitstekend. Ik was als kind nog wel eens zo vervelend dat niets en dan ook niets me kon bedaren. Wat moet je dan doen? Mijn oma stak altijd mijn kop onder de koude kraan. Als kind wist ik dan dat dat het moment was dat ik echt moest stoppen. Eenmaal bedaard kreeg ik natuurlijk een handdoek en een lekkere kop thee gepaard met een verhaal waarom mijn oma dit heeft gedaan en dat ze uitlegt dat ze dit niet doet om mij pijn te doen. Ik ben het er nog steeds mee eens, in sommige gevallen kan een corrigerende tik, net als kop onder de koude kraan wel degelijk werken, mits het met een uitleg gaat en het daarna voorbij is.


    Ik vind het eerlijk gezegd wel heel erg dat je zo ver door ging dat ze geen andere uitweg meer zagen. (cat)


    Your make-up is terrible

    Furiosa schreef:
    (...)

    Ik vind het eerlijk gezegd wel heel erg dat je zo ver door ging dat ze geen andere uitweg meer zagen. (cat)


    Hahaha, ik heb ook geen idee meer wat het was, maar mijn ouders enzo hebben nooit problemen met mij gehad. In mijn hele kindertijd is het denk ik drie keer gebeurt dat ik zo uit mijn slof schoot. Verder maakte ik nooit ruzie of had ik nooit tantrums. Dus misschien was het ook wel even schrikken als ik dat dan had.

    Ik weet alweer waardoor de keer waar ik aan dacht dit gebeurde, maar dat is nogal privé. Maar je kan wel zeggen dat het een goede reden had. As for the other times, mijn oma en ik lijken nogal op elkaar. Ik kon het bloed onder haar nagels vandaan halen.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 19:17 ]


    The truth is out there.