• De stelling van deze week luidt:
    Een corrigerende tik bij de opvoeding van kinderen is soms nodig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Backbiter schreef:
    Waarschijnlijk bedoelt ze gewoon dat je een kind hiermee "leert" dat het oke is iemand een tik te verkopen als je het ergens niet mee eens bent o.i.d. Oftewel, dat je je kind dus laat zien dat je dingen ook fysiek op kunt lossen i.p.v. verbaal.


    Ik hoop dat ze dat bedoelt, maar het is wel een heel slechte vergelijking. Het is namelijk niet zo dat kinderen die slachtoffer zijn van handtastelijkheden of misbruik dat later ook gaan doen. Volgens mij is de kans zelfs kleiner (ik denk dat ik dat ooit ergens gelezen heb) dat ze zelf slachtoffers zullen maken.


    What would Emma do?

    Liopleurodon schreef:
    (...)

    Ik hoop dat ze dat bedoelt, maar het is wel een heel slechte vergelijking. Het is namelijk niet zo dat kinderen die slachtoffer zijn van handtastelijkheden of misbruik dat later ook gaan doen. Volgens mij is de kans zelfs kleiner (ik denk dat ik dat ooit ergens gelezen heb) dat ze zelf slachtoffers zullen maken.

    Ik heb juist uit een misdaadprogramma op tv gehoord dat 30% (of zoiets) van daders die aan misbruik of verkrachting doen, zelf vroeger zijn misbruikt. Dat is best wel veel. :S Maar het was wel een Amerikaans programma (al die feiten speelden zich af in Amerika). En in Amerika zijn ze euh ja.. Niet zoals hier. Hier zullen ze dat niet zo snel doen, maar het gebeurt helaas wel dat slachtoffers ook daders worden, omdat zij zich vroeger altijd machteloos voelden en nu door dat zelf te doen, zich de machtige voelen. Ziek wel, maar het komt voor. ;S Maar in NL en BE niet zo gauw denk ik.


    Ik wil een tuin vol egels

    Hazy schreef:
    (...)
    Ik heb juist uit een misdaadprogramma op tv gehoord dat 30% (of zoiets) van daders die aan misbruik of verkrachting doen, zelf vroeger zijn misbruikt. Dat is best wel veel. :S Maar het was wel een Amerikaans programma (al die feiten speelden zich af in Amerika). En in Amerika zijn ze euh ja.. Niet zoals hier. Hier zullen ze dat niet zo snel doen, maar het gebeurt helaas wel dat slachtoffers ook daders worden, omdat zij zich vroeger altijd machteloos voelden en nu door dat zelf te doen, zich de machtige voelen. Ziek wel, maar het komt voor. ;S Maar in NL en BE niet zo gauw denk ik.


    Echt waar? Het is natuurlijk wel vaak zo dat onderzoeken elkaar tegenspreken, maar ik dacht dat ik dat gehoord had in de nasleep van die pedofiliezaak in de kerk hier in België. Ik kan me natuurlijk altijd vergissen.


    What would Emma do?

    Ik kreeg altijd een zachte tik tegen mijn hoofd. Ik wist dat ik iets fout Had gedaan maar het deed geen pijn.

    Het ligt eraan hoe hard de tik ect is. En hoe je hem uitdeelt. Dus eens en oneens.

    Liopleurodon schreef:
    (...)

    Echt waar? Het is natuurlijk wel vaak zo dat onderzoeken elkaar tegenspreken, maar ik dacht dat ik dat gehoord had in de nasleep van die pedofiliezaak in de kerk hier in België. Ik kan me natuurlijk altijd vergissen.

    Ja, ik denk dat het hier niet zo snel gebeurt. In Amerika heb je wel van die slechte buurten, mensen met een slechte jeugd, niet opgeleid enz. Maar gevallen dat iemand zijn eigen kind slaat, omdat die zelf vroeger werd geslagen gebeurt wel eens hier. Ze weten wel dat het niet goed is, maar soms zijn ze zo gefrustreerd of ze reageren zich zeg maar af vanwege hun slechte jeugd. Dat van misbruik gebeurt hier niet zo snel.
    Maar daarom moet men dus het juiste verstaan onder een corrigerende tik. Als het angst bij het kind opwekt, is men fout bezig.


    Ik wil een tuin vol egels

    Eens met de stelling. Ik werd altijd bij m'n arm gegrepen en dan werd er eventjes in geknepen, zodat ik meteen wist dat ik te ver was gegaan. Dat vind ik absoluut geen kindermishandeling en ik heb me ook nog geen moment angstig gevoeld bij m'n ouders.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ik vind dat je beter goed gedrag kan belonen dan slecht gedragen af te keuren. Al helemaal met geweld. Dit versterkt de band ten eerste, waardoor er beter geluisterd wordt naar de ouders. Ook vind ik dat de gevolgen van de gemaakte fout verteld moeten worden. Verder niks.


    In the silence I both found and lost myself

    Een klein tikje voor als je stout bent is nooit verkeerd geweest. Heb het zelf ook gehad vroeger en geen problemen mee gehad en ben er ook zeker niet slechter op geworden. Je kind slaan is nooit goed natuurlijk, maar een klein tikje kan geen kwaad vind ik.


    Second Star to the Right and straight on till the morning

    Tigresse schreef:
    Ik zie altijd mensen zeggen dat 'slaan' en een 'corrigerende tik' hetzelfde zijn, maar ik zie daar wel degelijk verschil in? Mijn ouders hebben me nooit geslagen toen ik klein was, maar als ik écht niet wilde luisteren, kreeg ik ook wel eens een tikje tegen mijn arm. Dat tikje heeft nooit pijn gedaan, maar ik besefte dan wel dat ik nu écht moest ophouden. Ik wil hiermee niet zeggen dat het correct is om je kind op de grond te duwen of echt te slaan, maar ik heb nooit problemen ervaren met een corrigerende tik. Ik denk dat dit ook een beetje aan ieders interpretatie ligt. Ik heb hier namelijk niks aan overgehouden, en ik was en ben ook nog nooit bang voor mijn ouders geweest. Dat tikje voelde ik namelijk amper, maar ik luisterde er wel degelijk naar.

    Daarbij werd ik heus wel beloond voor goed gedrag, en kreeg ik niet direct een tikje bij slecht gedrag. Het is dus niet zo dat mijn ouders altijd en alleen maar naar dat tikje grepen als ik niet luisterde.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Mijn moeder heeft mij nooit geslagen, en ik ben een prima kind hoor.
    Slaan is niet de juiste straf, daar worden kinderen schrikkerig van en staan ze niet meer goed in hun schoenen.
    Het ligt ook een beetje aan het kind zelf... Bijvoorbeeld als je kind echt niet te doen is (Zoals mijn broertje doe alles doet behalve het goeie) Is een tik echt wel goed.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2015 - 12:55 ]


    You dare to gaze upon me?

    Ik zie vaak mensen die tegenstander zijn, zeggen dat een tikje ervoor zal zorgen dat kinderen schrik krijgen van hun ouders of niet goed in hun schoenen gaan staan. Ik en een hele boel andere mensen hebben denk ik toch al gezegd dat we, ondanks af en toe eens een kleine tik gekregen te hebben, helemaal niet bang te zijn van onze ouders of onzeker in onze schoenen te staan. Dus dat lijkt me toch geen erg sterk argument.


    What would Emma do?

    Liopleurodon schreef:
    Ik zie vaak mensen die tegenstander zijn, zeggen dat een tikje ervoor zal zorgen dat kinderen schrik krijgen van hun ouders of niet goed in hun schoenen gaan staan. Ik en een hele boel andere mensen hebben denk ik toch al gezegd dat we, ondanks af en toe eens een kleine tik gekregen te hebben, helemaal niet bang te zijn van onze ouders of onzeker in onze schoenen te staan. Dus dat lijkt me toch geen erg sterk argument.


    Oh, en ik dan? Tel ik dan nu opeens niet mee omdat ik wel nare ervaringen heb overgehouden aan het feit dat mijn vader geen onderscheidt kan maken tussen een tikje of gewoon slaan? Of "is dat weer iets anders"? Nou sorry hoor :/


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Backbiter schreef:
    (...)

    Oh, en ik dan? Tel ik dan nu opeens niet mee omdat ik wel nare ervaringen heb overgehouden aan het feit dat mijn vader geen onderscheidt kan maken tussen een tikje of gewoon slaan? Of "is dat weer iets anders"? Nou sorry hoor :/


    Dat is inderdaad iets anders dan een zacht tikje geven tegen je arm om te laten zien dat je moet stoppen. Slaan is stukken harder en als je pa daar geen onderscheid in kan maken, dan slaat-ie inderdaad. Aan slaan kan je uiteraard wel nare ervaringen overhouden, maar waar Liopleurodon het over had, ging puur en alleen over een klein tikje.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Maar dan is het geen corrigerende tik niet meer. Een corrigerende tik is gewoon even op de vingers tikken en zeggen; 'dat mag niet'. Als je echt slagen kreeg, dan is het geen corrigerende tik meer, maar gewoon slaan.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Maar dat is dus het probleem, waardoor ik hierop tegen ben. Jij en ik weten misschien dat dit geen corrigerende tik meer is, maar zolang de ouder dit dus wel denkt, zal hij dat dan ook zo blijven doen, omdat hij dus niet beter weet. Dus wat dat betreft ben ik van mening, dat als je dat onderscheidt niet kunt maken, je het gewoon niet moet doen.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."