• De stelling van deze week luidt:
    Een corrigerende tik bij de opvoeding van kinderen is soms nodig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit is een mooi onderwerp voor een discussie.
    Het is een optie, maar ik vind dat er veel betere zijn. De hoek.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik hoop van harte dat ik mezelf later in de hand kan houden en mijn kind(eren) geen 'corrigerende tikken' ga geven.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Ruitenburg schreef:
    Ik hoop van harte dat ik mezelf later in de hand kan houden en mijn kind(eren) geen 'corrigerende tikken' ga geven.


    Ik ook!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Monachopsis schreef:
    Ik vraag me af hoeveel mensen die hier gereageerd hebben, al met kinderen hebben gewerkt.

    Geen idee, ik heb zelf 2 zusjes en een broertje, maar het jongste meisje is gewoon agressief aangelegd, dus die moest je dan soms stevig vastpakken om te voorkomen dat ze haar broertje een harde klap verkocht. Als ik moest oppassen sloeg ik ook niet, maar ik kreeg behoorlijk wat stompen in mijn buik van die griet, en dat was toch wel pijnlijk xD Maarja, mijn lichaam kon dat hebben, dat van mijn broertje zou er wel eens wat langer last van kunnen hebben gehad, dus vandaar dat ik me er altijd tussen gooide, daar had je ook aan woorden niet genoeg. Ik kwam toch niet over het geluid van zijn gehuil en haar geschreeuw heen en die twee moesten gewoon zo snel mogelijk in verschillende kamers worden gestopt. Broertje luisterde gelukkig dan wel.
    Agressie komt niet altijd van ouders, en sommige mensen denken dat een corrigerende tik het begin van het einde van de wereld is, maar ik had toch liever een pak slaag van mijn ouders (op mijn billen, niet echt in elkaar geslagen worden), dan dat ik tussen de twee jongsten op de achterbank zat als stootkussen. Dat is de reden dat ik niet zo veel van kinderen houd.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Parada schreef:
    Ik zie altijd mensen zeggen dat 'slaan' en een 'corrigerende tik' hetzelfde zijn, maar ik zie daar wel degelijk verschil in? Mijn ouders hebben me nooit geslagen toen ik klein was, maar als ik écht niet wilde luisteren, kreeg ik ook wel eens een tikje tegen mijn arm. Dat tikje heeft nooit pijn gedaan, maar ik besefte dan wel dat ik nu écht moest ophouden. Ik wil hiermee niet zeggen dat het correct is om je kind op de grond te duwen of echt te slaan, maar ik heb nooit problemen ervaren met een corrigerende tik. Ik denk dat dit ook een beetje aan ieders interpretatie ligt. Ik heb hier namelijk niks aan overgehouden, en ik was en ben ook nog nooit bang voor mijn ouders geweest. Dat tikje voelde ik namelijk amper, maar ik luisterde er wel degelijk naar.

    Daarbij werd ik heus wel beloond voor goed gedrag, en kreeg ik niet direct een tikje bij slecht gedrag. Het is dus niet zo dat mijn ouders altijd en alleen maar naar dat tikje grepen als ik niet luisterde.

    iHeartNouis schreef:
    (...)

    Hier ben ik het mee eens! Kinderen gaan vaak veel te ver, volgens mij vergeet iedereen dat. Vooral tegenwoordig met dat softe gedoe is er geen ontzag meer voor hun ouders. Hoe vaak zie je wel niet dat een kind z'n zin door kan drijven en een ouder er niks op te zeggen heeft? Waar gaat het dan nog heen met deze wereld? Vroeger werden ze met de mattenklopper geslagen, en ja, dat vind ik zeker te ver gaan, maar als je die kinderen van toen vraagt hoe ze dat ervaren hebben? Die zien dat niet als mishandeling en die kijken ook niet naar hun ouders als slechte personen. Ik weet dat mijn opa zegt dat het voor hem ook zeer zeker nodig was.

    Een kind hoeft niet de halve kamer door geslagen te worden, het gaat om een corrigerende tik en dat is wel eens vaker nodig als er niet naar waarschuwingen wordt geluisterd. Een klap op je kont of aan je oren getrokken worden, kom op, doe je niet zo zielig. Zo ben ik ook opgevoed geworden en het werkt beter dan dat mijn spullen afgepakt werden, of paar minuutjes in de gang werd gezet. Ik wist tenminste waar ik aan toe was, waar de grens was en hoe ik met mijn ouders om moet gaan. En daar werd later samen ook nog over gepraat, dat wat ik had gedaan niet goed was.






    Indd, zeker wanneer je echt iets verkeerd gedaan had, zoals (in mijn geval was het dan, mama en papa waren even naar de overkant om chinees te halen, en ik wilde heel erg (A) zijn om kaarsjes en tafel te dekken en alles) ouders komen thuis, zien mij en mijn broertje de KAARSEN (als 5 en 8) jarige aansteken, zo ik heb een week niet kennen zitten, zo'n pak rammel, zo echt wel, met de matteklopper, maar ik wist wat VUUR deed!!! AUWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW!!!!
    Zo ook nog wel meerdere voorbeelden heb ik, met kaarsen, en andere dingen zoals niet aan kunnen komen, grote monden en alles. Er is niets maar dan ook niets slechts aan, om ze een keer een andere straf te geven, waar ze gewoon van schrikken, en zien hoe gevaarlijk sommige acties zijn, waarvan ze dat nooit gedacht hadden!!! Ik heb eerder een trauma een mijn broers en broertje, dan aan die matteklopper en de "corrigerende tik" want ik wist het de volgende keer wel, ik dacht wel even 3x na voordat ik het zelfde zou doen!!!


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    Sonyara schreef:
    (...)





    Indd, zeker wanneer je echt iets verkeerd gedaan had, zoals (in mijn geval was het dan, mama en papa waren even naar de overkant om chinees te halen, en ik wilde heel erg (A) zijn om kaarsjes en tafel te dekken en alles) ouders komen thuis, zien mij en mijn broertje de KAARSEN (als 5 en 8) jarige aansteken, zo ik heb een week niet kennen zitten, zo'n pak rammel, zo echt wel, met de matteklopper, maar ik wist wat VUUR deed!!! AUWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW!!!!
    Zo ook nog wel meerdere voorbeelden heb ik, met kaarsen, en andere dingen zoals niet aan kunnen komen, grote monden en alles. Er is niets maar dan ook niets slechts aan, om ze een keer een andere straf te geven, waar ze gewoon van schrikken, en zien hoe gevaarlijk sommige acties zijn, waarvan ze dat nooit gedacht hadden!!! Ik heb eerder een trauma een mijn broers en broertje, dan aan die matteklopper en de "corrigerende tik" want ik wist het de volgende keer wel, ik dacht wel even 3x na voordat ik het zelfde zou doen!!!


    Omg jeetje ;o Dat vind ik dan persoonlijk wel veel te ver gaan!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Sonyara schreef:
    (...)





    Indd, zeker wanneer je echt iets verkeerd gedaan had, zoals (in mijn geval was het dan, mama en papa waren even naar de overkant om chinees te halen, en ik wilde heel erg (A) zijn om kaarsjes en tafel te dekken en alles) ouders komen thuis, zien mij en mijn broertje de KAARSEN (als 5 en 8) jarige aansteken, zo ik heb een week niet kennen zitten, zo'n pak rammel, zo echt wel, met de matteklopper, maar ik wist wat VUUR deed!!! AUWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW!!!!
    Zo ook nog wel meerdere voorbeelden heb ik, met kaarsen, en andere dingen zoals niet aan kunnen komen, grote monden en alles. Er is niets maar dan ook niets slechts aan, om ze een keer een andere straf te geven, waar ze gewoon van schrikken, en zien hoe gevaarlijk sommige acties zijn, waarvan ze dat nooit gedacht hadden!!! Ik heb eerder een trauma een mijn broers en broertje, dan aan die matteklopper en de "corrigerende tik" want ik wist het de volgende keer wel, ik dacht wel even 3x na voordat ik het zelfde zou doen!!!


    Ik vind dat je dit wel heel ver trekt. Je kind afranselen met een matteklopper was voor jouw ouders misschien een oplossing, maar dat zou in deze tijd toch echt kindermishandeling genoemd worden en is héél iets anders dan een corrigerende tik.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Het ligt eraan wat je een 'corrigerende tik' zou noemen, maar als het niet te ver gaat, vind ik wel dergelijk dat het soms nodig is in de opvoeding. Ik merk zelf ook wel dat mijn zusje bijvoorbeeld soms echt te ver gaat, maar mijn ouders, voornamelijk mijn moeder, geven haar nooit echt een reden om het niet gewoon nog een keer te doen. Eventjes boos worden en naar haar kamer gestuurd worden - maar vervolgens gaat ze wel huilen en wordt ze weer getroost. Op die manier schiet je niks op - mijn zusje gaat ook gewoon heel vaak te ver, elke keer weer opnieuw. Voor dit soort dingen vind ik een corrigerende tik echt wel nodig. Maar ook echt alleen als je kind te ver gaat - niet voor elk klein dingetje.


    “A queen will always turn pain into power.”

    Nee, is het niet. Je gaat toch ook niet handtastelijk bij ze zijn om ze te leren dat wanneer ze ouder zijn verkrachten mag?


    "If there's a story that you want to read but it hasn't been written yet, then you must write it." - Toni Morrison

    HaroldStyles schreef:
    Nee, is het niet. Je gaat toch ook niet handtastelijk bij ze zijn om ze te leren dat wanneer ze ouder zijn verkrachten mag?


    Een kleine tik op de vingers die niet eens pijn doet is wel iets heeeeeeel anders dan verkrachting eh.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    HaroldStyles schreef:
    Nee, is het niet. Je gaat toch ook niet handtastelijk bij ze zijn om ze te leren dat wanneer ze ouder zijn verkrachten mag?

    Wat heeft verkrachting te maken met een corrigerende tik?


    Seasons will change, but I shall remain

    HaroldStyles schreef:
    Nee, is het niet. Je gaat toch ook niet handtastelijk bij ze zijn om ze te leren dat wanneer ze ouder zijn verkrachten mag?


    Wat?


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Waarschijnlijk bedoelt ze gewoon dat je een kind hiermee "leert" dat het oke is iemand een tik te verkopen als je het ergens niet mee eens bent o.i.d. Oftewel, dat je je kind dus laat zien dat je dingen ook fysiek op kunt lossen i.p.v. verbaal.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Serenata schreef:
    (...)
    Wat heeft verkrachting te maken met een corrigerende tik?

    Ze bedoelt waarschijnlijk dat ouders het verkeerde voorbeeld geven aan het kind door hen te slaan. Maar het gaat hier om een tik, niet om geslagen te worden.


    Ik wil een tuin vol egels