• De stelling van deze week luidt:
    Criminelen die levenslang hebben gekregen, moeten voor euthanasie kunnen kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens, ik zie het nut niet in van een straf te krijgen als je er zo gemakkelijk van zou kunnen ontsnappen. Anderzijds, het zou wel het maatschappelijke probleem van de overvolle gevangenissen kunnen bestrijden.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oneens. Je belandt hier echt niet zomaar levenslang in de gevangenis, er wordt met zoveel dingen rekening gehouden. Levenslang komt maar heel zelden voor en ik vindt dat als je een levenslange gevagenisstraf krijgt opgelegd, je deze moet uitzitten en niet de mogelijkheid moet hebben om op de manier van euthanasie een uitweg te kunnen kiezen.


    chaos makes the muse

    Ik vind het dubbel. Langs de ene kant ben ik het er niet mee eens omdat ze dan inderdaad te gemakkelijk van hun straf afraken, maar langs de andere kant zitten de gevangenissen ook gewoon overvol. Dan steek ik er liever mensen die toch nog vrij gaan komen dan mensen die niet meer vrij gaan komen. Eerlijk gezegd vind ik toch echt dat de wereld beter af is zonder types als Dutroux. Het woord "kiezen" vind ik hier wel belangrijk. Ik vind dat mensen zelf moeten kunnen kiezen en dat dit niet vanuit de staat gedaan mag worden (wat dus op doodstraf zou neerkomen, ik ben héél erg tegen de herinvoer daarvan). Als je vanuit de staat verbied mensen te doden, dan vind ik ook niet dat je dat als straf moet gebruiken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Douceur schreef:
    Oneens. Je belandt hier echt niet zomaar levenslang in de gevangenis, er wordt met zoveel dingen rekening gehouden. Levenslang komt maar heel zelden voor en ik vindt dat als je een levenslange gevagenisstraf krijgt opgelegd, je deze moet uitzitten en niet de mogelijkheid moet hebben om op de manier van euthanasie een uitweg te kunnen kiezen.


    26 - 02 - '16

    Hell to the no! You deserve to "suffer."


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ik vind het toch ook een veel te makkelijke manier om eraan te ontkomen.:W


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik weet het eigenlijk niet. Aan de ene kant vind ik het, zoals hierboven al vaker gezegd is, "te makkelijk" - aan de andere kant vind ik dat het zou moeten mogen. Levenslange gevangenisstraf heeft, naar mijn idee, niet zoveel meer te maken met een menswaardig bestaan. Maar dat is weer een andere discussie.


    The universal language of art.

    Neen.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Balmains schreef:
    Ik weet het eigenlijk niet. Aan de ene kant vind ik het, zoals hierboven al vaker gezegd is, "te makkelijk" - aan de andere kant vind ik dat het zou moeten mogen. Levenslange gevangenisstraf heeft, naar mijn idee, niet zoveel meer te maken met een menswaardig bestaan. Maar dat is weer een andere discussie.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Het valt me op dat veel mensen het een te "makkelijke" uitweg vinden om de straf te ontlopen, maar volgens mij is een einde aan je leven maken lang niet zo makkelijk, hoor. Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de dood net de ergste "straf" is die er bestaat. We zeggen toch ook niet dat de doodstraf minder erg is dan levenslang omdat je er dan al na 10 jaar ofzo van af bent (dit is even heel cru gezegd, ik weet dat de doodstraf veel gruwelijker is dan alleen een spuitje en dat de mensen daar vaak onmenselijk behandeld worden). Ik ben eigenlijk wel voor, maar laten we eerlijk zijn: hier in België is levenslang misschien 30 jaar, dus ik denk niet dat veel criminelen voor euthanasie zouden gaan.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hell no. Als die criminelen terminaal ziek zijn of andere legitieme reden hebben om euthanasie te plegen, sure. Maar niet gewoon omdat ze levenslang hebben gekregen. Ze hebben die straf gekregen en die moeten ze uitzitten.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2016 - 12:48 ]


    Ex astris, sciencia

    Oneens. Ze krijgen straf en vervolgens een kans om die te ontlopen? Ik vind in sommige gevallen de doodstraf een lichtere straf dan levenslang.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Oneens. Ik ben heel erg tegen de doodstraf, en dat aanbieden als optie voor mensen die levenslang hebben zou nog steeds al dezelfde bezwaren met zich meebrengen die aan een directe ter dood veroordeling zouden kleven. Daarnaast zou het er uiteindelijk op neerkomen dat je levenslang veroordeelden zou helpen om zelfmoord te plegen, in essentie. Dat lijkt mij op allerlei akelige manieren erg onethisch, en ondermijnt daarnaast het punt van een levenslange straf nogal.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Eens, ondanks criminele activiteiten zijn criminelen ook mensen. De dood maakt niet iets makkelijker of moeilijker.

    Natuurlijk zou het volgens anderen een makkelijk uitweg gesymboliseerd worden, maar je eigen leven nemen is wel iets onbegrijpelijker dan dat we denken. Waarom zou je iets ontnemen wat uiteindelijk ook gaat gebeuren? (De dood). Het is een menselijke keuze om te kiezen voor iets wat persoonlijk is. Dit zou ook betekennen dat gevannenisen minder vol zijn.

    Ik vind het echt dubbel. Natuurlijk ben ik niet 100% eens maar meer en deel wel. Ik begrijp wel de mensen die het oneens zijn.


    Never forget who you are and where you come from

    Oneens, in Nederland is euthanasie alleen mogelijk als je toch al weet dood te gaan door een ziekte. Waarom dan een uitzondering maken voor criminelen? Depressieve mensen mogen ook geen euthanasie aanvragen.


    Ravenclaw till my bones.