• De stelling van deze week luidt:
    Criminelen die levenslang hebben gekregen, moeten voor euthanasie kunnen kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    FaithofBlood schreef:
    Eens, ondanks criminele activiteiten zijn criminelen ook mensen. De dood maakt niet iets makkelijker of moeilijker.

    Natuurlijk zou het volgens anderen een makkelijk uitweg gesymboliseerd worden, maar je eigen leven nemen is wel iets onbegrijpelijker dan dat we denken. Waarom zou je iets ontnemen wat uiteindelijk ook gaat gebeuren? (De dood). Het is een menselijke keuze om te kiezen voor iets wat persoonlijk is. Dit zou ook betekennen dat gevannenisen minder vol zijn.

    Ik vind het echt dubbel. Natuurlijk ben ik niet 100% eens maar meer en deel wel. Ik begrijp wel de mensen die het oneens zijn.

    Ik sluit mij hier bij aan. Mensen hebben natuurlijk ook levenslang omdat zij andere mensen kunnen schaden (naast dat levenslang afschrikwekkend moet werken). Als iemand er voor kiest om te sterven kunnen zij ook mensen niet meer kwaad doen. Ik heb liever dat er een keuze is dan dat mensen misschien rare capriolen gaan uithalen om te sterven.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Eens of oneens hangt, voor mij persoonlijk, af van het land.

    Levenslang in Nederland, waar de gevangenissen goed geregeld zijn en de gevangene echt nog wel een enigzins comfortabel leven kan leiden: nee, dan moet je gewoon met je straf dealen.
    Levenslang in Thailand of Rusland of soortgelijke landen zou ik nog wel kunnen begrijpen, als je dan voor euthenasie kiest.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    In principe niet voor de lol, maar als blijkt dat die crimineel nu een ernstige ziekte heeft, dan moet hij/zij net zo'n recht hierop hebben als ieder ander persoon.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    SergeantBarnes schreef:
    Hell no. Als die criminelen terminaal ziek zijn of andere legitieme reden hebben om euthanasie te plegen, sure. Maar niet gewoon omdat ze levenslang hebben gekregen. Ze hebben die straf gekregen en die moeten ze uitzitten.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Wat een egoÏstisch gedoe en bullshit lees ik hier weer. Uit sommige meningen/opmerkingen merk ik echt de onvolwassenheid en cruelheid weer op. Ik ben het ermee eens. Iedereen moet een kans krijgen ervoor en er zelf voor kiezen. Natuurlijk moet ik wel erbij zeggen dat ze die optie alleen moeten geven als het echt niet anders kan en niet om 'iets' te ontlopen, zoals hier dat zovaak mooi wordt gezegd.

    [ bericht aangepast op 17 okt 2016 - 1:07 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Square schreef:
    Oneens. Ik ben heel erg tegen de doodstraf, en dat aanbieden als optie voor mensen die levenslang hebben zou nog steeds al dezelfde bezwaren met zich meebrengen die aan een directe ter dood veroordeling zouden kleven. Daarnaast zou het er uiteindelijk op neerkomen dat je levenslang veroordeelden zou helpen om zelfmoord te plegen, in essentie. Dat lijkt mij op allerlei akelige manieren erg onethisch, en ondermijnt daarnaast het punt van een levenslange straf nogal.


    Doing what you like is freedom, liking what you do is happiness.

    Mensen zien het hier als een soort uitweg, maar volgens mij komt het gewoon neer op de doodstraf...

    Dit was enkel een kritische opmerking, ik weet er te weinig van om mij uit te laten over een dergelijke stelling.

    Ik snap waarom sommigen er op tegen zijn, maar ik denk alleen maar; opgeruimd staat netjes.

    Waarom wordt het gezien als de doodstraf? Je mag kiezen voor euthanasie, het wordt je niet opgelegd... Doodstraf = "omg je hebt iemand vermoord dus nu wordt jij ook vermoord!"
    Dit is eerder een keuze. Meer van, "Jij hebt iemand vermoord, dus nu krijg je sowieso levenslang. Je mag ervoor kiezen om dood te gaan dmv euthanasie, maar dat hoeft niet."
    Ik ben neutraal. Een uitweg vind ik het in zekere zin wel omdat je hiermee al die jaren in de cel kan ontwijken, maar dan ga je wel dood. Idk. Maar een doodstraf vind ik de keuze voor euthanasie zeker niet.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Depends vanuit welk opzicht. Het zou helpen tegen overbevolking van de gevangenis, en het bespaart de staat geld ;x
    On the other hand, als een crimineel mensen verkracht heeft of onschuldige mensen heeft vermoord, nou, dan mag hij voor mij part net zolang in die cel zitten tot hij/zij wegrot. Ik vind persoonlijk levenslang een erge straf dan de dood, dus als ze tot zulke daden instaat zijn, mogen ze ook mooi alle gevolgen er van dragen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Oneens, straf is straf. Had je maar eerder na moeten denken voor je iets slechts deed. Euthanasie is veel te makkelijk. En komt bijna op hetzelfde neer als de doodstraf (ook al is deze niet vrijwillig). Dus, nee. Laat ze maar lekker hun straf uitzitten. Daarbij is in Nederland levenslang niet eens levenslang, want ze kunnen altijd vervroegd en voorwaardelijk vrij komen helaas.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Krolock schreef:
    Ik snap waarom sommigen er op tegen zijn, maar ik denk alleen maar; opgeruimd staat netjes.


    Amen.


    Love knows no limits.

    Ik vind het echt een hele lastige :'). Ik ben het in ieder geval niet per se eens met het idee van 'ze komen er te gemakkelijk vanaf', want de dood is best wel iets heftigs en wat al eerder genoemd is, het blijven mensen. Bovendien - het maakt voor ons burgers niets uit of ze sterven of dat ze hun leven gevangen zitten, want wij merken er weinig van. In principe hebben ze geen leven meer als ze de rest van hun leven gevangen moeten zitten.
    Aan de andere kant vind ik euthanasie ook wel weer heel heftig. Je geeft mensen - wat ook al eerder gezegd is - de keuze om zelfmoord te plegen op de meest mensvriendelijke manier, maar het blijft zelfmoord. Ik vind het een hele moeilijke...
    Ik merk dat ik net iets meer naar 'eens' neig, al sta ik er zeker niet met de volle 100% achter. Wel een goede stelling though, waar de meningen toch wel verdeeld zijn.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Eens, maar ik vind dat ze wel eerst een bepaalde tijd moeten uitzitten. Anders komen ze er inderdaad veel te snel en te makkelijk vanaf.
    Dit zou ook een oplossing zijn voor de overvolle gevangenissen, want laat ons eerlijk zijn, wat is de samenleving met al deze moordenaars, verkrachters, etc? Ik ben ze liever kwijt dan rijk. Inderdaad een harde mening, maar ik zou het echt een goede oplossing vinden.

    Ik weet dat je iets ontzettend slechts hebt gedaan als je levenslang krijgt, maar om iemand nou de keuze te geven tussen euthanasie en levenslang? Dat is cruel. Het zijn verkrachters of moordenaars, maar die mensen hebben een gezin, een kind of een familie. Als je tegen een gevangene zegt dat hij een keuze heeft tussen levenslang en euthanasie, dan moet hij gaan bedenken of hij liever doodgaat dan zijn straf uitzitten. Even voor je beeld. Wat moet die gevangene op dat moment dan denken? Dat hij levenslang krijgt, maar dat het eigenlijk gelijk staat aan doodgaan. Dat hij, als de doodstraf zou bestaan, eigenlijk die straf zou krijgen.

    Oké, dit is super lastig om uit te leggen haha


    "I solemnly swear that i am up to no good."