• Lieve users,

    De afgelopen tijd zijn wij bezig geweest met het herzien van de regels die gaan over plagiaat bij het aanmaken van een lijstje. Wij kunnen namelijk begrijpen dat wanneer je een lijstje aanmaakt, je wellicht mooie gedichten, afbeeldingen of quotes van anderen hierin wilt zetten. Tot op heden was dit echter tegen de regels aangezien wij dit zien als plagiaat.

    Om jullie hier wat meer vrijheid in te geven, hebben wij besloten om de regel over plagiaat bij lijstjes iets wat te wijzigen. Tot vandaag was dit de regel omtrent plagiaat;

    - Stories, gedichten, quizzen, blogs of andere creaties waarin enkel lyrics of quotes staan die je niet zelf hebt geschreven, zijn niet toegestaan. Dit wordt bestraft als plagiaat. Zelfgemaakte lyrics en quotes mogen in blogs.


    De regels zijn vanaf nu als volgt;
    - Stories, gedichten, quizzen, blogs of polls waarin enkel lyrics of quotes staan die je niet zelf hebt geschreven, zijn niet toegestaan. Deze creaties worden bestraft als plagiaat. Zelfgemaakte lyrics en quotes mogen wél in blogs worden geplaatst.
    - Lijstjes mogen bestaande lyrics en quotes bevatten, op voorwaarde dat er een link naar de bron bij vermeld staat. Indien de bron er niet bij wordt vermeld, wordt dit bestraft als plagiaat.


    Toevoeging 24-09-2017: Wij hebben besloten de regel wat meer te specificeren om verwarring te voorkomen;

    - Stories, gedichten, quizzen, blogs of andere creaties waarin enkel lyrics of quotes staan die je niet zelf hebt geschreven, zijn niet toegestaan. Dit wordt bestraft als plagiaat. Het quoten van stukjes lyrics of quotes in een tekst is wel toegestaan. Zelfgemaakte lyrics en quotes mogen in blogs.
    - Lijstjes mogen bestaande lyrics en quotes bevatten, op voorwaarde dat er een link naar de bron bij vermeld staat. Indien de bron niet wordt vermeld, wordt dit bestraft als plagiaat.


    Hopelijk moedigt dit jullie aan om nóg meer lijstjes te maken over jullie favoriete dingen, maar vergeet dus niet de bron erbij te zetten. (;

    Groetjes,
    Het moderatorteam

    [ bericht aangepast op 24 sep 2017 - 18:33 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Yagouaroundi schreef:
    Lyrics en quotes in stories zijn nog steeds plagiaat? Dus als ik in een story en lijstje dezelfde zet, beide met bron is die in de story alleen plagiaat? Of begrijp ik het nu verkeerd?


    Een story met enkel lyrics en quotes, dat mag niet. Dus enkele zinnetjes mogen wel, als ik de regel zo lees. ^^
    We zullen kijken hoe we dat eventueel iets duidelijker kunnen vermelden. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Mijn fout, sorry voor de verwarring.(krul)


    Queer zijn is gewoon alles

    Ledecky schreef:
    (...)

    Een story met enkel lyrics en quotes, dat mag niet. Dus enkele zinnetjes mogen wel, als ik de regel zo lees. ^^
    We zullen kijken hoe we dat eventueel iets duidelijker kunnen vermelden. (:

    Maar een lijstje met alleen lyrics of qoutes mag wel?
    Ik kan er nog steeds niet bij waarom het ene wel mag en het andere niet. Ik snap dat stories daar niet voor zijn, maar lijstjes ook niet als je er alleen lyrics in zet zonder enige uitleg.

    [ bericht aangepast op 7 maart 2017 - 13:35 ]

    Yagouaroundi schreef:
    (...)
    Maar een lijstje met alleen lyrics of qoutes mag wel?
    Ik kan er nog steeds niet bij waarom het ene wel mag en het andere niet. Ik snap dat stories daar niet voor zijn, maar lijstjes ook niet als je er alleen lyrics in zet zonder enige uitleg.


    Nou ja, normaal maken mensen ook geen lijstje in met enkel lyrics/quotes in. Er staat op z'n minst wel iets bij van 'mijn favoriete quotes', dus dan mag zoiets wel. Dat is nu eenmaal waar een lijstje onder andere voor dient, om je 'top x' neer te schrijven en te delen met de wereld. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Wij hebben besloten de regel wat meer te specificeren om verwarring te voorkomen;

    - Stories, gedichten, quizzen, blogs of andere creaties waarin enkel lyrics of quotes staan die je niet zelf hebt geschreven, zijn niet toegestaan. Dit wordt bestraft als plagiaat. Het quoten van stukjes lyrics of quotes in een tekst is wel toegestaan. Zelfgemaakte lyrics en quotes mogen in blogs.
    - Lijstjes mogen bestaande lyrics en quotes bevatten, op voorwaarde dat er een link naar de bron bij vermeld staat. Indien de bron niet wordt vermeld, wordt dit bestraft als plagiaat.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Oke. Voor zover duidelijk.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Zelfgemaakte lyrics en quotes mogen in blogs.

    Mogen ze niet in een gedicht? Dat lijkt me toch de meest logische plaats?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Nightking schreef:
    (...)
    Mogen ze niet in een gedicht? Dat lijkt me toch de meest logische plaats?

    Een liedjestekst is geen gedicht. Daarom mogen ze enkel in blogs (of topics).


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    (...)
    Een liedjestekst is geen gedicht. Daarom mogen ze enkel in blogs (of topics).

    Hoe kun je een songtekst nou géén gedicht/poëzie noemen? Ik snap overigens ook niet hoe je wilt gaan controleren of iemand wel of niet een melodie erbij heeft bedacht.

    Wiki vindt het overigens ook een gedicht (al hoeft een gedicht niet eens te rijmen)
    De meeste liedteksten zijn geschreven in een eenvoudig rijmschema. Dat maakt het gemakkelijk om de tekst te onthouden. Meestal wordt eindrijm gebruikt.

    [ bericht aangepast op 26 sep 2017 - 17:49 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Nightking schreef:
    (...)

    Sorry voor het late antwoord. Was dit even uit het oog verloren. Het is niet omdat iets kan rijmen, dat het automatisch poëzie is. Een stand alone van korte zinnetjes onder elkaar, dat af en toe eens rijmt, blijft proza. Dat wordt niet opeens een liedjestekst of een gedicht.
    Liedjesteksten zijn ontworpen om mee te zingen. Een gedicht onderscheidt zich van (kort)verhalen en liedjes omdat het geen doorlopende tekst is en je een gedicht niet zingt.


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    (...)
    Sorry voor het late antwoord. Was dit even uit het oog verloren. Het is niet omdat iets kan rijmen, dat het automatisch poëzie is. Een stand alone van korte zinnetjes onder elkaar, dat af en toe eens rijmt, blijft proza. Dat wordt niet opeens een liedjestekst of een gedicht.
    Liedjesteksten zijn ontworpen om mee te zingen. Een gedicht onderscheidt zich van (kort)verhalen en liedjes omdat het geen doorlopende tekst is en je een gedicht niet zingt.


    Maar gewoon even praktisch gezien - ik schrijf een lied en zet de tekst in een gedicht. Het is toch gewoon onmogelijk voor jullie om te gaan achterhalen of ik dat nou als lied of gedicht bedoelde? Hetzelfde overigens met proza. Het lijkt me nogal een smalle lijn en je weet toch vooraf dat je zo'n discussie niet kan winnen? Er zijn namelijk feen strikt afgebakende lijnen tussen poëzie en proza. Wat is "gewone taal" bijvoorbeeld? Hoe maken jullie dat onderscheid? Het lijkt me namelijk ombegonnen werk.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Maar gewoon even praktisch gezien - ik schrijf een lied en zet de tekst in een gedicht. Het is toch gewoon onmogelijk voor jullie om te gaan achterhalen of ik dat nou als lied of gedicht bedoelde? Hetzelfde overigens met proza. Het lijkt me nogal een smalle lijn en je weet toch vooraf dat je zo'n discussie niet kan winnen? Er zijn namelijk feen strikt afgebakende lijnen tussen poëzie en proza. Wat is "gewone taal" bijvoorbeeld? Hoe maken jullie dat onderscheid? Het lijkt me namelijk ombegonnen werk.

    Ik post dit even ter ondersteuning van de mods. ^^

    Je vraagt hoe we dit praktisch aanpakken: mogelijks komen we dit wel eens tegen. En net zoals alle andere twijfelgevallen, bespreken we dit achter de schermen. Een gedicht is een gedicht en een liedje is een liedje. Zit het ergens tussenin, dan bespreken we dit. Eigenlijk is het zo simpel. ^^

    Daarbij is dit ook iets dat weinig voorkomt. Een van de meest voorkomende overtredingen zijn een gedicht plagiëren en liedjesteksten plagiëren. We bedoelen maar, we gaan hier geen strijd van maken. Komen we het tegen, dan bespreken we het. ;-)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury