• Het autisme topic




    Okay, dit topic is gebaseerd op het topic van LittleOwlet. Alleen is dat topic nogal dood en dus besloot ik een nieuw topic aan te maken vanwege mijn topic over MCDD.
    Praat hier gerust over alles wat met autisme te maken heeft! Je medicijnen, je problemen, whatever.

    Waarom staan er meer dingen achter de namen dan ASS?
    ASS gaat vaak in combinatie met andere beperkingen zoals ADD, ADHD, ODD, CD en noem maar op. Het kan dat je alleen ASS of een van de andere dingen hebt, maar dat betekend niet dat anderen dit niet kunnen hebben.



    Autisten
    Wolfmens // Cheyenne (MCDD en ADD)
    Iversen / /Nikki (ASS)
    Iratus // Mirthe (ASS)
    Stenenlikker // Belle (ASS, Asperger)
    Moggy // Erieka (ASS)
    Bbang // Lucca (ASS)
    Kvelertak // Michelle (ASS, PDD-NOS en ADD)
    Patholoog // Manon (ASS)
    Kroliki // Sterre (Asperger)
    FancyFairy20 // Rody (MCDD)
    Kuroshitsuji_me // (PDD-NOS en ADD)

    [ bericht aangepast op 27 nov 2017 - 19:38 ]

    Jure schreef:
    (...)
    Agree agree agree. Mijn vriend ruimt ook z'n zooi nooit op. Maar hij heeft ook autisme dus daar zie je al dat hij heel anders in elkaar zit dan ik. Hij heeft er kennelijk geen last van, maar ik wel.
    Toen ik net de studeerkamer had opgeruimd, zette hij er ineens een heleboel kartonnen verhuisdozen met rommel neer. Ik werd helemaal gek! Het was net zo netjes opgeruimd, en leeg en overzichtelijk - komt hij weer aan!
    Hij gooit overigens ook nooit iets weg. Hoe nutteloos een prul ook is, hij gooit het niet weg. En ik wil niets liever dan het in de kliko smijten.


    Hear hear. Mijn vriend heeft ook moeite met weggooien. Ik dan juist niet. Er zijn al heel wat ruzies over geweest :')


    26 - 02 - '16

    Jure schreef:
    Vinden jullie, als medeautisten, opruimen ook zo vermoeiend?

    Ik kan best opruimen, zolang niemand me in de weg loopt en mijn plannen overhoop gooit. Als ik aan het stofzuigen ben, wil ik geen onnodige dingen op de vloer - en als iemand dan een tas op de grond laat vallen, raak ik gefrustreerd. Hetzelfde met stoffen. Onnodige prullen op tafel moeten gewoon weg.

    Ja, nogal. Alles heeft op mijn kamer een plek, maar er zijn te veel hoeken ehm. Ik moet maar weer eens stofzuigen.


    i wanna vincent van gogh cry in a corner

    Heeft er iemand ervaring met Stumass? Ik heb daar morgen een intake gesprek.
    Stumass is begeleid op kamers wonen voor mensen met autisme


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Jure schreef:
    Vinden jullie, als medeautisten, opruimen ook zo vermoeiend?

    Ik kan best opruimen, zolang niemand me in de weg loopt en mijn plannen overhoop gooit. Als ik aan het stofzuigen ben, wil ik geen onnodige dingen op de vloer - en als iemand dan een tas op de grond laat vallen, raak ik gefrustreerd. Hetzelfde met stoffen. Onnodige prullen op tafel moeten gewoon weg.

    Mijn moeder ruimt graag mijn kamer op en ik vind het verschrikkelijk omdat alles een vaste plek heeft en dan kan ik niks vinden en wordt ik echt half gek


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Kroliki schreef:
    Heeft er iemand ervaring met Stumass? Ik heb daar morgen een intake gesprek.
    Stumass is begeleid op kamers wonen voor mensen met autisme

    Nee, sorry... Succes though!


    oi, suzy

    Nou fijn hoor. Ik zit rustig op mijn gemak te studeren in de keuken met muziek op, komt ineens mijn vader onverwacht thuis van het werk. Mijn muziek heb ik dan maar af gezet, de vogel die eerst rustig was is ineens weer levendig en hij drinkt ook nog eens thee op die ik voor mij had gezet. Nu zit ik met mijn ogen vol tranen en mijn concentratie is weg.
    "Waarom plaats je dit hier?" Wel, blijkbaar vind mijn autisme het vreselijk dat ik nu opeens iemand heb om mee thee te drinken dadelijk. En goh, wat erg dat mijn vader een kop thee heeft genomen uit een pot, waarvoor ik toch nog niet helemaal een bestemming had en waarvan best een kopje gemist kan worden. Nu heb ik zin om mijn vader terecht te zetten, enkel omdat ik er niet tegen kan. Bah, wat heb ik momenteel schijt aan het feit dat ik mij altijd en overal maar moet aanpassen om rekening te houden met mijn autisme, omdat ik anders zo ga reageren.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    En vaak zijn het toch de kleine dingen waarvan autisten van streek raken, Manon, dus dat is helemaal niet zo raar. Ik merk dat ook van mezelf. Het is de kunst om los te laten, maar dat is nog pittig moeilijk.


    oi, suzy

    Patholoog schreef:
    Nou fijn hoor. Ik zit rustig op mijn gemak te studeren in de keuken met muziek op, komt ineens mijn vader onverwacht thuis van het werk. Mijn muziek heb ik dan maar af gezet, de vogel die eerst rustig was is ineens weer levendig en hij drinkt ook nog eens thee op die ik voor mij had gezet. Nu zit ik met mijn ogen vol tranen en mijn concentratie is weg.
    "Waarom plaats je dit hier?" Wel, blijkbaar vind mijn autisme het vreselijk dat ik nu opeens iemand heb om mee thee te drinken dadelijk. En goh, wat erg dat mijn vader een kop thee heeft genomen uit een pot, waarvoor ik toch nog niet helemaal een bestemming had en waarvan best een kopje gemist kan worden. Nu heb ik zin om mijn vader terecht te zetten, enkel omdat ik er niet tegen kan. Bah, wat heb ik momenteel schijt aan het feit dat ik mij altijd en overal maar moet aanpassen om rekening te houden met mijn autisme, omdat ik anders zo ga reageren.



    Het klinkt heel stom, maar ik zou daar zelf ook boos van worden hoor.

    Mijn vriend maakte een keer een broodje chocopasta voor mij, maar hij veegde het mes af aan de buitenkant van het broodje. Nou dat ging dus helemaal mis met mij.
    :W

    Micaela schreef:
    Ben getest op ADD maar heb t niet, toch vind ik mezelf een halve add'er met veel gedachten.
    Naja ik heb 2x een psychose gehad, telt dit ook??

    Psychose is toch helemaal geen kenmerk van ADD?! Beetje vreemde reactie.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Sacramental schreef:
    (...)
    Psychose is toch helemaal geen kenmerk van ADD?! Beetje vreemde reactie.

    Wiki zegt dat psychoses voor kunnen komen bij schizofrenie, bipolaire stoornis, schizoaffectieve stoornis en bij middelengebruik (drugs dus). Ik lees niets over ADD, inderdaad. Ook deze website meldt niets over psychosen bij ADD, hoewel ik betwijfel of deze website betrouwbaar genoeg is om daar een uitspraak over te doen.


    oi, suzy

    Over de afgelopen jaren heb ik meerdere misdiagnoses gekregen waaronder ADD, ADHD en Autisme.
    Pas sinds twee jaar weet ik dat ik de ziekte Addison-Biermer heb, waardoor de anderen eigenlijk zouden moeten vervallen.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Oké, ik zit nu toch in het topic. Zet mij er dan ook maar direct bij. Patholoog // Manon (ASS)
    Ik vind het wel een klein beetje insulting dat wanneer ik op google intype van "study tips people with high-functioning autism" oid, dat je dan allemaal links krijgt die wijzen op tips om kinderen met autisme te helpen met leren, of hoe je ze moet les geven. Like, dat is niet wat ik vroeg?? Hebben jullie nog studietips?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Oké, ik zit nu toch in het topic. Zet mij er dan ook maar direct bij. Patholoog // Manon (ASS)
    Ik vind het wel een klein beetje insulting dat wanneer ik op google intype van "study tips people with high-functioning autism" oid, dat je dan allemaal links krijgt die wijzen op tips om kinderen met autisme te helpen met leren, of hoe je ze moet les geven. Like, dat is niet wat ik vroeg?? Hebben jullie nog studietips?

    Fatsoenlijk plannen en oordoppen voor in de bieb. Verder wacht ik nog op verdere begeleiding.


    oi, suzy

    Thanks. Voor de geïnteresseerden had ik dit vandaag nog gevonden op tumblr.

    autistic studying advice

    by an autistic undergrad

    1) Don’t trust all study guides by NTs

    Their brains are wired differently and some things that work for them won’t work for us. There’s a chance those tips and tricks won’t do anything for you, which might make you feel like a failure. You aren’t! If something doesn’t work, move on. It’s okay.

    2) If you have executive dysfunction, laziness and lack of motivation is not your problem

    When you struggle with executing tasks it may feel like you are lazy and aren’t motivated enough, but that’s not necessarily true! You might be hella motivated and still not be able to do a task. Trying to motivate yourself in that case will only make you more frustrated.

    3) Get distractions out of the way

    Little things that would not distract a neurotypical person might distract you, in which case you won’t be able to work to your full capacity. Build a sensory friendly environment with no noises, bright lights, bad smells, etc. Use ear plugs or music if you need to. Get stim toys if you stim a lot to concentrate. Good environment is very important and is probably the reason why you struggle at school/college/uni where your senses might be overstimulated.

    4) If you tend to hyperfocus, learn when it happens

    Hyperfocus can be incredibly useful for studying, so if it happens to you, try to identify when it happens. For me I tend to hyperfocus when there are absolutely no distractions (for me that often means when I have headphones on and I’m alone). Then replicate those factors to get more done.

    5) Learn ways around executive dysfunction and limited energy

    This is the most difficult part. Studying when you have problems with executing tasks and limited spoons (energy resources) is tough. Here’s how you can deal with it.

    6) Understand your priorities

    You will not be able to do as much as NTs do in one day. Deal with it now. Understand that simple tasks such as brushing your teeth or talking on the phone also require energy. So prioritize. Assume you can only do one thing today, the most important/urgent one, and do that first. Then the less important thing. And so on.

    7) “Don’t half-ass things” is a lie

    Half-ass things. Quarter-ass things. If you can only do one math problem today, do it. That will be one less math problem later. If you can only read a few pages of a textbook today, do it. It’s also easy to think “if I can’t write the essay and finish that project today, might as well do nothing”. That’s a lie too. Do a small thing but do something. Do something badly but still do it. You might be able to fix it later. There’s no shame in being disabled, no matter what society makes you think.

    8) Do the most complicated thing first

    If you have several tasks and one requires more executive functioning, do that first. Your planning skills are probably at best right after you wake up, before you have time to spend any energy. So that’s the best time to do tasks with many steps or to plan tasks ahead.

    9) Rest and take breaks right

    It’s important to take breaks in between work, but you have to do it right. You might be tempted to do something useful for a break to be productive - like take a walk or read a book or talk to someone. Do not, or at least do not unless you are absolutely sure. Switching to another task requires mental energy, so that will only deplete your energy sources.

    For breaks, do something ridiculously easy. Go on social media. Listen to a song and sing along. Watch a YouTube video. Stim. Daydream. Even lay down and close your eyes for five minutes. Just don’t switch to tasks that also require energy.

    10) Don’t try to learn by repetition

    Studies show that learning by repetition doesn’t work for us. It will not help you make more connections in your brain. Instead, do different tasks. Read from a book. Write down important points from the book. Read them out loud. Try to repeat them without looking. Pretend to explain it to someone. Answer questions related to the material. Draw it. Watch a video about it. Make a mnemonic for it. Whatever. Just don’t sit there reading it again and again.

    11) Be kind to yourself

    Your energy levels and capabilities will fluctuate from day to day, and you can’t always know how it will turn out. On some days I can write an essay from scratch in one sitting. On others I struggle to make myself a cup of tea. That’s normal, and it’s not your fault. Blaming yourself for it will only upset you and make it less likely that you do at least something today.

    Imagine it like this: you are playing a game, and the difficulty setting randomly switches every day. On some days it’s on easy and you get through five levels with no problems. On some days it’s on very difficult and you can’t even get to the first checkpoint. That’s okay. Say to yourself, “my abilities haven’t changed, the difficulty changed”. Today, just get to that checkpoint. Tomorrow you might get through five levels.

    12) Learn from other autistic people

    For any other problem you might come across, other autistic people are the best source of knowledge. Allistic parents, teachers, friends, mentors, etc are likely to not understand your problem at all, or give you bad advice. Instead consult the real autism experts - actually autistic people. There are plenty of us who got through school, college and/or uni. Reach out to them. They will help.

    Good luck!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Dat is echt heel handig, maar soms moeilijk om op te leven. Mensen die het niet snappen en begrijpen hebben de neiging om, mij in iedergeval, te zeggen wat ik moet doen en "wat beter is". Het is zó vervelend om te horen te krijgen dat het maar een 'leugen/smoes' is of gewoon letterlijk iemand zegt 'maar je doet niks (dus bullshit is)' als je zegt dat je geen energie meer ergens voor hebt en moe bent.
    Heeft iemand hier ook last van?


    Don't walk. Run, you sheep, run.