• Het autisme topic




    Okay, dit topic is gebaseerd op het topic van LittleOwlet. Alleen is dat topic nogal dood en dus besloot ik een nieuw topic aan te maken vanwege mijn topic over MCDD.
    Praat hier gerust over alles wat met autisme te maken heeft! Je medicijnen, je problemen, whatever.

    Waarom staan er meer dingen achter de namen dan ASS?
    ASS gaat vaak in combinatie met andere beperkingen zoals ADD, ADHD, ODD, CD en noem maar op. Het kan dat je alleen ASS of een van de andere dingen hebt, maar dat betekend niet dat anderen dit niet kunnen hebben.



    Autisten
    Wolfmens // Cheyenne (MCDD en ADD)
    Iversen / /Nikki (ASS)
    Iratus // Mirthe (ASS)
    Stenenlikker // Belle (ASS, Asperger)
    Moggy // Erieka (ASS)
    Bbang // Lucca (ASS)
    Kvelertak // Michelle (ASS, PDD-NOS en ADD)
    Patholoog // Manon (ASS)
    Kroliki // Sterre (Asperger)
    FancyFairy20 // Rody (MCDD)
    Kuroshitsuji_me // (PDD-NOS en ADD)

    [ bericht aangepast op 27 nov 2017 - 19:38 ]

    Kwangvatar schreef:
    Dat is echt heel handig, maar soms moeilijk om op te leven. Mensen die het niet snappen en begrijpen hebben de neiging om, mij in iedergeval, te zeggen wat ik moet doen en "wat beter is". Het is zó vervelend om te horen te krijgen dat het maar een 'leugen/smoes' is of gewoon letterlijk iemand zegt 'maar je doet niks (dus bullshit is)' als je zegt dat je geen energie meer ergens voor hebt en moe bent.
    Heeft iemand hier ook last van?


    Ja. Dit herken ik heel erg. Sommige mensen hebben geen idee hoe zwaar "doodgewone" dagelijkse indrukken/dingen kunnen zijn. Zo vind ik over een druk station lopen ook vermoeiend. Het stukje lopen niet, maar alle indrukken wel.


    26 - 02 - '16

    Quorra schreef:
    (...)

    Ja. Dit herken ik heel erg. Sommige mensen hebben geen idee hoe zwaar "doodgewone" dagelijkse indrukken/dingen kunnen zijn. Zo vind ik over een druk station lopen ook vermoeiend. Het stukje lopen niet, maar alle indrukken wel.

    Zoiezo is het de drukte that is really getting to me.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Kwangvatar schreef:
    Dat is echt heel handig, maar soms moeilijk om op te leven. Mensen die het niet snappen en begrijpen hebben de neiging om, mij in iedergeval, te zeggen wat ik moet doen en "wat beter is". Het is zó vervelend om te horen te krijgen dat het maar een 'leugen/smoes' is of gewoon letterlijk iemand zegt 'maar je doet niks (dus bullshit is)' als je zegt dat je geen energie meer ergens voor hebt en moe bent.
    Heeft iemand hier ook last van?

    Mijn vriend heeft ook Asperger, dus mijn directe omgeving weet gelukkig precies wat autisme is en wat wel en niet kan. Maar op de uni heb ik vaak wel het gevoel dat ik me moet verantwoorden.

    De IKEA is trouwens ook een hel voor mij.

    [ bericht aangepast op 8 aug 2017 - 7:20 ]


    oi, suzy

    Ik heb vandaag kennis maken gehad met Stumass (studeren met autisme) en het ging zo goed. Van beide kanten was er een match en alles waar ik me zorgen over maakte viel super mee uiteindelijk.
    Vinden jullie ook dat er nog steeds een soort stigma is op autisme? Als mensen horen dat je autisme hebt hebben ze gelijk een bepaald beeld van je, terwijl het zich op zoveel verschillende manieren kan uiten.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Kroliki schreef:
    Ik heb vandaag kennis maken gehad met Stumass (studeren met autisme) en het ging zo goed. Van beide kanten was er een match en alles waar ik me zorgen over maakte viel super mee uiteindelijk.
    Vinden jullie ook dat er nog steeds een soort stigma is op autisme? Als mensen horen dat je autisme hebt hebben ze gelijk een bepaald beeld van je, terwijl het zich op zoveel verschillende manieren kan uiten.


    Ja. Als ik zeg dat ik autisme heb, denken veel mensen gelijk aan het stereotype autist a la Rainman.

    [ bericht aangepast op 9 aug 2017 - 7:22 ]


    26 - 02 - '16

    Ja! Of aan een savant, je weet wel. Maar uit mijn directe omgeving komt er wel begrip, alhoewel ze wel precies denken te weten hoe ik in elkaar steek. Vooral mijn tante, want die weet altijd alles over 'handicaps' (uhuh, tuurlijk).

    [ bericht aangepast op 9 aug 2017 - 8:58 ]


    oi, suzy

    Een vriendin van mijn moeder heeft een zoon van ongeveer 19 jaar. Laag IQ, een hoop problemen met drank en drugs, is al verscheidene keren opgenomen geweest en heeft toevallig ook nog de diagnose autisme. Ze heeft letterlijk mijn moeder gevraagd "hoe ga jij daar mee om" en ze probeert in alles haar zoon met mij te vergelijken. Kennelijk ben ik in haar ogen precies hetzelfde als haar zoon, terwijl ik niet aan overmatig drankgebruik doe, geen drugs gebruik, nooit opgenomen ben geweest en best nog wel een redelijk IQ heb.

    Een dochter van haar is een vriendin van mij. Die vriendin van mijn moeder heeft letterlijk gezegd dat het mijn schuld is dat haar dochter amper vrienden had op de basisschool, terwijl ik degene zonder vrienden was en die dochter van haar mij regelmatig liet zitten.

    Het doet gewoon pijn weet je. Ze had niet eens de guts om dat tegen mij te zeggen. Ik kwam erachter via haar dochter. Mijn moeder had het mij nog niet verteld doordat ze niet wilde dat ik verdrietig zou worden van zulke kortzichtige dingen en heeft er nog met haar vriendin (de moeder van mijn vriendin) ruzie over gehad.

    En dan vragen mensen zich af waarom ik bijna alleen maar internetvrienden heb en er niks aan durf te veranderen :/


    26 - 02 - '16

    @Erieka, ik denk dat de wereld sowieso erg gebaat zou zijn bij meer voorlichting, cursussen en workshops (of iets dergelijks), in elk geval dingen die de kennis over autisme vergroten.
    Mijn opa en oma durven niet eens het woord autisme in de mond te nemen, want dat roept negatieve associaties bij ze op, omdat ze vinden dat het woord autist een negatieve bijklank heeft en een scheldwoord is. Like, what?

    [ bericht aangepast op 9 aug 2017 - 10:33 ]


    oi, suzy

    Bij mij in de klas wordt er ook heel vaak gescholden met autisme terwijl er autisten in de klas zitten. Ik erger me daar zo erg aan.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Jure schreef:
    @Erieka, ik denk dat de wereld sowieso erg gebaat zou zijn bij meer voorlichting, cursussen en workshops (of iets dergelijks), in elk geval dingen die de kennis over autisme vergroten.
    Mijn opa en oma durven niet eens het woord autisme in de mond te nemen, want dat roept negatieve associaties bij ze op, omdat ze vinden dat het woord autist een negatieve bijklank heeft en een scheldwoord is. Like, what?

    In elk geval betere voorlichting! Ik heb meerdere bijbaantjes gehad en nooit gemeld dat ik autisme heb en het zou me verbazen als iemand iets heeft gemerkt , want degene die het meeste last heeft van mijn autisme ben ik. Mijn beste vriendin (die ik al bijna 10 jaar ken) was echt oprecht verbaasd toen ik het haar vertelde, want zij had het niet gemerkt aan mij terwijl wij toch echt veel dingen samen doen.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Je mag mij ook wel op het lijstje zetten trouwens!
    Kroliki/Sterre/Asperger


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Kroliki schreef:
    (...)
    In elk geval betere voorlichting! Ik heb meerdere bijbaantjes gehad en nooit gemeld dat ik autisme heb en het zou me verbazen als iemand iets heeft gemerkt , want degene die het meeste last heeft van mijn autisme ben ik. Mijn beste vriendin (die ik al bijna 10 jaar ken) was echt oprecht verbaasd toen ik het haar vertelde, want zij had het niet gemerkt aan mij terwijl wij toch echt veel dingen samen doen.

    Hear, hear.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over pdd-nos? Wat het inhoud, wat er in de praktijk voor mensen met pdd-nos anders gaat, hoe er rekening mee te houdeb, die ander te helpen als het kan etc? Ik heb het wel opgezocht op internet maar ik vind het allemaal best onduidelijk. Ik heb het zelf niet, maar probeer me er een beetje in, in te leven omdat iemand in mijn omgeving het heeft. (:

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 8:44 ]


    The truth is out there.

    Het broertje van mijn vriend heeft autisme. Ik weet alleen niet precies welke vorm. Daarom vind ik dit topic heel interessant om te volgen.
    Ik weet dat hij soms wat moeite heeft met het inleven in andere mensen, maar ik vind het ook fijn om te lezen wat jullie nog meer ervaren door jullie autisme. Zo kan ik me nog net iets meer inleven in hoe het in mijn schoonbroertje zijn hoofd omgaat.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    @Leliana, mijn zwager heeft PDD NOS, maar ik weet niet precies welk deel van hem "zijn PDD NOS" is en welk deel "hijzelf". Ik weet in elk geval dat hij zijn autisme erg ontkent en dat alles in de wereld maar om hem moet draaien. Hij maakt nooit iets af (hij solliciteert, maar haakt af; hij begint aan een opleiding, maar haakt af etc.) en maakt altijd van een mug een olifant. Daar komen nog een eetstoornis en narcolepsie bij (al vraag ik me af of dat niet meer tussen zijn oren zit).

    @Eggsy, ik heb een tijd geleden een lijstje gemaakt met mijn belangrijkste klachten. Misschien heb je daar wat aan. KLIK


    oi, suzy