• Het autisme topic




    Okay, dit topic is gebaseerd op het topic van LittleOwlet. Alleen is dat topic nogal dood en dus besloot ik een nieuw topic aan te maken vanwege mijn topic over MCDD.
    Praat hier gerust over alles wat met autisme te maken heeft! Je medicijnen, je problemen, whatever.

    Waarom staan er meer dingen achter de namen dan ASS?
    ASS gaat vaak in combinatie met andere beperkingen zoals ADD, ADHD, ODD, CD en noem maar op. Het kan dat je alleen ASS of een van de andere dingen hebt, maar dat betekend niet dat anderen dit niet kunnen hebben.



    Autisten
    Wolfmens // Cheyenne (MCDD en ADD)
    Iversen / /Nikki (ASS)
    Iratus // Mirthe (ASS)
    Stenenlikker // Belle (ASS, Asperger)
    Moggy // Erieka (ASS)
    Bbang // Lucca (ASS)
    Kvelertak // Michelle (ASS, PDD-NOS en ADD)
    Patholoog // Manon (ASS)
    Kroliki // Sterre (Asperger)
    FancyFairy20 // Rody (MCDD)
    Kuroshitsuji_me // (PDD-NOS en ADD)

    [ bericht aangepast op 27 nov 2017 - 19:38 ]

    @ Sacramental — en daar antwoordde ik vervolgens op dat het moeilijk is voor professionals om daar meer inzicht in te krijgen, juist omdat ASS zo'n ontzettend brede classificatie is. Het is niet alsof je daar veel van te weten kan komen door een cursus te volgen. Daarnaast zijn er binnen de geestelijke gezondheidszorg veel meningen over het geven van classificaties — zo vindt de een het knap dat jouw begeleider het na één e—mail al wist, terwijl anderen zullen zeggen dat ze daardoor een tunnelvisie voor zichzelf heeft gecreëerd. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je begeleider niet afvallen. Het is gewoon dat het moeilijk is omdat het geen harde wetenschap is en er allemaal maar wordt gewerkt door en met mensen — en dan worden er fouten gemaakt en kan er nooit één rechte lijn getrokken worden.


    @Beauchamp: Nee, ik zei dat ze het "mogelijk" wist. Ze heeft jaren in de zorg en met mensen met ASS gewerkt dus dat zal voor haar wat gemakkelijker zijn dan een ander. Pas na een aantal afspraken, omdat ze het zeker wilde weten, bracht ze het pas ter sprake. Als iemand zoals haar er veel verstand van heeft door werk, ervaringen, etc. ben je gewoon goed daarin, betekent niet dat ze gelijk een tunnelvisie heeft. (Ik zeg overigens niet dat anderen dan niet goed zijn in hun werk, maar na al die jaren onzekerheid is het wel fijn om eindelijk zo'n begeleider te hebben. Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.)
    Verder heb ik ook niet gezegd dat alles met één cursus geleerd kan worden, nogmaals: ik zeg dat het jammer is dat er niet zoveel herkenning is. Mag ik dat soms niet vinden? Het lijkt nl. een beetje alsof ik daarop afgevallen wordt.

    Edit: Reden hiervoor is dat je in dit topic bent om ervaringen aan te horen, het is niet bedoeld voor iemand om je gelijk te behalen. I.p.v. te vragen hoe of wat wordt het direct een tegenreactie.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 13:04 ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    @ Sacramental — zelfs de personen die al jarenlange ervaring hebben (juist heel vaak die personen) kunnen last hebben van tunnelvisie. De afgelopen vijf jaar ben ik daarvoor opgeleid dus daar mag je me in geloven, haha. Het is één van de grootste valkuilen voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg dat ze tunnelvisie hebben — na de valkuil: 'ik maak geen (beoordelings)fouten.
    Volgens mij val ik je niet aan, maar goed.


    ^ Nu begin je een beetje met twee maten te meten, hé. Eerst zeggen dat mensen die jarenlange ervaring hebben last hebben van tunnelvisie en vervolgens dat je ervoor bent opgeleid dus dat ik je maar moet geloven. (Als ik ergens zeker van ben, is het wel dat mijn begeleider absoluut geen tunnelvisie heeft. Ze is geweldig in haar werk en je kan niet zomaar iemand beoordelen als je haar niet eens actief hebt gezien.)
    Ten eerste, dat zegt nog niets. Betekent niet dat je gelijk goed bent in het werk, want er spelen ook andere factoren mee dan enkel informatie. Het gaat niet om regeltjes etc. opleggen, het gaat erom dat je weet hoe je met mensen met ASS kan omgaan.
    En zoals ik hierboven erbij heb gezet: je bent in dit topic om te leren, niet om je gelijk te behalen. Mensen met autisme willen hier ervaringen delen en voor zover ik weet, heb jij geen autisme dus kan je nooit 100% weten hoe het is. Prima dat je ervaringen aan wilt horen, maar zodra ik wat heb gedeeld, spring je erop. Ik begrijp dat je jou informatie wilt delen dus mijn excuses als sommige delen van mijn berichten bot klinken, maar er zit een verschil in informatie delen en het opleggen.
    Nu stop ik ermee, want als het zo doorgaat voel ik me niet eens meer gerust hier iets te posten, terwijl ik juist eindelijk ervaringen met mede-autisten kan delen.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Beauchamp schreef:
    @ Sacramental — zelfs de personen die al jarenlange ervaring hebben (juist heel vaak die personen) kunnen last hebben van tunnelvisie. De afgelopen vijf jaar ben ik daarvoor opgeleid dus daar mag je me in geloven, haha. Het is één van de grootste valkuilen voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg dat ze tunnelvisie hebben — na de valkuil: 'ik maak geen (beoordelings)fouten.
    Volgens mij val ik je niet aan, maar goed.

    Met deze dingen vind ik dat je de zin op de eerste pagina (waarin je je reden in dit topic geeft) ontkracht. Het is begrijpelijk dat jij je dingen verteld wat je geleerd hebt, maar dat is alleen van de 'professionele' kant, je hebt -- van wat ik snap -- het zelf niet. Dus om dit nu te zeggen komt bij mij tegenstrijdig over.

    En ik wil trouwens ook even zeggen dat het opleiden tot iets niet altijd betekend dat het goed is, of het voor diegene is weggelegd en er daadwerkelijk goed in is met de 'uitwerking'.

    Bbang -> Kwangvatar.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 13:22 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    @ Sacramental — dat ik zeg dat ik een opleiding heb gedaan en daardoor verschillende onderzoeken heb gezien dat veel professionals tunnelvisie hebt, spreekt elkaar niet tegen. Maar goed, als jij dat vindt.

    Dus omdat ik geen autisme heb, zou ik hier mijn mening niet mogen verkondigen? Ik leg helemaal niets op — jij gaat immers eveneens op mijn reacties in, waardoor een discussie ontstaat. Wat ik overigens geen enkel probleem vind, het is interessant om de verschillende meningen te zien. Dat jij je direct aangevallen voelt als iemand een andere mening heeft, is niet een reden om te zeggen dat iemand een mening 'oplegt'.

    @ Kwangvatar — lief dat je voor je zus opkomt, but we've got it handled. Overigens wel een oprechte vraag: waarom zou ik de professionele kant er niet van mogen delen? Mag je hier alleen iets posten als het vanuit eigen ervaring is?
    Oh en ik kan het niet meer eens zijn met je mening over dat opleiding niets betekent. Ik wil ook echt niet zeggen dat, doordat ik ben opgeleid ik alles rondom ASS en andere classificaties ken. Alleen dat veel professionals tunnelvisie hebben (overigens ook in de medische wereld) is honderden malen onderzocht, meer een feitje wat ik even dropte.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 13:27 ]


    Zucht. Weet je, Mirte, vat het op zoals je wilt. Ik weet dat je dat toch doet. Hoop wel dat er iets veranderd, want anders zal het met die houding niet lukken mensen met ASS te begeleiden. Maar goed, wat weet ik nou.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    @ Sacramental — ik hoop echt voor je dat je in gaat zien wat woorden op internet met mensen kunnen doen en dat jij niet de enige bent die zich soms voelt aangevallen.

    Edit — verontschuldigingen voor de overige users die dit topic gebruiken. De (naar mijn mening goed lopende) discussie begon ineens verdomd persoonlijk te worden. Ik zal m'n mond er verder over houden en uit het topic stappen zodat het niet nog eens gebeurd.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 13:36 ]


    Beauchamp schreef:
    @ Kwangvatar — lief dat je voor je zus opkomt, but we've got it handled. Overigens wel een oprechte vraag: waarom zou ik de professionele kant er niet van mogen delen? Mag je hier alleen iets posten als het vanuit eigen ervaring is?
    Oh en ik kan het niet meer eens zijn met je mening over dat opleiding niets betekent. Ik wil ook echt niet zeggen dat, doordat ik ben opgeleid ik alles rondom ASS en andere classificaties ken. Alleen dat veel professionals tunnelvisie hebben (overigens ook in de medische wereld) is honderden malen onderzocht, meer een feitje wat ik even dropte.

    O..ke. Wauw. Ik haak meteen af met het lezen bij de eerste zin, want het is zo kortzichtig. Ik maak me ook geen zorgen om mijn zusje hoor. No worries (; Jullie posten in een topic. Doh, natuurlijk dat er dan iemand anders op kan reageren, want deze discussie is naar mijn mening overbodig -- of als je toch verder wil gaan, een GB is altijd handig.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Vandaag heb ik echt veel kleine pech dingen gehad en nu blijf ik in een pesthumeur hangen. Herkennen anderen dit ook?


    26 - 02 - '16

    Quorra schreef:
    Vandaag heb ik echt veel kleine pech dingen gehad en nu blijf ik in een pesthumeur hangen. Herkennen anderen dit ook?

    Ja, héél erg. Of als er iets ongemakkelijks in de lucht blijft hangen tussen mensen, ruzie e.d., voel ik me meteen een stuk misselijker. En nu ik mijn zusjes laptop tot beschikking heb, wil ik ook even meteen wat zeggen op je andere reactie (van je vriendin van je moeder): Dat het heel erg laf is dat het zo is gegaan en dat ik het erg lief vind van je moeder dat ze voor je is opgekomen. Het is niet jouw schuld! Wat ze ook zegt, voel het je niet aangetrokken, en ik weet dat het moeilijk is, maar echt niet het jezelf aantrekken. Want jij bent een superleuk mens! (flower)


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik kan me best ergeren aan de autisten die niet eens hebben geprobeerd om hun eigen huishouden te doen en te koken 'omdat ik autisme heb dus ik kan dat niet'.


    No growth of the heart is ever a waste

    Kwangvatar schreef:
    (...)
    Ja, héél erg. Of als er iets ongemakkelijks in de lucht blijft hangen tussen mensen, ruzie e.d., voel ik me meteen een stuk misselijker. En nu ik mijn zusjes laptop tot beschikking heb, wil ik ook even meteen wat zeggen op je andere reactie (van je vriendin van je moeder): Dat het heel erg laf is dat het zo is gegaan en dat ik het erg lief vind van je moeder dat ze voor je is opgekomen. Het is niet jouw schuld! Wat ze ook zegt, voel het je niet aangetrokken, en ik weet dat het moeilijk is, maar echt niet het jezelf aantrekken. Want jij bent een superleuk mens! (flower)


    Dankjewel (:
    Vandaag heb ik me bijvoorbeeld verslikt waar ik gewoon een uur naar van ben geweest (paniekerig, tegen hyperventileren aan, misselijk) en daarna besloot de televisie op te houden voor langere tijd wat de rest van het pesthumeur ten gevolge had. Nu begint het eindelijk weg te ebben, maar jeetje, wat kan ik balen van dat soort dingen D:

    En mijn moeder heeft me ook langere tijd en vaker gezegd dat ik me er niet druk om moest maken. Alleen voelt het op zo'n moment alsof ze door mijn dikke huid prikken met zo'n opmerking rechtstreeks naar mijn ziel. Mijn jeugd was namelijk pittig waardeloos en de basisschooltijd, waar die vriendin van mijn moeder het over had, is iets waar ik al helemaal niet aan herinnert wil worden. De opmerking is echt maanden geleden geplaatst en ook wel gedeeltelijk uitgepraat, maar nu pas kan ik het een beetje loslaten. :/


    26 - 02 - '16

    Salaryman schreef:
    Ik kan me best ergeren aan de autisten die niet eens hebben geprobeerd om hun eigen huishouden te doen en te koken 'omdat ik autisme heb dus ik kan dat niet'.


    Dat is misbruik maken van autisme imo. Zelf heb ik soms moeite met waar ik moet beginnen, maar ik maak altijd lijstjes die ik afwerk en dat gaat me goed af C:


    26 - 02 - '16

    Salaryman schreef:
    Ik kan me best ergeren aan de autisten die niet eens hebben geprobeerd om hun eigen huishouden te doen en te koken 'omdat ik autisme heb dus ik kan dat niet'.

    Ik probeer juist zo zelfstandig mogelijk te zijn! Ik ga op kamers en dat is best een grote stap die nog wat groter is door mijn diagnose. Ik ga nu op een plek wonen waar ik ambulante begeleiding krijg. Dus 2x per week komt er iemand bij mij langs om te kijken of alles goed gaat en me te helpen met het overzicht houden, voor mij echt de ideale woonplek dus.

    Ik heb de diagnose gekregen op mijn 11de, maar het eigenlijk heel lang genegeerd.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one