• Hehehe (duivel)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Oké, even een langer antwoord.

    Kijk, net als de kinderen nu zag ik vroeger weinig slechts aan Zwarte Piet en Sinterklaas. De Pieten hielpen de man op de schimmel en dat was het. Maar sinds de discussie over de huidskleur en het achtergrondverhaal steeds toeneemt, moet ik zeggen dat ik het anders ben gaan zien. Ik ben niet per se vóór Zwarte Piet, maar ik ben ook niet tégen. Tradities zijn er om in stand te houden, maar verandert het hele verhaal nu zo erg als de Pieten niet per se meer pikzwart zijn of rode lippen hebben of oorbellen dragen? Alleen al 'sinds mijn tijd' zijn de Pieten veranderd en ik heb er nooit aandacht aan geschonken
          Nederland is een multiculturele samenleving en er moet rekening gehouden worden met iedereen die hier woont. Nee, ik bedoel niet dat 'wij' alle 'Nederlandse tradities' maar overboord moeten gooien, maar meer dat we ook in moeten zien dat de tijden nu eenmaal veranderen. Wij kennen de achtergrond van het feest, maar een heleboel anderen doen dat niet. Zij zijn verbaasd over het feest. Sinterklaas op een paard en de rest eromheen. Als je het zo bekijkt, zie je wel degelijk een standenverschil.

    Mensen die beginnen over 'de Nederlandse cultuur' mogen wat mij betreft meteen wel weer ophouden, want deze cultuur is heel divers en slaat niet alleen maar op de blanke Nederlanders. Ons land is altijd al divers geweest en bestond nooit louter uit witte mensen. Als mensen zich gediscrimineerd voelen door dit feest, moeten we daar rekening mee houden. Wij kijken namelijk, als Nederlanders, ook vreemd naar enkele tradities die ze in andere landen houden. Voor mijn gevoel meten we heel vaak met twee maten. Ik wil niet zeggen dat 'anderen' altijd gelijk hebben, maar dat het 'white privilege' echt bestaat.

    Anyways, wat ik dus wil zeggen is dat er veel commotie rond het feest is en dat kan ik begrijpen. Als mensen nu, in de 21e eeuw gaan zitten zeiken over het veranderen van het feest, kunnen ze beter hun mond weer houden. Het is namelijk al enorm veranderd in de afgelopen decennia, terwijl er toen weinig over gezegd werd, blijkbaar. Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar het is dus niet alleen maar iets van de laatste paar jaar, door Sylvana Simons of wie dan ook.
          Maar wat ik helemaal vervelend vind, zijn de volwassenen die hun kinderen het Sinterklaasjournaal ontzeggen omdat ZIJ niet kunnen accepteren dat er dingen veranderen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Statesman schreef:
    (...)

    Jajajaja. Sure.
    Elke wikipedia pagina zegt wat anders, dus laat het lekker. Als jij tegen bent, best, maar val andere er niet mee lastig.

    Ik val anderen er niet mee last lol, ik zeg alleen mn mening waar naar gevraagd wordt in de titel van het topic, dat we niet dezelfde menjng hebben betekent niet dat ik andere mensen opeens lastig val whaha, als je niet tegen discussies kan, reageer niet in dit soort topics.


    i wanna die with you once or twice.

    Ik ben in dit soort discussies zo'n slecht persoon dat niet zo goed weet welke kant ze moet kiezen, omdat ik beide kanten wel snap. Zelf zou ik het verschil tussen een witte en zwarte piet niet hebben gezien, en ik weet dat dat voor veel meer kinderen geldt. Ik ben geen fan van de regenboog pieten, maar als het werkt om je niet gediscrimineerd te voelen als iemand met donkere huidskleur?
    Dan vind ik het een prima oplossing. Ik vind het tbh juist nogal gezeur dat "het een traditie is en je het niet mag aanpassen", want even serieus, zou de nieuwe generatie er iets van opmerken? Ik snap wel dat het lastig is wanneer zoiets in je jeugd verandert, maar aan de andere kant, er zijn wel meer drastische veranderingen geweest waar niemand dan over zeurt. (Als voorbeeld, van de gulden naar de euro. Ja I know, het is geen kinderfeest, maar het is wel iets in het dagelijkse leven en wat mij betreft toch echt een grotere verandering)
    Ik vind het eigenlijk vooral belangrijk dat niemand zich rot gaat voelen om een kinderfeest, juist omdat het een feest is, dan zou je plezier moeten hebben, ook als volwassene die niet gelooft in Sinterklaas. Als je je beter voelt wanneer de pieten een andere huidskleur hebben, vind ik dat geen probleem.


    obsessive rage

    Ik ben helemaal voor zwarte piet, en eerlijk gezegd is mijn promening alleen nog maar harder geworden sinds dat de contrabewegingen het nodig vinden om tijdens de intochten zelf te komen protesteren.
    Helemaal prima dat je je mening wilt verkondigen, maar doe dat dan niet in het zicht van kinderen die er niets mee te maken hebben en hen mogelijk bang maakt. Want dat is gewoon zielig.
    Dus laat de Zwarte Piet zwart, en laat het feest met rust. En als je per sé je mening wilt verkondigen, doe dat dan een week na de intocht.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik ben niet tegen of voor, simpelweg omdat ik mezelf in beiden kanten kan verplaatsen. Wat ik wel zeer ernstig vind, is de mensen die roepen dat anti Zwarte Pieters maar ‘gewoon weg moeten gaan’ uit Nederland of zich moeten aanpassen. Nederlanders roepen altijd heel hard dat ze zo tolerant zijn en een open mind hebben, maar dat gaat dus schijnbaar niet op als iets tegen hun eigen mening in is.


    Kijk, ik heb hier ooit een blog over geschreven waarin ik zei dat het te bezopen voor woorden is, dat een fictief personage verdedigd moet worden. Het interesseert me echt niet dat er misschien ooit in een vorig leven slavernij aan zwarte piet werd gelinkt, simpelweg omdat we dat gewoon niet meer doen. We vieren het feest niet op die manier, dat is niet wat je als kind leert en niet wat ik mijn kinderen zou leren. Piet is zwart door het roet van de schoorsteen, punt.

    Maar dan lees ik uitspraken in nieuwsbladen als 'zolang ook maar 1 persoon het sinterklaasfeest kwetsend vind, moeten we het veranderen.' Pardon? Guess what; er zal altijd iemand op de wereld zijn die iets kwetsend vind. Je kunt niet alles zo maken dat iedereen altijd maar tevreden is. En geloof me, ik vind het rot voor donkere kinderen die voor zwarte piet worden uitgemaakt. Maar dat is simpelweg niet de schuld van zwarte piet zelf. Mensen maakten me altijd uit voor kip en begonnen te kukkelen als ze me zagen (vanwege mijn achternaam) maar daar kunnen die kippen ook niks aan doen. Het is een stukje algemene opvoeding dat je niemand anders pest. Want je kan zwarte piet wel weg halen, maar die kinderen zullen uiteindelijk weer iets anders naar hun hoofd krijgen want zo gaat dat op die scholen.

    Als je gaat zoeken, vind je altijd wel iets wat racistisch of discriminerend kan zijn. Maar dat is Sinterklaas niet. Zo is het niet bedoeld, zo wordt het nooit neergezet aan kinderen. En ga niet een heel kinderfeest om zeep helpen omdat er misschien van oorsprong iets met slavernij bij zat. Als de Sint elk jaar met pieten kwam aanzetten die door hem met de roe werden geslagen, uitgehongerd waren en oververmoeid van het werken: ja, dan mag dat feest meteen weg. Maar dat is niet de realiteit.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik vind zwarte piet mega racistisch man. Beter doen ze regenboogpieten. (krul)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Ik vind zwarte piet mega racistisch man. Beter doen ze regenboogpieten. (krul)

    Nee man, waarom regenboog? Of ben je sarcastisch


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Nee man, waarom regenboog? Of ben je sarcastisch

    Nee seriously als ik nog kleuter zou zijn zou ik regenboogpieten echt 100x leuker vinden.
    Pastelkleuren zijn nog beter. (A)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    (...)
    Nee seriously als ik nog kleuter zou zijn zou ik regenboogpieten echt 100x leuker vinden.
    Pastelkleuren zijn nog beter. (A)

    Mja maar hoe wil je dat uitleggen aan de kids... dat kan toch niet


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Hooverphonic schreef:
    Ik vind zwarte piet mega racistisch man. Beter doen ze regenboogpieten. (krul)

    ja dit of doe iets van van gogh pieten of zo vet leuk

    maar even on topic ik vind zwarte piet mega racistisch en achterhaald en je merkt pas echt wat voor een rare traditie het is als je in het buitenland aan allemaal verschillende europeanen moet uitleggen wat de deal met zwarte piet is en dat je hun gezicht steeds meer ziet betrekken tot er uiteindelijk eentje zegt van "ik dacht dat jullie een vooruitstrevend land waren"

    dus nee, die knechten van sinterklaas mogen een heel kunstwerk op hun gezicht maar zullen we dat zwarte even skippen want het is niet meer 1800


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Eledhel schreef:
    (...)
    Mja maar hoe wil je dat uitleggen aan de kids... dat kan toch niet

    Ja maar ik snap ook nog steeds niet hoe zwarte piet door de schoorsteen past


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    (...)
    Ja maar ik snap ook nog steeds niet hoe zwarte piet door de schoorsteen past

    Nouja oke dan geen pepernoten voor jou dit jaar want dat is dan ook onzin

    @Wiarda: ja idd. Maar dan zijn witte pieten en roetveegpieten toch een goede oplossing?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Hooverphonic schreef:
    (...)
    Ja maar ik snap ook nog steeds niet hoe zwarte piet door de schoorsteen past

    ja precies eventjes gewoon tussendoor he

    kinderen hebben een andere manier van factchecken? zeker met erg jonge kids is het gewoon: "mama/papa zegt het dus het is waar". ze slikken ook zonder enige moeite dat sinterklaas meerdere honderden jaren oud is en met een paard over daken gaat zonder dat het huis instort (hoe komt het paard erop???) en dat pieten door de schoorsteen komen, ook al heeft het huis geen schoorsteen. "oh, ja, sinterklaas heeft gewoon een sleutel die op alle huizen past". opgelost.

    "waarom hebben de pieten regenboogkleuren op hun gezicht?"
    "ze zijn blij"

    opgelost


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Eledhel schreef:
    (...)
    Nouja oke dan geen pepernoten voor jou dit jaar want dat is dan ook onzin

    @Wiarda: ja idd. Maar dan zijn witte pieten en roetveegpieten toch een goede oplossing?

    ja daar ben ik ook wel redelijk voor maar ik vind het op zich wel een leuk idee dat die pieten gewoon kunstwerken op hun gezicht hebben heel casual. kan je ze wel lekker makkelijk uit elkaar houden


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.